Puolet suomalaisista elää kuin joukkopsykoosissa: yhteiskunnalla kuulemma on varaa kustantaa jokaiselle kiva, vauras elämä
Tässä paraatiesimerkki päivän hesarista:
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005779001.html
"Opiskelija ei saa asua liian hyvin tai syödä avokadoa, koska aikuisten mielestä opiskelijalla kuuluu olla vähän kurjaa -
Soluasunnot eivät enää kelpaa kaikille opiskelijoille ja sekös monia ärsyttää, kirjoittaa kolumnissaan Tuija Siltamäki."
Juttelin juuri eilen tsekkiläisen opiskelijan kanssa, joka kertoi että yhteiskunnalta ei tipu siellä yhtäkään korunaa opiskeluun. Porukka asuu vanhempiensa luona ja käy koko ajan myös töissä. Juttelimme myös opiskelija-asumisesta länsi-Euroopassa ja esimerkiksi upporikkaassa Hollannissa asutaan ihan yleisesti opiskelijasoluissa. Niin kuin melkein kaikkialla Euroopassa.
Moni suomalainen kuvittelee, että me vain ollaan keksitty ensimmäisinä, että kaikesta voi tehdä ilmaista ja laittaa kulut yhteiskunnan piikkiin. Että esimerkiksi oma ilmainen yksiö joka opiskelijalle on osoitus älyllisestä ylivertaisuudestamne.
Ei me tätä keksitty. Neuvostoliitossa keksittiin jo ajat sitten, että voi luoda yhteiskunnan, jossa yhteiskunta sanoo ottavansa vastuun kaikesta ja maksavansa kaiken. Kaikki tietävät mitä kävi.
Me kuljetaan kuin sumussa kohti kuilun reunaa. Sitä mukaa kun valtio velkaantuu, vaatimukset siitä että pitää saada koko ajan lisää ja parempaa vain kiihtyvät ja kiihtyvät. Lopulta tämä kehitys tulee pysähtymään rumaan mutta puhdistavaan törmäykseen todellisuuden kanssa.
Kommentit (314)
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tota soluasuntojen dissausta. Onko nuoret jotenkin epäsosiaalisempia kuin ennen?
Asutko itse soluasunnossa? Kuinka monta soluasunnossa asuvaa ei-opiskelijaa tunnet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja eihän se riitä että opiskelijoilla pitää olla luksuskämpät ja rahaa mukavaan elämään, sama pitää kustantaa jokaiselle joka haluaa muuttaa tänne. Piece of cake..
Niin. Kävin katsomassa siskon tuttären opiskelija boxia, oli jääkaappia, miksroa hellaa ja jopa oma suihku! Kun itse opiskelin, niin koko asuntolassa oli vain yksi yhteinen vessa joka sijaitsi rakennuksen kellarista. Suihkussa joutui käymään kuolulla tai kotona, koska asuntoalssa ei ollut. Ilmastoinnista ja ilmanvaihdosta ei oltu koskaan kuullutkaan vaan lämpiminä päivinä solut olivat tukalan kuumia ja erittäin tunkkaisia.
Kaikille samanlaiset olot kuin sinun opiskellessasi ja Suomi on kuivilla!
Suomella on aivan hyvin varaa ihmisten nykyiseen toimeentuloon ja vielä huomattavasti korkeampaankin. On ihan politiikan arvo- ja valintakysymyksiä, että mihin rahat laitetaan (kansalaisten sosiaaliturvaan vaiko esim. yritystukiin, pakolaisbisnekseen yms.)
Suomen järjestelmässä voitaisiin jo siirtyä tähän päivään. Minusta sosiaaliturva järjestelmä on aina ollut kommunismia. Neuvostoliitto kaatu ja sosialismi sen mukana. Miksi työssäkäyvien muka pitäisi maksaa tulssä käymättömien eläminen? Työssä käydään sitä varten että eläminen olisi mahdollista. Kyllä jokaisen on itse leipänsä ansaittava.
Poliittisilla valinnoilla olisi mahdollista saada lähes kaikki töihin, näin ei ole valittu.
Onkohan enää olemassakaan ns opiskelija-asuntoloita, joissa huone jaettiin ja lisäksi koko kerroksessa yhteinenkeittiö. Ei ehkä häävein tapa asua, mutta en missään nimessä vaihtaisi kokemusta pois. Tekisi ihan hyvää kokeilla monen kermaperseenkin
Aktiivimalli 10 sitten tulossa ja siirtotyömaat lapiolinjalla tai sitten tukinuittoa ja risusavottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpölöpö. Ei kukaan mitään vaurasta elämää odota, kunhan olisi vaan se perustoimeentulo edes jollakin tasolla olemassa. Ja kyllä, siihen on meillä varaa ihan siinä missä on aiemminkin ollut! Miten me muka nyt ollaan yhtäkkiä köyhdytty niin, ettei olisi? Talous kasvaa, ei kutistu.
Jos turvaverkkoa ei järjestetä yhteiskunnan taholta, se pitää jokaisen itse säästää, mikä on ihan veronkaltainen menoerä tuloista. Tulee vaan itse asiassa kalliimmaksi itse säästää työttömyyden, opintojen, vanhuuden yms. varalta kuin hommata se turvaverkko ns. tukkuhintaan valtiolta.
Tuota ei kokkarit halua muistaa kitistessään veroista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa noin pitkälti on, ja siellä voi aivan keskiluokkainen, työssäkäyvä ihminenkin ajautua vararikkoon, jos sairastuu vakavasti. Suomessa noin ei ole, ja siitä sopisi jokaisen olla iloinen.
Jokainen voi ihan itse päättää asumisensa tavan. Jos haluaa yksiön, niin siitä vaan sellaista etsimään sitten. Ei aikuisia ihmisiä minusta voi oikein pakottaa kimppaan uppo-outojen kanssa. Minä itse asuin solukämpässä opiskellessani 80-luvulla, mutta se, mikä sopi minulle, ei välttämättä sovi kaikille.
Hohhoijjaa.. eipä taida olla realiteetit ihan kunnossa. Eihän tällainen paapominen voi enää jatkua! Tiedän parikin elämäntapatyötöntä. Ei vaan huvita. Eräskin näistä valitti että julkisilla kulkeminen pitäisi olla ilmaista. Teki sitten protestin ja päätti olla maksamatta mitään julkisten käytöstä. Ei junissa metroissa busseissa ratikoissa.
Ei mitään seuraamuksia tietenkin, sakot maksamme me veronmaksajat. Ihmiset eivät käsitä että kaikki maksaa. Aniharva pääsee edes omilleen jos miettii palkkaa, veroja ja miten paljon on lapsuudessa saanut 'ilmaiseksi' yhteiskunnalta. Palkoissakin on ilmaa monessa paikassa, koska Suomessa on päätetty että yhden työn pitää riittää elämiseen, vaikka oikeasti monet työt eivät ole sen palkan arvoisia.
Otetaan vaikka sunnuntailisät ravintola-alalla. Tosi harva paikka voi pitää ovia auki sunnuntaisin koska työvoimakustannukset ovat niin jäätävän suuria. Eipä muissa maissa ole tällaista sunnuntailisää....
Tai paperimiesten saunalisä, olikohan se lauantailta tuplapalkka koska ei päässyt saunomaan :D Uskomatonta.
Niin, on varmasti pieni prosentti työttömistä sellaisia, että heillä ei ole halua tehdä töitä. Pieni prosentti ei merkitse, että valtaosa pitäisi perustoimeentulotukea niin hyvänä, että sillä elää mukavasti. Ei nimittäin kyllä elä, mitenkään päin.
Aika jännä, että maamme on vauraampi kuin mitä se koskaan on ollut, ja jonkun kokkarin mielestä "meillä ei enää ole varaa" pitää köyhät hengissä ja katto heidän päänsä päällä.
Toistan kysymyksn, johon sinulla selvästi ei ole minkäänlaista vastausta. Mikä muka on muuttunut niin, että hyvinvointivaltiolta on romahtanut pohja?
SINULLA Tuossa selvästi ei ole resliteetit handussa.
Tuloerojen kasvu muuten leikkaa jopa pataporvarillisen OECD:n mielestä talouskasvua. Ei lisää sitä, vaan vähentää. Kannattaa vähän miettiä tarkemmin, ennen kuin alkaa vaatia köyhien elämän ankeuttamista entisestään. Jos heillä ei ole varaa kuluttaa, se leikkaa kulutusta kokonaisuudessaan ja heikentää yritysten tasetta.
Eli utopiasi olisi sinun itsesikin kannalta huono. Et vain tyhmyyttäsi sitä ymmärrä.
https://www.talouselama.fi/uutiset/oecd-tuloerojen-kasvu-hidastaa-merki…
Työttömät ja muuts sosiaaliturvan varassa elävät ovat talouskasvun esteenä. Et itsekkään voi syödä koko kakkua jos jaat siitä muille.
Vierailija kirjoitti:
Onko aloittaja itse asunut soluasunnossa? Koko opiskeluajan? Elättänyt itsensä opiskeluaikana ilman mitään tukia? Ylipäänsä opiskellut?
Päätellen aloituksesta tyyppi on palstapersu no.1. Hän täällä jakaa viisauttaan asiaan kuin asiaan.
Tunnistaa talouden voimat teoreettisesti ja syöpäsairaat erottaa istakuvista ( ei ole ). Koulutusta peruskoulun verran ja omakin puolueen kannattajat hylkäsivät, niin ettei päässyt minikunnan valtuustoon. Vintti pimeä tapaus.
Odotan innolla, kun hän taas astelee julkisuuteen, silloin tästä jokapaikan ja joka-asiantietäjästä voi tehdä päivittäin mollaavia aloituksia sata!
En ymmärrä tätä katkeruutta huono-osaisille. Elämme kilpailuyhteiskunnassa, jotta sinä voisit olla voittaja jonkun on oltava häviäjä. Kaikki eivät voi olla voittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No höpölöpö. Ei kukaan mitään vaurasta elämää odota, kunhan olisi vaan se perustoimeentulo edes jollakin tasolla olemassa. Ja kyllä, siihen on meillä varaa ihan siinä missä on aiemminkin ollut! Miten me muka nyt ollaan yhtäkkiä köyhdytty niin, ettei olisi? Talous kasvaa, ei kutistu.
Jos turvaverkkoa ei järjestetä yhteiskunnan taholta, se pitää jokaisen itse säästää, mikä on ihan veronkaltainen menoerä tuloista. Tulee vaan itse asiassa kalliimmaksi itse säästää työttömyyden, opintojen, vanhuuden yms. varalta kuin hommata se turvaverkko ns. tukkuhintaan valtiolta.
Tuota ei kokkarit halua muistaa kitistessään veroista. Esimerkiksi Yhdysvalloissa noin pitkälti on, ja siellä voi aivan keskiluokkainen, työssäkäyvä ihminenkin ajautua vararikkoon, jos sairastuu vakavasti. Suomessa noin ei ole, ja siitä sopisi jokaisen olla iloinen.
Jokainen voi ihan itse päättää asumisensa tavan. Jos haluaa yksiön, niin siitä vaan sellaista etsimään sitten. Ei aikuisia ihmisiä minusta voi oikein pakottaa kimppaan uppo-outojen kanssa. Minä itse asuin solukämpässä opiskellessani 80-luvulla, mutta se, mikä sopi minulle, ei välttämättä sovi kaikille.
Hohhoijjaa.. eipä taida olla realiteetit ihan kunnossa. Eihän tällainen paapominen voi enää jatkua! Tiedän parikin elämäntapatyötöntä. Ei vaan huvita. Eräskin näistä valitti että julkisilla kulkeminen pitäisi olla ilmaista. Teki sitten protestin ja päätti olla maksamatta mitään julkisten käytöstä. Ei junissa metroissa busseissa ratikoissa.
Ei mitään seuraamuksia tietenkin, sakot maksamme me veronmaksajat. Ihmiset eivät käsitä että kaikki maksaa. Aniharva pääsee edes omilleen jos miettii palkkaa, veroja ja miten paljon on lapsuudessa saanut 'ilmaiseksi' yhteiskunnalta. Palkoissakin on ilmaa monessa paikassa, koska Suomessa on päätetty että yhden työn pitää riittää elämiseen, vaikka oikeasti monet työt eivät ole sen palkan arvoisia.
Otetaan vaikka sunnuntailisät ravintola-alalla. Tosi harva paikka voi pitää ovia auki sunnuntaisin koska työvoimakustannukset ovat niin jäätävän suuria. Eipä muissa maissa ole tällaista sunnuntailisää....
Tai paperimiesten saunalisä, olikohan se lauantailta tuplapalkka koska ei päässyt saunomaan :D Uskomatonta.
Niin, on varmasti pieni prosentti työttömistä sellaisia, että heillä ei ole halua tehdä töitä. Pieni prosentti ei merkitse, että valtaosa pitäisi perustoimeentulotukea niin hyvänä, että sillä elää mukavasti. Ei nimittäin kyllä elä, mitenkään päin.
Aika jännä, että maamme on vauraampi kuin mitä se koskaan on ollut, ja jonkun kokkarin mielestä "meillä ei enää ole varaa" pitää köyhät hengissä ja katto heidän päänsä päällä.
Toistan kysymyksn, johon sinulla selvästi ei ole minkäänlaista vastausta. Mikä muka on muuttunut niin, että hyvinvointivaltiolta on romahtanut pohja?
Tuloerojen kasvu muuten leikkaa jopa pataporvarillisen OECD:n mielestä talouskasvua. Ei lisää sitä, vaan vähentää. Kannattaa vähän miettiä tarkemmin, ennen kuin alkaa vaatia köyhien elämän ankeuttamista entisestään. Jos heillä ei ole varaa kuluttaa, se leikkaa kulutusta kokonaisuudessaan ja heikentää yritysten tasetta.
Eli utopiasi olisi sinun itsesikin kannalta huono. Et vain tyhmyyttäsi sitä ymmärrä.
https://www.talouselama.fi/uutiset/oecd-tuloerojen-kasvu-hidastaa-merki…
Vielä menee hyvin, mutta ei velkaa voi loputtomasti ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua tota soluasuntojen dissausta. Onko nuoret jotenkin epäsosiaalisempia kuin ennen?
Silloin minun aikaani soluasunnoissa oli kivoja maalaisihmisiä, rehellisiä ja puheliaita. Nykyään nuoriso on huumenuuska-idareita, varkaita ja huonostikäyttäytyviä vittupäitä. Ei sellaisten kanssa voi elää.
Pari kolme vuotta solussa ei ole pitkä aika.
Vierailija kirjoitti:
Suomen järjestelmässä voitaisiin jo siirtyä tähän päivään. Minusta sosiaaliturva järjestelmä on aina ollut kommunismia. Neuvostoliitto kaatu ja sosialismi sen mukana. Miksi työssäkäyvien muka pitäisi maksaa tulssä käymättömien eläminen? Työssä käydään sitä varten että eläminen olisi mahdollista. Kyllä jokaisen on itse leipänsä ansaittava.
Sanopa se. En halua elättää joutilaita eläkeläisiä, jotka saavat ansaitsematonta eläkettä maksamiinsa maksuihinsa nähden. Eläke vastikkeelliseksi välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Pari kolme vuotta solussa ei ole pitkä aika.
Sopivasti aikaa masentua ja tehdä itsari. On niin paljon koulukiusaamista ja keskittymishäiriöitä, että on hyvä kun jokaisella on oma turvallinen koti, jossa voi opiskella ilman häiriötä. Tavoite on kuitenkin saada se ammatti ja päästä töihin, eikös?
Suomen vähävaraisia toki autettava ja julkinen laadukas terveydenhoito varmistettava. MUTTA ulkomaalaisia meillä ei ole enää varaa elättää!!
Silläkin rahalla saadaan esim. suomalaisten syövät paremmin tutkittua ja hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei vaan nyt riitä kaikille. Suomessa on tällä hetkellä noin 190 tuhatta työtöntä, avoimia työpaikkoja on joitakin kymmeniä tuhansia.
Ja mitä tekisit vanhuksille, vammaisille ja sairaille? Saunan taakse ammuttavaksi?
HUOM! Työmarkkinatuki, toimeentulotuki ja asumistuki + harkinnanvaraiset ja ennaltaehkäisevät toimeetulotuet.
HUOM! Valtionyritykset on myyty ja tuotto menee sijoittajille ja johtajille, eläkeläisiä 0n 1,6 miljoonaa (suurin osa eläkkeistä maksetaan joko veroista tai työssä NYT käyvien eläkemaksuista), velkaa otetaan edelleen miljardeja, veroprosentit on korkeimmat Euroopassa, kaikki kaupungin asunnot ym. rahoitetaan velkarahalla ja verovaraoista jne.
HUOM! Eläkevastuut, kasvava elätettävien joukko maksajiin nähden mm. kun hyvinvointivaltio perustettiin maksajia oli enemmän kuin saajia, nyt saajia on enemmän kuin maksajia, ei ole mitään extratuloja valtiolla, aivovienti ulkomaille, työmotivaation puute, välinpitämättömyys yhteiskuntaa kohtaan, jatkuvasti lisääntyvät vaatimukset ja kiukuttelu
https://www.talouselama.fi/uutiset/oecd-tuloerojen-kasvu-hidastaa-merki…]
Kyllä vaan meidän pojalle kelpaa soluasunto, eihän siinä ole mitään vikaa. Ei käy töissä, kun haluaa valmistua mahdollisimman nopeasti ja keskittyä siis opintoihin. Toki koko kesäloman on töissä. Elää koko vuoden opintotuella ja asumistuella + kesäajan palkallaan. Tekee itse ruuan ja syö yliopistolla edullisen lounaan, on tehnyt budjetin, jonka mukaan elää. Ei tupakoi, eikä käytä alkoholia, harrastuksina juoksu, lukeminen ja opiskelijaporukan kanssa pallopelit. Vaatteita ostaa vain välttämättömät ja sehän ei ole paljon, ekavuonna ei ostanut mitään, tokana kertoi ostaneensa muutamat sukat ja kalsarit, pari t-paitaa ja juoksukengät.
Ihmettelen usein, että mihin ihmiset oikein syytävät rahansa, kun mikään ei riitä? Ihmetyksellä luin senkin jutun, jossa jo 15 v työttömänä ollut mies kertoi elävänsä tyytyväisenä elämäänsä yhteiskunnan tuella. En ymmärrä. Miten kukaan jolla on koulutus ja työkokemusta, voi jäädä ilman työtä? Tietysti voi olla jonkin aikaa työttömänä, mutta että 15 v?! Eikö perheetön sinkku ole voinut lähteä muualle työn perään? Ei ole tullut mieleen hakeutua koulutukseen? Tai ryhtyä yrittäjäksi? Minusta tuo on lähinnä järkyttävää. Me muuthan tuollainen elämäntapa kustannetaan. Hän siis elelee meidän muiden rahoilla ehkä sellaiset 40 v!
Niin. Kävin katsomassa siskon tuttären opiskelija boxia, oli jääkaappia, miksroa hellaa ja jopa oma suihku! Kun itse opiskelin, niin koko asuntolassa oli vain yksi yhteinen vessa joka sijaitsi rakennuksen kellarista. Suihkussa joutui käymään kuolulla tai kotona, koska asuntoalssa ei ollut. Ilmastoinnista ja ilmanvaihdosta ei oltu koskaan kuullutkaan vaan lämpiminä päivinä solut olivat tukalan kuumia ja erittäin tunkkaisia.