Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi osa naisista haluaa pitää kuukautiset

Vierailija
04.08.2018 |

Vaikkei olisi lasta suunnitelmissa? Kun ne nykyään saa pois esim. hormonikierukalla. Elämä helpompaa ilman mahdollisia kipuja ja yleensä vuotoja. Toki moni ei halua käyttää mitään hormoneja, mutta monelle ne sopivatkin.
Itse en kaipaa kuukautisia. Olisi vaikea tottua jos alkaisivat taas.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mieleenkään käöyttää mitään hormoneja tai asennelle härveleitä kohtuun. Ja sanoohan sen järkikin ettei ole kovin terveellistä jos kohtu ei putsaannu säännöllisin väliajoin, kuten on tarkotus.

Ei mulla nyt mointa vuotta enää ole jäljellä verikekkereitä, enkähän kestä kuten tähänkin asti. Kyllä ne minusta kuuluu elämään, naisen keho toimii kuin kello. En tiedä tuleeko silti ikävä kun loppuvat, voi olla että hetken aikaa on outo olo.

Vierailija
22/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset ei saa aiheuttaa kipua tai mielialamuutoksia. Se ei ole normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukautiset kuuluvat naiseuteeni ihan yhtä lailla luonnollisesti kuin vaikka rintanikin. En ikinä luopuisi niistä.

Vierailija
24/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä noista menkoista haittaakaan ole. Toisin kuin ylimääräisistä hormoneista.

Minä jouduin ottamaan hormonikierukan runsaiden kuukautisten vuoksi. Ainoaksi vaihtoehdoksi annettiin kohdun limakalvon polttaminen, mistä olen kuullut pelkkää pahaa. Kohdunpoistoon ei suostuttu. Nyt olen sitten hermoheikko itkeskelijä ja parisuhde romuna.

Vierailija
25/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska niistä saatanoista ei pääse eroon muuten kuin olemalla jatkuvasti raskaana (ei käy; en halua lapsia), syömällä hormoneja (en halua; vahingoittavat vesistöjä), tunkemalla vierasesineitä kohtuun (en halua) tai olemalla vakavasti alipainoinen (aika haastavaa eikä sekään välttämättä toimi). Ja kohdunpoistoahan ei tietenkään saa koska se on kuulemma niin olennainen osa naiseutta siitä huolimatta etten halua lapsia.

Vierailija
26/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysy muita hormonittomia keinoja kortongin ja pessaarin lisäksi, vastasin kuparikierukka, mistä moiset alapeukut? Ymmärtäisin, jos olisin vastannut keskeytetty yhdyntä ja abortti, haloo, otinko kantaa kuparikierukan huonouteen tai autuuteen _mitenkään_?

Joo on kuukautiset tänään.

Vierailija
27/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat on täysin normaali asia. Hormonit ja vekottimet ei.

Vierailija
28/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tulis mieleenkään käöyttää mitään hormoneja tai asennelle härveleitä kohtuun. Ja sanoohan sen järkikin ettei ole kovin terveellistä jos kohtu ei putsaannu säännöllisin väliajoin, kuten on tarkotus.

Ei mulla nyt mointa vuotta enää ole jäljellä verikekkereitä, enkähän kestä kuten tähänkin asti. Kyllä ne minusta kuuluu elämään, naisen keho toimii kuin kello. En tiedä tuleeko silti ikävä kun loppuvat, voi olla että hetken aikaa on outo olo.

No kivat sulle, mulla oli vaihtoehdot kuole verenhukkaan tai ota hormonit käyttöön. Kohdunpoisto ei tullut kyseeseen, Kohdun poltto tehtiin - ei auttanut ja sitten oli vielä testiryhmässä jossa kohtua sädetettiin 90 asteeseen - auttoi hiukan mutta ei tarpeeksi. Nyt olen onnellinen että saan pitää henkeni hormonien ansiosta. Sä olisit siis valinnut kuoleman.

Vierailija
29/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua valuttaa ylimääräisiä hormoneja vesistöihin tai kehooni. Söin pillereitä pari vuotta mutta laitatin kuparikierukan 21-vuotiaana, koska inhotti se pillereiden popsiminen, vaikka varsinaisia sivuoireita en huomannutkaan. Kuparikierukka on kaikin puolin huolettomampi ratkaisu, minusta on ihan kivaa olla perillä kehoni luontaisesta rytmistä ja kuukautiskierrosta.

Vierailija
30/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkat on täysin normaali asia. Hormonit ja vekottimet ei.

Jep, kuolemakin on kovin normaali asia mutta harva on valmis vielä 40 vuotiaana.

T:hormoneilla hengissä

Vierailija
31/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että "monelle sopivat". Minäkin luulin aikoinani että mulle ei e-pillerit aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Tosin vasta sitten kun lopetin pillerit huomasin että en olekaan luonteeltani hermoheikko niin että itken joka ilta itseni uneen ja saan raivokohtauksia jopa lapselle. Kun olin kuukauden ollut syömättä pillereitä huomasin että mitä hittoa, en ole itkenyt kuukauteen. Olin syönyt pillereitä 16-vuotiaasta asti ja aina ajatellut että itken sen takia kun mies on paska ja elämä on paska jne. Elämä ei parantunut eikä mieskään muuttunut, mutta itku ja raivoaminen loppui kuin seinään kun loppui hormonien syöminen... Kuinkahan moni nainen kuvittelee että pillerit ja muut hormonit sopii mulle ihan hyvin...?

Tämä. Luulin aina että olen vain luonteeltani sellainen koska aloitin pillerit jo teininä, mutta ei.. En ole :D minä olen oikeastaan aika rauhallinen ja tasapainoinen ihminen. Jännä.

Vierailija
32/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä kärsi kuukautisista niin paljon että vaihtaisin ne kehon sekoittamiin hormoneihin - eikähän kuukautiset siihen lopu, harvenee vaan. Tietty jos joku ongelmaton taikakeino olis niin luopuisin menkoista enemmän ku mielelläni, kun en aio lisääntyä.

Vierailija
33/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että "monelle sopivat". Minäkin luulin aikoinani että mulle ei e-pillerit aiheuta mitään sivuvaikutuksia. Tosin vasta sitten kun lopetin pillerit huomasin että en olekaan luonteeltani hermoheikko niin että itken joka ilta itseni uneen ja saan raivokohtauksia jopa lapselle. Kun olin kuukauden ollut syömättä pillereitä huomasin että mitä hittoa, en ole itkenyt kuukauteen. Olin syönyt pillereitä 16-vuotiaasta asti ja aina ajatellut että itken sen takia kun mies on paska ja elämä on paska jne. Elämä ei parantunut eikä mieskään muuttunut, mutta itku ja raivoaminen loppui kuin seinään kun loppui hormonien syöminen... Kuinkahan moni nainen kuvittelee että pillerit ja muut hormonit sopii mulle ihan hyvin...?

Niinpä... minä söin pillereitä 15 vuotiaasta asti, ja luulin että mulla on ihan kauhea PMS ja että en juurikaan halua seksiä. Joskus 10 vuotta myöhemmin, naimisissa ollessa lopetin pillerit - ja totesin, että mulla ei itseasiassa ole mitään PMS:ää eikä muutakaan outoa itkuisuutta, ja että mulla on ihan kunnon seksihalut. valitettavasti vaan kyllä vaikutti myös siihen, etten oikein pitänyt omaa miestä ihan niin viehättävänä kuin ennen.

Ja koska en usko kerrasta, niin kokeilin pillereitä uudelleenkin, samat  vaikutukset palasi. Nykyään minulla on hormonikierukka, siitä en saa haittavaikutuksia mielestäni.

Joka tapauksessa, paljon on tullut mietittyä, kuinkahan paljon parisuhteen valintoihin ja kehittymiseen ja muuhun elämään tuo 10 v pillereitä nuoruudessa vaikutti? Ajatus on aika häiritsevä, ja jos itsellä olisi tytär, niin neuvoisin kyllä tutustumaan ajoissa myös siihen, millainen ihminen hän on ilman pillereitä ennen, kuin alkaa niitä pitkäkestoisesti syömään. 

Vierailija
34/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemoglobiinini on 148. Taivas tietää miten veri enää juoksisi suonissa jos minulla ei olisi lyhyt kierto ja melko runsaat kuukautiset.

Käytin muutamia vuosia ehkäisyrengasta. Ainoa jakso elämässäni, jolloin minulla oli hiivatulehduksia. Alapää kuiva kuin sahara. Jos koitin käyttää kaksi rengasta putkeen siirtääkseni menkkoja, minulla ole sitten 3 viikkoa PMS ja tiputtelua. Normaalisti minulla ei ole lainkaan henkisiä PMS-oireita, Nuvaringin kanssa kyllä.

Hormonittomia ehkäisykeinoja on kyllä: Meillä on käytössä vasektomia. Jos raskaus ei olisi katastrofi, kokeilisin Femcapia. Nykyään on myös uudenlainen kuparikierukka markkinoilla, jonka ei pitäisi lisätä vuotoja.

Vierailija
35/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillereillä naama kukkii ja raivoan perheelle. Ei ole sen arvoista.

Vierailija
36/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-pillerit todistetusti vaikuttaa myös siihen minkälaisista ihmisistä viehettyy, ja oma oikea miesmaku voikin yllättäen olla erilainen ilman pillereitä.

Vierailija
37/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kuparikierukat ole tähänkään asti lisänneet kuukautis vuotoa, tiedän kokemuksesta. Minä jolla oli runsaitakin runsaimmat vuodot halusin aikoinaan kuparikierilan jonka sain vasta juostuani lääkäriltä toiselle kuulemassa kuinka sitä ei Minulle voi laittaa ja kuinka lisää kuukautisvuotoa. Vaan toisin kävi. Kuukautiset niukkeni ja hyvin toimivat aikansa n.15 vuotta. Ylimääräinen kupari ei vain elimistölle ole terveellistä joten sen vuoksi varmaan kitsastelivat sen kanssa aikoinaan.

Vierailija
38/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jopa niin hurja, että olen ottanut kuparikierukan runsastuttamaan kuukautisiani. Toki ne ennen oli niukat, ja aina olleet melko kivuttomat (edelleenkin siis). Mutta päivällä pidentyivät ja hieman runsastuivat tuon kierukan ottamisen vuoksi. Eikä haittaa mitään!

Vierailija
39/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kestää kuukautiset 1,5-2 päivää ja max menee 6 tamponia plus pari pikkuhousun suojaa. En jaksa tämän vuoksi hakea pillereitä tai kierukkaa.

Vierailija
40/62 |
04.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurallisen migreenin omaava ei voi käyttää hormonivalmisteita. Kuuk. kivut voivat olla kovia ja on eri lääke, joskin ei täydellinen. Lisäksi jokaisesta hormonivalmisteesta tuli vakavia haittoja nuorempana, saisi tehtyä oikein listan. Synteettinen hormoni ei ole luonnollinen tai kehoon kuuluva, vaikuttaa myös mielialaan ym.