Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä yritti syöttää minulle liharuokaa, olen kasvissyöjä

Vierailija
05.08.2018 |

Olemme olleet ystäviä lapsesta saakka. Ryhdyin kasvissyöjäksi melkein kymmenen vuotta sitten. Ystäväni on jostain syystä ollut vaikea sulattaa kasvissyöntiäni. Hän on kuittaillut ruoastani melkein joka kerta, kun olemme syöneet yhdessä. Minua ärsyttää se, sillä mielestäni on moukkamaista kommentoida toisen syömisiä. Olen puhunut hänelle asiasta, mutta hän kuittaa sanomisensa huumorilla. Viime aikoina huomauttelu on kuitenkin ollut vähenemään päin, joten olen olettanut, että hän on viimein hyväksynyt asian.

Perjantaina minut ja puolisoni oli kutsuttu grillaamaan tämän ystäväni ja hänen muutamien kavereittensa kanssa ystäväni taloon. Oli sovittu, että jokainen tuo omat grillattavansa ja ystäväni tarjoaa juomat. Mieheni ja minä olimme valmistaneet kotona grillinyyttejä, joissa oli muuten samat täytteet ja mausteet, mutta osassa oli jauhelihaa ja osassa härkistä. Kasvisnyytit oli pakattu omaan rasiaansa ja lihanyytit omaansa.

Kyläpaikassa ystäväni oli vastuussa grillaamisesta ja otti jokaisen tuotavat grillin luokse odottamaan grillaamista. Minäkin vein sitten grillinyytit ystävälleni ja selitin, että toisessa rasiassa on kasvisnyyttejä ja toisessa lihanyyttejä. Kysyin, pitäisikö nyytit vielä varmuuden vuoksi merkitä jotenkin, kun ne ovat ulkonäöltään samanlaisia. Ystävä kuitenkin vakuutti, että se ei ole tarpeen, kun nyytit on kuitenkin erikseen pakattu.

No, kun grillattavat oli grillattu, käytiin pöytään. Ystäväni toi jokaiselle ruoat. Minä sitten haukkasin nälkäisenä omasta nyytistäni ison palan. Maku oli jotenkin outo ja vilkaisin ystävääni, joka näytti pidättelevän naurua. Tajusin, että ystäväni oli pannut lautaselleni lihanyyttejä kasvisnyyttien sijaan. Kun sanoin ystävälleni asiasta, hän purskahti nauruun ja totesi, ettei vaan halunnut minun joutuvan tyytymään pupujen ruokaan jälleen kerran. Kasvisnyyttejä ei kuulemma ollut viitsinyt edes grillata.

Nousimme puolisoni kanssa pöydästä ja lähdimme kotiin. Suututtaa ihan hirveästi. Olen sanonut ystävälleni monta kertaa, että jatkuva vitsailu ruoastani on rasittavaa ja loukkaavaa. Hän tietää sen kyllä. Eli hän tahtoi nimenomaisesti ärsyttää tai loukata minua omituisella tempauksellaan.

En käsitä, miksi ruokavalioni on ystävälleni niin iso ongelma. En ole koskaan tuputtanut näkemyksiäni hänelle tai mitenkään muutenkaan tuonut kasvissyöntiäni erityisesti esille. Ystäväni on monella tapaa ihana ihminen ja lapsuudesta asti tärkeä osa elämääni, mutta tämä asia kyllä hiertää nyt niin kovasti, että ystävyys taitaa olla menetetty.

Kommentit (160)

Vierailija
81/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oli tapahtuma jossa kv-osanottajia. Kansainvälisyys oli huomioitu tarjoamalla pelkästään sianlihaa sisältävää ruokaa jota eri uskontoja edustavat eivät voineet syödä (mus-limit, juu-talaiset tai hindut) joten syrjittiin tasapuolisesti kaikkia. Kasvisruoka olisi sopinut kaikille.

Nuo uskonnot kirjoitetaan ”muslimit” ja ”juutalaiset”.

Vierailija
82/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No kyllä minä niin voimaannun, kun naurettavilla kommenteilla yritän asiallisen ketjun pilata!" Voi hyvää päivää, menetkö myös hiekkalaatikolle potkimaan nurin lasten ämpäreitä, jos kukaan ei sua huomioi tarpeeksi?

AP:n reaktio kiinnostaa minuakin, toivottavasti kaikki on ok. :) Miten päätit toimia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tää ois totta, ap olisi käärinyt kasvisnyytit erilailla kuin lihanyytit, kymmenen vuoden kokemuksella.

Minä käärin molemmat samalla tavalla. Erottaa helposti, etenkin kun en käytä "lihantapaisia" ainesosia niissä (härkis, jauhis ym.). Kahdenkymmenen vuoden kokemuksella. Voi myös laittaa vaikka lihat vasemmalle, kasvikset oikealle. Helppoa.

Vierailija
84/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa syy, miksi aivovammaisia kutsutaan tuttavallisesti kasviksiksi.

Eipäs vaan hakemasi nimitys on vihannes.

Hyvä yritys 👍😂

Vierailija
85/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka syö kasviksia ilman lihaa tai kalaa rikkoo Herramme tahtoa vastaan, ja ikuinen kadotus on oleva hänen osansa.

1. Moos. 1:29:

"Jumala sanoi vielä: "Minä annan teille kaikki siementä tekevät kasvit, joita maan päällä on, ja kaikki puut, joissa on siementä kantavat hedelmät. Olkoot ne teidän ravintonanne."

Vierailija
86/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi juntimpaa olla, kuin kasviksia välttelevä tai suorastaan kammoksuva lihansyöjä. Itsekin syön kyllä lihaa, mutta en minä nyt niin tyhmä ole, että jättäisin äärimmäisen terveelliset kasvikset syömättä.

Vierailija
87/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä syntynyt keskustelua.

Juttelin eilen illalla puhelimessa ystäväni kanssa grillijupakasta. Aluksi hän vetosi siihen samaan kuin aina ennenkin, kun olen huomauttanut hänelle kuittailustaan: kyseessä oli vitsi, hän halusi vain nähdä reaktioni ja olisi kyllä tuonut kasvisnyytit hetikohta pöytään. Ongelmana on siis minun puuttuva huumorintajuni.

Totesin, että en pidä tuollaista huumoria hauskana ja että näin pitkän ystävyyden myötä ystäväni pitäisi se tietää. Varsinkin kun olen siitä hänelle nimenomaisesti sanonut.

Tivasin ystävältäni, miksi kasvissyöntini on hänelle niin hankala asia, että siitä on pakko "vitsailla" melkein aina kun nähdään. Lopulta hän myönsi, että kasvissyöntini ärsyttää häntä, koska hänen mielestään se on pelkkää huomionhakua. Kymmenen vuoden jälkeen! Kymmenen vuoden, joiden aikana en tosiaan ole asiaa mitenkään mainostanut hänelle tai kellekään muullekaan.

Ystäväni sanoi, että esimerkiksi ravintolassa on rasittavaa, kun muut tilaavat jonkin peruspihvin ja sitten minä "varastan show'n" [näin hän sanoi, I kid you not] tilaamalla jotain kasvispöperöä. Olin aivan äimistynyt enkä oikein osannut sanoa mitään.

Pian tämän jälkeen lopetimme puhelun vähän oudoissa tunnelmissa. Minä en tajua, miten ystäväni voi nähdä tilanteen noin eikä hänkään varmaan yhtäkkiä kymmenen vuoden tympeilyn jälkeen muuta näkökantaansa.

Että sellainen tapaus.

Ap

Vierailija
88/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelin eilen illalla puhelimessa ystäväni kanssa grillijupakasta. Aluksi hän vetosi siihen samaan kuin aina ennenkin, kun olen huomauttanut hänelle kuittailustaan: kyseessä oli vitsi, hän halusi vain nähdä reaktioni ja olisi kyllä tuonut kasvisnyytit hetikohta pöytään. Ongelmana on siis minun puuttuva huumorintajuni.

Totesin, että en pidä tuollaista huumoria hauskana ja että näin pitkän ystävyyden myötä ystäväni pitäisi se tietää. Varsinkin kun olen siitä hänelle nimenomaisesti sanonut.

Tivasin ystävältäni, miksi kasvissyöntini on hänelle niin hankala asia, että siitä on pakko "vitsailla" melkein aina kun nähdään. Lopulta hän myönsi, että kasvissyöntini ärsyttää häntä, koska hänen mielestään se on pelkkää huomionhakua. Kymmenen vuoden jälkeen! Kymmenen vuoden, joiden aikana en tosiaan ole asiaa mitenkään mainostanut hänelle tai kellekään muullekaan.

Ystäväni sanoi, että esimerkiksi ravintolassa on rasittavaa, kun muut tilaavat jonkin peruspihvin ja sitten minä "varastan show'n" [näin hän sanoi, I kid you not] tilaamalla jotain kasvispöperöä. Olin aivan äimistynyt enkä oikein osannut sanoa mitään.

Pian tämän jälkeen lopetimme puhelun vähän oudoissa tunnelmissa. Minä en tajua, miten ystäväni voi nähdä tilanteen noin eikä hänkään varmaan yhtäkkiä kymmenen vuoden tympeilyn jälkeen muuta näkökantaansa.

Että sellainen tapaus.

Ap

Kuulostaa ihan siltä, että teki tahallaan, jotta ei tarvitse olla enää tekemisissä :( Surullista. Niinkin pienestä syystä, kun toisen ruokavalio. 

Vierailija
89/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehehe...

Hyvä käytännön pila...    :)    :P

Vierailija
90/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopa vannoutunut lihansyöjäisäni syö nykyään enemmän kasvisruokaa. Heräsi miettimään terveyttään kun verenpaine oli liian korkea. Tofusta tykkää erityisesti.

Joko isillä on alkaneet tissit kasvamaan ja ääni muuttumaan korkeammaksi?

Vierailija
91/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa oli tapahtuma jossa kv-osanottajia. Kansainvälisyys oli huomioitu tarjoamalla pelkästään sianlihaa sisältävää ruokaa jota eri uskontoja edustavat eivät voineet syödä (mus-limit, juu-talaiset tai hindut) joten syrjittiin tasapuolisesti kaikkia. Kasvisruoka olisi sopinut kaikille.

Palstaa sensuroidaan kuten P-Koreassa joten pelaan varman päälle jotta ei tarvitse kirjoittaa kommenttia uudelleen.

Vierailija
92/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sovi lihansyöjille. Varmasti saisin vatsanpuruja jos alkaisin kasveja puputtaa.

En silti ymmärrä miksi nykyaikana kv-tilaisuudessa pitää tarjota sianlihaa kun se ei sovi niin monelle.

Vierailija
93/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskin multa tällainen uteliaisuuskysymys: haluaako Ap:n kaverin kaltaiset/tässä ketjussa huutelevat pöllöt oikeasti saada kasvissyöjät syömään eläintuotteita/muslimit syömään sianlihaa/ihan mitä tahansa, vai onko tavoite vain jostakin syystä tuoda esiin se, että he itse mutustavat HK:n sinistä hyvillä mielin? Kummankaan pointtia en ymmärrä, ilmiöön itseensä tahtoisin jotakin järkeä saada. :D Täällä myös vege, ja Ap:n kokemuksen jaan myös, valitettavasti...

Vierailija
94/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihansyöjä, ja kaverini laittoi kerran salaa lihapullataikinaamme jauhettua kikhernettä. Törkeä loukkaus ruokavaliotani kohtaan. Mitä jos olisin saanut pierukohtauksen ja joutunut teholle?

Vierailija
95/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä hyvinvointitapahtumassa jossa oli erilaisia hoitoja ja luentoja sekä muutenkin kohderyhmään kuului ekoihmisiä niin lounasruokailun järjestänyt taho tarjosi vaihtoehtoina kahta erilaista liharuokaa eikä kasvissyöjille ollut ollenkaan sopivia vaihtoehtoja. Ammattitaidon puutetta suorastaan.

Vierailija
96/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla ne kirjoitetaan paremminkin limit ja talaiset.

Vierailija
97/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että sellainen tapaus.

Ap

Olisikohan tässä kyseessä se, että ystäväsi on sulle kateellinen jostakin ihan muusta, ja kanavoi sen vain tuohon kasvissyöntiin? Ei kai kukaan tervejärkinen ihminen voi muuten noin puhua, eihän? Tai sitten muuten vain kaipaa huomiota syystä tai toisesta. Tuo menee jo tästä täällä pohditusta perusvouhotuksesta yli... Ota etäisyyttä (tai kunnon terapiasessio tuon kanssa...) Hyi kamala. Tsemppiä!

Vierailija
98/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteenittomana joudun usein sietämään kasvisruokia kun tilaan erikoisruokavalion. Niissäkin on monia vatsaa ärsyttäviä aineita usein, esim papuja tai sitten ne ovat niin kevyitä että kelpaavat lähinnä pikku välipalaksi. Harmittaa, kun en tunne oikeastaan ketään kuka olisi terveysongelmien takia alkanut kasvissyöjäksi, niin taas itselleni terveysongelmia tästä trendistä. Sitä vastoin tiedän monia jotka vaihtaneet kasvissyönnistä takaisin sekasyöjäksi terveysongelmien takia, esim väsymys, anemia, iho-ongelmat. 

Vierailija
99/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, ihan kaikkea kasvis-hyvinnointihienouksia en todellakaan halua annokseeni, haluan tavallista suomalaista ruokaa. En jaksaisi kirjoittaa ja ilmoittaa etukäteen joka paikkaan olevani  säilöntäaineella kyllästettyjä goji-marjojan syömätön, seitaniton, soijarouheeton, aloe vera mehuton jne lista on loputon, kun toiselta puolelta palloa raahataan konttikaupalla kamaa tänne sulateltavaksi.

Vierailija
100/160 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteenittomana joudun usein sietämään kasvisruokia kun tilaan erikoisruokavalion. Niissäkin on monia vatsaa ärsyttäviä aineita usein, esim papuja tai sitten ne ovat niin kevyitä että kelpaavat lähinnä pikku välipalaksi. Harmittaa, kun en tunne oikeastaan ketään kuka olisi terveysongelmien takia alkanut kasvissyöjäksi, niin taas itselleni terveysongelmia tästä trendistä. Sitä vastoin tiedän monia jotka vaihtaneet kasvissyönnistä takaisin sekasyöjäksi terveysongelmien takia, esim väsymys, anemia, iho-ongelmat. 

Tuon lopun kyllä keksit päästäsi. Kasvisruokavalio ei aiheuta mitään noista, ennemminkin päinvastoin.