Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä yritti syöttää minulle liharuokaa, olen kasvissyöjä

Vierailija
05.08.2018 |

Olemme olleet ystäviä lapsesta saakka. Ryhdyin kasvissyöjäksi melkein kymmenen vuotta sitten. Ystäväni on jostain syystä ollut vaikea sulattaa kasvissyöntiäni. Hän on kuittaillut ruoastani melkein joka kerta, kun olemme syöneet yhdessä. Minua ärsyttää se, sillä mielestäni on moukkamaista kommentoida toisen syömisiä. Olen puhunut hänelle asiasta, mutta hän kuittaa sanomisensa huumorilla. Viime aikoina huomauttelu on kuitenkin ollut vähenemään päin, joten olen olettanut, että hän on viimein hyväksynyt asian.

Perjantaina minut ja puolisoni oli kutsuttu grillaamaan tämän ystäväni ja hänen muutamien kavereittensa kanssa ystäväni taloon. Oli sovittu, että jokainen tuo omat grillattavansa ja ystäväni tarjoaa juomat. Mieheni ja minä olimme valmistaneet kotona grillinyyttejä, joissa oli muuten samat täytteet ja mausteet, mutta osassa oli jauhelihaa ja osassa härkistä. Kasvisnyytit oli pakattu omaan rasiaansa ja lihanyytit omaansa.

Kyläpaikassa ystäväni oli vastuussa grillaamisesta ja otti jokaisen tuotavat grillin luokse odottamaan grillaamista. Minäkin vein sitten grillinyytit ystävälleni ja selitin, että toisessa rasiassa on kasvisnyyttejä ja toisessa lihanyyttejä. Kysyin, pitäisikö nyytit vielä varmuuden vuoksi merkitä jotenkin, kun ne ovat ulkonäöltään samanlaisia. Ystävä kuitenkin vakuutti, että se ei ole tarpeen, kun nyytit on kuitenkin erikseen pakattu.

No, kun grillattavat oli grillattu, käytiin pöytään. Ystäväni toi jokaiselle ruoat. Minä sitten haukkasin nälkäisenä omasta nyytistäni ison palan. Maku oli jotenkin outo ja vilkaisin ystävääni, joka näytti pidättelevän naurua. Tajusin, että ystäväni oli pannut lautaselleni lihanyyttejä kasvisnyyttien sijaan. Kun sanoin ystävälleni asiasta, hän purskahti nauruun ja totesi, ettei vaan halunnut minun joutuvan tyytymään pupujen ruokaan jälleen kerran. Kasvisnyyttejä ei kuulemma ollut viitsinyt edes grillata.

Nousimme puolisoni kanssa pöydästä ja lähdimme kotiin. Suututtaa ihan hirveästi. Olen sanonut ystävälleni monta kertaa, että jatkuva vitsailu ruoastani on rasittavaa ja loukkaavaa. Hän tietää sen kyllä. Eli hän tahtoi nimenomaisesti ärsyttää tai loukata minua omituisella tempauksellaan.

En käsitä, miksi ruokavalioni on ystävälleni niin iso ongelma. En ole koskaan tuputtanut näkemyksiäni hänelle tai mitenkään muutenkaan tuonut kasvissyöntiäni erityisesti esille. Ystäväni on monella tapaa ihana ihminen ja lapsuudesta asti tärkeä osa elämääni, mutta tämä asia kyllä hiertää nyt niin kovasti, että ystävyys taitaa olla menetetty.

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihmiset uskoo tuohon kuluneeseen provoon, huoh.

Vierailija
142/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tullut varovaiseksi, enkä juuri syö vieraiden luona. Kieltäytyminen on ehkä vielä kiusallisempaa, mutta en viitsi syödä ja sitten jättää ruokailua kesken, jos huomaan että siinä on lihaa. Jotkut eivät tajua, että kana ja kalakin ovat lihaa, tai niiden sivutuotteet. Osa kyllä ihanasti kertoo mitä ruokaan on laitettu, jolloin itse hoksaan jos siellä on jotain sellaista, mitä en syö. Onneksi paastoan usein viikonloput, jolloin ihmisiä tavatessa voin helpolla syyllä jättää syömättä. Läheiset eivät onneksi loukkaannu, vaikka jättäisin väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tullut varovaiseksi, enkä juuri syö vieraiden luona. Kieltäytyminen on ehkä vielä kiusallisempaa, mutta en viitsi syödä ja sitten jättää ruokailua kesken, jos huomaan että siinä on lihaa. Jotkut eivät tajua, että kana ja kalakin ovat lihaa, tai niiden sivutuotteet. Osa kyllä ihanasti kertoo mitä ruokaan on laitettu, jolloin itse hoksaan jos siellä on jotain sellaista, mitä en syö. Onneksi paastoan usein viikonloput, jolloin ihmisiä tavatessa voin helpolla syyllä jättää syömättä. Läheiset eivät onneksi loukkaannu, vaikka jättäisin väliin.

Monet vegaanina aloittaneet perehtyvät sitten pollo-pesco-vegetarismiin ja alkavat syödä kanaa ja kalaakin.

Vierailija
144/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on henkistä väkivaltaa. Välit poikki kylmästi vaan, suosittelen. Itse jaksoin kuunnella nuoruuden ystäväni pikkukettuilua ja naljailua jopa 25 vuotta. Hän arvosteli, "testaili miten reagoin" esim. eläinrääkkäysjuttuihin, naljaili muka huumorilla hehe, vittuili, ihmetteli jatkuvasti elämäntapaani, eniten juuri kasvissyöntiä. Mollasi naurettavin keinoin :"vieläkö sinä olet kasvissyöjä, sinä olet vain jonkun kasvissyöjäjengin aivopesemä, kyllä se kohta taas liha maistuu". Olisinkin tuntenut jonkun kasvissyöjäjengin niin olisi ollut parempaa seuraa, mutta ei en vuosikymmeniin tuntenut muista kasvissyöjiä.

Olen varma nyt jälkeenpäin että hän ujutti minulle salaa eläinperäisiä tuotteitta valehdellen niiden olevan sopivia. Hänestä kaikki sellainen oli hauskaa huumoria, hän teki muillekin ihmisille vastaavia(varsinkin rikkaammille joille oli kateellinen). Lopulta hän jäi kiinni selän takana puhumisesta ja valehteli minulle kirkkain silmin. Katkaisin välit. Jo vuosikausia hänen tapaamisensa aiheutti minulle vain pahaa mieltä. Monet puhuvat ketjussa kateudesta. Näin olen päätellyt myös ex-ystäväni kanssa, hän oli jo nuorena minulle kateellinen ja piikitteli minua ja yritti lytätä minua ja saada minulle pahan olon. Pitkä ystävyys ei ole mikään syy ottaa vastaan ilkeää käytöstä.

Hyvinvointini on todella parantunut kun ei ole tarvinnut olla tämän henkilön kanssa enää tekemisissä. Kunpa olisin katkaissut välit jo aikaisemmin.

Kamalan pitkä avautuminen, opettele tiivistämään. En jaksanut lukea, alapeukutin ja nettivinkkasin.

Vierailija
145/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ruokavalio ei kiinnosta pätkääkään. Miksi korostat sitä? Onko se joku uskonto?

Vierailija
146/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö lanttusi

Vierailija
147/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minulle jäi vielä epäselväksi, oletko mahdollisesti kasvissyöjä?

Vierailija
148/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän koko aloituksen pointtina ollut se miten aloittajan "ystävä" jatkuvasti piikittelee aloittajaa ja yrittää parhaansa mukaan tehdä aloittajalle itselleen tärkeästä asiasta vitsin. Toisen valintojen sabotoiminen ja vähättely kielivät kunnioituksen puutteesta, en jatkaisi ystävyyttä tuollaista harrastavan ihmisen kanssa.

Minulla oli samanlainen tuttava, en ollut kasvissyöjä mutta yritin muuten vain tehdä elämäntapamuutosta ja syödä terveellisesti. Kaverini oli mahdotonta sulattaa tapojani, joten hän jatkuvasti naureskeli ja heitti vitsiä muun muassa siitä että aloitin liikuntaharrastuksen. En ikinä vaatinut muita laittamaan minulle ruokaa tai paasannut muuttuneista tavoistani, silti asia vaivasi kaveriani hirveästi. Tämä yritti jatkuvasti maanitella skippaamaan salin ja jäämään kotiin sipsien kanssa, hihitteli että mahdan näyttää typerältä treenivaatteissa ja teki aina numeron siitä jos tilasin ravintolassa jotain kevyempää. Jos toin omaa ruokaa mukanani niin sain kuulla jaarittelua siitä miten kamalalta ruokani näytti ja kuinka muka kateellisena haikailin kaverini annosta. Lopulta en jaksanut koko ihmisen seuraa, ei ollut kiva hengailla tyypin kanssa joka yritti jokaisissa illanistujaisissa tehdä minusta naurunaiheen. Tällaisiakin ihmisiä oikeasti on, olkaa vain onnellisia jos aloitus kuulostaa teistä uskomattomalta provolta.

Vierailija
149/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme on tässä mentaliteetissa, että "kun minä tykkään syödä lihaa, sunkin pitää syödä! Tai muuten multa on jotakin otettu pois!" Voi jessus sentään, ihmiskunta. Se, että joku tekee jotakin toisin kuin sinä, ei vie sulta mitään. Jos kaveri on katolinen tai mummu muslimi, se ei ole sulta pois, riippumatta siitä, oletko ateisti vai luterilainen vai muinaisten roomalaisten jumalten palvoja. Jos naapurin Pekka ja Ari astelevat alttarille, se ei sun heteroseksuaalisen liittosi arvoa vähennä millään tavalla, eikä sitä uhkaa. Jos naapurilla on koira ja sä olet kissaihminen, se ei tee naapurista idioottia, joka on vain väärässä eikä ymmärrä mitään oikein. Jos joku syö vain kasviksia, se ei mitenkään rationaalisesti voi sua ahdistaa. Ja jos ahdistaa, syy ei ole perusteltavissa muuten kuin omalla pahalla ololla, jota yrität erilaisia valintoja kohti kanavoida ja niiden kautta selittää. Syy on sinussa. Vedä syvään henkeä ja tutki itsestäsi, mikä sun idioottikäytöksen mahtaa aiheuttaa, ja tee sille jotakin. Jos ei huvita, älä ihmettele, että AP:n kaltaiset kaverit kaikkoaa--olet ääliö.

Valinnoista voi olla eri mieltä, mutta niitä tulee kunnioittaa. Tarhaikäinenkin ymmärtää tämän. Edes lapset ei ahdistu siitä, että kaverin lemppariprinsessa on Belle eikä oma suosikki Ariel, tai että joku tykkää jalkapallosta enemmän kuin pesiksestä. Josko voitaisiin kaikki pyrkiä käyttäytymään yhtä fiksusti ja kypsästi kuin viisivuotiaat?

Vierailija
150/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oli tapahtuma jossa kv-osanottajia. Kansainvälisyys oli huomioitu tarjoamalla pelkästään sianlihaa sisältävää ruokaa jota eri uskontoja edustavat eivät voineet syödä (mus-limit, juu-talaiset tai hindut) joten syrjittiin tasapuolisesti kaikkia. Kasvisruoka olisi sopinut kaikille.

No ei sovi lihansyöjille. Varmasti saisin vatsanpuruja jos alkaisin kasveja puputtaa.

Lol. Ihminen ei edelleenkään voi olla lihansyöjä. Sekasyöjä, kasvissyöjä ja vegaani ihminen voi olla.

Ei meidän elimistö pysty käsittelemään pelkkää lihaa kuten esim kissapedot. Apinatkaan eivät pelkkää lihaa syö ja ovat sentään serkkujamme.

Vierailija
151/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman tempun voisi tehdä alkoholistille viinan kanssa tai pähkinäallergiselle. Saisi hyvät naurut.

Vertaat kasvissyöntiä ja pähkinäallergiaa toisiinsa? Olet harvinaisen tyhmä.

Vierailija
152/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on tässä mentaliteetissa, että "kun minä tykkään syödä lihaa, sunkin pitää syödä! Tai muuten multa on jotakin otettu pois!" Voi jessus sentään, ihmiskunta. Se, että joku tekee jotakin toisin kuin sinä, ei vie sulta mitään. Jos kaveri on katolinen tai mummu muslimi, se ei ole sulta pois, riippumatta siitä, oletko ateisti vai luterilainen vai muinaisten roomalaisten jumalten palvoja. Jos naapurin Pekka ja Ari astelevat alttarille, se ei sun heteroseksuaalisen liittosi arvoa vähennä millään tavalla, eikä sitä uhkaa. Jos naapurilla on koira ja sä olet kissaihminen, se ei tee naapurista idioottia, joka on vain väärässä eikä ymmärrä mitään oikein. Jos joku syö vain kasviksia, se ei mitenkään rationaalisesti voi sua ahdistaa. Ja jos ahdistaa, syy ei ole perusteltavissa muuten kuin omalla pahalla ololla, jota yrität erilaisia valintoja kohti kanavoida ja niiden kautta selittää. Syy on sinussa. Vedä syvään henkeä ja tutki itsestäsi, mikä sun idioottikäytöksen mahtaa aiheuttaa, ja tee sille jotakin. Jos ei huvita, älä ihmettele, että AP:n kaltaiset kaverit kaikkoaa--olet ääliö.

Valinnoista voi olla eri mieltä, mutta niitä tulee kunnioittaa. Tarhaikäinenkin ymmärtää tämän. Edes lapset ei ahdistu siitä, että kaverin lemppariprinsessa on Belle eikä oma suosikki Ariel, tai että joku tykkää jalkapallosta enemmän kuin pesiksestä. Josko voitaisiin kaikki pyrkiä käyttäytymään yhtä fiksusti ja kypsästi kuin viisivuotiaat?

ASIAA.

Vierailija
153/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkahan se sun kaverisi on, eikä ilmeisesti kunnioita sinua ollenkaan. Minä en ihan tajua tuollaista toisen elämäntavan nokkimista, ja aika huono on huumori hänellä, jos tuo on hänestä huumoria. Pääli.

Vierailija
154/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun miehen sisko yrittää tätä aina minulle, kun käydään siellä. Tietää ihan tasan tarkkaan että olen vege, koska olen ollut sitä 16-vuotiaasta asti ja koko sen ajan kun hänet olen tuntenut. Mutta taas viimeksi lomalla hän oli "unohtanut" sen ja laittanut tarjolle eteeni iltateepöytään lämmittyn lihapiirakan, jossa oli valmiiksi välissä sinapit ja ketsupit.

En halunnut tehdä asiasta mitään numeroa joten ajattelin että juon vaan teen ja jätän hiljaa lihapiirakan syömättä, en sano mitään. Mutta eipä tämä käynyt. Miehen sisko kysyi että eikö maistu, ja sitten kun sanoin että olen kasvissyöjä joten ei kiitos, niin teennäisen teatraalisesti ilmoitti miten oli unohtanut. Ja sitten alkoi marttyroida, että miten mulle nyt täytyisi järjestää jotain eri iltapalaa, vaikka sanoin että en tarvitse mitään, että mulla on käsilaukussa välipalapatukoita juuri siksi että jos jossain ei saa mitään vegeä niin syön sellaisen.

Vierailija
155/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oli tapahtuma jossa kv-osanottajia. Kansainvälisyys oli huomioitu tarjoamalla pelkästään sianlihaa sisältävää ruokaa jota eri uskontoja edustavat eivät voineet syödä (mus-limit, juu-talaiset tai hindut) joten syrjittiin tasapuolisesti kaikkia. Kasvisruoka olisi sopinut kaikille.

No ei sovi lihansyöjille. Varmasti saisin vatsanpuruja jos alkaisin kasveja puputtaa.

Lol. Ihminen ei edelleenkään voi olla lihansyöjä. Sekasyöjä, kasvissyöjä ja vegaani ihminen voi olla.

Ei meidän elimistö pysty käsittelemään pelkkää lihaa kuten esim kissapedot. Apinatkaan eivät pelkkää lihaa syö ja ovat sentään serkkujamme.

Olen lihansyöjä. Kukaan serkuistani ei ole apina.

Vierailija
156/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen kohteliaisuudesta syönyt vegeruokaa, jos sitä on tarjottu.

Vierailija
157/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lihansyöjä. Kukaan serkuistani ei ole apina.

Soittakaa nyt joku ihmeessä kaikkiin huipuyliopistoihin! Meillä on täällä uusi (ilmeisesti ihmisensukuinen?) laji, joka on lihansyöjä ja kykenee kommunikoimaan! Ehdotan nimeksi Homo idioticusta. Tai mahdollisesti Homo-ole-edes-sen-verran-sapiens-että-osaat-Wikipediasta-tarkistaa-lihansyöjän-määritelmän.

Jospa itse googlaisit vaikkapa ”carnivore diet”, hupsu :)

Vierailija
158/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi kylässä syödä lihaa? Jos ei ole algeriaa.

Vierailija
159/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät eivät anna ystävien kitua pelkillä vihanneksilla.

Vierailija
160/160 |
08.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on henkistä väkivaltaa. Välit poikki kylmästi vaan, suosittelen. Itse jaksoin kuunnella nuoruuden ystäväni pikkukettuilua ja naljailua jopa 25 vuotta. Hän arvosteli, "testaili miten reagoin" esim. eläinrääkkäysjuttuihin, naljaili muka huumorilla hehe, vittuili, ihmetteli jatkuvasti elämäntapaani, eniten juuri kasvissyöntiä. Mollasi naurettavin keinoin :"vieläkö sinä olet kasvissyöjä, sinä olet vain jonkun kasvissyöjäjengin aivopesemä, kyllä se kohta taas liha maistuu". Olisinkin tuntenut jonkun kasvissyöjäjengin niin olisi ollut parempaa seuraa, mutta ei en vuosikymmeniin tuntenut muista kasvissyöjiä.

Olen varma nyt jälkeenpäin että hän ujutti minulle salaa eläinperäisiä tuotteitta valehdellen niiden olevan sopivia. Hänestä kaikki sellainen oli hauskaa huumoria, hän teki muillekin ihmisille vastaavia(varsinkin rikkaammille joille oli kateellinen). Lopulta hän jäi kiinni selän takana puhumisesta ja valehteli minulle kirkkain silmin. Katkaisin välit. Jo vuosikausia hänen tapaamisensa aiheutti minulle vain pahaa mieltä. Monet puhuvat ketjussa kateudesta. Näin olen päätellyt myös ex-ystäväni kanssa, hän oli jo nuorena minulle kateellinen ja piikitteli minua ja yritti lytätä minua ja saada minulle pahan olon. Pitkä ystävyys ei ole mikään syy ottaa vastaan ilkeää käytöstä.

Hyvinvointini on todella parantunut kun ei ole tarvinnut olla tämän henkilön kanssa enää tekemisissä. Kunpa olisin katkaissut välit jo aikaisemmin.

Kamalan pitkä avautuminen, opettele tiivistämään. En jaksanut lukea, alapeukutin ja nettivinkkasin.

Niinhän mä tiivistinkin :) olisin saanut aiheesta, sekä kyseisestä henkilöstä että lukemattommien muiden henkilöiden esim. työpaikkakiusaamisesta romaanin kasaan, niin paljon on tullut sontaa niskaan vuosien varrella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi