Tehtiin lapsi, jota kaikki odotti, mutta nyt kukaan ei lupauksistaan huolimatta auta
Ennen raskauttani lähipiiri (tulevat isovanhemmat ja muut sukulaiset) kyseli kieli pitkällä, että koskas teille tulee vauva ja suunnilleen painostivat lisääntymään ja höpöttivät koko ajan mitä tekisivät sitten sen vauvan kanssa. No me lisäännyttiin, koska haluttiin, mutta toki ilahdutti kuulla, että apua olisi sitten saatavilla. Kun kerrottiin raskaudestani, niin ihmiset varta vasten soittivat minulle ihan vain kertoakseen, että miten sitten tulevat auttamaan minua kun vauva on syntynyt ja haluavat hoitaa vauvaa jne. No, vauva synty, ja: nada de nada. Kukaan ei auta. Kukaan ei suostu katsomaan vauvaa edes puolta tuntia, tai käymään puolestani hoitamassa jonkun vauvaan liittyvän asian.
Joo kiitti vitu*sti.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
No just tuollaista se on. Vanha stoori. Harmi, ettet tiennyt aiemmin.
Neuvolassa kysyivät äsken, että onko tukiverkkoja. Sanoin, että ei ole ketään joka auttaisi, tukiverkkoja nolla, vaikka isovanhemmat ja muita on kyllä. Ja kysyin neuvolassa sitten, että mistä voisin sellaisia tukiverkkoja oikein saada. Eivät osanneet neuvoa. Ap.
Meillä mun vanhemmat tuotti tuon pettymyksen. Olin lähes 40 kun tapasin mieheni ja äitini jo itki lastenlapsettomuuttaan. Häneltä jää se valtava ilo kun saa hoitaa lastenlapsia ja katsoa heidän kehittyvän jne. Minua painostettiin itkulla ja äidin surulla tekemään edes yksi lapsi. No, mieskin halusi joten ajattelin että ok, vaikka itse olisin mielelläni pysynyt lapsettomanakin.
No nyt meillä on vuoden ollut se ihana lapsi, äidilleni lastenlapsi, ja onko hoitoapua löytynyt? EI. Äiti päinvastoin on sanonut suoraan, että hän on omat lapsensa jo kasvattanut ja hän ei ala kakkapeppuja pesemään eikä lapsia kaitsemaan. Kuulemma tosi kiva kun käydään kylässä ja kovasti hän tykkää lapsesta, mutta ei enää iässään (hyväkuntoinen ihminen joka mm. käy kuntosalilla useita kertoja viikossa) ala lapsenlikaksi.
No, pärjätään me ilmankin heidän hoitoaan mutta silti ärsyttää muistella niitä itkuja ja poruja kuinka äiti kaipaisi lastenlasta hoivattavaksi.
Kirjoitat, että "me lisäännyttiin", eli sinulla on siis puoliso. Et siis ole yksinhuoltaja. Juttu on nyt niin, että puolisosi tehtävä on katsoa vauvaa sillä välin, kun sinä käyt hoitamassa jonkun vauvaan liittyvän asian, tai sitten toisinpäin. Eikö puolisosi pysty katsomaan vauvaa edes puolta tuntia? Missä hän on, töissäkö? Onko hän muka töissä aina? Tuskin. Onko työ, minkä vuoksi matkustaa paljon? Jos, niin on puolisosi tehtävä palata sinulle lastenhoitaja edes siksi ajaksi, että pääset tärkeille asioille. Ei maksa paljon. Ei ole sukulaisten tehtävä hoitaa teidän vauvaa, hoitakaa itse, tai palkatkaa hoitaja. Jos on väsymystä, masennusta ym., niin silloin rohkeasti yhteys neuvolaan, sitä kautta saa apua. Avun pyytäminen ei ole häpeä.
Et voi olla tosissasi, antaisitko edes pienen vauvan muille? Minkä ikäinen lapsi?
Hanki vielä lohduksi pullisteluvaunut ja oikein mieti kenen elämää elätkään.
eiolesukulaistenvastuulla kirjoitti:
Kirjoitat, että "me lisäännyttiin", eli sinulla on siis puoliso. Et siis ole yksinhuoltaja. Juttu on nyt niin, että puolisosi tehtävä on katsoa vauvaa sillä välin, kun sinä käyt hoitamassa jonkun vauvaan liittyvän asian, tai sitten toisinpäin. Eikö puolisosi pysty katsomaan vauvaa edes puolta tuntia? Missä hän on, töissäkö? Onko hän muka töissä aina? Tuskin. Onko työ, minkä vuoksi matkustaa paljon? Jos, niin on puolisosi tehtävä palata sinulle lastenhoitaja edes siksi ajaksi, että pääset tärkeille asioille. Ei maksa paljon. Ei ole sukulaisten tehtävä hoitaa teidän vauvaa, hoitakaa itse, tai palkatkaa hoitaja. Jos on väsymystä, masennusta ym., niin silloin rohkeasti yhteys neuvolaan, sitä kautta saa apua. Avun pyytäminen ei ole häpeä.
Ei tuo ole ollenkaan se pointti nyt, vaan se, että ihmiset valehteli, antoi ihan tyhjiä lupauksia. Ap.
Älkää syytelkö puolisoitanne, se on väärä tie.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole ollenkaan se pointti nyt, vaan se, että ihmiset valehteli, antoi ihan tyhjiä lupauksia. Ap.
Minkä ikäinen vauva?
Vierailija kirjoitti:
Ja toinen ikivanha on "kyllä kaksi menee siinä missä yksikin." Onneksi en langennut sentään siihen enää. -eri
Miksi kirjoitat ap otsikkoon "lupauksista huolimatta", etkä että "puheistaan huolimatta"? Mistä alkaen innostunut hössötys ja haaveilu on ollut lupaamista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kirjoitat ap otsikkoon "lupauksista huolimatta", etkä että "puheistaan huolimatta"? Mistä alkaen innostunut hössötys ja haaveilu on ollut lupaamista?
Minulle moni soitti ennen lapsen syntymää ihan vain sanoakseen, että "voit sitten luottaa, että minä tulen aina auttamaan vauvan kanssa". Minun korviin kuulostaa lupaukselta, ei haaveilulta. Ap.
Ap, kenelläkään muulla kuin sinulla ja miehelläsi ei ole VELVOLLISUUTTA hoitaa lastasi. Nuo ihkuttelut ja lupaukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kuka järkevä edes tekee lapsia toisten painostuksen takia??
Vierailija kirjoitti:
Ap, kenelläkään muulla kuin sinulla ja miehelläsi ei ole VELVOLLISUUTTA hoitaa lastasi. Nuo ihkuttelut ja lupaukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kuka järkevä edes tekee lapsia toisten painostuksen takia??
Ihan kirjoitin aloituksessani, että tehtiin lapsi, koska haluttiin. Mistä keksit, että muiden painostuksen takia tehtiin? Ap.
Minun veljeni selitti kovasti miten haluaa olla lapselleni eno. Ei ole hirveesti näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle moni soitti ennen lapsen syntymää ihan vain sanoakseen, että "voit sitten luottaa, että minä tulen aina auttamaan vauvan kanssa". Minun korviin kuulostaa lupaukselta, ei haaveilulta. Ap.
Onpa kurjaa. Montako kertaa olette pyytäneet? Miten ovat perustelleet?
Totta on, että harva oikeasti haluaa alkaa vauvan hoitajaksi, vaikka niin ehkä itsekin luulee. Harvaa vaan kiinnostaa muiden lapset niin paljoa. Itse kyllä odotan mummoutumistani, sillä minä aidon oikeasti haluan olla menossa mukana, olin lastenkin kanssa :) Ja kyllä äitini monasti heidän kanssaan on auttanutkin.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole velvollisuutta. Ihmettelen tässä vain, että miksi halusivat valehdella. Eivät olisi alunperinkään luvanneet auttaa. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään ole velvollisuutta. Ihmettelen tässä vain, että miksi halusivat valehdella. Eivät olisi alunperinkään luvanneet auttaa. Ap.
Se on sitä sosiaalista diibadaabaa, jota odotetaan tietyissä tilanteissa. Vrt. "soitellaan/mennään syömään joku päivä/pitäisi yrittää nähdä vähän useammin" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitä sosiaalista diibadaabaa, jota odotetaan tietyissä tilanteissa. Vrt. "soitellaan/mennään syömään joku päivä/pitäisi yrittää nähdä vähän useammin" jne.
Sinullako omat vanhempasi harrastavat sinulle tuollaista diibadaabaa? Jotkut puolitutut toki. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Älkää syytelkö puolisoitanne, se on väärä tie.
No kuule jos se lapsen toinen vanhempi ei häntä voi puolta tuntia vahtia, niin silloin on kyllä ihan oikea tie miettiä mikä siinä kumppanin valinnassa meni pieleen ja voiko asioita ehkä vielä korjata.