Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömintä, mitä joku tuttusi on postannut someen?

Vierailija
06.08.2018 |

Siis nolointa, tyhmintä, harkitsemattominta jne.

Mielellään ei mitään julkkisten somemokia tähän vaikka niistäkin saisi kyllä ketjun aikaiseksi.

Kommentit (2222)

Vierailija
261/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muutenkaan tykkää kun ihmiset laittaa lapsistaan kuvia nettiin, mutta tässä vähän aikaa sitten eräs kaveri postasi Faceen videon alastomasta lapsestaan. Tyttö ei ole vielä murkkuiässä, muttei todellakaan mikään pieni taaperokaan enää. Miten ihmiset uskaltaa laittaa jotain tuommoista tänä päivänä? Ja miten saattaa luottaa siihen, että ne alastonkuvat ja -videot jää tosiaankin vain kaveripiirin silmille?

Mulla on instassa aika paljon seurattavia/seuraajia ja olen miettinyt, että pitäisikö laittaa heille viestiä juuri näistä lasten kuvista. Onhan ne suloisia, mutta kun tietää että kaikki eivät katso kuvia ja pahimmassa tapauksessa videoita sillä silmällä. Yksi esimerkki: pikkuinen tyttö (3-4 v) sijaa topakasti vuodetta pelkät pikkupöksyt jalassa. Olisi ollut edes yöpaita tai muuta.

Vierailija
262/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini laittoi serkustani kuvan vain pikkarit jalassa tämän ollessa jo reippaasti ala-asteikäinen. Itse olen serkkua muutaman vuoden vanhempi ja olin kyllä sen ikäisenä jo tarkka alastomuudestani, saati halunnut tuollaisia kuvia nettiin itsestäni. Entä jos tytön luokkalaiset olisi nähnyt kuvan? Pedofiilit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole mitään ihan noin ääliöitä kaverilistalla onneksi, mutta on yksi joka postaa reissuiltaan joka ikisen asian lähtien lentokentältä aina kotiin saapumiseen asti. Se vähän ihmetyttää, että miksi ja mitä sillä hakee. Ihan tavan reissukuvia ovat, ei mitään ihmeellistä tai erityisen mielenkiintoista. Pidän kyllä reissupostauksista, mutta niitäkin voi ihan maltilla julkaista. Tuollainen joka käänteestä postaaja vähän mietityttää, että osaako nauttia siellä reissussa ihan itsekseen olemisesta ollenkaan, vai mikä on hätänä, kun on face koko ajan mielessä. Postauksia n. 10 päivässä. Sitten on yksi vähän säälittävä ihminen, joka ilmoittaa päivittäin töihin lähtemiset, siivoamiset ja muut ihan perustekemiset. Yksi tuttu postaili iltamyöhään aina puoli tusinaa kuvaa kuninkaallisista. Se oli onneksi ohimenevä innostus.

Ei helkutti noita kuninkaallisten kuvia, nauroin niin että vatsaan sattuu :D 

Minulla on samoin eräs kaveri, joka matkustaa paljon ja postaa Facebookiin joka ainoan ottamansa valokuvan, ja niitä on PALJON. Tyyppi kokee kaiken linssin läpi. Joku aika sitten hän oli viikonlopun jossain kaupunkikohteessa, tyyliin Barcelona, ja ekana päivänä tuli Faceen 138 kuvan kansio otsikolla "Barcelona lauantaina" ja saatetekstillä "huomenna tulee lisää kuvia". Seuraavana päivänä taas 144 kuvaa "Barcelona sunnuntaina". Katsoin kolme ensimmäistä kuvaa, kunnes kyllästyin. Kaikki oli samalla kaavalla: kuva patsaasta/kirkosta/maisemasta/nähtävyydestä yksinään, sitten kaverini siinä edessä poseeraamassa, seuraavaksi kaverini mies, ja ei kun seuraavaa patsasta/kirkkoa/maisemaa/nähtävyyttä kuvaamaan.   

Näitähän riittää. En tosin sanoisi, että elää linssain kautta, vaan elää SoMen kautta. Kuvat otetaan siksi, että ne voi laittaa sinne Facebookiin. Yksi tuttuni taas oikeasti elää linssin kautta ja kuvia tulee paljon. Aivan upeita kuvia, upeista paikoista ja ne on oikeasti kiinnostavia kelle tahansa, joka matkustaa tai on kiinnostunut jostain paikasta. En ole tainnut nähdä yhtäkään kukaa patsaasta ilman, että siinä on jokin muu pointti, kuin pelkkä patsas. Matkustelee paljon erikoisissa paikoissa, valokuvaa ammatikseen ja osaa poimia kiinnostavia tai kauniita asioita. Sen jälkeen, kun selasin läpi kuvat Prypjatista (Tsernobyl) ja matkasta sinne, oli melkoinen antikliimaksi, kun seuraava uutisvirrassa oleva postaus oli toisen tutun matka Kreikkaan. Selfie, puhelimella otettu kuva rannasta, toinen selfie, lähikuva kivistä, ruokakuva ja niin edelleen. Jos käsitys reissukuvista on kuvat omasta naamasta ja aamupalasta, ne voi ehkä jättää julkaisematta.

Vierailija
264/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani postaa jatkuvasti faceen kuinka inhoaa lapsia eikä koskaan tahdo omia lapsia ja kuinka hänen työnsä on rankkaa ja kuluttavaa. Ja hän on tietenkin opettaja.

Vierailija
265/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittavin ryhmä: ei postaile mitään koskaan ikinä (ehkä silloin tällöin vaihtaa profiili- ja kansikuvan), mutta tykkää muiden jutuista. Hmmm. 

No ehkä tällaiset tyypit ymmärtävät, että KETÄÄN EI KIINNOSTA heidän aamukahvihetkensä/vatsavaivansa/uusi mekkonsa/lehtipihvinsä ranskalaisilla ("nomnom!") 😆

Olen aktiivinen f.bookissa ainoastaan muutamassa ryhmässä, ilman niitä olisin heivannut koko facen ajat sitten! Aikoinaan on tullut kohteliaisuudesta hyväksyttyä kaiken maailman morotuttujen kaveripyyntöjä (muistatteko sen ajan: "Joo-o ja jep jep... Ooksä muuten facebookissa?") 😑 Ei mulla ole minkäänlaista intressiä jakaa asioita elämästäni kaiken maailman randomeille, miksi pitäisi olla? 🤤 Kaverien ja läheisten kanssa jaan sitten asioitani whatsuppaamalla/soittamalla.

Minullakin on facessa kaveri joka laittaa ehkä joulun ja juhannuksen toivotukset, ei muuta. Jännä juttu että HÄN on kuitenkin h*lvetin kiinnostunut jokaisen aamukahvihetkestä, vatsavaivoista, uusista mekoista, lehtipihvistä ranskalaisilla jne... Ei koskaan kommentoi kenenkään postauksiin yhtään mitään, korkeintaan tykkää. Mutta annas olla kun tavataan kasvokkain, alkaa hillitön kysely. "Hei joo, huomasin facesta silloin 4 kk sitten että oliko sulla uusi kahviastiasto". (Ei ole, kun sama 9 vuotta sitten häälahjaksi saatu astiasto) . "Kävitte 7kk sitten juhlistamassa pojan synttäreitä ravintolassa". Kysymykset tulee kuin tykin suusta ja niitä tulee sata. Muistaa jokaisen pikkuasiankin 5 vuoden takaa.

Huvittavaa näissä on se että että me nähdään 3-4 kertaa vuodessa ohimennen. Yleensä silloin kysellään ympäripyöreitä tyyliin; mitäs kuuluu, mitä oot puuhannu jne. Mutta tämä ihminen kyselee ja kommentoi kaikkea niin että huomaa säännöllisin väliajoin tarkistavan kaikkien faceprofiilit.  Mikä kyylä...

Miksi helkkarissa sinä postaat noita itse someen, jos niitä ei saa katsella, muistaa eikä livenä kommentoida? Kyllä ihmiset ovat outoja! Miten sellainen tuttu on muka kyylä, jonka olet itse hyväksynyt kaveriksi ja jolle itse tieten tahtoen elämääsi jaat? Pitäisikö livenä teeskennellä, ettei ole nähnyt facessa mitään? En tajua yhtään.

Vierailija
266/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Kiitos sossuille, että pelastitte meidän joulun ja saatiin joulukinkkua ja muuta pöytään”tms, ok, hienoa että menee palaute myös sossuille, kun päivitys oli julkinen, mutta raha-asiat eivät mielestäni kuulu Facebookkiin. Ei hyvät eikä huonot.

Minulla oli joskus kaverilistalla nainen, joka teki neljän eri miehen kanssa lapsia. Poistin hänet jossakin kohtaa, kun päivitykset olivat aika outoja. En halua siis yleistää, jos täällä sattuu vastaavia olemaan, mutta joka kerta, kun erosi, niin kuukauden päästä oli uusi mies ja sitten kuukauden päästä pullat uunissa. Ei sitä menoa vaan pystynyt enää seuraamaan, kun tiesi että neljännenkin miehen kohdalla ero tulee ja jää neljän lapsen yh:ksi ja niin siinä kävikin.

Liika avautuminen lapsiensa sairauksista esim. ADHD, en haluaisi että oma äitini olisi sellaista jakanut, jos minulla olisi joskus ollut ADHD.

Joskus 20 vuotta sitten pyörin eräässä porukassa, josta puolet ovat nykyään päihteidenkäyttäjiä. Heidän julkiset päivityksensä omista murtokeikoistaan ja huumebileistään ovat ällöttäviä. Eivät kuulu kaverilistalle, mutta joskus pakko kurkata mitä heille kuuluu.

Vierailija
267/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvia lapsen urheilusuorituksista, voimistelukispista, hesacupeista yms. Isovanhempia ehkä kiinnostaa, muita ei. älyttömin oli yksi kuka postasi kuvan lapsen todistuksesta numeroineen päivineen. yleensä kaikki lapsien hlökohtaiseen elämään liittyvät vanhempien tekemät postaukset.

Vierailija
268/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ei ole näköjään mitään suodatinta... Ihmettelen tuota yhtäkin 400 kaverin pitäjää, joka jakaa kaikille henkilökohtaisemmatkin asiat. Itselläni on yleensä n. 180 kaveria, siskollani n. 90. Kerran Catfishissä (tv-sarja) Max ja Nev pitivät yhtä henkilöä heti feikkinä, kun hänellä taisi olla alle 200 kaveria. Toki Amerikassa on enemmän ihmisiä ja fb-kavereita, mutta miten kukaan voi olla niin monen kanssa tekemisissä? Toki minullakin on kavereita ala-asteelta asti, mutta en ole muuten heidän kanssaan ollut tekemisissä, mutta muistojen takia olen halunnut heidät pitää kavereissa. Olen kuullut kyllä ihmettelyä muilta, kun kavereita on niin "vähän", mutta miksi minä pitäisin listoillani ihmisiä, jotka olen tavannut kerran, tai ihmisiä, jotka kiusasivat minua koulussa? Sen takia, etten näyttäisi erakolta? Mutta minähän olen, vietän lähes kaiken vapaa-ajan yksin. Siskoni on fiksu, kun pitää kaverilistallaan vain ihmisiä, joiden kanssa on oikeasti tekemisissä.

Minullakin on vain 80 FB-kaveria. Luin joskus tutkimuksen, jossa todettiin, että yli 120 vai 130 kaveria aiheuttaa hermostuneisuutta, masennusta ja jotain tällaista, jos siis jatkuvasti heitä seuraa. En poistanut tämän takia kavereitani, vaan siksi, koska en juurikaan seuraa ketään FB:ssä, vaan käytän sitä sijoitusuutisten ja ryhmien seuraamiseen.

Vierailija
269/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on tullut muutama tilanne vastaan, muuten ihan järkeviltä ihmisiltä. Viime viikolla joku postasi kuvan arkusta, joka oli laskettu hautaan eli kuva oli otettu ylhäältä ja arkkua ei oltu vielä peitetty. Tekstinä oli "lepää isoäiti". Minusta mautonta. Toinen oli, kun kaveri kävi lopettamassa koiransa. Yli kymmenen kuvaa eläinlääkäristä, lipetuspiikistä, lopettamistilanteesta, kuoleesta koirasta, kuollut koira hänen sylissä, kuollut koira miehen sylissä ja molemmat tietysti itkivät kuvissa.

Vierailija
270/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rasittavin ryhmä: ei postaile mitään koskaan ikinä (ehkä silloin tällöin vaihtaa profiili- ja kansikuvan), mutta tykkää muiden jutuista. Hmmm. 

Mikä tässä on rasittavaa? Olen itse tällainen fb-käyttäjä, koska ei vain jaksa kiinnostaa kaiken jakaminen. Olen fb:ssä harrastuksiin liittyvien ryhmien vuoksi.

Ei tykkääjät ärsytä, vaikka eivät itse postaakaan. Vähän creapya porukkaa ovat sen sijaan ne kaverit, jotka eivät postaa nitään, eivät kommentoi mitään, eivätkä tykkää mistään, mutta stalkkaavat silti aktiivisesti muita. Sitten vaan ilmenee esim. tavatessa kommenteista, että tarkkaan on seurattu.

Tää tuntuu vähän samalta kun joku kaveri kurkkisi pimeällä ikkunoista sisään sen sijaan, että tulisi reilusti ovesta sisään ja sanoisi moi. Ja en puhu nyt tuhansien seuraajien avoimista julkkistileistä, vaan tämä käytös siis ihan perusfrendien kesken, noin 100 frendin tilillä.

Vierailija
271/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghjkl kirjoitti:

Kuvan kuolleesta vauvastaa.

Siis vauvastaan.

Vierailija
272/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esittää uutta vuokrahuvilaa muka omanaan, sellaista joka on heillä vuokralla viikon! :DDD Kehtasi vielä valehdella sijainnin. Oli ottanut omia pieniä sisustusjuttuja mukaan kotoaan, ja kuvaillut niitä pöydillä, hyllyillä, laiturilla!

Meillä on myös kummallakin omia tuttuja eikä vain yhteisiä, ja eräs minun tuttu oli käynyt siellä huvilalla kylässä kun siskonsa perheineen oli vuokrannut sen viikoksi, heinäkuun alussa. En vaan ole vielä maininnut tuolle kaverille asiasta.

Nolo :) Siis itse häpeäisin todella paljon jos tuommoisesta jäisin kiinni..narsissit ei välitä.

Vierailija
273/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi neljän lapsennkotiäitikaverini postaa aina kaikkien lapsiensa mitat neuvolan jälkeen. En ymmärrä, miksi!? Ja isoin lapsista on jo koulussa, hänen mitatkin on laittanut kouluterkkakäynnin jälkeen. Aika yksityisluonteista tietoa mielestäni...

Haluaa varmistaa että kaikki tietää että kaurapuurot on syöty perheessä..

Vierailija
274/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kuvia lapsen urheilusuorituksista, voimistelukispista, hesacupeista yms. Isovanhempia ehkä kiinnostaa, muita ei. älyttömin oli yksi kuka postasi kuvan lapsen todistuksesta numeroineen päivineen. yleensä kaikki lapsien hlökohtaiseen elämään liittyvät vanhempien tekemät postaukset.

Eri asia jos jakaa kommenteilla "ihana vastaus" tai "tämän pitäisi olla oikea vastaus kun on niin hyvä", mollaustarkoituksessa jos postaa, niin voi saada varoituksen koska lapsille jää helposti mieleen jos opettaja mollaa somessa oman vastauksen jonka on tosissaan kirjoittanut. :( Itsellä muistuu vieläkin asioita joita olen pienempänä laukaissut ääneen ajattelematta ja joita aikuiset sitten nauroi..saati sitten koulutehtävät joita joku nauraa somessa. Ei kiesus. Pistäisin raporttia koululle.

Vierailija
275/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia jos jakaa kommenteilla "ihana vastaus" tai "tämän pitäisi olla oikea vastaus kun on niin hyvä", mollaustarkoituksessa jos postaa, niin voi saada varoituksen koska lapsille jää helposti mieleen jos opettaja mollaa somessa oman vastauksen jonka on tosissaan kirjoittanut. :( Itsellä muistuu vieläkin asioita joita olen pienempänä laukaissut ääneen ajattelematta ja joita aikuiset sitten nauroi..saati sitten koulutehtävät joita joku nauraa somessa. Ei kiesus. Pistäisin raporttia koululle.

Sori - mun vastaus oli siis tähän tarkoitettu:

Vierailija kirjoitti:

Kollegat on jakaneet oppilaiden vääriä vastauksia ja nauraneet niille katketakseen.

Kiva olis, kun löytäis oman lapsen open naureskelemassa omien lapsien virheille kokeissa?

Ope, joka EI jaa oppilaiden tuotoksia netissä

Vierailija
276/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghjkl kirjoitti:

Kuvan kuolleesta vauvastaa.

Tämänkin voi toteuttaa kauniisti. Voi myös olla terapeuttista jakaa suru ihan kuvan kera, mikäli kuva on otettu vauvaa kunnioittaen voi se olla hyvinkin herkkä ja kaunis. Kaunis enkelilapsi. Jokainen käsittelee noin suurta surua miten parhaakseen kokee. En lähtisi arvostelemaan.

Vierailija
277/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen sairaudet ja varsinkin arkaluonteiset sellaiset. Lapsi tuskin arvostaa, jos suolentyhjennys raportoidaan kaikelle kansalle facessa. 

Vierailija
278/2222 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitähän piisaa omassa somessa. Osan olen poistanut/piilottanut/jäädyttänyt, mutta osa taas on niin huvittavaa seurattavaa, että pakko vaan jatkaa.

1. Tekemistensä luettelija. Kertoo kaiken heräämisestä nukkumaan menemiseen. Huomenta, ois herätty tähänkin päivään. Kahvia juotu ja koira kusetettu. Lapset lähti kouluun, pikkutytöt leikkii. Lounasta tehty ja syöty. Päikkärien aika. Kohta teinit tulee kotiin. Lapset kotiutuneet ja nyt odotetaan isiä kotiin. Ruoka valmista. Jne jne, myös panemiset voidaan jakaa samaan luettelevan toteavaan sävyyn. Äärimmäisen kiinnostavaa luettavaa. Not.

2. Vanha mies jaarittelee. Eräs tuttuni kirjoittelee päivän aikana kymmeniä pitkiä postauksia. Ottaa osaa ajankohtaisiin aiheisiin, muttei kovin fiksusti, raivoaa julkkiksille tai sitten muistelee menneitä, että joskus 80-luvulla hän tapasi erään naisen, oli kyllä kuuma muija ja omistaa jonkin kappaleen ko. naiselle. Hän myös ilmoittaa, jos ei ole fbssä pariin päivään. Kiitos vaan, ihan olisikin tullut ikävä.

3. Sarjarakastuja. Taas on löytynyt se oikea. Tämä on rakkautta. Vihdoinkin olen onnellinen. Ja aina mies paljastuukin narsistiksi ja hetki vihataan kaikkia maailman miehiä.

4. Meidän neiti 3 vee teki sitä ja sanoi näin. Hauskaa vanhempien ja isovanhempien mielestä, mutta tuskin kenenkään muun.

5. Jokaisen katastrofiuutisen jakaja, joka kommentoi vain suru- ja itkuhymiöin. Mahtaa olla elämä raskasta, kun pitää velloa jokaisen ikävän uutisen parissa.

Ehkä paras kuitenkin oli, kun eräälle yläasteaikaiselle luokkakaverille oli paljastunut, että mies oli pettänyt. Kertoi tästä avoimesti somessa ja kaverit kauhisteli ja tsemppasi, että ansaitset parempaa. Kaksi päivää myöhemmin pari oli kihloissa ja aiemmin miestä haukkuneet kaveritkin olivat kommenttien perusteella aivan innoissaan tästä käänteestä.

Kamalia ovat lastensa asioiden levittelijät. Minusta oli hirveää yläasteikäisenä kun äitini kertoi sukulaisille ja tutuille, miten minun piti käydä eri testeissä sen takia, että en ollut normaalipainoinen. Voi vain arvata miltä lapsista tuntuu, kun kaikki äidin 500 facebook-kaveria saa tietää teinin asioista. Monesti äidin kaverilistalta löytyy esim. koulukavereiden vanhempia, jolloin esimerkiksi kiusaaja voi saada hyvinkin helposti tietoon toisen yksityisiä asioita. 

Vierailija
279/2222 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti joka postaa lapsenlapsestaan kuvia facebookiin aina hänen vauvaiästään asti ja vuosikertakuvia yhä uudelleen ja uudelleen. Lapsenlapsen vanhemmat ovat itsekin vielä nuoria, melkein lapsia eivätkä uskalla sanoa ettei lapsen kuvia pitäisi julkaista internetissä, kun ehkä eivät saisi enää lapsenhoitoapua. Maksavat siis avusta lapsen yksityisyyden menettämisellä.

Vierailija
280/2222 |
09.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä näkee varsinkin ryhmissä, mutta myös kavereiden päivityksinä: kuva esim. kissasta ja teksti "tässä minä nyt makaan, mami tuli saunasta ja laittoi iltapalaa, käytiin ulkona ihmisveljen kanssa ja isi saalisti minulle kuhan. Postipoika toi mamille paketin, jossa oli sukkahousuja. Niitä minä varovasti nuuskin, yhhyyyhhniih."

Nauran tälle aivan hulluna...🤣😂😁

Minun tuttavani postasi että hänen kissaltaan oli leikattu karvoja perseestä. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi