Jos ei osaa ruotsin kieltä, osaako muutakaan? En arvosta ruotsin kieltä osaamattomia
Tapaan paljon ihmisiä työssäni ja vapaa-ajalla, olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen. On ilahduttavaa huomata, että supisuomalaisten älyllinen ydin osaa edelleen ruotsia hyvin. Ruotsin kielen osaaminen on heidän keskuudessaan itsestäänselvyys, självklarhet.
Mutta sitten on näitä elämän onnettomia, sämre lottade i livet. En tiedä, miten sen nyt muotoilisin. Yritän, todella yritän, mutta en voi mitään sille, että ruotsia osaamaton ihminen on minulle täysi nolla. Hän ei ole sen verran nähnyt vaivaa, että kunnioittaisi minua opiskelemalla toisen kansalliskielen. Hän ei pääse osalliseksi kaikista niistä rikkauksista, joista ruotsin kielen osaajat siekailematta nautiskelevat. Tällainen ihminen on minulle yksiulotteinen, tylsimys, jonka seurasta nopeasti vetäydyn. Uskon nimittäin vahvasti, että jos ei osaa ruotsin kieltä, ei osaa mitään muutakaan minua kiinnostavaa. Miksi palkitsisin laiskurin läsnäolollani? Ei ole syytä, ingen orsak.
Olen pahoillani, jag är ledsen, mutta asia on näin, saken är så.
Maj-Britt
Kommentit (90)
Maj-Britt taitaa olla ihan zupizuomalainen.
Kukaan suomenruotsalainen ei sano että olen äidinkieltäni ruotsalainen.
🤗🤗
En tee ruotsin kielellä yhtään mitään. Ruotsalaiset ovat todella ylimielisiä. Voisivat edes suomen puolella puhua suomea eikä heti kulkea nokka pystyssä ja tuhahtaa kun joku ei puhukaan ruotsia. Pysyisivät omalla puolella sitten.
Aloitus on äärimmäisen kulunut, tylsä ja huono, läpinäkyvä provo. Älkää tarttuko syöttiin. Maj-Britt on sellaisen ikäluokan (70+) nimi, että he eivät kirjoittele Vauva-palstalle.
Miksi opiskelisin vieraan kansan kielen? Et ole suomalainen vaan ruotsalainen. Olet minulle aivan yhtä läheinrn kuin venäläiset. Minusta suomessa asuville ruotsalaisille ei pitäisi myöntää passia vaan hakekoot sen Ruotsi suurlähetystöstä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelisin vieraan kansan kielen? Et ole suomalainen vaan ruotsalainen. Olet minulle aivan yhtä läheinrn kuin venäläiset. Minusta suomessa asuville ruotsalaisille ei pitäisi myöntää passia vaan hakekoot sen Ruotsi suurlähetystöstä.
Suomenruotsalainen on kyllä ihan suomalainen... :) Sorry to burst your bubble. Jopa ahvenanmaalaiset! ;)
Minä olen sitä mieltä, että japania osaamattomat ovat juntteja ja joutavat olla kaiken arvostuksen saavuttamattomissa.
Mites nyt, Maj-britt.
age is just a number kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalainen on kyllä ihan suomalainen... :) Sorry to burst your bubble. Jopa ahvenanmaalaiset! ;)
Ihan yhtä suomalaisia kuin Suomessa olevat venäläiset. Ei ole mitään suomenruotsalaisia vaan ruotsalaisia. Suomalaisuuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.
Vähän veikkaan, että aloittaja ei ole edes suomenruotsalainen. Aloittaja yrittää vain provosoida suomenkielisiä vihaamaan suomenruotsalaisia.
Mulle riittää, että puhun sujuvaa englantia ja espanjaa sekä auttavasti italiaa. Kuka ruotsin kieltä edes tarvitsee?
Osaan englantia, ranskaa, venäjää ja espanjaa. Kun päätti, että en tarvi ruotsia ja tyytyi vitosiin jäi aikaa ja energiaa opiskella oikeasti hyödyllisiä kieliä. Ruotsia en oo tainnut tarvita sen jälkeen kun 10 vuotta sitten Haaparannan Ikeassa tilasin lihapullat.
En osaa mutta puhun espanjaa erittäin sujuvasti. Uskon että siitä on pikkasen enemmän hyötyä tässä elämässä. Tack och adjö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä suomalaisia kuin Suomessa olevat venäläiset. Ei ole mitään suomenruotsalaisia vaan ruotsalaisia. Suomalaisuuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.
Eli siis minä olen ruotsalainen? :D Jännä kun syntymäpaikkakunta on Turku ja passi on Suomen passi.
Milloinkas tämä lakiuudistus tuli, että äidinkieli määrittelee kansallisuuden?
Puhun sujuvasti suomea, englantia, saksaa ja italiaa. Nämä nyt ovat oman työni ja parisuhteeni takia tärkeitä kieliä. Jonkin verran osaan ranskaa ja espanjaa. Ruotsia tuskin enää kovin hyvin puhun, ymmärrän toki. En ole ruotsia käyttänyt viimeiseen 20 vuoteen kuin matkalipun tilaamiseen tukholmassa.
Saanko kunnioituksesi?
4/5, koska tää oikeesti hieman kolahti tunteisiin. Tunnen liikaa ihmisiä, jotka noin ajattelevat ja nuo oikeasti ärsyttävät.
Ps. Ei nyt oikeen kyllä kiinnosta mitä marginaalikieliä puhuva ajattelee.
Du låter rätt så självupptagen Maj Britt !
Vem bryr sig !
Anteeksi, olen ollut ylimielinen. Olen vain katkera omaan elämääni.
Maj-Britt
Provo. Hyvä yritys. Maj-Britt, mene nukkumaan. Elämä helpottaa.
Mene sinä svedupetteri sinne ruotsiin homoilemaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli siis minä olen ruotsalainen? :D Jännä kun syntymäpaikkakunta on Turku ja passi on Suomen passi.
Milloinkas tämä lakiuudistus tuli, että äidinkieli määrittelee kansallisuuden?
Se ei tee sinusta etnistä oikeaa suomalaista.
Ja muistakaa. Ei ole olemassa mitään PAKKOruotsia, on olemassa vain RIEMUruotsia. Opiskelkaa ahkerasti ruotsin kieltä, se teidät pitkälle elämässä. Sivistyksen ja rahapöytien äärelle.
Maj-Britt
Maj-Britt on täysin oikeassa.