Jos ei osaa ruotsin kieltä, osaako muutakaan? En arvosta ruotsin kieltä osaamattomia
Tapaan paljon ihmisiä työssäni ja vapaa-ajalla, olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen. On ilahduttavaa huomata, että supisuomalaisten älyllinen ydin osaa edelleen ruotsia hyvin. Ruotsin kielen osaaminen on heidän keskuudessaan itsestäänselvyys, självklarhet.
Mutta sitten on näitä elämän onnettomia, sämre lottade i livet. En tiedä, miten sen nyt muotoilisin. Yritän, todella yritän, mutta en voi mitään sille, että ruotsia osaamaton ihminen on minulle täysi nolla. Hän ei ole sen verran nähnyt vaivaa, että kunnioittaisi minua opiskelemalla toisen kansalliskielen. Hän ei pääse osalliseksi kaikista niistä rikkauksista, joista ruotsin kielen osaajat siekailematta nautiskelevat. Tällainen ihminen on minulle yksiulotteinen, tylsimys, jonka seurasta nopeasti vetäydyn. Uskon nimittäin vahvasti, että jos ei osaa ruotsin kieltä, ei osaa mitään muutakaan minua kiinnostavaa. Miksi palkitsisin laiskurin läsnäolollani? Ei ole syytä, ingen orsak.
Olen pahoillani, jag är ledsen, mutta asia on näin, saken är så.
Maj-Britt
Kommentit (90)
Herregud ändå. Ruotsin kieli, indoeurooppalaisen kielen pohjoisgermaaninen variaatio, tarpeellinen ainoastaan Ahvenanmaalla. Ruotsissa ja Norjassa. Tanskassa ei enää toimi, muualla täyttä hebreaa. Själv snackar ja både finska och svenska. Därtill engelska, tyska och swahili. Näistä viimeksi mainittu on itselleni ja varmasti suurimmalle osalle suomalaisista huomattavasti tarpeellisempi kuin globaalisti vaatimaton skandinaavinen lauluartikulointi.
Jag är inte alls ledsen, I´m so glad. alltid
Olen itsekin ruotsinkielinen, mutta olen käynyt kouluni suomeksi. Yliopistoa olen käynyt molemmilla kielillä. Usein yliopistossa opiskelevat ihmiset osaavat äidinkieltään. He osaavat kirjoittaa, argumentoida ja ilmaista itseään. Suomenruotsalaiset osaavat usein kirjakieltä, tai ainakin heidän kielitaitonsa perustuu sivistykseen ja kirjakieleen...ponttini on siis, että monet suomenkieliset eivät osaa edes omaa äidinkieltänsä, joten ei toivoakaan, että he osaisivat ruotsia. Terv. Opettaja
Ja juuri ap:n arvostuson se mitä olen koko ikäni hakenut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhun sujuvaa englantia ja venäjää, ruotsia en osaa, eikä suoraan sanottuna edes kiinnosta osata. Tällä hetkellä opiskelen itsekseni koreaa ja kun sen opin, olisi tarkoitus opiskella japania.
N27Stackars. Reppana. Et ymmärrä elämästä mitään. Mitä nuo kielet sinua Pohjolassa auttavat? Mietipäs nyt vielä vähän. Haluatko olla silmissäni nolla? Vai menestyjä? Valinta on sinun, valet är ditt.
Maj-Britt
Miksi ihmeessä tarvitsisimme sinun tai jonkun muun hurrin hyväksyntääsi? Vastaapas jo, vai onko liian vaikea kysymys, juntti-urpo?
Ap ei ole suomenruotsalainen, vaan se sama ääliö joka on jo pari päivää vääntänyt näitä surkeita suomenruotsalaisprovoja. Sen näkee jo ensimmäisestä viestistä, jossa hän toteaa: "olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen". Kukaan suomenruotsalainen ei sano noin, vaan hyvin tarkkaa on että sanomme "ruotsinkielinen".
Lisäksi: arvostustani et varmaan kaipaa, mutta jos olet peruskunnollinen ihminen, saat sen silti, ihan kielitaidoista riippumatta.
T. Oikeasti finlandssvensk
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin ruotsinkielinen, mutta olen käynyt kouluni suomeksi. Yliopistoa olen käynyt molemmilla kielillä. Usein yliopistossa opiskelevat ihmiset osaavat äidinkieltään. He osaavat kirjoittaa, argumentoida ja ilmaista itseään. Suomenruotsalaiset osaavat usein kirjakieltä, tai ainakin heidän kielitaitonsa perustuu sivistykseen ja kirjakieleen...ponttini on siis, että monet suomenkieliset eivät osaa edes omaa äidinkieltänsä, joten ei toivoakaan, että he osaisivat ruotsia. Terv. Opettaja
Voi olla, että havainnossasi on perää. Uskon sinua.
Maj-Britt
Vierailija kirjoitti:
Ok ihan sama mitä arvostat ja mitä et. Itse en ole tarvinnut ruotsin kieltä ikinä opintojen jälkeen (ikää 44 v, akateeminen koulutus, it-alalla), joten kyllä pytyttää että sellaisen opiskeluun on ollut pakko käyttää aikaa ja resursseja.
Snälla du, ymmärräthän että sinun on kiittäminen sitä, että olet käyttänyt aikaasi ja resurssejasi ruotsin kielen opetteluun, siitä että olet päässyt opinnoistasi läpi ja haluamallesi alalle. Missä olisit nyt, jos koulunkäyntisi olisi tyssännyt ruotsin osaamattomuuteen? Nurkkapubissa surkuttelemassa hukattua tulevaisuutta?
0/5 Porvoossa kaikki on suurempaa.
Vierailija kirjoitti:
Kehäpäätelmä. Koko mielikuva siitä, että kirjakielen käyttö osoittaa paremmuutta ja sivistyneisyyttä, on peräisin bättre folkilta.
Autonomian aikana Venäjän valtaa vastustaakseen fennomaaneiksi intoutuneet ruotsinkieliset halusivat oppia suomea. Vaan eihän se käynyt, että sitä olisi suomea puhuvan palvelusväen kanssa keskustellen opiskeltu, hehän olisivat saattaneet alkaa kuvitella olevansa ihmisinä tasaveroisia. Ei, oppimateriaaliksi kelpasi vain kirjat ja muut julkaisut. Siksi he oppivat puhumaan vain tarkasti kieliopin mukaista kirjakieltä.
Ja totta kai siinä ohessa luontevasti iskostui kaikille mieliin, että hienomman väen kirjasuomi on osoitus paremmasta sivistyksestä kuin oppimattoman rahvaan murre-suomi.
Sama aloitus englannin kielestä, niin ketju täyttyy "Niin just! Saa olla kyllä ihan umpitorvi jos ei enkkua osaa!" 😁
No kamoon ihmiset! Porvoon ensimmäimen virallinen kieli on ruotsi, mitä te tästä pillastutte?!?
Ihan virkistävä porvoonruotsalainen.
Vierailija kirjoitti:
No kamoon ihmiset! Porvoon ensimmäimen virallinen kieli on ruotsi, mitä te tästä pillastutte?!?
Nimenomaan. LOL
Vierailija kirjoitti:
Tapaan paljon ihmisiä työssäni ja vapaa-ajalla, olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen. On ilahduttavaa huomata, että supisuomalaisten älyllinen ydin osaa edelleen ruotsia hyvin. Ruotsin kielen osaaminen on heidän keskuudessaan itsestäänselvyys, självklarhet.
Mutta sitten on näitä elämän onnettomia, sämre lottade i livet. En tiedä, miten sen nyt muotoilisin. Yritän, todella yritän, mutta en voi mitään sille, että ruotsia osaamaton ihminen on minulle täysi nolla. Hän ei ole sen verran nähnyt vaivaa, että kunnioittaisi minua opiskelemalla toisen kansalliskielen. Hän ei pääse osalliseksi kaikista niistä rikkauksista, joista ruotsin kielen osaajat siekailematta nautiskelevat. Tällainen ihminen on minulle yksiulotteinen, tylsimys, jonka seurasta nopeasti vetäydyn. Uskon nimittäin vahvasti, että jos ei osaa ruotsin kieltä, ei osaa mitään muutakaan minua kiinnostavaa. Miksi palkitsisin laiskurin läsnäolollani? Ei ole syytä, ingen orsak.
Olen pahoillani, jag är ledsen, mutta asia on näin, saken är så.
Maj-Britt
Mä olen kanssa suomenruotsalainen, mutta ymmärrän kyllä etteivät kaikki osaa ruotsia; varsinkin Itä-Suomessa sille on perinteisesti ollut vähemmän tarvetta. Voi olla ihan fiksuja ihmisiä jotka ovat hyvin arvosanoin ruotsin kirjoittaineet yo-kirjoituksissa ja sitä vielä korkeakoulussa jatkaneetkin, mutta se on ruotsin kanssa kuin minkä muun tahansa kielen kanssa: aktiivinen kielitaito pysyy yllä ainoastaan, jos sitä kieltä tarvitsee käyttää joka päivä. Mulla on korkeasti koulutettuja kavereita jotka puhuvat sujuvasti (suomen lisäksi) englantia ja venäjää (ihan siis kv-kaupan tasolla), mutta ruotsi ei vaan suju, koska eivät ole sitä aktiivisesti käyttäneet.
Mun poikaystävä on suomenkielinen, mutta lukee ruotsinkielisiä kirjoja ja katsotaan yhdessä ruotsinkielisiä sarjoja ym, hän haluaa ylläpitää ruotsin kielen taitoaan kun meidän mökkisaari on kokonaan ruotsinkielinen ja mulla on vanhempia sukulaisia, jotka eivät edes puhu suomea.
Mulla on sitten taas itselläni sama homma saksan kanssa, kirjoitin laudaturin ja luin vielä korkeakoulussakin, en ole juuri koskaan joutunut käyttämään eli ymmärrän sitä sujuvasti ja pystyn lukemaan saksankielistä tekstiä (= passiivinen kielitaito), mutta en puhu kuin korkeintaan ontuvasti.
Älä ole noin ylemmyydentunteinen, sä vaan pönkität sitä stereotypiaa mitä suomenkielisillä on meistä!
Vierailija kirjoitti:
Sama aloitus englannin kielestä, niin ketju täyttyy "Niin just! Saa olla kyllä ihan umpitorvi jos ei enkkua osaa!" 😁
Tai matematiikasta, kukapa meistä ei laskeskelisi iltapuhteikseen leppoisasti kolmannen asteen yhtälöitä ja kertailisi integraalilaskennan väliarvolauseita?
Vierailija kirjoitti:
No sille on ihan perustelujakin - maailman puhutuin kieli kun tällä hetkellä on ”Bad English”.
Itse osaan ruotsia, olen opiskellut ruotsiksi, käytän töissäni päivittäin ruotsia, minulla on ruotsinkielisiä ystäviä, luen ruotsinkielisiä sanomalehtiä - mutta open suomalainen ja minulla on suomalaisehko nimi.
Kun matkustan Ruotsiin / Tanskaan saan aina lähtökohtaisesti palvelua (hyvällä!) englannin kielellä. Ruotsinkielisen on helppo oppia englantia, koska kielten juuri on sama, ja ruotsalaiset puhuvat hyvää ja kaunista englantia. Siksi ilman ruotsin kielen taitoakin pärjää elämässä iham mainosti (kunhan ei törmää Maj-Brittiin, joka EI arvosta sinua 😂LOL - tai MajBrittille varmaan SHL -skrattar högljutt).
Jokainen kieli minkä ihminen oppii edes auttavasti on hieno lisä. Itse arvostan erityisesti niitä, jotka osaavat viittomakieltä, sen haluaisin itsekin vielä oppia :)
Siis voi ei, miten voin nyt elää kun Maj-Britt ei arvosta minua? :'D Hallitsen kyllä ruotsin perusteet ja ja olen suorittanut ammattiani varten tarvittavat ruotsinkurssit hyvin arvosanoin, mutta kertaakaan työssäni en ole kyllä ruotsia tarvinnut, englantia lähes päivittäin. Englantini on sujuvaa myös siitä syystä, että kihlattuni on amerikkalainen.
Joten förlåt, Maj-Britt, en aio aktiivisesti kehittää ruotsinkielentaitoani ihan vaan sinun takiasi. Puhutko muuten ihan tosielämässäkin noin, toistat juuri sanomasi lauseen ruotsiksi ihan vaan, että kaikki varmasti huomaavat, että puhut ruotsia? Noloa, pinsamt.
Onko Porvoo ruotsinkielistä aluetta?
Voi itku. :D ihan kuin jonkun maj-brittin arvostus olis tärkeetä. :D sitä paitsi, parempaa liksaa mä saan, kuin ruotsia osaavat työkaverini.
N27