Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ei osaa ruotsin kieltä, osaako muutakaan? En arvosta ruotsin kieltä osaamattomia

Vierailija
07.08.2018 |

Tapaan paljon ihmisiä työssäni ja vapaa-ajalla, olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen. On ilahduttavaa huomata, että supisuomalaisten älyllinen ydin osaa edelleen ruotsia hyvin. Ruotsin kielen osaaminen on heidän keskuudessaan itsestäänselvyys, självklarhet.

Mutta sitten on näitä elämän onnettomia, sämre lottade i livet. En tiedä, miten sen nyt muotoilisin. Yritän, todella yritän, mutta en voi mitään sille, että ruotsia osaamaton ihminen on minulle täysi nolla. Hän ei ole sen verran nähnyt vaivaa, että kunnioittaisi minua opiskelemalla toisen kansalliskielen. Hän ei pääse osalliseksi kaikista niistä rikkauksista, joista ruotsin kielen osaajat siekailematta nautiskelevat. Tällainen ihminen on minulle yksiulotteinen, tylsimys, jonka seurasta nopeasti vetäydyn. Uskon nimittäin vahvasti, että jos ei osaa ruotsin kieltä, ei osaa mitään muutakaan minua kiinnostavaa. Miksi palkitsisin laiskurin läsnäolollani? Ei ole syytä, ingen orsak.

Olen pahoillani, jag är ledsen, mutta asia on näin, saken är så.

Maj-Britt

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
62/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se outoa, jos ihminen ei opi maailman helpointa kieltä, vaikka joutuu sitä vuositolkulla opiskelemaan. Vähän sama kuin jos ei yläkoulun päättyessä vielä osaa prosenttilaskuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

age is just a number kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opiskelisin vieraan kansan kielen? Et ole suomalainen vaan ruotsalainen. Olet minulle aivan yhtä läheinrn kuin venäläiset. Minusta suomessa asuville ruotsalaisille ei pitäisi myöntää passia vaan hakekoot sen Ruotsi suurlähetystöstä.

Suomenruotsalainen on kyllä ihan suomalainen... :) Sorry to burst your bubble. Jopa ahvenanmaalaiset! ;) 

Ihan yhtä suomalaisia kuin Suomessa olevat venäläiset. Ei ole mitään suomenruotsalaisia vaan ruotsalaisia. Suomalaisuuden kanssa näillä ei ole mitään tekemistä.

Eli siis minä olen ruotsalainen? :D Jännä kun syntymäpaikkakunta on Turku ja passi on Suomen passi. 

Milloinkas tämä lakiuudistus tuli, että äidinkieli määrittelee kansallisuuden?

Se ei tee sinusta etnistä oikeaa suomalaista.

No jos sinä olet malliesimerkki "etnisestä oikeasta suomalaisesta", niin liekö tuolla suurempaa väliäkään :) 

Vierailija
64/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaan paljon ihmisiä työssäni ja vapaa-ajalla, olenhan äidinkieleltäni ruotsalainen. On ilahduttavaa huomata, että supisuomalaisten älyllinen ydin osaa edelleen ruotsia hyvin. Ruotsin kielen osaaminen on heidän keskuudessaan itsestäänselvyys, självklarhet.

Mutta sitten on näitä elämän onnettomia, sämre lottade i livet. En tiedä, miten sen nyt muotoilisin. Yritän, todella yritän, mutta en voi mitään sille, että ruotsia osaamaton ihminen on minulle täysi nolla. Hän ei ole sen verran nähnyt vaivaa, että kunnioittaisi minua opiskelemalla toisen kansalliskielen. Hän ei pääse osalliseksi kaikista niistä rikkauksista, joista ruotsin kielen osaajat siekailematta nautiskelevat. Tällainen ihminen on minulle yksiulotteinen, tylsimys, jonka seurasta nopeasti vetäydyn. Uskon nimittäin vahvasti, että jos ei osaa ruotsin kieltä, ei osaa mitään muutakaan minua kiinnostavaa. Miksi palkitsisin laiskurin läsnäolollani? Ei ole syytä, ingen orsak.

Maj-Britt

http://www.friatider.se

Vierailija
65/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maj-Britt

Minä taas olen sitä mieltä, että ruotsalaiset ovat älyllisesti vajaita. Heidänhän ei esimerkiksi tarvitse pyrkiä yliopistoon, kun he pääsevät sinne tosta vaan, vaikka koulutodistus ei sallisi. Eiväthän he osaa edes itse sitä ruotsia. Joskus 40 vuotta sitten menin Inkooseen ja nauroin, kun tyyppi selän takana selitti:

- Juu de va po helvetin kipee käsi.

Itse olen koko ikäni kironnut pakkoruotsia ja juuri heidän takia olen tehnyt elintenluovutuskiellon omakantaan ja kannan mukanani elintenluovutuskieltokorttia. Jos en saa itse määrätä, että elimiäni ei saa antaa yhdellekään ruotsalaiselle, niin ei sitten kellekään. Niin kauan kuin suomessa on yksikin ruottalainen on elossa, ei kukaan saa elimiäni.

Vierailija
66/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkieleltäni ruotsalainen :-DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Jos opettelee ruotsin kielen, niin saako ne rikkaudet sitten heti pankkitilille? Paljonko?

Vierailija
67/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hej Mai_britt på mitt jobb talar alla i viktigtare uppgifter svenska, en del talar inte så bra men vi har tyska som arbetsspråk.

Vierailija
68/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pitänyt suomen-ruotsalaisia bimboina ja taas se, että olen oikeassa, tuli todistetuksi.

Vierailija
69/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

if juu hääv nou faking aidia hau tu spiik sviidish juu moust often kännot händel atör längvitsiis

Vierailija
70/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää rantahurrit on niin pää persiissä kun vaan voi olla. Eivät osaa kunnolla suomea, eikä oikeaa ruotsia. Sönköttävät vaan sitä omaa mongerrustaan.

Vierailija
71/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei osaa Suomenkieltä, ei osaa muutakaan. En arvosta niitä, jotka ei osaa SUOMENKIELTÄ. Varsinkaan en arvosta ketään suomalaista, joka ei osaa Suomea. Varsinkin, jos joku on syntynyt tähän maahan, eikä silti osaa Suomea. Se on häpeäksi koko Suomelle. Suomenkieli kuuluu Suomeen ! Jos et osaa Suomea, et voi olla oikea Suomalainen.

Vierailija
72/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa ruotsi kieli ei kiinnosta

ainoa kieli kiinnostaa opettela  on japani

Vierailija
73/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun valitettavasti tiputtamaan AP:n korkealta. Meidän firmalla on myös ruotsissa toimintaa, ja ruotsalaiset puhuu meille suomalaisille automaattisesti englantia, ei ne edes tiedä että suomessa on pakko opiskella ruotsia. Pyörittelee päätään ja silmiään että miksi...

Vierailija
74/90 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko ruotsi ja koko kaksikielisyys on käsittämätöntä resurssien haaskausta Suomessa!

Opettaa nyt jotain marginaalikieltä jolla pääosa ei tee yhtään mitään mitään. 

Hyödyllisempi olisi opettaa vaikka kiinaa, venäjää, saksaa tai vaikka arabiaa. 

Ruotsinkielisten etuoikeudet pitäisi nyt lopultakin lopettaa maassamme! Kielivähemmistö huolehtikoon itse asioistaan, heillä on kyllä rahaa. 

Vierailija
75/90 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa Suomenkieltä, ei osaa muutakaan. En arvosta niitä, jotka ei osaa SUOMENKIELTÄ. Varsinkaan en arvosta ketään suomalaista, joka ei osaa Suomea. Varsinkin, jos joku on syntynyt tähän maahan, eikä silti osaa Suomea. Se on häpeäksi koko Suomelle. Suomenkieli kuuluu Suomeen ! Jos et osaa Suomea, et voi olla oikea Suomalainen.

Tää oli loistava!

:D :D :D 

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/122

Ai juu ja adjektiivit ja kielet kirjoitetaan pienellä. 

T: finlandssvenska, siis suomalainen mutta ei Suomalainen. 

Vierailija
76/90 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
77/90 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tala svenska eller döööö!

-Bob Malmström

Vierailija
78/90 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siekailematta :D :D :D

Vierailija
79/90 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaisen pitäisi osata ruotsia?

Vierailija
80/90 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset eivät aina osaa englantia kovin hyvin. Kuuntelin erästä luentoa ja korvaan särähti toistuvat kielioppivirheet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan