Pakotatteko teinit keräämään marjoja?
Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.
Kommentit (156)
Meillä marjojen poimiminen menee samaan sarjaan kotitöiden kanssa. Pitävät omat huoneensa siistinä, hoitavat astiat ja pyykit, auttavat viikkosiivouksessa ja ruuanlaitossa, keväisin pesevät omien huoneidensa ikkunat, ajavat nurmikkoa, tekevät lumitöitä, ulkoiluttavat koiraa ja poimivat niitä marjoja.
Mihinkään hommaan ei mene tuntitolkulla aikaa kerrallaan. Tässä kun yhdessä asutaan niin myös yhdessä tehdään. Eikä ole sitten sormi suussa kun kotoa muuttavat aikanaan pois.
Meillä ei poimi kukaan, kun ei niitä käytetäkään. Ei juoda mehuja eikä syödä piirakoita. Se mitä joskus laitetaan rahkan joukkoon löytyy kaupastakin.
Teininä sain isältäni rahaa poimituista ämpäreistä. Teinien kanssa pakottaminen ei oikein toimi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Mulla on käynyt hyvä tuuri, lapset ovat tottuneet marjastamaan ja sienestämään mumminsa kanssa ja ihan pienestä jo. Se on itsestäänselvää mökkitekemistä. Ei teinit mitään hirveitä määriä kerää, mutta eivät kauheasti inisekään. Itse olen noissa hommissa erittäin huono ja vastahakoinen.
Tarkoitat kai, että mummilla on käynyt tuuri, että lapsenlapset ovat toisenlaisia kuin oma lapsi (eli sinä)?
;)
Olen lasten mummin miniä, on siis kyse anopistani. Omalla lapsuudenperheelläni ei ollut kesäpaikkaa, joten vietimme kesät kaupungissa. Sillä lienee tekemistä huonon marjastusintoni kanssa.
Mutta tuuria on ollut, se on totta. Minulla on ihanat appivanhemmat ja heillä tosi nastat lapsenlapset. Hyvää kesän jatkoa! :)
127
En pakota teiniä poimimaan marjoja.
Minut pakotettiin teininä poimimaan marjoja, enkä sen jälkeen ole poiminut kuin sen määrän minkä syön heti tuoreena.
Toinen kammotus on nurmikon leikkaaminen. Sain teininä leikata nurmikkoa niin paljon, että siihen hommaan en enää suostu.
Omasta pihastani olen poistanut nurmikon kokonaan. Meillä on terassipiha, jossa on paljon puita, pensaita ja kukkia. Myös niitä marjapensaita on pihassamme.
Vierailija kirjoitti:
En pakota, mutta tietävät, että ei ne marjat itsestään sinne pakastimeen tule, joten keräävät ihan vapaaehtoisesti.
Tästä tuli elävästi mieleen oman nuoruuden marjojen pakastamistalkoot.
Marjoja ei saanut syödä tuoreena, kaikki piti pakastaa talven varalle.
En edes pidä pakastetuista marjoista.
Jossain leivonnaisissa ne toki ovat ok, mutta terveellisempi vaihtoehto olisi syödä tuoreita marjoja.
Ymmärrän marjojen pakastamisen siinä tapauksessa että marjoja on niin paljon että osa pilaantuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon sanonut että tässä talossa ei tipu ruokaa ennen kuin keräävät marjoja. Itse en ehdi töiden takia niitä poimimaan, eli ilman teinejä marjat hohmetyisi puskiin.
Saa siinä kyllä vähän omia kasvatusmetodejaankin miettiä, jos noin pitää sanoa teinille. Normaalijärkinen teini ymmärtää kyllä kun pyydetään, että poimisitko marjat, kun en töiden takia niitä ehdi poimia ja talvella nekin kyllä maistuu kaikille.
Sulla ei taida hetkeen olla ollut teinejä.
Minulla on kaksi teiniä, ja kyllä he ihan normaalia puhetta ymmärtävät.
T. Ohis
En kun en itsekään jaksa ja tykkää marjoja kerätä. Jos jaksaisin ja ehtisin itse, niin voisin pyytää mukaan.
Äitini on aina pyytänyt meitä kiltisti mukaan mutta on sanonut että ei ole pakko tulla jossei halua. Tänä vuonna en ole lämmön takia jaksanut mukaan mutta yleensä käyn sen 1-2 kertaa. 😁
Parhaita nämä vastaukset, joissa sanotaan, että ei syödä marjoja, ostetaan kaupasta, en kerää itsekään metsästä. *facepalm* Mites jos lukis ekan viestin, niin selviäisi, että kyse on viinimarjoista, joita monikaan ei jätä pihassaan pelkästään linnuille ja ulkopuolisille ihmisille?
Mustikoiden tai puolukoiden kerääminen ei liity asiaan pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
En pakota edes itseäni.
Tämä, olen poiminut marjoja lapsena niin paljon etten enää halua. Jonkin verran poimin vadelmia, mustikat ja mansikat ostetaan torilta. Sienestetään koko perhe syksyisin, se on mukavampaa kuin marjojen poimiminen.
Vierailija kirjoitti:
Parhaita nämä vastaukset, joissa sanotaan, että ei syödä marjoja, ostetaan kaupasta, en kerää itsekään metsästä. *facepalm* Mites jos lukis ekan viestin, niin selviäisi, että kyse on viinimarjoista, joita monikaan ei jätä pihassaan pelkästään linnuille ja ulkopuolisille ihmisille?
Ei kai se ole lasten ja teinien vika, että äidit/mummot/kummin kaimat kasvattavat viinimarjoja? Itse poimin lapsena mummon ja äidin apuna joka vuosi paljon punaisia ja mustia viinimarjoja sekä vadelmia. Vadelmat ovat noista ainostaan niin hyviä, että vitsin niitä edelleen poimia. Omia marjapuskia meillä ei syystä ole. Mummot ja mummut voivat puolestani hävittää suurimman osan marjapuskista niin poimiminen ei olisi valtava työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ole lasten ja teinien vika, että äidit/mummot/kummin kaimat kasvattavat viinimarjoja? Itse poimin lapsena mummon ja äidin apuna joka vuosi paljon punaisia ja mustia viinimarjoja sekä vadelmia. Vadelmat ovat noista ainostaan niin hyviä, että vitsin niitä edelleen poimia. Omia marjapuskia meillä ei syystä ole. Mummot ja mummut voivat puolestani hävittää suurimman osan marjapuskista niin poimiminen ei olisi valtava työ.
Mites tämä liittyy asiaan? Eiköhän esim. edellinen asukas ole voinut vaikka kasvattaa. Tosin monille lapsille ja lapsenlapsille se mehu maistuu kuitenkin, joten sikäli sen persuksen olisi syytä liikahtaa. Ketjusta keksinkin, että mielestäni äitinikin voisi pyytää lapsenlapsiaan avuksi poimimiseen, kun heille mehukin kelpaa.
Istuttajalla ei kuitenkaan ole mitään merkitystä, vaan sillä, että tämä ketju ei käsittele mustikoita, puolukoita, vadelmia, mansikoita, lakkoja tai mitään muitakaan metsien luonnonvaraisia antimia, joten miksi puhua niistä? Kukaan ei kysynyt, pakotatteko teinit keräämään mustikoita kanssanne. Luonnonantimet ovat aivan eri asia kuin pihassa notkuvat viinimarjat tai omenat.
Tosin ylipäänsä elämässä "en mä oo tota tehnyt, en mä siks tee mitään" -mentaliteetti on umpisurkea. Asioiden eteen voi toimia, vaikka asioita ei olisi itse aiheuttanut.
Mun mielestä teinien ylipäänsä pakottaminen on vähän niin ja näin. Jos koulun hoitavat tai tekevät sitten talvet töitä, antaisin kesät lojua. En tajua miksi pitää luoda lapselle kauhuvanhemman kuva, jos lapsi ei selkeesti halua kerätä marjoja. Tärkeämpää on että muina kuin kesäkuina tekee jotain fiksua. On vaikka amiksessa, lukiossa tms. tai sitten tekee oikeesti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvinnut pakottaa. Isomummo on ollut aina pojalle tärkeä ja on tullut sinne ( ehkä kohteliaisuudestakin)aina keräämään marjat, etteivät jää puskiin. Se harmittaisi mummoa kovin. ja tykkää juoda myös mehuja joita niistä keitän.
Älä anna mummulle mehua. Mummu delaa!
Marjoja poimikoot ne, joille se on intohimo. Minä mielelläni maksan siitä, että joku on ne puolestani poiminut. En pakota teinejä poimimaan, koska en itsekään pidä marjastamisesta.