Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystävä yritti syöttää minulle liharuokaa, olen kasvissyöjä

Vierailija
05.08.2018 |

Olemme olleet ystäviä lapsesta saakka. Ryhdyin kasvissyöjäksi melkein kymmenen vuotta sitten. Ystäväni on jostain syystä ollut vaikea sulattaa kasvissyöntiäni. Hän on kuittaillut ruoastani melkein joka kerta, kun olemme syöneet yhdessä. Minua ärsyttää se, sillä mielestäni on moukkamaista kommentoida toisen syömisiä. Olen puhunut hänelle asiasta, mutta hän kuittaa sanomisensa huumorilla. Viime aikoina huomauttelu on kuitenkin ollut vähenemään päin, joten olen olettanut, että hän on viimein hyväksynyt asian.

Perjantaina minut ja puolisoni oli kutsuttu grillaamaan tämän ystäväni ja hänen muutamien kavereittensa kanssa ystäväni taloon. Oli sovittu, että jokainen tuo omat grillattavansa ja ystäväni tarjoaa juomat. Mieheni ja minä olimme valmistaneet kotona grillinyyttejä, joissa oli muuten samat täytteet ja mausteet, mutta osassa oli jauhelihaa ja osassa härkistä. Kasvisnyytit oli pakattu omaan rasiaansa ja lihanyytit omaansa.

Kyläpaikassa ystäväni oli vastuussa grillaamisesta ja otti jokaisen tuotavat grillin luokse odottamaan grillaamista. Minäkin vein sitten grillinyytit ystävälleni ja selitin, että toisessa rasiassa on kasvisnyyttejä ja toisessa lihanyyttejä. Kysyin, pitäisikö nyytit vielä varmuuden vuoksi merkitä jotenkin, kun ne ovat ulkonäöltään samanlaisia. Ystävä kuitenkin vakuutti, että se ei ole tarpeen, kun nyytit on kuitenkin erikseen pakattu.

No, kun grillattavat oli grillattu, käytiin pöytään. Ystäväni toi jokaiselle ruoat. Minä sitten haukkasin nälkäisenä omasta nyytistäni ison palan. Maku oli jotenkin outo ja vilkaisin ystävääni, joka näytti pidättelevän naurua. Tajusin, että ystäväni oli pannut lautaselleni lihanyyttejä kasvisnyyttien sijaan. Kun sanoin ystävälleni asiasta, hän purskahti nauruun ja totesi, ettei vaan halunnut minun joutuvan tyytymään pupujen ruokaan jälleen kerran. Kasvisnyyttejä ei kuulemma ollut viitsinyt edes grillata.

Nousimme puolisoni kanssa pöydästä ja lähdimme kotiin. Suututtaa ihan hirveästi. Olen sanonut ystävälleni monta kertaa, että jatkuva vitsailu ruoastani on rasittavaa ja loukkaavaa. Hän tietää sen kyllä. Eli hän tahtoi nimenomaisesti ärsyttää tai loukata minua omituisella tempauksellaan.

En käsitä, miksi ruokavalioni on ystävälleni niin iso ongelma. En ole koskaan tuputtanut näkemyksiäni hänelle tai mitenkään muutenkaan tuonut kasvissyöntiäni erityisesti esille. Ystäväni on monella tapaa ihana ihminen ja lapsuudesta asti tärkeä osa elämääni, mutta tämä asia kyllä hiertää nyt niin kovasti, että ystävyys taitaa olla menetetty.

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mistä muuten tunnistaa vegaanin? No se kertoo sen sulle.

Miten tämä liittyy aiheeseen?

Jotkut tuntuvat kyllä ottavan pelkän kasvissyönnistä tai vegaaniudesta mainitsemisenkin itseensä.

"Olen vegaani."

" Mitä vittua tuputat, saatana!"

Joillekin riitti sekin, että kerroin vähentäneeni lihansyöntiä tai alkaa syödä eettisemmin tuotettua lihaa/kalaa (lähi- ja luomuruokaa).

Niin ovat tehneet liki 8-kymppiset vanhempanikin, joille on saarnattu siitä, etteivät vanhat ihmiset moisella pupun ruoalla saa riittävästi proteiineja. Ihan niin kuin hirven lihasta, muikuista ja luomukananmunista puuttuisi jotain ja ne olisivat huonoa ruokaa! Maalla ei syödä vihanneksia, vaan lihaa sitä pitää aina olla lautasella. 

Vierailija
122/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lihansyöjä, ja kaverini laittoi kerran salaa lihapullataikinaamme jauhettua kikhernettä. Törkeä loukkaus ruokavaliotani kohtaan. Mitä jos olisin saanut pierukohtauksen ja joutunut teholle?

Ne lihapullat ei olleetkaan sulle, pölö, vaan erityisesti viljoja kartteleville lihansyöjille. Muuten olisi laitettu korppujauhoja, mutta korppujauhot tehdään kotimaisista viljoista ja viljat on lähtökohtaisesti saatanasta ja ehdottoman vaarallisia. Gluteenittomien korppujauhojen sijasta kaverisi olikin epähuomiossa ostanut gluteenitonta kikherneestä valmistettua jauhoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella junttia ja tökeröä. Tuollainen voi olla myös hengenvaarallista. Mulle on tehnyt kaveri vähän vastaavalla tavalla. Hän piilotti ruokaa useita kasviksia ja pähkinöitä tietäen, etten pysty erittäin pahojen vatsaongelmien vuoksi sellaista syömään. Jouduin kamalien kipujen takia sairaalaan. Pistin kaverille viestiä asiasta, mutta edelleen vähätteli tekoaan, joten laitoin välit poikki. Kyllä ns. aikuisilla ihmisillä on omituisia huveja.

Jessus, olikohan taponyritys? Siis ihan tosissani kysyn, sillä tuo on vaarallista ja ystävä ei vähättele kun joudut sairaalaan. Hyi vttu mikä ihmisssaasta.

Vierailija
124/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo on kivasti tehty, että veit niitä lihanyssäköitä ja vegeversion. Kaikille vatsan täytettä ja varsinkin sen et saat itekki syötävää ( ei stressiä muille siitä mitä sulle tarjotaan). Tuo lihan tarjoaminen ystävältäsi läppänä on kyl tosi typerä päähänpisto. Joskus ajattelen, että ehkä se seurauksien näkeminen lopettaisi sen touhun. Ei se mene välttämättä sillä ohi, kun kerran pieraisee ( vaikka nämä hassuttelijat niin olettaakin). Mitä iloa siitä saa, kun syöttää salaa aineksia joita toinen välttää.. pahimmassa tapauksessa pääsee syöjä lanssilla sairaalaan. Toki joukkoon mahtuu niitä, joilla vain pitää päästä olemaan erityinen ( ravintolassa vaaditaan ja sitten närpitään toisten annoksia- tyyliin). Ne ovat omaa luokkaansa, on sääli kun nämä oikeasti oireita saavat sitten leimataan teeskentelijöiksi. Ja jos apn "ystävä" juuri kadehtii sinun kropalle sopivaa ruokavaliota nii eihän se ole kuin siirtyä samoille pöperöille 😂

Vierailija
125/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huom. ap *ryhtyi* kasvissyöjäksi, omasta tahdostaan siis. Ei ole kyse sellaisesta sairaudesta tai vammasta, jonka vuoksi hän ei voisi syödä lihaa. Onko reilua silloin kuormittaa ystäviä?

Ap toi mukanaan omat kasvisruuat itselleen ja sen lisäksi vielä liharuokaa. Miten tämä kuormitti ystävää?

Oikeasti ihan törppöyden huippu kiusata ystävää ruokavalion takia varsinkin, kun tämä ei aiheuta itselle yhtään mitään lisävaivaa, kun tämä tuo omat ruokansa mukanaan. Minulla on ystävä, joka ei pidä tomaatista. Kun hän tulee kylään, laitan salaatin niin, että tomaatti on erikseen pienessä kipossa ja sen voi lisätä omaan annokseen. On myös ystävä, joka ei tykkää sienistä. Jos teen vaikka sienipizzaa, jätän hänelle hyvänkokoisen sienettömän alueen ja laitan jotain ekstraa siihen täytteeksi.

Itse olen kasvissyöjä. Kun menen kavereille kylään, kysyn tuonko jotain itseäni varten. Tarvittaessa tuon ja sitä tietenkin minulle tarjoillaan. Ystävä ottaa toisen huomioon, ja kun on näinkin pienestä jutusta kyse, niin vaikka kuinka pitäisi toisen rajoitteita outoina, pitää ajatuksensa omana tietonaan.

Vierailija
126/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myöntää etten ole koko aikuisiällä edes maistanut pelkkää kasvisruokaa enkä usko että koskaan tulen maistamaan. En syö esim jouluna mitään laatikoita tai puuroa. Lihan lisäkkeenä syön kyllä peruna/riisi/pasta. Leivän päällä on aina leikkeleitä, ja normaalisti useampaa sorttia. Tämä on minun valintani. On minulle tarjottu kasvisruokia mutta jätän ne kokonaan maistamatta. Häissäni en tarjonnut kasvisvaihtoehtoa erikseen, salaattia kuitenkin oli ja perunaa.

Vierailija
127/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lohansyöjä, mutta sanoisin että tuole tyypille vastaavassa tilanteessa kyllä toteaisin että,eipä sit tarvite enää yhdessä ruokailla.

Minäkin olen lohensyöjä eli peskovegaani 👍

Vierailija
128/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin myöntää etten ole koko aikuisiällä edes maistanut pelkkää kasvisruokaa enkä usko että koskaan tulen maistamaan. En syö esim jouluna mitään laatikoita tai puuroa. Lihan lisäkkeenä syön kyllä peruna/riisi/pasta. Leivän päällä on aina leikkeleitä, ja normaalisti useampaa sorttia. Tämä on minun valintani. On minulle tarjottu kasvisruokia mutta jätän ne kokonaan maistamatta. Häissäni en tarjonnut kasvisvaihtoehtoa erikseen, salaattia kuitenkin oli ja perunaa.

Toki jokaisella on oikeus syödä mitä haluaa, minäkin kovasti lihaa suosin ja kasviksia vältän ihan maun vuoksi. Meilläkään ei tarjottu erillistä kasvisruokaa häissä, muutamaa kasvissyöjän varten ei kyllä olisi kannattanut omaa ruokaa tehdäkään. Meillä oli lihat ja kalat erikseen + kanaa sisältävä salaatti. Muuten kaikki muu varmasti kasvissyöjillekkin maistui (vihersalaattu, peruna, leipä) joten jokainen sai mahansa täyteen mitä halusi. Myös voileipäkakun lisäksi oli täytekakkua.

Vierailija
129/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon häähommaan pakko todeta että kyllä menu pitää nimenomaan olla hääparin lempparia. Jos kasvisruoka pariskunta niin sitten tarjotaan kasvista ja jos liharuuan ystävä niin lihaa. Jos ei kelpaa niin eihän sitä ruokaa ole pakko ottaa. Omat eväät mukaan. En minä edes ilmoita allergioitani, minun takia ei tarvi mitään erillistä tehdä, jos en voi syödä pääruokaa niin otan sitten jotain muuta. En tee siitä numeroa.

Vierailija
130/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika ala-arvoinen teko, siitä olen samaa mieltä. Kuitenkin ehdoton kasvissyönti on typerää, jos ei ole terveydellistä perustetta.

Vierailija
131/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te ymmärrä että kasviksia on pakko syödä? Maailman väkiluku kasvaa ja sen myötä lihaa ei vaan voida syödä. Lihansyöjiltä pitäisi kieltää lisääntyminen, jotta hyvittäisivät hiilijalanjäljen.

Vierailija
132/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki jokaisella on oikeus syödä mitä haluaa, minäkin kovasti lihaa suosin ja kasviksia vältän ihan maun vuoksi. Meilläkään ei tarjottu erillistä kasvisruokaa häissä, muutamaa kasvissyöjän varten ei kyllä olisi kannattanut omaa ruokaa tehdäkään. Meillä oli lihat ja kalat erikseen + kanaa sisältävä salaatti. Muuten kaikki muu varmasti kasvissyöjillekkin maistui (vihersalaattu, peruna, leipä) joten jokainen sai mahansa täyteen mitä halusi. Myös voileipäkakun lisäksi oli täytekakkua.

Kuule kyllä myös kasvissyöjille/vegaaneille pitää tarjota lämmin ruoka, yleensä myös he ovat tuoneet häälahjan. Helpoin tapa on tarjota vegaanista ruokaa jota kaikki voi syödä, sen lisäksi halutessaan lihavaihtoehto/lisäke.

Vierailija
133/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit ihmiset eivät kyllä ahdistu toisten ruokavalioista, varsinkaan jos nämä itse tuovat sopivat ruuat mukanaan vierailulle. Taitaa olla jotain ongelmia ap:n ystävällä, ehkä kateellinen tai jotain itsetunto-ongelmia.

Itse syön myös lihaa, mutta aika paljon kasvisruokaa ja joskus vegaaniruokaakin, ja mieheni myös. Hän siitä onkin enemmän kiinnostunut. Itse en edes niin välitä lihan mausta, mutta toki eettiset puolet ja ympäristöasiat kiinnostavat myös.

Vierailija
134/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule kyllä myös kasvissyöjille/vegaaneille pitää tarjota lämmin ruoka, yleensä myös he ovat tuoneet häälahjan. Helpoin tapa on tarjota vegaanista ruokaa jota kaikki voi syödä, sen lisäksi halutessaan lihavaihtoehto/lisäke.

Kaikki eivät halua jatkuvasti piereskellä ja haista pahalle kuten vegaanit.

Vierailija
135/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen toisen ruokavalion takia kiristellyt hampaitani, ja se oli silloin kun olin koko menun valmistanut laktoosittomana, ja sitten se ainoa henkilö joka oli sen laktoosittoman ruokavalion ilmoittanut, sanoikin että voi hän pikkaisen aina ottaa tavallistakin. Voi p*rse. Perheessä, jossa kukaan ei ole laktoosittomalla ruokavaliolla, on jonkinlainen homma valmistaa useaa eri makeaa ja suolaista tarjottavaa laktoosittomana. Ja tuleehan se kalliimmaksikin. Ihan turhaan. 

Se, että joku on kasvissyöjä tai vegaani, on minulle ihan se ja sama. Yhden lähisukulaisen ruokavalio on tuottanut haastetta, mutta olen ottanut sen nimenomaan haasteena: maidoton ja gluteeniton, eli käytännössä gluteeniton vegaani. Tulee hyvä fiilis, kun onnistuu keksimään jotain herkullista tarjottavaa kaikille. 

Itse seurasin silmät pyöreinä erästä keskustelua paikkakuntani FB-ryhmässä, kun kouluihin oli ehdotettu yhtä kasvisruokapäivää. Siis YHTÄ, yhden ainokaista. Uno. Ja se oli joillekin ihan henkilökohtainen loukkaus, että ihan joutuu lapsi syömään sinä päivänä pelkkiä kasviksia. Ehkä se johtui tietämättömyydestä, että miten helppoa kasvisruoan tekeminen oikeastaan on. Isäni ei edes erottanut syövänsä kasvislasagnea viime viikolla. 

Vierailija
136/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ymmärrä että kasviksia on pakko syödä? Maailman väkiluku kasvaa ja sen myötä lihaa ei vaan voida syödä. Lihansyöjiltä pitäisi kieltää lisääntyminen, jotta hyvittäisivät hiilijalanjäljen.

Ei ole pakko. Kyllä minun elinikäni ajan riittää kaupoissa lihaa. Jälkipolvet voivat sitten minun puolestani mussuttaa tofua.

Vierailija
137/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten vihanneksiin saisi sen lihan maun ja tunteen siitä, että tämä pihvi on ollut osa eläintä, joka kärsi ja kuoli, jotta minä, ravintoketjun huipulla hallitseva ihminen, saisin herkullisen aterian? Joku porkkana ei millään tavalla vastaa ex-lehmän lihaskudosta :(

Vierailija
138/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ymmärrä, millä tavalla se pelkkä kasvisruoan tarjoaminen on jotenkin loukkaavaa? Onko todella olemassa ihmisiä, jotka eivät syö muuta kasvikseksi luokiteltavaa kuin perunaa?!

Vierailija
139/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on henkistä väkivaltaa. Välit poikki kylmästi vaan, suosittelen. Itse jaksoin kuunnella nuoruuden ystäväni pikkukettuilua ja naljailua jopa 25 vuotta. Hän arvosteli, "testaili miten reagoin" esim. eläinrääkkäysjuttuihin, naljaili muka huumorilla hehe, vittuili, ihmetteli jatkuvasti elämäntapaani, eniten juuri kasvissyöntiä. Mollasi naurettavin keinoin :"vieläkö sinä olet kasvissyöjä, sinä olet vain jonkun kasvissyöjäjengin aivopesemä, kyllä se kohta taas liha maistuu". Olisinkin tuntenut jonkun kasvissyöjäjengin niin olisi ollut parempaa seuraa, mutta ei en vuosikymmeniin tuntenut muista kasvissyöjiä.

Olen varma nyt jälkeenpäin että hän ujutti minulle salaa eläinperäisiä tuotteitta valehdellen niiden olevan sopivia. Hänestä kaikki sellainen oli hauskaa huumoria, hän teki muillekin ihmisille vastaavia(varsinkin rikkaammille joille oli kateellinen). Lopulta hän jäi kiinni selän takana puhumisesta ja valehteli minulle kirkkain silmin. Katkaisin välit. Jo vuosikausia hänen tapaamisensa aiheutti minulle vain pahaa mieltä. Monet puhuvat ketjussa kateudesta. Näin olen päätellyt myös ex-ystäväni kanssa, hän oli jo nuorena minulle kateellinen ja piikitteli minua ja yritti lytätä minua ja saada minulle pahan olon. Pitkä ystävyys ei ole mikään syy ottaa vastaan ilkeää käytöstä.

Hyvinvointini on todella parantunut kun ei ole tarvinnut olla tämän henkilön kanssa enää tekemisissä. Kunpa olisin katkaissut välit jo aikaisemmin.

Vierailija
140/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen toisen ruokavalion takia kiristellyt hampaitani, ja se oli silloin kun olin koko menun valmistanut laktoosittomana, ja sitten se ainoa henkilö joka oli sen laktoosittoman ruokavalion ilmoittanut, sanoikin että voi hän pikkaisen aina ottaa tavallistakin. Voi p*rse. Perheessä, jossa kukaan ei ole laktoosittomalla ruokavaliolla, on jonkinlainen homma valmistaa useaa eri makeaa ja suolaista tarjottavaa laktoosittomana. Ja tuleehan se kalliimmaksikin. Ihan turhaan. 

Se, että joku on kasvissyöjä tai vegaani, on minulle ihan se ja sama. Yhden lähisukulaisen ruokavalio on tuottanut haastetta, mutta olen ottanut sen nimenomaan haasteena: maidoton ja gluteeniton, eli käytännössä gluteeniton vegaani. Tulee hyvä fiilis, kun onnistuu keksimään jotain herkullista tarjottavaa kaikille. 

Itse seurasin silmät pyöreinä erästä keskustelua paikkakuntani FB-ryhmässä, kun kouluihin oli ehdotettu yhtä kasvisruokapäivää. Siis YHTÄ, yhden ainokaista. Uno. Ja se oli joillekin ihan henkilökohtainen loukkaus, että ihan joutuu lapsi syömään sinä päivänä pelkkiä kasviksia. Ehkä se johtui tietämättömyydestä, että miten helppoa kasvisruoan tekeminen oikeastaan on. Isäni ei edes erottanut syövänsä kasvislasagnea viime viikolla. 

Onhan toi vähän sama juttu kuin jos yhtenä päivänä viikossa kaikki joutuisivat rukoilemaan jotain jumalaa. Uno.