Tehtiin lapsi, jota kaikki odotti, mutta nyt kukaan ei lupauksistaan huolimatta auta
Ennen raskauttani lähipiiri (tulevat isovanhemmat ja muut sukulaiset) kyseli kieli pitkällä, että koskas teille tulee vauva ja suunnilleen painostivat lisääntymään ja höpöttivät koko ajan mitä tekisivät sitten sen vauvan kanssa. No me lisäännyttiin, koska haluttiin, mutta toki ilahdutti kuulla, että apua olisi sitten saatavilla. Kun kerrottiin raskaudestani, niin ihmiset varta vasten soittivat minulle ihan vain kertoakseen, että miten sitten tulevat auttamaan minua kun vauva on syntynyt ja haluavat hoitaa vauvaa jne. No, vauva synty, ja: nada de nada. Kukaan ei auta. Kukaan ei suostu katsomaan vauvaa edes puolta tuntia, tai käymään puolestani hoitamassa jonkun vauvaan liittyvän asian.
Joo kiitti vitu*sti.
Kommentit (79)
Koskaan kuullut small talkista...?
Vierailija kirjoitti:
eiolesukulaistenvastuulla kirjoitti:
Kirjoitat, että "me lisäännyttiin", eli sinulla on siis puoliso. Et siis ole yksinhuoltaja. Juttu on nyt niin, että puolisosi tehtävä on katsoa vauvaa sillä välin, kun sinä käyt hoitamassa jonkun vauvaan liittyvän asian, tai sitten toisinpäin. Eikö puolisosi pysty katsomaan vauvaa edes puolta tuntia? Missä hän on, töissäkö? Onko hän muka töissä aina? Tuskin. Onko työ, minkä vuoksi matkustaa paljon? Jos, niin on puolisosi tehtävä palata sinulle lastenhoitaja edes siksi ajaksi, että pääset tärkeille asioille. Ei maksa paljon. Ei ole sukulaisten tehtävä hoitaa teidän vauvaa, hoitakaa itse, tai palkatkaa hoitaja. Jos on väsymystä, masennusta ym., niin silloin rohkeasti yhteys neuvolaan, sitä kautta saa apua. Avun pyytäminen ei ole häpeä.
Älkää syytelkö puolisoitanne, se on väärä tie.
Repesin kun tämä on saanut enemmän alapeukkuja. Puolison syyttelykö on oikea tie?
Eipä ihmetytä erotilastot...
Itse odotin innolla kun veljen lapset rupesivat saamaan vauvoja, jee saisin hoitaa lapsia kun omat alkaa olla jo isoja. Valitettavasti eivät ole juurikaan tarvinneet hoitoapua (yhtä lasta olin päivän hoitamassa). No onneksi lähellä asuvaa kummipoikaani olen saanut hoitaa. Itse olisin kaivannut omien kanssa enemmän hoitoapua ja nyt mielelläni auttaisin muita. Mutta ehkä vielä joskus...
Kuinka vanha ap:n lapsi on? Miksi sitä ei voi kertoa?
On ihmisiä jotka ovat pelkkiä paskanpuhujia. Teot ratkaisevat.
Itse hoidan lapsenlastani - ihan itsekkäistä syistä. Haluan olla hänen kanssaan. Hän on ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kenelläkään muulla kuin sinulla ja miehelläsi ei ole VELVOLLISUUTTA hoitaa lastasi. Nuo ihkuttelut ja lupaukset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Kuka järkevä edes tekee lapsia toisten painostuksen takia??
Ihan kirjoitin aloituksessani, että tehtiin lapsi, koska haluttiin. Mistä keksit, että muiden painostuksen takia tehtiin? Ap.
No kyllä tuosta aloituksestasi sai kuvan, että sukulaisten painostuksella oli osuutta lisääntymispäätökseenne.
No sellasta se on. Olet itsekin varmaan joskus lupaillut asioita, jotka ei sitten ole toteutuneet.
Harmillinen tilanne, kun innoissaan odottivat ja sitten vetävät maton.
Vierailija kirjoitti:
No sellasta se on. Olet itsekin varmaan joskus lupaillut asioita, jotka ei sitten ole toteutuneet.
Kuka lupailee tyhjää tuossa mittakaavassa? Jonkun yksittäisen tapaamisen voi peruuttaa tai siirtää.
Miksi täällä kysellään lapsen ikää?
Olen hoitanut 2kk vanhaa vauvaa viikonlopun. Hyvin meni.
Vierailija kirjoitti:
En nyt halua aloittaa mitään väittelyä, mutta
-Suurin osa ihmisistä ei koe miellyttäväksi hoitaa toisten kaksi kuukautta vanhaa vauvaa pitkää aikaa
-Suurin osa vanhemmista ei halua antaa kahden kuukauden ikäistä vauvaa hoitoon pitkäksi aikaa
Tähän on varmaan ihan biologiset asiat syynä, miksi suurin osa ihmisistä kokee noin.
Sen sijaan ap:n on toki ihan ymmärrettävää haluta edes pientä apua. Sitä en tarkoita. Rankassa elämänvaiheessa silläkin, että joku kävisi kaupassa sinulle, olisi iso merkitys. Ja pienten vauvojen äideille on tärkeää tunne, ettei heitä ole unohdettu ja heistä välitetään. Heidän äitiyttä arvostetaan jne.
Mutta ei minun mielestäni noin pienen vauvan ero vanhemmistaan noin pitkän aikaa pitäisi olla mikään "siitä vaan" juttu.
Erikoisinta tässä on se, että neuvola ei osannut tarjota apua kun ap pyysi tukiverkkoja. Ammattini puolesta tiedän, että neuvolan terveydenhoitajilla pitäisi olla ihan selvä toimintakaavio, jos joku pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä vauvaa kesän, oli noin 3 kk kun aloitin. Minä olin n. viisitoista. hyvin meni, tosin en olisi tyttäreni antanut moiseen ryhtyä. Mutta seitsemänkymmentäluvulla kaikki oli toisin.
Ihmeellinen käsitys ihmisillä small talkista :O Kyllä se on ihan jotain muuta kuin ap:n tapauksessa annetut tyhjät lupaukset.
Ja tämän ketjun perusteella olen aika huolestunut ihmisten turvaverkoista, suurin osa on sitä mieltä että itsepä lapsesi hoidat kun olet tehnyt ja TIETENKÄÄN kenenkään sanomisiin ei tosiasiassa voi luottaa.
Meidän tilanne on se, että keneltäkään ei mitään lupauksia missään vaiheessa saatukaan. Mutta onneksi anoppi ja pari siskoani ovat olleet hoitoapuna silloin kun on tarvittu tai välillä itsekin ehdottaneet voisiko tulla yökylään. On ollut ihana päästä välillä tekemään jotain oman puolison kanssa! Oma äitini taas on sillä linjalla että hän on omat lapset jo hoitanut ja jokainen hoitakoot omansa ja kyllä se surulliselta tuntuu. Ei siksi että juuri häntä olisi tarvittu vahtimaan mutta siksi että ei lapseni ja hän ole mitenkään läheiset. Lapsuuden aikana koetut muistot on mielessä koko loppuelämän, muistan oman mummoni kanssa tehdyt asiat tosi hyvin ja hän oli tärkeä. Oma äitini taas tekee itsestään tarkoituksella etäisen, joten kunhan lapseni on aikuinen niin ei hirveästi tarvitse miettiä kumman mummon luona hän käy enemmän tai kummasta muistaa enemmän. Sinällään tämä on yllättävää, koska äitini on lapsirakas ja huolehti minunkin kohdalla milloin teen lapsia. Missään vaiheessa hän ei hoitoapua tarjonnutkaan, mutta kuvittelin että häntä kiinnostaisi enemmän.
Meillä anoppi odotti kovasti lastenlapsia. Anoppi asuu muutaman sadan km päässä ja käy noin kerran kuussa 2-3 päivää auttelemassa. On eläkkeellä ja ei ole muuta kuin aikaa. Ollaan ehdotettu, että muuttaisi samalle paikkakunnalle kuin me. Ei kuulemma passaa. Vasta sitten, kun menettää ajokortin(eli itse tarvitsee apua) voisi muuttaa. Tekee kyllä mieli sanoa, että älä kuule muuta. Mulle olis ihan ok käydä samalla tavalla kerran kuussa auttelemassa, kun hän ikääntyy. Nytkin jo autetaan usein. Kiva, että lapset kasvavat lähes ilman tukiverkkoa ja sitten kun ovat jo isompia niin tulee anoppi tilalle... 😑
Onhan lapsellinen aloitus. Vanhemmat ovat vastuussa lapsestaan 24/7-periaattella niin kauan kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Oliko se yllätys? Omat sukulaisemme asuvat kaukana, joten ei olisi tullut mieleenkään pyytää ketään heistä avuksi lapsen hoidossa. Rahalla saa tilapäistä hoitoapua ja kokopäiväisen hoitopaikankin kohtuullisen helposti. Toki pitää maksaa kunnon palkkio ja etsiä luotettava hoitopaikka. Lenkille voi mennä esim. lapsen "juoksu"vaunujen kanssa ja hyvä kampaaja antaa luvan ottaa vauvankin mukaan esim. hiusten leikkaamista varten. Missä lapsen isä on? Kaikki työt ja menot voi kyllä sopia keskenään, ja joillekin saleillekin on järjestetty lapsenhoitopaikkoja. Sukulaisia on turha edes vaivata hoitajiksi. Jos sukulaiset asuvat lähellä ja oikeasti haluavat hoitaa lasta, sehän on hienoa.
No mites on ap, jos ne sukulaiset sanois nyt että kyllä me seuraavan lapsen kanssa autetaan, niin hetikö meinaisit raskautua?
Tiedätkö, oli huono provo. Ihan todella.
Ei mee tasan... kirjoitti:
Meillä anoppi odotti kovasti lastenlapsia. Anoppi asuu muutaman sadan km päässä ja käy noin kerran kuussa 2-3 päivää auttelemassa. On eläkkeellä ja ei ole muuta kuin aikaa. Ollaan ehdotettu, että muuttaisi samalle paikkakunnalle kuin me. Ei kuulemma passaa. Vasta sitten, kun menettää ajokortin(eli itse tarvitsee apua) voisi muuttaa. Tekee kyllä mieli sanoa, että älä kuule muuta. Mulle olis ihan ok käydä samalla tavalla kerran kuussa auttelemassa, kun hän ikääntyy. Nytkin jo autetaan usein. Kiva, että lapset kasvavat lähes ilman tukiverkkoa ja sitten kun ovat jo isompia niin tulee anoppi tilalle... 😑
Eikös se mene juuri silloin tasan, kun hän on hoitanut poikansa, ja poika (miehesi) hoitaa äitinsä?
Ei mee tasan... kirjoitti:
Anoppi siis auttaa teitä 2-3 päivää kuukaudessa? Sehän on tosi paljon! Mitä oikein odotat??
Niin mitä enemmän on lapsia sitä hankalampi saada hoitaja.