Mitä hiljaisia työpaikkoja on olemassa?
Lyhyt johdanto: olen aikuinen, monenlaista työtä tehnyt, rauhassa ja hiljaisuudessa viihtyvä. Etsin uutta työpaikkaa, sellaista joka ei repisi hermoja hajalle. Inhoan kaikkea "hektistä ja tehokasta", "dynaamista työympäristöä" (lue: meillä on aina hirveä kiire, ei tarpeeksi työntekijöitä, jatkuva meteli ja kaikki säntäilevät eri suuntiin ja hoidathan nämä 2000 työtehtävää hymyillen vaikka puhelin soi taukoamatta emmekä jaksa maksaa sinulle enempää palkkaa). Eli listataan, mitä hiljaisia (ja rauhallisia) työpaikkoja on. Mieluiten sellaisia, joihin ei tarvitsisi opiskella monta vuotta. Itsellä tulee mieleen: Hautausmaa Krematorio Suljetut paikat (siivoojan työ) Kirjasto Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (319)
Joku autokuski? Ajat rekkaa yöt pitkät yksinäsi.
Jotain valvomotyötä yövuorossa, esim. Jätteenpolttolaitos, ydinvoimala, öljynjalostamo.
Lossikuski, kaivikoneenkuljettaja, trukkikuski. (Voi käyttää kuulosuojaimia)
Hieroja tai kosmetologi, siellä asiakkaat ovat hiljempaa kuin esim. Parturissa.
Vierailija kirjoitti:
Av täti. Toimenkuva kirjoitella provoja tänne. Palkka sairauseläke tai työttömyyskorvaus. Rento ja hiljainen työpaikka.
Ok, paljonko on tuntipalkkasi Ja montako provoa keksit päivässä.
Blogin pitäjä, tai tuota materiaalia nettiin, vlogeja, kirja-arvosteluja, haastatteluja jne.
Kirjasto ei kyllä nykyisin ole ollenkaan hiljainen paikka. Päinvastoin, meteliä on kuin turkkilaisella torilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija, kriitikko, taidemaalari, toimittaja, joka kotona tekee juttunsa materiaalin perusteella, käsityöläinen, suomentaja, arkistonhoitaja, käärmeiden hoitaja, puutarhuri, metsänhoitaja, kalastaja, hyönteistutkija, suunnittelija jne.
Kirjailija
Tiedätkö miten minimaalisen vähäinen määrä ihmisiä tienaa tuolla elantonsa? Pitää olla oikeasti lahjakkuutta alalle.
Kriitikko
Kertoisitko, miten tähän hommaan pääsee?
Taidemaalari
Ks. eka
Toimittaja
Sitä voi yrittää. Näistäkin on ylitarjontaa ja pätkää tarjolla. Joutuu tosin hyvinkin paljon olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, haastattelut, kohtaamiset yms.
Käsityöläinen
Minkä alan käsitöillä voi elättää itsensä?
Tykkään kyllä tehdä niitä, mutta harrastus se on. Minulla on useita käsityöläisiä ystävinä, eikä yksikään heistä pysty elättämään itseään sillä.
Suomentaja
Tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Arkistonhoitaja
Tämä kiinnostaa, mutta alalle vaaditaan arkistonhoitajan koulutus. Yritin googlettaa enkä löytänyt oikeasti mitään. Kuinka voidaan vaatia koulutusta, jota ei nähtävästi ole enää? Tietääkö joku aiheesta enemmän?
Käärmeiden hoitaja
Oikeasti..?
Puutarhuri
Tämä olisi ihanaa eikä koulutus olisi mahdottoman pitkä, mutta mikäs on työllisyystilanne? Ja pitänee olla oma auto? (minulla ei ole)
Metsänhoitaja
Ei tällaisia enää ole. Vai mitä tarkkaan ottaen tarkoitat?
Kalastaja
Tämäkin kiinnosti jossain vaiheessa, mutta torppasin idean kun olisi pitänyt olla niin valtava alkupääoma (omat veneet ja kaikki välineet hankittuna).
Hyönteistutkija
Tähänkin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Suunnittelija
Minkä suunnittelija? Missä?
Tarkoitus ei ole kuopata ideoita heti, mutta hyvin vähän täällä on tullut mitään konkreettisia ja realistisia ehdotuksia kun oikeasti kaipaisin juuri niitä. Ja toivoisin, että aloitus luettaisiin kunnolla kun siinä mainitsen, että EI ALOJA, joihin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus. Olen ns. opiskeluni jo opiskellut. Ei ole varaa enää päntätä kokopäiväisesti.
No itse hain tuossa vähän aikaa sitten arkistonhoitajan tehtävään. En päässyt, koska koulutuspohja on usein sama kuin kirjastoalalla eli informaatiotutkimuksen ja tietopalvelualan opintoja.
Vierailija kirjoitti:
Joku ehdotti mm. luontokuvaajaa ja kirjailijaa.
Ei nämä ole sellaisia ammatteja, joihin kuka tahansa voi noin vain ryhtyä siksi, että kaipaa rauhallista ympäristöä. Noihin tarvitaan erityisiä lahjoja ja usein ihminen suuntautuu sellaisiin jo nuorena.
Ei joku avokonttorihelvettiin kyllästynyt voi vaan yhtäkkiä päättää että hei, mähän olenkin luontokuvaaja tai kirjailija! Ja palkkatyötä noista ei todellakaan kuka tahansa saa.
Kyllähän se Aku Ankkakin vaihtoi ammattia - ja oli luontokuvaaja..
Vierailija kirjoitti:
Erään kaupungin toimistotilassa häiriinnytään kun satunnaisen kulkija puhelin sanoo hiljaa plop kun tulee whatsapp-viesti. Siis mitään muuta ääntä ei tule ko. henkilöstä kuin tuo hiljainen plop muutaman kerran noin 10 minuutin sisällä.
Tästä tultiin sanomaan että pitäis mennä pois kun metelöi. Ja juuri näillä sanoilla.
Miten ihmeessä tuossa työyhteisössä työt tehdään? Ei soiteta puhelimessa lainkaan? Ei puhuta kolleegalle?
:) Plop.... :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija, kriitikko, taidemaalari, toimittaja, joka kotona tekee juttunsa materiaalin perusteella, käsityöläinen, suomentaja, arkistonhoitaja, käärmeiden hoitaja, puutarhuri, metsänhoitaja, kalastaja, hyönteistutkija, suunnittelija jne.
Kirjailija
Tiedätkö miten minimaalisen vähäinen määrä ihmisiä tienaa tuolla elantonsa? Pitää olla oikeasti lahjakkuutta alalle.
Kriitikko
Kertoisitko, miten tähän hommaan pääsee?
Taidemaalari
Ks. eka
Toimittaja
Sitä voi yrittää. Näistäkin on ylitarjontaa ja pätkää tarjolla. Joutuu tosin hyvinkin paljon olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, haastattelut, kohtaamiset yms.
Käsityöläinen
Minkä alan käsitöillä voi elättää itsensä?
Tykkään kyllä tehdä niitä, mutta harrastus se on. Minulla on useita käsityöläisiä ystävinä, eikä yksikään heistä pysty elättämään itseään sillä.
Suomentaja
Tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Arkistonhoitaja
Tämä kiinnostaa, mutta alalle vaaditaan arkistonhoitajan koulutus. Yritin googlettaa enkä löytänyt oikeasti mitään. Kuinka voidaan vaatia koulutusta, jota ei nähtävästi ole enää? Tietääkö joku aiheesta enemmän?
Käärmeiden hoitaja
Oikeasti..?
Puutarhuri
Tämä olisi ihanaa eikä koulutus olisi mahdottoman pitkä, mutta mikäs on työllisyystilanne? Ja pitänee olla oma auto? (minulla ei ole)
Metsänhoitaja
Ei tällaisia enää ole. Vai mitä tarkkaan ottaen tarkoitat?
Kalastaja
Tämäkin kiinnosti jossain vaiheessa, mutta torppasin idean kun olisi pitänyt olla niin valtava alkupääoma (omat veneet ja kaikki välineet hankittuna).
Hyönteistutkija
Tähänkin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Suunnittelija
Minkä suunnittelija? Missä?
Tarkoitus ei ole kuopata ideoita heti, mutta hyvin vähän täällä on tullut mitään konkreettisia ja realistisia ehdotuksia kun oikeasti kaipaisin juuri niitä. Ja toivoisin, että aloitus luettaisiin kunnolla kun siinä mainitsen, että EI ALOJA, joihin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus. Olen ns. opiskeluni jo opiskellut. Ei ole varaa enää päntätä kokopäiväisesti.
Metsänhoitoyhdistyksillä on töissä metsänhoitajia, jotka istuttavat taimia, karsivat puustoa, siistivät ympäristöä raivaussahalla, koulivat puiden taimia jne. Ota yhteyttä Metsänhoitoyhdistyksiin. Meillä oli tällainen työntekijä metsää hoitamassa.
Sitten on vielä teatterin tms. lavasteiden tekijä, verhosuunnittelija, ja esim. kangaskaupoissa on hyvin hiljaista, kun palvellaan yhtä asiakasta kerrallaan.
Lavastajat, designerit, teatterialan ammattilaiset jne. vaativat pitkän koulutuksen. Mutta, lippumyyjä teatteriin/teatterin aspa, siinä on hiljaista.
Jos mahdollista, voi pohtia myös seurakunnan työtehtäviä, joihin ei vaadita pitkää koulutusta. Missään tuskin koulutetaan haudankaivajia esimerkiksi, joten jos kaivinkone pysyisi hyppysissä....
Teen itse töitä kotona etänä ja olen luojan kiitos välttynyt melko hyvin avokonttoreista. Nykyinen työni tosin vaatisi superpirteää ja päällekäyvää myyjän asennetta, mutta ei sovi mulle :D Teen tarpeeseen, en ryhdy keksimään tarpeita, joita asiakkaan pitäisi täyttää mulla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä radion mölyä on muuten pakko kuunnella, kun nykyään saa todella laadukkaita nappikuulokkeita, joiden kautta jokainen voisi kuunnella ihan sitä mitä itse haluaa ja vaikka niin lujaa, että korvat soi?
Ei se toimi. Itse kuuntelisin mielelläni luonnonääniä ja hiljaista äänimaisemaa, mutta kuulen laadukkaiden vastamelukuulokkeiden läpi aivan selvästi kimakalla äänellä puhuvien ihmisten äänet. Radiota/puhetta en voi kuunnella, koska joudun keskittymään työhöni. Voin kuunnella kovalla musiikkia, esim poppia tai metallia, mutta sitäkään ei nyt ihan jaksaisi 8 tuntia putkeen. Tulee yliannos.
Lisäksi korvat ärtyvät jatkuvasta kuulokkeiden käytöstä. Pahin on tietysti nappikuulokkeet. Lisäksi luurit eivät estä mitään, koska eteesi tullaan huutamaan "oletko puhelimessa".
Äänimaailman lisäksi valot ovat kirkkaita, ihmisiä heiluu, huitoo ja seilaa edes takaisin. Joka puolella näkyy kasvoja. Kaikki tällainen on häiritsevää.
Mitä maksaisinkaan omasta työhuoneesta!
Mietin samaa. Nyt olen onnekseni toimistotyössä jossa on hiljaista mutta työ on äärimmäisen tylsää. Sekin on todella turhauttavaa. Kaipaan hiljaisen työn mutta sellaista tekemistä joka olisi mielekästä ja antoisaa. En esimerkiksi viihtyisi siivoojana, rekkakuskina, kirjastossa, arkistonhoitajana, kalastajana tai postinjakajana.
Kirjoittaminen kiinnostaisi mutta pitäisi siitä työstä saada säännölliset tulot. En edes tarvitse isoa palkkaa. Vain sen verran että tulisin toimeen ja jää vähän ylimääräistä. On ehkä elämäni suurin ongelma tämä miten löytää kaikinpuolin mieluisa ja työ joka ei kuluta loppuun. Olisin valmis jopa opiskelemaan useamman vuoden jos löytyisi se varmasti mieluisa tehtävä. Onhan työ iso osa elämää! Ja minulle se on todella tärkeää että viihdyn työssäni. Nyt kaksi eri tutkintoa, toinen ammatti ja toinen Amk. Lisäksi olen käynyt kaksi lyhyttä kurssia, nekin väärää alaa.
Kummaltakaan opiskelemaltani alalta en oikein löytänyt kriteereihini sopivaa työhommaa. Jo opiskellessa huomasin tehneeni väärän valinnan mutta suoritin opinnot loppuun, kun en tiennyt mitä muutakaan olisin tehnyt. Ihan tuskallinen tilanne.
Yrittäjyyteenkin voisin ryhtyä jos vain olisi se juttu mikä itseä kiinnostaisi.
Eli tilanteeni on mutkikas ja tästä voisi ihan uuden keskustelunkin aloittaa että onkohan muita joilla tällaista ongelmaa...
Vierailija kirjoitti:
Vahtimestari
Käsityöputiikin myyjä
Kerrossiivooja
Joogaohjaaja
Juu ei!
Esim Kerrossiivooja joutuu koputtamaan oviin ja mennä asukkaiden huoneisiin siivoamaan välisiivousta. Ihan kauheeta hommaa!
Vierailija kirjoitti:
Hieroja
Minä kyllä pälätän mun hierojan kanssa koko hieronnan ajan :D
Samoin kosmetologit ja kampaajat on usein puheliaita, tai heidän asiakkaansa haluaa jutella heille.
Ehkä jossain kauneushoitoloissa ollaan hiljaa, jos tehdään rauhoittavia ja vähän meditatiivisia hoitoja tms.
Pakko oikaista ihmisten käsityksiä hautausmaatyöstä. Ei se ole hiljaista eikä rauhallista ainakaan isoilla hautausmailla. Koko ajan pörrää joku ruohonleikkuri, kaivinkone tai trimmeri kuuloetäisyydellä. Sitten on vakioasiakkaat, jotka tarvitsevat keskustelukumppania. Ja hölösuut työkaverit, naisvaltainen ala... Näidenkin asioiden kanssa ehkä pärjäisi, jos työtahti ei koko ajan kiristyisi. Sama työmäärä, vähemmän tekijöitä. Pohjaan tämän omaan pitkään kokemukseen ja kollegoiden kertomaan - sama meininki koko maassa.
Työn hyvät puolet: et tarvitse koulutusta, saa olla ulkona, kunto kasvaa.
Huonot puolet: ilman koulutusta tai koulutuksella bruttopalkka sama 1547-1720€, ja töitä 3-5kk vuodessa. Jos valitat jostain tai olet hetken sairaana, et ehkä pääse ensi vuonna.
Krematorio on hiljainen paikka mutta harvassa on ne, joilla pää kestää pidemmän päälle.
T. Vakituinen haudankaivaja/hautausmaanhoitaja, joka vaihtaa kohta näistä hommista ihan mihin tahansa muuhun puutarhatyöhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahtimestari
Käsityöputiikin myyjä
Kerrossiivooja
JoogaohjaajaJuu ei!
Esim Kerrossiivooja joutuu koputtamaan oviin ja mennä asukkaiden huoneisiin siivoamaan välisiivousta. Ihan kauheeta hommaa!
Oon ollu kerrossiivoojana. Ainakin kesäsesonkina on tosi sosiaalista hommaa, ei saa yksinään juurikaan olla. Hiljaisina aikoina toki on hiljaisempaa. Silloin saa siivoilla enimmäkseen siistien bisnesmiesten hotellihuoneita, jotka on lähes aina hyvin helppoja siivota. Eikä tartte puhua kenellekään.
Postinjako on kyllä siinä mielessä ihanaa, että saa tosiaankin mennä reitillään etenpäin ilman, että joku on koko ajan kyljessä kiinni. Oma reitti pitää tosin lajitella ensiksi postiterminaalissa, missä ainakin meillä on paljon ihmisiä suhteellisen pienessä tilassa pöydät vieretysten. Yleinen käyttäytymismallikin on vähän sellainen, että työkavereiden kanssa tulisi hölistä kiinnosti se kaikkia osapuolia tai sitten ei. Olen itse saanut outolinnun leiman vaitonaisuuteni takia, mutta mitäpä tuosta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut koskaan vielä yhtään sellaista kommenttia, että avokonttori olisi ihana etc. Kaikki vihaavat niitä. Miksi hemmetissä niitä rakennellaan joka paikkaan?!
Rakennusteknisistä syistä. Jos konttorirakennus tehdään vanhaan malliin, eli omia pieniä huoneita, niin talosta tulee hyvin kapea. Jokaisessa toimistohuoneessa on oltava ikkuna ulos, eli talon hyötyleveys on vain 2 * huoneen pituus + keskellä menevä käytävä, siis yhteensä reilusti alle 10 metriä. Noin kapeista taloista ei voi tehdä kovin korkeita ja muutenkin neliöhinta nousee korkeaksi.
Olen nähnyt joissakin pankeissa, että sijoitusneuvojille on rakennettu lastulevystä omat kopit, joiden korkeus n. 2,5m ja ylhäältä sitten avoimet, pankkisalin kokonaiskorkeus n. 4 m. Noissa kopeissa on ovi sellaista pleksiä, josta ei ihmistä näe hyvin läpi. Tämmöisiä rakennelmia pystyy tekemään isoon huoneeseen ja on helppo purkaa tarvittaessa pois. Antaa hieman yksityisyyden tunnetta, vaikka naapurikopista puhe kuuluukin vaimeana läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet kirjastot ovat nykyään aika levottomia ja äänekkäitä paikkoja.
Komppaan. Unohda ainakin kaupungin- ja kunnankirjastot, niiden toimintaan kuuluu nykyään usein vilkas tapahtumatoiminta. Lisäksi koulu- ja päiväkotiluokkia käy runsaasti lukuvuoden aikana, joten yleensä työntekijöiltä edellytetään jonkintasoista esiintymisvalmiutta. Kuntien talouskin on tiukalla joten henkilökuntaa on luultavasti aika niukasti. Eipä siellä enää taida olla työtehtäviä, jotka takaisivat edellyttämäksi rauhallisen, hiljaisen ja kiireettömän työympäristön.
Ja kiire on koko ajan. Lisäksi kirjastoalalle on opiskeltava ja osattava vastata tiedontarpeisiin.
Paljonko sinulla on palkka ja montako tuntia on töitä viikossa?