Pakotatteko teinit keräämään marjoja?
Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.
Kommentit (156)
Ei. Naapurin ystävälliset miehet poimivat ne minulle ja sitten juomme yhdessä lasilliset valkkaria ja tarinoimme terassilla aina puoleen yöhön asti. Mulla on niin ihanat naapurit.
En pakota, mutta tietävät, että ei ne marjat itsestään sinne pakastimeen tule, joten keräävät ihan vapaaehtoisesti.
Tänä vuonna on kerätty mansikoita, mustikoita, marjatuomen pihlajaa, pensasmustikoita ja villivadelmia. Viinimarjat vielä pensaissa.
Heille on itsestään selvää, että osallistuvat marjojen keräämiseen.
En pakota mihinkään. Ei muakaan pakotettu mihinkään 80-luvulla.
Kerää itse marjat kun kerran olet hankkinut puskat pihalle.
Moraaliton hyväksikäyttävä paska... Tyydy omaan käteen... Ei maailma oo sulle marjanpoimijoita velkaa...
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.
Kaikkien teinien äidit on natsimutseja, noloja ja kohtuuttomia! :D
Mulla on käynyt hyvä tuuri, lapset ovat tottuneet marjastamaan ja sienestämään mumminsa kanssa ja ihan pienestä jo. Se on itsestäänselvää mökkitekemistä. Ei teinit mitään hirveitä määriä kerää, mutta eivät kauheasti inisekään. Itse olen noissa hommissa erittäin huono ja vastahakoinen.
Käyn kyllä appivanhempien talvikodin pihan viinimarjapensaat poimimassa: ei ole ryteikköä, ei tarvitse kyykkiä ja kumarrella. Sopii siis mulle oikein hyvin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.Kerää itse kun kerta niitä kasvatatkin! Olet jotenkin sekaisin.
Aivan niin. Kuka niitä sokeriliemiä edes haluaa juoda? Läskit ja hampaattomat?
Herukat ovat surkeita happopommeja. Pensasmustikat ja mansikat vielä käsitän, mutta nuo kelvottomat paskaherukat... Vain lehdet kelpaavat maustekurkkupurkkiin ja ryöpättynä omatekoisiin dolmadeksiin.
Jaa ei tarvii pakottaa lähteevät mukaan että saavat mehja tai piirakkaa ja tykkää tehdä itse mehua. Kuten meillä koko perhe.ei ole koskaan tarvinnut vänkää ei tulla asiasta vänkäämään. Jännä juttu että jos on lusikalla annettu ei voi kauhallakaan vaati
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mulla on käynyt hyvä tuuri, lapset ovat tottuneet marjastamaan ja sienestämään mumminsa kanssa ja ihan pienestä jo. Se on itsestäänselvää mökkitekemistä. Ei teinit mitään hirveitä määriä kerää, mutta eivät kauheasti inisekään. Itse olen noissa hommissa erittäin huono ja vastahakoinen.
Tarkoitat kai, että mummilla on käynyt tuuri, että lapsenlapset ovat toisenlaisia kuin oma lapsi (eli sinä)?
;)
En pakota, itselläni on traumat omasta lapsuudesta kun piti kerätä marjoja ja kitkeä rikkaruohoja. En tykkää hommasta edelleenkään, joten ihan vapaasti saa linnut syödä meidän marjat, kasvimaata en ole edes perustanut. Ei ne marjat ja vihannekset kaupassa niin paljoa maksa, etteikö niitä vois kaupasta ostaa. Mehuja ei meillä muutenkaan juoda.
Herukat ja karviaiset voi muuten kerätä myös marjapoimurilla..puska on äkkiä tyhjä. Mies ja poika ei tykkää marjastamisesta mutta marjastamme semmoisessa maastossa, missä on paljon lampia ja pikkujärviä. He jäävät virvelöimään.
15 v. tyttö on se, joka pyytää mustikkaan ja kyykkii kanssani puskissa. Käy myös veljensä kanssa fillarilla, kun itsekseen en anna mennä.
Sienestämisestä kaikki tykkää.
Osittain patistanut mutta olen saattanut maksaa myös ihan.pikkusumman rahaa!
En pakota, enkä pyydä, eikä missään puskissa edes käydä. Kaikkea saa kaupasta.
Mä vihaan marjastamista, hillostamista tms. säilöntää. Mut on pakotettu ja vaadittu orjana tekemään, joten en todellakaan sitä lasteni kanssa jatka. Pakottamalla vaan tapetaan vähäkin kiva.
Meillä vanhin viidestä lapsesta (7w,10w,11w,13w ja 15w) kerää vapaa ehtoisesti muita joutuu pakottamaan.
Minä olen kuulemma keskitysleirikomentaja. Tuon kuulemisen jälkeen yritin kertoa, mitä tarkoittaa, jos olisi natsi tai keskitysleirikomentaja. Pienen demonstraation jälkeen se meni jo vähän jakeluunkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut pakottaa. Isomummo on ollut aina pojalle tärkeä ja on tullut sinne ( ehkä kohteliaisuudestakin)aina keräämään marjat, etteivät jää puskiin. Se harmittaisi mummoa kovin. ja tykkää juoda myös mehuja joita niistä keitän.
Minäkin kävin teininä mummon marjapuskilla poimimassa avuksi mummolle. Kotona meillä ei ollutkaan puskia. Eikä minua tarvinnut mitenkään pakottaa, tein sen mielelläni. Samoin pidin kasvimaan kitkemisestä. Ja syksyllä lehtien havaroimisesta. Olinkohan jotenkin omituinen teini...?
Ihana teini olit. Omat teinini myös ovat mummolassaan avuksi niin marjastuksessa, sienimetässä ja puunteossa. Oon ylpeä lapsistani😍
Meillä teinit tekee, mitä käsketään. Saavat toki yleensä valita tarjolla olevista töistä, mitä tekevät ja mitä kukin heistä tekee. Tarjolla voi olla vaikka: ikkunanpesua, ruuanlaittoa ja risusavottaa. Marjanpoiminnassa saavat valita pensasmarjat tai metsämarjat. Yllättäen valitsevat joka vuosi pensasmarjojen poiminnan. Me sitten miehen kanssa poimitaan ne metsämarjat.
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinit tekee, mitä käsketään. Saavat toki yleensä valita tarjolla olevista töistä, mitä tekevät ja mitä kukin heistä tekee. Tarjolla voi olla vaikka: ikkunanpesua, ruuanlaittoa ja risusavottaa. Marjanpoiminnassa saavat valita pensasmarjat tai metsämarjat. Yllättäen valitsevat joka vuosi pensasmarjojen poiminnan. Me sitten miehen kanssa poimitaan ne metsämarjat.
Hyi mitä robotteja, kun käskystä pomppaavat.
Kotityöt tehdään puhumalla, eikä käskyttämällä.
Me maksetaan teineille 5 €/h sellaisista töistä, jotka ei kuulu ihan peruskotitöihin, tyyliin siistiminen, keittiöhommat, imurointi lattioiden pyyhkiminen jne.
Nyt raivataan naapuritonttia joka ostettiin kuukausi sitten. Siellä on mm. risusavottaa, oksien silppuamista silppurilla jne. Näistä maksetaan palkkio.
Minusta hyvä tapa opettaa se, miten työllä voi ansaita rahaa.
Tokin ihan peruskotityöt kuuluvat arkeen, eikä niistä mitään makseta, mutta jos meillä olis marjapuskia, niin kyllä varmaan niiden poimimisesta maksettaisiin,
Meillä teinit saa valita, ajaako mopolla ja kerää rahat hilloja poimimalla vai käveleekö. Yksinkertaista.
Mua ei oo onneks koskaan tarvinnut pakottaa, kivaa hommaa! Sama kivaa käydä mustikassa nyt :) -N25