Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotatteko teinit keräämään marjoja?

Vierailija
03.08.2018 |

Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.

Kommentit (156)

Vierailija
61/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ole kuullu porkkanasta kun te tarjootte teineille vain keppiä. Sanotte, että laitatte jokaisesta  ämpärillisestä marjoja vaikka jotain 15e tilille. Tai sen taksan mitä torillakin niistä marjoista voisi saada.  

Meillä eivät teinit tee rahasta mitään jos ei huvita. Rahalla heitä ei saa houkuteltua. Yhdessä tekemällä ja esim. lupaamalla piirakan.

Vierailija
62/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala. Elämä pilalla kun täytyy olla instasta pari tuntia pois ja kerätä marjoja. Voi kyynel.

Tässä on just hyvä esimerkki epäkunnioituksesta. Ja sit ihmetellään miksi ne teinit käyttäytyvät niin huonosti...

Miksi pitäisi erikseen kunnioittaa jotta marjat tulisi kerättyä. Eikö niitä vaan voi kerätä ilman mitään sielun balsamointia? Ihan vaan että kertoo teinille odottavansa häneltä työpanosta nyt kun marjat ovat kypsiä, ei kuukauden päästä.

Eivät hekään erikseen minua kunnioita kun käyn kaupassa/siivoan/pesen pyykin/laitan ruuan jne.

Ei, vaan kysymys kuuluu: miksi sun täytyy käyttäytyä epäkunnioittavasti, suorastaan ivata? Noinko toimit muissakin ihmissuhteissa? Parisuhteessa, työpaikalla? Mikä siinä on vaikeaa kohdella muita kivasti?

Meillä ainakin teinit valittavat heti jos joutuvat jotain tekemään, eikä kauniisti pyytäminen tuo tulosta. Eiköhän tämä ole ihan yleistä teiniperheissä. Ääntä joutuu joskus korottamaan.😉

No siinähän se vastaus tulikin: et osaa olla jämpti ja johdonmukainen rakentavalla tavalla. Pakko vittuilla. No, sitähän niität mitä kylvätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te ole kuullu porkkanasta kun te tarjootte teineille vain keppiä. Sanotte, että laitatte jokaisesta  ämpärillisestä marjoja vaikka jotain 15e tilille. Tai sen taksan mitä torillakin niistä marjoista voisi saada.  

Meillä eivät teinit tee rahasta mitään jos ei huvita. Rahalla heitä ei saa houkuteltua. Yhdessä tekemällä ja esim. lupaamalla piirakan.

En halua antaa teineille piirakkaa. Tuskin haluaisivatkaan.

Vierailija
64/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai kamala. Elämä pilalla kun täytyy olla instasta pari tuntia pois ja kerätä marjoja. Voi kyynel.

Tässä on just hyvä esimerkki epäkunnioituksesta. Ja sit ihmetellään miksi ne teinit käyttäytyvät niin huonosti...

Miksi pitäisi erikseen kunnioittaa jotta marjat tulisi kerättyä. Eikö niitä vaan voi kerätä ilman mitään sielun balsamointia? Ihan vaan että kertoo teinille odottavansa häneltä työpanosta nyt kun marjat ovat kypsiä, ei kuukauden päästä.

Eivät hekään erikseen minua kunnioita kun käyn kaupassa/siivoan/pesen pyykin/laitan ruuan jne.

Ei, vaan kysymys kuuluu: miksi sun täytyy käyttäytyä epäkunnioittavasti, suorastaan ivata? Noinko toimit muissakin ihmissuhteissa? Parisuhteessa, työpaikalla? Mikä siinä on vaikeaa kohdella muita kivasti?

Meillä ainakin teinit valittavat heti jos joutuvat jotain tekemään, eikä kauniisti pyytäminen tuo tulosta. Eiköhän tämä ole ihan yleistä teiniperheissä. Ääntä joutuu joskus korottamaan.😉

Onko tuo oikeasti yleistä vai haluavatko tietynlaiset äidit noin uskotella (vähän sama juttu kuin lasten valitus siitä, että pitää ostaa, kun kaikilla muillakin on...)? Teini on lapsi ja aika lailla kasvatuksen tulos. Jos vastauksena on aina valitusta, niin kannattaa miettiä, miksi olen lapseni valittamaan opettanut tekemisen sijaan.

Kyllä,murrosikään kuuluu kaikenlainen kuohunta ja eronottaminen, mutta eipä kukaan ole vielä huutamalla (ääntä korottamalla) onnistunut yhtään sen paremmin.

Vierailija
65/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opeta ne teinit keittämään ihania hilloja ja marmeladeja myös.

Sitten jätski- ja keksi- tai kakkubileet.

Itse innostuin jo lapsena kirpeästä herukkahillosta ja teen sitä yhä innoissani. Itse opettelin hillon valmistuksen, koska herukoista tehtiin yleensä vain sitä mehua, josta itse en ole koskaan välittänyt.

Tämä oli kyllä uskomaton veto. Mikä määrä sokeria hilloihin ja mehuihin tarvitaankin. Marjat aina marjoina, näin niiden terveyshyöty on parhaimmillaan. Turva opettaa hilloihin ja mehuihin lapsia mielestäni, siitä se makeanhimo vain yltyy.

Varsinkin nuo bileet - voi taivas.

Vierailija
66/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Miksi pakottaisin?

Vierailija
67/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo oikeasti yleistä vai haluavatko tietynlaiset äidit noin uskotella (vähän sama juttu kuin lasten valitus siitä, että pitää ostaa, kun kaikilla muillakin on...)? Teini on lapsi ja aika lailla kasvatuksen tulos. Jos vastauksena on aina valitusta, niin kannattaa miettiä, miksi olen lapseni valittamaan opettanut tekemisen sijaan.

Kyllä,murrosikään kuuluu kaikenlainen kuohunta ja eronottaminen, mutta eipä kukaan ole vielä huutamalla (ääntä korottamalla) onnistunut yhtään sen paremmin.

No mä todella toivon, et kyse on vaan tietynlaisesta äitityypistä, joka ei osaa kasvattaa muulla tavalla ku huutamalla ja päänaukomisella. Ja vielä puolustelee tätä käytöstään, et nämä lapsethan suorastaan ajaa hänet toimimaan epäkypsällä tavalla... voi morjens.

Vierailija
68/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua oo koskaan tarvinu eikä tarvikkaan pakottaa marjoja poimimaan. Sehän on mukavaa hommaa. Ja kyllähän ne sitten talvella maistuu hyvälle, ja miksei kesälläkin.

Vierailija
69/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mutsi kyllä pakotti. Ja siellä oltiin koko päivä. En mene skutsiin enää ikinä.

Varmaan tarkoitetaan tässä puutarhassa olevia marjapensaita. Oletko vähän tyhmä?

Vierailija
70/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sanonut että tässä talossa ei tipu ruokaa ennen kuin keräävät marjoja. Itse en ehdi töiden takia niitä poimimaan, eli ilman teinejä marjat hohmetyisi puskiin.

Saa siinä kyllä vähän omia kasvatusmetodejaankin miettiä, jos noin pitää sanoa teinille. Normaalijärkinen teini ymmärtää kyllä kun pyydetään, että poimisitko marjat, kun en töiden takia niitä ehdi poimia ja talvella nekin kyllä maistuu kaikille. 

Sulla ei taida hetkeen olla ollut teinejä.

Itselläni omat teinit tekevät kun asiallisesti pyytää. Eihän kukaan mitään huutamalla tee. En itsekään tekisi. Huutaminen vaan on ärsyttävää.

Vierailija
71/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan selvät sävelet: jos aiot talvella juoda mehuja, syödä kiisseleitä ja piirakoita, niin osallistut myös marjojen poimintaan niin puutarhassa kuin metsässäkin.

Samanlaisia sääntöjä oli muitakin, mm. jos aiota syödä perunoita, niin osallistut perunan kasvatukseen alusta loppuun asti (istutus, multaus, kitkeminen, nosto) sekä jos aiot asustella talvella lämpimässä huoneessa, osallistut halkosouviin mukisematta (meillä oli siihen aikaan puulämmitteinen talo).

Tiedän olevani muinaismuisto menneiltä ajoilta, mutta silloin oli itsestään selvää, että perheen lapset osallistuivat kykyjensä ja taitojensa mukaan erilaisiin kotitöihin eikä tarvinnut edes pakottaa. Samalla tavalla useimmat naapurien lapsetkin kantoivat kortensa kekoon. Vähän isompina me lähdimmekin usein isolla porukalla mustikka- ja puolukkametsään ihan ilman vanhempien kehotusta. Toisinaan metsämarjoja kertyi niin paljon, että saatoimme jopa myydä niitä ja ansaita taskurahaa. Ei paha!  

Vierailija
72/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa kyllä aivoon monien vastaukset, ikäänkuin olisi isokin rikos opettaa nuori hyödyntämään luonnon antimia. 🤔 Näin kauaksiko ollaan tultu luonnosta??

Onko parempi se, että mätänevät kännykkä kourassa ja vetävät energiajuomia päivällä, pelattuaan ensin yli puolenyön?

Eikä iällä ole merkitystä. 17-vuotias Jonne on fyysisesti parhaassa iässä keräämään vaikka mansikkapenkin - jos ei lihakset oo surkastuneet pleikan ääressä.

Enkä itse ole ituhippi tai mikään megasäilöjä. Ruokamme tulee kaupasta

Mutta sen katson että nuo lapset ei menetä kosketusta luontoon.

Vierailija
73/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi 14v tulee mansikkapellolle pyytämättäkin mukaan, ja monesti on itsekin käynyt pyörällä 16 km päässä poimimassa, jos olen pyytänyt. Pihalta hän poimii viinimarjoja ja luumuja, kunhan kypsyvät. Ei vaadi suurempia kasvatuksellisia ihmeitä.

Vierailija
74/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa kyllä aivoon monien vastaukset, ikäänkuin olisi isokin rikos opettaa nuori hyödyntämään luonnon antimia. 🤔 Näin kauaksiko ollaan tultu luonnosta??

Onko parempi se, että mätänevät kännykkä kourassa ja vetävät energiajuomia päivällä, pelattuaan ensin yli puolenyön?

Eikä iällä ole merkitystä. 17-vuotias Jonne on fyysisesti parhaassa iässä keräämään vaikka mansikkapenkin - jos ei lihakset oo surkastuneet pleikan ääressä.

En ole koskaan osannut ajatella, että pakottaminen on synonyymi hyödyntämiselle tai että pihassa kasvava punaherukka on jollekin sama asia  kuin luonto.

Nuorta ei tarvitse pakottaa mihinkään, minkä hän kokee järkeväksi. Siksi en keksi yhtäkään syytä pakottamiselle, kun sen 17v:n kanssa on ollut 17 vuotta aikaa käydä läpi sitä, miksi marjojen kerääminen on tarpeellista. Silloin ei tarvitse pakottaa, nuori menee ja kerää marjat tai perunat tai lehtikerput tms.

Vierailija
75/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sanonut että tässä talossa ei tipu ruokaa ennen kuin keräävät marjoja. Itse en ehdi töiden takia niitä poimimaan, eli ilman teinejä marjat hohmetyisi puskiin.

Saa siinä kyllä vähän omia kasvatusmetodejaankin miettiä, jos noin pitää sanoa teinille. Normaalijärkinen teini ymmärtää kyllä kun pyydetään, että poimisitko marjat, kun en töiden takia niitä ehdi poimia ja talvella nekin kyllä maistuu kaikille. 

Sulla ei taida hetkeen olla ollut teinejä.

Juu samaa mietin, tai sitten hänellä on vaan kilttejä ja tottelevaisia teinityttöjä. Pojista taitaa suuri osa olla melko omapäisiä teineinä, enemmän kuin tytöissä. Ei siinä ole kasvattamattomuudesta kyse, vaan teiniangstista, joka menee ohi kyllä suurimmalla osalla, kun ik'

Vierailija
76/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teini nykyään minä jotain mehuja juo? Luulin, että niille pitää olla vähintään jotain energiajuomaa, että juoma maistuu.

Vierailija
77/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole pakko marjoja kerätä, en jaksa niitä itsekään kerätä. Marjapuskat oli valmiina tässä pihassa mutta mun puolesta ne saisi kaivaa kaikki ylös. Nyt on kaverit käyneet ihan vapaasti keräämässä ettei ne jää puskiin. Kaupasta saa pitkin vuotta marjoja ja mehuja, eikä meillä edes mehuja juoda - ihan turhaa sokeria.

Meillä lapset ja teinit (aikanaan) on pakotettu käymään koulua tai töissä kun kotona asuivat. Jotain piti tehdä, en antanut kotiin jäädä lorvimaan ja makoilemaan, saati mitään "välivuosia" pitämään. Jos ei mitään tee, voi sitten lähteä täysihoidosta pois. Ei ne paljon vastaakaan kyllä laittaneet.

Lapseni ovat nyt n. 30 v eikä kumpikaan ole päivääkään ollut työttömänä koskaan ja opiskelut on suoritettu.

Vierailija
78/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakottamallako saat teinit innostumaan asiasta ja nauttimaan luonnosta.

Minut on pakotettu marjametsälle kun olin teini ja vihasin sitä. Hirveetä ilotonta raatamista ja koko ajan ketutti. Kotoa muutettuani en ole marjametsällä käynyt enkä mene. Se siitä ’opetetaan hyödyntämään luonnonantimia’. Marjat saa kaupasta.

Vierailija
79/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin käy, kun ei ole alkeellistakaan kykyä ymmärtää mistä muut puhuu.

Vierailija
80/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opeta ne teinit keittämään ihania hilloja ja marmeladeja myös.

Sitten jätski- ja keksi- tai kakkubileet.

Itse innostuin jo lapsena kirpeästä herukkahillosta ja teen sitä yhä innoissani. Itse opettelin hillon valmistuksen, koska herukoista tehtiin yleensä vain sitä mehua, josta itse en ole koskaan välittänyt.

Tämä oli kyllä uskomaton veto. Mikä määrä sokeria hilloihin ja mehuihin tarvitaankin. Marjat aina marjoina, näin niiden terveyshyöty on parhaimmillaan. Turva opettaa hilloihin ja mehuihin lapsia mielestäni, siitä se makeanhimo vain yltyy.

Varsinkin nuo bileet - voi taivas.

Meillä on kyllä iso pakastin pullollaan sitä kesästä säilöttyä tuoreutta.

Tosiasia vain on, että mansikat, karviaiset ja mustikat, jopa puolukat kelpaavat sellaisinaan. Ne punaherukat joudun syömään yksin sieltä pakastimesta - tuoreena niitä ei määrän takia pysty kaikkia syömään. Perheelle kelpaa kyllä jalostettuna eli herukkahillosta tehty marjapiirakka kelpaa. Ja sokeriahan siihen kuluu...

Ja emme ole lihavia, herukkahillosta huolimatta, emme edes lievästi ylipainoisia. Yksi pojista on melkein alipainoinen, tyyppiä pitkä ja laiha, mutta syö kuin hevonen.

Mutta kiitos huolenpidosta. Ehkä pukeudun nyt säkkiin häpeämään, sirottelen ylleni tuhkaa ja kannan turhat herukat kompostiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi