Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ei osaa ruotsin kieltä, osaako muutakaan? En arvosta ruotsin kieltä osaamattomia

Vierailija
07.08.2018 |

Tapaan paljon ihmisiä työssäni ja vapaa-ajalla, olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen. On ilahduttavaa huomata, että supisuomalaisten älyllinen ydin osaa edelleen ruotsia hyvin. Ruotsin kielen osaaminen on heidän keskuudessaan itsestäänselvyys, självklarhet.

Mutta sitten on näitä elämän onnettomia, sämre lottade i livet. En tiedä, miten sen nyt muotoilisin. Yritän, todella yritän, mutta en voi mitään sille, että ruotsia osaamaton ihminen on minulle täysi nolla. Hän ei ole sen verran nähnyt vaivaa, että kunnioittaisi minua opiskelemalla toisen kansalliskielen. Hän ei pääse osalliseksi kaikista niistä rikkauksista, joista ruotsin kielen osaajat siekailematta nautiskelevat. Tällainen ihminen on minulle yksiulotteinen, tylsimys, jonka seurasta nopeasti vetäydyn. Uskon nimittäin vahvasti, että jos ei osaa ruotsin kieltä, ei osaa mitään muutakaan minua kiinnostavaa. Miksi palkitsisin laiskurin läsnäolollani? Ei ole syytä, ingen orsak.

Olen pahoillani, jag är ledsen, mutta asia on näin, saken är så.

Maj-Britt

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maj-Britt on täysin oikeassa.

Vierailija
42/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maj-Britt taitaa olla ihan zupizuomalainen.

Kukaan suomenruotsalainen ei sano että olen äidinkieltäni ruotsalainen.

🤗🤗

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee ruotsin kielellä yhtään mitään. Ruotsalaiset ovat todella ylimielisiä. Voisivat edes suomen puolella puhua suomea eikä heti kulkea nokka pystyssä ja tuhahtaa kun joku ei puhukaan ruotsia. Pysyisivät omalla puolella sitten.

Vierailija
44/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on äärimmäisen kulunut, tylsä ja huono, läpinäkyvä provo. Älkää tarttuko syöttiin. Maj-Britt on sellaisen ikäluokan (70+) nimi, että he eivät kirjoittele Vauva-palstalle.

Vierailija
45/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelisin vieraan kansan kielen? Et ole suomalainen vaan ruotsalainen. Olet minulle aivan yhtä läheinrn kuin venäläiset. Minusta suomessa asuville ruotsalaisille ei pitäisi myöntää passia vaan hakekoot sen Ruotsi suurlähetystöstä.

Vierailija
46/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelisin vieraan kansan kielen? Et ole suomalainen vaan ruotsalainen. Olet minulle aivan yhtä läheinrn kuin venäläiset. Minusta suomessa asuville ruotsalaisille ei pitäisi myöntää passia vaan hakekoot sen Ruotsi suurlähetystöstä.

Suomenruotsalainen on kyllä ihan suomalainen... :) Sorry to burst your bubble. Jopa ahvenanmaalaiset! ;) 

Vierailija
47/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sitä mieltä, että japania osaamattomat ovat juntteja ja joutavat olla kaiken arvostuksen saavuttamattomissa.

Mites nyt, Maj-britt.

Vierailija
48/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomenruotsalainen on kyllä ihan suomalainen... :) Sorry to burst your bubble. Jopa ahvenanmaalaiset! ;) 

Ihan yhtä suomalaisia kuin Suomessa olevat venäläiset. Ei ole mitään suomenruotsalaisia vaan ruotsalaisia. Suomalaisuuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
49/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän veikkaan, että aloittaja ei ole edes suomenruotsalainen. Aloittaja yrittää vain provosoida suomenkielisiä vihaamaan suomenruotsalaisia.

Vierailija
50/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää, että puhun sujuvaa englantia ja espanjaa sekä auttavasti italiaa. Kuka ruotsin kieltä edes tarvitsee?

Vierailija
51/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan englantia, ranskaa, venäjää ja espanjaa. Kun päätti, että en tarvi ruotsia ja tyytyi vitosiin jäi aikaa ja energiaa opiskella oikeasti hyödyllisiä kieliä. Ruotsia en oo tainnut tarvita sen jälkeen kun 10 vuotta sitten Haaparannan Ikeassa tilasin lihapullat.

Vierailija
52/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa mutta puhun espanjaa erittäin sujuvasti. Uskon että siitä on pikkasen enemmän hyötyä tässä elämässä. Tack och adjö!

Vierailija
53/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä suomalaisia kuin Suomessa olevat venäläiset. Ei ole mitään suomenruotsalaisia vaan ruotsalaisia. Suomalaisuuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

Eli siis minä olen ruotsalainen? :D Jännä kun syntymäpaikkakunta on Turku ja passi on Suomen passi. 

Milloinkas tämä lakiuudistus tuli, että äidinkieli määrittelee kansallisuuden?

Vierailija
54/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun sujuvasti suomea, englantia, saksaa ja italiaa. Nämä nyt ovat oman työni ja parisuhteeni takia tärkeitä kieliä. Jonkin verran osaan ranskaa ja espanjaa. Ruotsia tuskin enää kovin hyvin puhun, ymmärrän toki. En ole ruotsia käyttänyt viimeiseen 20 vuoteen kuin matkalipun tilaamiseen tukholmassa.

Saanko kunnioituksesi?

4/5, koska tää oikeesti hieman kolahti tunteisiin. Tunnen liikaa ihmisiä, jotka noin ajattelevat ja nuo oikeasti ärsyttävät.

Ps. Ei nyt oikeen kyllä kiinnosta mitä marginaalikieliä puhuva ajattelee.

Vierailija
55/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Du låter rätt så självupptagen Maj Britt !

Vem bryr sig !

Vierailija
56/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, olen ollut ylimielinen. Olen vain katkera omaan elämääni. 

Maj-Britt

Vierailija
57/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. Hyvä yritys. Maj-Britt, mene nukkumaan. Elämä helpottaa.

Vierailija
58/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sinä svedupetteri sinne ruotsiin homoilemaan

Vierailija
59/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli siis minä olen ruotsalainen? :D Jännä kun syntymäpaikkakunta on Turku ja passi on Suomen passi. 

Milloinkas tämä lakiuudistus tuli, että äidinkieli määrittelee kansallisuuden?

Se ei tee sinusta etnistä oikeaa suomalaista.

Vierailija
60/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistakaa. Ei ole olemassa mitään PAKKOruotsia, on olemassa vain RIEMUruotsia. Opiskelkaa ahkerasti ruotsin kieltä, se teidät pitkälle elämässä. Sivistyksen ja rahapöytien äärelle.

Maj-Britt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän