Älyttömintä, mitä joku tuttusi on postannut someen?
Siis nolointa, tyhmintä, harkitsemattominta jne.
Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.
Kommentit (2222)
Vierailija kirjoitti:
Näitä näkee varsinkin ryhmissä, mutta myös kavereiden päivityksinä: kuva esim. kissasta ja teksti "tässä minä nyt makaan, mami tuli saunasta ja laittoi iltapalaa, käytiin ulkona ihmisveljen kanssa ja isi saalisti minulle kuhan. Postipoika toi mamille paketin, jossa oli sukkahousuja. Niitä minä varovasti nuuskin, yhhyyyhhniih."
Hahhahhaahaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs teki abortin ja pisti tästä epätoivotusta sikiöstä kuvan Facebookiin ihmetellen että onpa se pieni. Teki pahaa, olin itse raskaana tuolloin.
Anteeksi nyt vaan, mutta ihan kuvan? Et taida olla tietoinen että ultraäänikuvia ei oteta alkioista..... 0/5
Otti kuvan sikiöstä, kun oli tämän "synnyttänyt" abortin tehtyään ja pisti Faceen. Ei tarvitse uskoa. En itsekään meinannut uskoa silmiäni.
Siis... öh? Oliko syönyt sen pillerin ja otti sitten kuvan siitä, mitä tuli ulos (kokemuksesta tiedän että näyttää lähinnä menkkaklöntiltä), vai oliko käynyt ihan toimenpiteessä ja sieltä muka oli saanut mukaansa? Kuulostaa kyllä... erikoiselta kaikin puolin.
Haiskahtaa kyllä provolta koska ei sieltä tosiaan mitään tunnistettavaa "sikiötä" tule + abortti tehdään yleensä alkiovaiheessa.
Aborttikuvasta kertonut vastaa: Tää raskaus oli jo vähän pidemmällä, oli jo ihan "lapsen muotoinen". Viikkoja en tarkasti tiedä, mutta oli siis selkeästi kädet, jalat jne. Ei siis ollut vain tunnistamattoman näköinen möykky. En ymmärrä miksi tätä pitää niin epäillä provoksi. Harvemmin tänne mitään kirjoittelen, mutta tää oli musta jo niin ihmeellinen postaus että oli pakko jakaa tähän ketjuun. En sitten tiedä, oliko kuvan ottanut googlesta ja sitä väitti omakseen. Sitäkään en ihmettelisi, vähän "erikoinen" tyyppi siis kyseessä. Joka tapauksessa, ei ole provojuttu tämä, mutta kenenkään ei tarvitse uskoa. Palasin lukemaan ketjua niin oli vielä pakko kommentoida asiaa kun herätti niin paljon epäilyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs teki abortin ja pisti tästä epätoivotusta sikiöstä kuvan Facebookiin ihmetellen että onpa se pieni. Teki pahaa, olin itse raskaana tuolloin.
Anteeksi nyt vaan, mutta ihan kuvan? Et taida olla tietoinen että ultraäänikuvia ei oteta alkioista..... 0/5
Otti kuvan sikiöstä, kun oli tämän "synnyttänyt" abortin tehtyään ja pisti Faceen. Ei tarvitse uskoa. En itsekään meinannut uskoa silmiäni.
Siis... öh? Oliko syönyt sen pillerin ja otti sitten kuvan siitä, mitä tuli ulos (kokemuksesta tiedän että näyttää lähinnä menkkaklöntiltä), vai oliko käynyt ihan toimenpiteessä ja sieltä muka oli saanut mukaansa? Kuulostaa kyllä... erikoiselta kaikin puolin.
Haiskahtaa kyllä provolta koska ei sieltä tosiaan mitään tunnistettavaa "sikiötä" tule + abortti tehdään yleensä alkiovaiheessa.
Aborttikuvasta kertonut vastaa: Tää raskaus oli jo vähän pidemmällä, oli jo ihan "lapsen muotoinen". Viikkoja en tarkasti tiedä, mutta oli siis selkeästi kädet, jalat jne. Ei siis ollut vain tunnistamattoman näköinen möykky. En ymmärrä miksi tätä pitää niin epäillä provoksi. Harvemmin tänne mitään kirjoittelen, mutta tää oli musta jo niin ihmeellinen postaus että oli pakko jakaa tähän ketjuun. En sitten tiedä, oliko kuvan ottanut googlesta ja sitä väitti omakseen. Sitäkään en ihmettelisi, vähän "erikoinen" tyyppi siis kyseessä. Joka tapauksessa, ei ole provojuttu tämä, mutta kenenkään ei tarvitse uskoa. Palasin lukemaan ketjua niin oli vielä pakko kommentoida asiaa kun herätti niin paljon epäilyksiä.
Mä olen saanut kerran keskenmenon (en tiennyt olevani raskaana, lapsi ei todellakaan olisi ollut haluttu) ja "möykky" oli n. tulitikkuaskin kokoinen. Sillä oli semmoiset "sammakonpoika" kädet ja jalat, selkeä iso pää (suhteessa muuhun kehoon) ja siinä iso musta silmänaihe. Sinällään ihan mielenkiintoista. Sen jälkeen tuli sitten vielä veriklimppi, olisikohan ollut istukka. Että kyllä voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini tykkää tehdä ruokaa ja usein töissä puhuu ruuanlaitosta/hyvistä ohjeista. Hän laittaa myös kuvia annoksistaan faceen, mutta ne on sitten niin surkeita kuvia että ihan itkettää. Laatu ihan hyvä (ottaa kuvat iPhone 6) mutta se sommittelu/tausta! Älytöntä tästä tekee se, että kerran esim. postasi kuvan ruuastaan ja tältä se kuva näytti; ruoka oli ihan ok näköistä, mutta se oli laitettu lautasen keskelle epämääräiseksi kasaksi. Lautanen oli tiskipöydällä jota ei ole pesty varmaan ikinä. Ihan täynnä tahroja ja kaikenlaista roinaa. Kuvassa näkyi likaiset astiat, likaiset tiskiharjat/-rätti, tyhjät kaljatölkit, Fairypullot ja p*skaiset kaakelit saumoineen. Muissakin kuvissa näkyy vaikka mitä.
Hän varmasti osaa tehdä ruokaa, mutta minkähänlaisessa kunnossa hänen asuntonsa on jos pelkkä tiskipöytä näyttää tuolta? Monesti hänellä on myös tahraiset vaatteet ja rasvaiset hiukset. Eikö kukaan sukulainen välitä?
Myös kuviin voisi panostaa. Miksi ottaa kuva likaisella tiskipöydällä? Laittaisi lautasen vaikka ruokapöydälle ja ostaisi jotain kukkia koristeeksi taustalle. En vain ymmärrä. Sitten hänen kaverinsa kommentoivat ”oi miten ihana annos😍” ”pitäis tulla syömään joskus!” jne.. itellä lähinnä katoaa ruokahalu noita kuvia katsoessa
Ylipäätään nämä ruuanlaittajat ovat melko tylsää seurattavaa. Ei se nyt ihan hirveästi kiinnosta, mitä tällä kertaa on padassa tai lautasilla, ellei tilanteeseen liity jotain erityistä. Jos kokki on todellakin ylittänyt itsensä, tai kyseessä on tosi spesiaali tilanne, kuvan ymmärtää. Jos kuvateksti on vitsikäs tai postaus on tehty Ei menny kuin Strömsössä -tyyliin, se on ihan hauskaa.
Lievästi ärsyttävää on silkka kehujen kalastelu, kuten muulloinkin.
Pari tuttua, nainen ja mies, on parhaita kavereita keskenään. Postaavat jatkuvasti yhteisselfietä, kun ovat jossain käymässä rannalla tai kahvilla tms. Näitä on jo määrällisestikin niin paljon, että hieman kyllästyttää, mutta nuo "Parhaan kaverin kanssa.." -kuvat tekee älyttömäksi se, että naisesta on kihlattunsa kanssa paljon vähemmän kuvia eikä niin läheisiä kuvia ("Halaan tässä tiukasti parasta kaveriani"). Nuo kuvat saa kyllä tykkäyksiä, mutta olen huomannut, ettei kihlattu ole ikinä niiden tykkääjien joukossa.
Ovat varmasti kaikki ansainneet toisensa - nainen joka roikottaa kahta miestä, joista kumpikin on sopivan tossukka jäämään tuohon tilanteeseen; kihlattu, joka on liian tossu sanoakseen asiasta mitään, ja kaverimies, joka voi vain haaveilla pääsevänsä pois friendzonelta.
Työkaveri, joka elää somessa täysin feikkiä elämää. Luulis tajuavan, että me jotka tunnemme hänet irl, huomataan kyllä. Antaa itsestään tosi fressin kuvan, kuinka on vegaani ja liikkuu paljon jne. Hän postaa ruokakuvia vain silloin kun on tehnyt jotain kasvisruokaa, hashtageilla "lihatonjokakuu" yms. Töissä vetää kinkkupizzaa ynnä muuta lihaeinestä tauoilla. Postaa itsestään myös paljon kuvia vähissä vaatteissa, hashtageina bodypositive yms. Surullista vaan, että kuvia on aika rankalla kädellä muokattu. Vatsaa ja reisiä selvästi kavennettu ja siloteltu. Vähän lähtee pohja noilta "bodypositive" hästäkeiltä. Itsetuntoaanhan se noilla koittaa pönkittää, mutta surullista ettei kuitenkaan ole sinut kroppansa kanssa, vaikka tuollaisilla bodypositive-jutuilla koittaa sellaisen kuvan antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä näin kerran instagramissa kun yksi puoltuttu tyttö, joka oli ollut pitkällä raskaana ja saanut ilmeisesti keskenmenon, oli postannut sinne ihan ammattimaisesti otetun kuvan siitä kuolleesta vauvasta. Se oli karmivaa!
Stalkkaus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittavin ryhmä: ei postaile mitään koskaan ikinä (ehkä silloin tällöin vaihtaa profiili- ja kansikuvan), mutta tykkää muiden jutuista. Hmmm.
Mikä tässä on rasittavaa? Olen itse tällainen fb-käyttäjä, koska ei vain jaksa kiinnostaa kaiken jakaminen. Olen fb:ssä harrastuksiin liittyvien ryhmien vuoksi.
Ei tykkääjät ärsytä, vaikka eivät itse postaakaan. Vähän creapya porukkaa ovat sen sijaan ne kaverit, jotka eivät postaa nitään, eivät kommentoi mitään, eivätkä tykkää mistään, mutta stalkkaavat silti aktiivisesti muita. Sitten vaan ilmenee esim. tavatessa kommenteista, että tarkkaan on seurattu.
Tää tuntuu vähän samalta kun joku kaveri kurkkisi pimeällä ikkunoista sisään sen sijaan, että tulisi reilusti ovesta sisään ja sanoisi moi. Ja en puhu nyt tuhansien seuraajien avoimista julkkistileistä, vaan tämä käytös siis ihan perusfrendien kesken, noin 100 frendin tilillä.
Mä oon tälläinen stalkkeri :D tosin, en kyllä seuraa ketään kaveria enkä tiedä asioita muutoin kuin naamatusten kerrottaessa. Olen siellä vain ryhmien takia, en muutoin olisi enää koko facessa.
Tosin, mun täti joka ei ole edes facessa, tietää kyllä kaiken mitä siellä kirjoitellaan. Kyttää lastensa tilin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hei postatko niitä lastenne kuvia lainkaan sosiaaliseen mediaan. Lapsellakin on yksityisyyden suoja, eikä kukaan halua, että 10 vuoden päästä googlettamalla löytyy potta-, vaippa- ja alastonkuvia. Lasten nimiä ei koskaan nettiin, eikä myöskään sellaisia kuvia, missä näkyy naama tai ovat muuten tunnistettavissa. Varsinkin jos teillä ei ole yksityisyysasetukset kunnossa ja kaikki kaverin kaverit pääsee profiiliin - siinä on helposti 10K ihmistä jo tutkimassa teidän muksun nännejä. Tämä pitää tolkuttaa myös isovanhemmille ja muille perheenjäsenille.
Jotain järkeä nyt tähän touhuun, on aika inhottavaa lapsia kohtaan jakaa koko tenavan elämä, ennenkuin hänellä on asiaan mitään sanavaltaa. Kuvia voi jakaa läheisille vaikka whatsappissa, mutta en laittaisi sinnekään mitään arkaluontoista.
Ketään ei myöskään kiinnosta suolen toiminta, oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. Fetissifoorumeille voi sitten käydä ripuleistaan hehkuttamassa.
Itse aloitin internetin käytön jo ysikytluvun alkupuolella, ja silloin oli ihan itsestäänselvää, että mitään henkilökohtaista ei sinne omalla nimellä kannata laittaa (linkedin poislukien). Jos mun nimeni, alkuperäisen, seuraavan tai kolmannen guuglettaa, ei löydä mitään muuta kuin työelämään liittyviä juttuja. Oisko ihan mahdoton ajatus?
Minä en ole täysin ehdoton lasten kuvien suhteen silloin, kun ne käyvät tarkan seulan läpi ja yksityisyysasetukset on kunnossa. Hurjinta on juuri ne vaippakuvat, lapsen koko nimi lisätty, profiili julkinen ja paljon kavereita. Ihan käsittämätöntä ajattelemattomuutta. Minullakin on yksi tämmöinen fb-kaveri, joka jakaa ihan kaiken. Lasten koko nimet tägättyinä, eli nimellä hakemalla löytyy jatkossakin. On kirjoitettu miten kives ei ole laskeutunut, on oksennustauti, vaippakuvia, joissain kuvissa ihan alasti, parisuhdetta ruoditaan julkisesti ja ihan kaikki elämästä on siellä esillä.
Sitten taas, en osaa nähdä pahana toisen fb-kaverin toimintaa. On tänä vuonna laittanut lapsistaan yhden kuvan. Kaikilla siistit vaatteet päällä ja koko perhe yhdessä matkalla, siellä sitten otettu ”poseerauskuva” jossa seisovat nähtävyyden edessä. Kuvateksti tyyliä ”koko perhe pääsi lomailemaan paikkaan x, mukavaa on ollut ja paljon nähtävää”. Ei mainittu nimiä, ei mitään noloa kuvassa ja kavereita vain me läheisimmät ihmiset, eli 60 kpl. Lisäksi todella tarkat yksityisyysasetukset.
Jos lapsi antaa luvan ja kuva on sellainen, joka voisi ihan hyvin olla lehtikuva, en näe ongelmaa. Kyllähän lapsia näkyy lehdissä ja tv:ssa, usein jopa nimen kanssa. Ne ei kuitenkaan ole mitään pottakuvia, eikä kuvatekstissä kerrota, miten Tsesica-Matteli teki ekat pottapissit. Teksti on vain hyvin neutraali, tyyliä Tsesica-Matteli tuli isän kanssa torille nauttimaan kesän ensimmäisen jäätelön. Siinä en näkisi ongelmaa, kunhan lapsista antaa muutenkin tietoa tasan sen verran, kuin voisi julkisesti levittää. Käytiin leikkipuistossa, koulut alkaa taas, onpa mukava, jalkapallopelissä oli hauskaa -tyylissä ei ole arkaluontoista tietoa. Toki kiinnostavuudesta voi olla montaa mieltä. ”Käytiin leikkipuistossa ja Pircco-Juccia itketti kovasti, voi pientä mussukkaa!” taas ei ole ok.
100% samaa mieltä. Olen itse 4v kaksosten äiti ja en ikinä postaa lasteni kasvoista kuvia ellei ole esim. aurinkolaseja yksityisyyttä antamassa. Olen kesän aikana postannut kaksi kuvaa joissa lapset näkyy. Ensimmäisessä lapset ovat jäätelöllä isänsä kanssa ja kaikilla kolmella on aurinkolasit päässä. Tekstinä ”Ihana aurinkoinen päivä!” eli ei mittän tyyliä ”Jonna-Petteri ja Janna-Putteri Lahti nassut jäätelössä” Toisessa kuvassa ollaan Kreikassa ja lapset seisovat selät kameraan päin kauniissa puistossa.
Useimmissa kuvissa lapset ovat selkä kameraan päin, koska en halua heidän kasvojaan viljellä kaikille tuttujen tutuille. Lapsista olen maininnut vain etunimet ja iät ja kuvat ovat sellaisia, joita voisin ihan hyvin laittaa just lehteen. Ei tulisi mieleenkään postata kuvia lapsista alasti, pikkareissa, vessassa tms.
Joku voi ajatella minua ns. ”täydellisyyttä hakevana” äitinä ja että ”elän hattarassa & pilvilinnassa” koska kuvani ovat positiivisia ja kauniita. Ei yhtäkään kuvaa itkevästä lapsesta tai kun ”Janna-Petterillä kävi tänään vahinko! Pissa tuli kaupassa housuun”.
Kuvissa on aina siistit vaatteet ja kasvot ei näy. Minua seuraa lähinnä läheisimmät tutut, mutta silti en ottaisi sitä riskiä, että joku postaa omaan profiiliinsa kuvan missä lapseni on alasti.Jotkut eivät vain osaa olla asiallisia somessa. Somessa voi ”kaunistella” totuutta eikä kaikenmaailman ripuleita tarvitse tuoda esille. Noh kyllähän meidänkin perheessä on niitä pahoja päiviä ja ripulia, mutta niistä en mitään puhu somessa, koska se ei sinne kuulu. :)
Piti vielä mainita, että en ymmärrä ollenkaan niitä postauksia missä on kuva lapsen ristiäisistä/nimiäisistä ja tekstissä lapsen koko nimi sukunimeä myöten. Onhan se kiva asia ja ylpeyden aihe kun lapselle on löytänyt kivan nimen, mutta kuuluko kaikkien ihmisten tietää asiasta? Ei. Jos profiilisi on julkinen, moni tuntematon tietää nyt lapsesi nimen jokaista yksityiskohtaa myöten.
Niin, entiseen aikaan oli tapana julkaista ihan lehdessä ristiäisilmotus. Siinä oli usein kuva pienokaisesta, koko nimi, kummien nimet ja vanhempien nimet. Miten tämä eroaa somessa tehdystä julkaisusta? Mä pidän kans rajana sellaisia kuvia ja tietoja mitä voisi juurikin lehdessä julkaista. Ei se some sen kummempi oo, ihan samanlaiset ihmiset niitä lehtiäkin lukee.
Yksi facebook tuttuni on Zinzinoon hurahtanut ja myy näitä tuotteita. Elämä on nyt niiiin ihanaa, positiivista ja mahtavaa tyyliin: Käsittämättömän hyvä fiilis, energiaa vaikka muille jakaa.
Paljon ihania hetkiä ja onnistumisia ympärillä. Kyllä niistä itsekin ammentaa positiivisuutta. Muista olla onnellinen❤ Ja perään jotain tuotteiden mainostamista.
Kuvat omasta pärstästä photoshopattuja, jonka kaikki varmaan tajuaa.
Avasi avioeronsa omalta kantiltaan, muka ymmärtäväisenä ja valmiina kuuntelemaan miehensä erotuskaa (kun jätti tämän). Samalla paljastaen yksityisasioita ja miehen ajatuksia ja tekoja :(
Äitini postaa someen mitä tahansa ilman mitään kritiikkiä. Hän on henkisesti sairas, välillä kärsii harhoista ja laittaa niitä harhojensa mukaisia postauksia, joissa saatetaan myös haukkua milloin ketäkin ja tietysti aiheetta. Hän myös laittoi sisarukseni lapsesta kuvia nettiin vaikka sisarukseni kielsi missään nimessä jakamasta yhtään mitään mikä liittyy lapseen. Äitini myös ei yhtään valikoi millaisia kuvia postaa, osa kuvista todella huonolaatuisia, sen lisäksi hän ei yhtään katso millainen ilme vaikkapa jollain henkilöllä on kuvassa, eikä kysy ollenkaan lupaa saako kuvan julkaista. Eli luvatta jakaa epäedullisia kuvia muista, usein vielä sellaisista jotka eivät itse edes käytä niitä medioita joissa äitini kuvia jakaa!
Olen lopulta vaan tyytynyt estämään hänet kaikissa sosiaalisissa medioissa ja vietän mahdollisimman vähän aikaa kanssaan, ettei minusta päädy enää lisää kuvia yhtään mihinkään. Aiheesta on vängätty ja väännetty monta vuotta, mutta sairaan ihmisen kaaliin tällaiset sosiaaliset normit eivät vaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Avasi avioeronsa omalta kantiltaan, muka ymmärtäväisenä ja valmiina kuuntelemaan miehensä erotuskaa (kun jätti tämän). Samalla paljastaen yksityisasioita ja miehen ajatuksia ja tekoja :(
Toi ei oo pelkästään noloo vaan myös ilkeetä.
Vierailija kirjoitti:
Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.
Hästäk kiitollinen, ja sit jotain lastekuvia. voi vittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hästäk kiitollinen, ja sit jotain lastekuvia. voi vittu.
Joo, toi "kiitollisuus #lovemylife #höttötöttö on ihan tosi NOLOO
Eipä tullut Facebookia ikävä tämän ketjun luettuani, vaikka ketjussa kuvailtujen tapausten kaltaisia ei kavereistani löytynytkään. #kiitollinen
Kun ihminen on masentunut tai muutoin voi huonosti, fasesta kannattaa pitää kuukauden tauko.
Ei tule postattua mitään ,jota myöhemmin katuisi
Vierailija kirjoitti:
Rasittavin ryhmä: ei postaile mitään koskaan ikinä (ehkä silloin tällöin vaihtaa profiili- ja kansikuvan), mutta tykkää muiden jutuista. Hmmm.
Mua ei kiinnosta antaa facebookille myytäväksi mitään muita tietojani, kuin ne pakolliset. Ketään tuskin kummemmin kiinnostais mun selfie-, kissa- ja maisemakuvat, ja jos mun elämässä tapahtuu jotain merkittävää,niin kerron sen suoraan niille joiden haluan tietävän.
Pysyn fbssä kuitenkin siksi, että seuraan sen kautta sellaisia ryhmiä ja ihmisiä, jotka postaavat mielenkiintoisia linkkejä ja kannanottoja. Samalla toki tykkäilen kavereiden kivoista päivityksistä.
Tuttava postaa koko päivän kulun ja vieläpä siten että pilkut ja pisteet puuttuu. Tähän tyyliin: Aamupuuro tehty ja syöty sitten koiran kanssa lenkillä käyty petri lähti kouluun uusi pyörä on hieno kohta pitää valmistautua töihin ruoka vielä uunissa.