Mitä hiljaisia työpaikkoja on olemassa?
Lyhyt johdanto: olen aikuinen, monenlaista työtä tehnyt, rauhassa ja hiljaisuudessa viihtyvä. Etsin uutta työpaikkaa, sellaista joka ei repisi hermoja hajalle. Inhoan kaikkea "hektistä ja tehokasta", "dynaamista työympäristöä" (lue: meillä on aina hirveä kiire, ei tarpeeksi työntekijöitä, jatkuva meteli ja kaikki säntäilevät eri suuntiin ja hoidathan nämä 2000 työtehtävää hymyillen vaikka puhelin soi taukoamatta emmekä jaksa maksaa sinulle enempää palkkaa). Eli listataan, mitä hiljaisia (ja rauhallisia) työpaikkoja on. Mieluiten sellaisia, joihin ei tarvitsisi opiskella monta vuotta. Itsellä tulee mieleen: Hautausmaa Krematorio Suljetut paikat (siivoojan työ) Kirjasto Kiitos jo etukäteen.
Kommentit (319)
Maan matonen kirjoitti:
Lyhyt johdanto: olen aikuinen, monenlaista työtä tehnyt, rauhassa ja hiljaisuudessa viihtyvä. Etsin uutta työpaikkaa, sellaista joka ei repisi hermoja hajalle. Inhoan kaikkea "hektistä ja tehokasta", "dynaamista työympäristöä" (lue: meillä on aina hirveä kiire, ei tarpeeksi työntekijöitä, jatkuva meteli ja kaikki säntäilevät eri suuntiin ja hoidathan nämä 2000 työtehtävää hymyillen vaikka puhelin soi taukoamatta emmekä jaksa maksaa sinulle enempää palkkaa).
Eli listataan, mitä hiljaisia (ja rauhallisia) työpaikkoja on. Mieluiten sellaisia, joihin ei tarvitsisi opiskella monta vuotta.
Itsellä tulee mieleen:
Hautausmaa
Krematorio
Suljetut paikat (siivoojan työ)
KirjastoKiitos jo etukäteen.
Kirjastot eivät ole nykuään hiljaisia kun nykyteinit kailottavat ja käyttävät kokoontumispaikkanaan, tietokoneilla pelataan ja soitellaan skype -puheluja tai soitetaan musiikkia.
Av täti. Toimenkuva kirjoitella provoja tänne. Palkka sairauseläke tai työttömyyskorvaus. Rento ja hiljainen työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Maan matonen kirjoitti:
Lyhyt johdanto: olen aikuinen, monenlaista työtä tehnyt, rauhassa ja hiljaisuudessa viihtyvä. Etsin uutta työpaikkaa, sellaista joka ei repisi hermoja hajalle. Inhoan kaikkea "hektistä ja tehokasta", "dynaamista työympäristöä" (lue: meillä on aina hirveä kiire, ei tarpeeksi työntekijöitä, jatkuva meteli ja kaikki säntäilevät eri suuntiin ja hoidathan nämä 2000 työtehtävää hymyillen vaikka puhelin soi taukoamatta emmekä jaksa maksaa sinulle enempää palkkaa).
Eli listataan, mitä hiljaisia (ja rauhallisia) työpaikkoja on. Mieluiten sellaisia, joihin ei tarvitsisi opiskella monta vuotta.
Itsellä tulee mieleen:
Hautausmaa
Krematorio
Suljetut paikat (siivoojan työ)
KirjastoKiitos jo etukäteen.
Kirjastot eivät ole nykuään hiljaisia kun nykyteinit kailottavat ja käyttävät kokoontumispaikkanaan, tietokoneilla pelataan ja soitellaan skype -puheluja tai soitetaan musiikkia.
Oli nuorison kokoontumispaikka jo omassa nuoruudessani 70-luvulla, ei siis mikään nykyajan ilmiö. Pikemminkin päinvastoin, ainakin omassa kotikaupungissani. Samaisessa kirjastossa, jossa me 70-luvulla kokoonnuimme, en ole nykyään nuoria nähnyt. Meidän nuoruudessa tosin vahtimestarina oli jämäkkä vanhempi rouva, joka piti meidät kurissa ja järjestyksessä. Jos vähänkään alkoi olla meteliä, niin ulos lennettiin kuin leppäkeihäät :)
Nykyään taas meteliä kirjastoissa aiheuttaa kaikenmaailman kirjastossa järjestettävät häppeningit. Minä en kyllä yhtään pidä siitä suuntauksesta, että kirjastosta ollaan tekemässä jotain kaiken kansan "olohuonetta", jossa järjestetään milloin mitäkin performansseja.
Itse olen käynyt kirjastossa nimenomaan sen hiljaisen atmosfäärin vuoksi. Nyky-yhteiskunnassa kun kirjasto on ollut niitä harvoja julkisia tiloja, jossa on saanut nauttia hiljaisuudesta ja kiireettömyydestä. En todellakaan kaipaa sinne mitään hässäkkää ja härdelliä.
Laborantti/labra-analyytikko!! Täydellinen työ sellaiselle hissukalle tarkalle hiirelle. En siis puhu hoitajista, vaan niistä jotka selvittävät paljonko skeidaa on jossain juomavedessä jne
Täällä jotkut eivät osaa lukea?
"Mielellään ei aloja, joihin pitää opiskella vuosikaudet". Taisi ap pyytää.
Ap palasi linjoille... edelleen mietin asiaa ja surettaa hyvin yksipuoliset työmarkkinat. Myynti- ja provisiohommaa on pilvin pimein tarjolla, samoin erilaisia asiantuntijahommia joihin vaaditaan korkea ja monimutkainen koulutus, mutta mitä minulle jää?
Uskon aiheen olevan ajankohtainen monelle muullekin.
Hiljaiseeen työpaikkaaaan. Mä teeen miljardeja analyyysejä ihmiiisistäää ja se on itseasiasssa hlvetin kiiinnnnostavaa. Tuolllainen hiljaiiisuuuus niiin.... no onhaan mullla toki munnn mielikuviiiitus.
Nyt täää juffe työtnäää omaa perspektiiiviiiäään tohon avariiiinsa.
Kirjailija, kriitikko, taidemaalari, toimittaja, joka kotona tekee juttunsa materiaalin perusteella, käsityöläinen, suomentaja, arkistonhoitaja, käärmeiden hoitaja, puutarhuri, metsänhoitaja, kalastaja, hyönteistutkija, suunnittelija jne.
Vähän valtaaa omaaaava? Suomesssa mies ei valitse itseäään voimakkkaaampa naaaista koska pelkäää tulleeensa alistetuuuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija, kriitikko, taidemaalari, toimittaja, joka kotona tekee juttunsa materiaalin perusteella, käsityöläinen, suomentaja, arkistonhoitaja, käärmeiden hoitaja, puutarhuri, metsänhoitaja, kalastaja, hyönteistutkija, suunnittelija jne.
Kirjailija
Tiedätkö miten minimaalisen vähäinen määrä ihmisiä tienaa tuolla elantonsa? Pitää olla oikeasti lahjakkuutta alalle.
Kriitikko
Kertoisitko, miten tähän hommaan pääsee?
Taidemaalari
Ks. eka
Toimittaja
Sitä voi yrittää. Näistäkin on ylitarjontaa ja pätkää tarjolla. Joutuu tosin hyvinkin paljon olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, haastattelut, kohtaamiset yms.
Käsityöläinen
Minkä alan käsitöillä voi elättää itsensä?
Tykkään kyllä tehdä niitä, mutta harrastus se on. Minulla on useita käsityöläisiä ystävinä, eikä yksikään heistä pysty elättämään itseään sillä.
Suomentaja
Tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Arkistonhoitaja
Tämä kiinnostaa, mutta alalle vaaditaan arkistonhoitajan koulutus. Yritin googlettaa enkä löytänyt oikeasti mitään. Kuinka voidaan vaatia koulutusta, jota ei nähtävästi ole enää? Tietääkö joku aiheesta enemmän?
Käärmeiden hoitaja
Oikeasti..?
Puutarhuri
Tämä olisi ihanaa eikä koulutus olisi mahdottoman pitkä, mutta mikäs on työllisyystilanne? Ja pitänee olla oma auto? (minulla ei ole)
Metsänhoitaja
Ei tällaisia enää ole. Vai mitä tarkkaan ottaen tarkoitat?
Kalastaja
Tämäkin kiinnosti jossain vaiheessa, mutta torppasin idean kun olisi pitänyt olla niin valtava alkupääoma (omat veneet ja kaikki välineet hankittuna).
Hyönteistutkija
Tähänkin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Suunnittelija
Minkä suunnittelija? Missä?
Tarkoitus ei ole kuopata ideoita heti, mutta hyvin vähän täällä on tullut mitään konkreettisia ja realistisia ehdotuksia kun oikeasti kaipaisin juuri niitä. Ja toivoisin, että aloitus luettaisiin kunnolla kun siinä mainitsen, että EI ALOJA, joihin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus. Olen ns. opiskeluni jo opiskellut. Ei ole varaa enää päntätä kokopäiväisesti.
Erään kaupungin toimistotilassa häiriinnytään kun satunnaisen kulkija puhelin sanoo hiljaa plop kun tulee whatsapp-viesti. Siis mitään muuta ääntä ei tule ko. henkilöstä kuin tuo hiljainen plop muutaman kerran noin 10 minuutin sisällä.
Tästä tultiin sanomaan että pitäis mennä pois kun metelöi. Ja juuri näillä sanoilla.
Miten ihmeessä tuossa työyhteisössä työt tehdään? Ei soiteta puhelimessa lainkaan? Ei puhuta kolleegalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjailija
Tiedätkö miten minimaalisen vähäinen määrä ihmisiä tienaa tuolla elantonsa? Pitää olla oikeasti lahjakkuutta alalle.
Kriitikko
Kertoisitko, miten tähän hommaan pääsee?
Taidemaalari
Ks. eka
Toimittaja
Sitä voi yrittää. Näistäkin on ylitarjontaa ja pätkää tarjolla. Joutuu tosin hyvinkin paljon olemaan ihmisten kanssa tekemisissä, haastattelut, kohtaamiset yms.
Käsityöläinen
Minkä alan käsitöillä voi elättää itsensä?
Tykkään kyllä tehdä niitä, mutta harrastus se on. Minulla on useita käsityöläisiä ystävinä, eikä yksikään heistä pysty elättämään itseään sillä.
Suomentaja
Tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Arkistonhoitaja
Tämä kiinnostaa, mutta alalle vaaditaan arkistonhoitajan koulutus. Yritin googlettaa enkä löytänyt oikeasti mitään. Kuinka voidaan vaatia koulutusta, jota ei nähtävästi ole enää? Tietääkö joku aiheesta enemmän?
Käärmeiden hoitaja
Oikeasti..?
Puutarhuri
Tämä olisi ihanaa eikä koulutus olisi mahdottoman pitkä, mutta mikäs on työllisyystilanne? Ja pitänee olla oma auto? (minulla ei ole)
Metsänhoitaja
Ei tällaisia enää ole. Vai mitä tarkkaan ottaen tarkoitat?
Kalastaja
Tämäkin kiinnosti jossain vaiheessa, mutta torppasin idean kun olisi pitänyt olla niin valtava alkupääoma (omat veneet ja kaikki välineet hankittuna).
Hyönteistutkija
Tähänkin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus.
Suunnittelija
Minkä suunnittelija? Missä?
Tarkoitus ei ole kuopata ideoita heti, mutta hyvin vähän täällä on tullut mitään konkreettisia ja realistisia ehdotuksia kun oikeasti kaipaisin juuri niitä. Ja toivoisin, että aloitus luettaisiin kunnolla kun siinä mainitsen, että EI ALOJA, joihin tarvitaan pitkä yliopistokoulutus. Olen ns. opiskeluni jo opiskellut. Ei ole varaa enää päntätä kokopäiväisesti.
Metsänhoitoyhdistyksillä on töissä metsänhoitajia, jotka istuttavat taimia, karsivat puustoa, siistivät ympäristöä raivaussahalla, koulivat puiden taimia jne. Ota yhteyttä Metsänhoitoyhdistyksiin. Meillä oli tällainen työntekijä metsää hoitamassa.
Sitten on vielä teatterin tms. lavasteiden tekijä, verhosuunnittelija, ja esim. kangaskaupoissa on hyvin hiljaista, kun palvellaan yhtä asiakasta kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Metsänhoitoyhdistyksillä on töissä metsänhoitajia, jotka istuttavat taimia, karsivat puustoa, siistivät ympäristöä raivaussahalla, koulivat puiden taimia jne. Ota yhteyttä Metsänhoitoyhdistyksiin. Meillä oli tällainen työntekijä metsää hoitamassa.
Sitten on vielä teatterin tms. lavasteiden tekijä, verhosuunnittelija, ja esim. kangaskaupoissa on hyvin hiljaista, kun palvellaan yhtä asiakasta kerrallaan.
Käsittääkseni noihin metsähommiin vaaditaan joku metsäinsinöörin koulutus? Näin on ollut kaikissa avoimissa paikoissa joita olen vilkaissut. Ja auto tarvitaan tässäkin. Muuten olisi ihan mainion kuuloista hommaa mulle.
Lavasteiden tekeijä, verhosuunnittelija... pitääkö olla tekstiilialan koulutus?
Muistan kun viellä 15 vuotta sitten pääsi moniin hommiin ilman koulutusta, siinähän sitä tekemällä oppii. Nykyään ei pääse edes siivoojaksi. Suomea vaivaa tutkintouskovaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni noihin metsähommiin vaaditaan joku metsäinsinöörin koulutus? Näin on ollut kaikissa avoimissa paikoissa joita olen vilkaissut. Ja auto tarvitaan tässäkin. Muuten olisi ihan mainion kuuloista hommaa mulle.
Lavasteiden tekeijä, verhosuunnittelija... pitääkö olla tekstiilialan koulutus?
Muistan kun viellä 15 vuotta sitten pääsi moniin hommiin ilman koulutusta, siinähän sitä tekemällä oppii. Nykyään ei pääse edes siivoojaksi. Suomea vaivaa tutkintouskovaisuus.
Ainakin raivaussahaa pääsee käyttämään ihan ilman koulutusta. Metsäinsinööri tekee suunnittelua ja kauppoja, mutta nuo ovat hänen antamiaan hommia, joihin ei tarvita sitä koulutusta. Soita ja kysy.
Itse aloitan tänään iltasiivojana. Kohteessa ei ole yhtään työntekijää paikalla. Saan rauhassa tehdä. Aivan ihanaa.
Olen ollut toimistotyössä (Ok paikka) ja kaupan kassalla. Asiakkaat Ok, mutta naisvaltaisella alalla työkaverit syvältä (jatkuvaa riitaa yms.)
Sulta puuttuu auktoriteetti ja osaaminen, jos et saa luokkaa hiljaiseksi. Syytäkin vaihtaa alaa.