Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakotatteko teinit keräämään marjoja?

Vierailija
03.08.2018 |

Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.
Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.

Kommentit (156)

Vierailija
81/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa kyllä aivoon monien vastaukset, ikäänkuin olisi isokin rikos opettaa nuori hyödyntämään luonnon antimia. 🤔 Näin kauaksiko ollaan tultu luonnosta??

Onko parempi se, että mätänevät kännykkä kourassa ja vetävät energiajuomia päivällä, pelattuaan ensin yli puolenyön?

Eikä iällä ole merkitystä. 17-vuotias Jonne on fyysisesti parhaassa iässä keräämään vaikka mansikkapenkin - jos ei lihakset oo surkastuneet pleikan ääressä.

Enkä itse ole ituhippi tai mikään megasäilöjä. Ruokamme tulee kaupasta

Mutta sen katson että nuo lapset ei menetä kosketusta luontoon.

Pakottamallako saat teinit innostumaan asiasta ja nauttimaan luonnosta.

Minut on pakotettu marjametsälle kun olin teini ja vihasin sitä. Hirveetä ilotonta raatamista ja koko ajan ketutti. Kotoa muutettuani en ole marjametsällä käynyt enkä mene. Se siitä ’opetetaan hyödyntämään luonnonantimia’. Marjat saa kaupasta.

Olen myös lapsena ja teininä pakotettu marjametsään. Ostan marjat kaupasta. Omasta pihastani kerään marjat ja pakastan. Pikkuhiljaa talven aikana käytän pois En ala hikoilemaan mehujen ja hillojen takia. Teinit auttavat pihamarjojen keräämisessä, mutta en heitä siihen pakota.

Vierailija
82/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mutta pakotan keräämään pudonneita omenia. Ja niitä riittää.........

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon sanonut että tässä talossa ei tipu ruokaa ennen kuin keräävät marjoja. Itse en ehdi töiden takia niitä poimimaan, eli ilman teinejä marjat hohmetyisi puskiin.

Saa siinä kyllä vähän omia kasvatusmetodejaankin miettiä, jos noin pitää sanoa teinille. Normaalijärkinen teini ymmärtää kyllä kun pyydetään, että poimisitko marjat, kun en töiden takia niitä ehdi poimia ja talvella nekin kyllä maistuu kaikille. 

Sulla ei taida hetkeen olla ollut teinejä.

Samaa mietin.

Vierailija
84/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä teinejä voi käskeä tekemään asioita mitkä ei aina ole niin mukavia heidän mielestään. Kyllä tuolla työelämässä valitettavasti välillä näkee teinejä/nuoria aikuisia joiden ei ole ikinä tarvinnut tehdä mitään mikä ei huvita. Ei ne työtkään silloin oikein maistu. En minäkään kävisi töissä jos voittaisin lotossa eli ei se työnteko aikuisistakaan aina niin kivaa ole. Kyllä sitäkin tehdään vain aikalailla pakosta. Toki voi aina miettiä miten pyytää/käskee. En minä ekana ala uhkailemaan ja kiristämään. Ja tietenkin joku kohtuus kuinka paljon marjoja pitää kerralla poimia.

Vierailija
85/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännää miten aina pyritään alistamaan ja sitten ihmetellään miksi 18-vuotias laittaa välit poikki.

Vierailija
86/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyteineille jnkn MUUN on poimittava marjat, sillä he poimivat niitä vain virtuaalisesti - näytöllä. Eikä pakolla yleensä tule kuin pahaa mieltä - siis jllekin, anyway.

Vierailija
87/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena ja teininä pakotettiin mökillä joka kesä ja syksy marjaan keräämään hillaa, karpaloa, mustikka, puolukkaa jne. Aikuisiällä en ole mennyt kertaakaan metsään keräämään marjoja. Ostan ne kaupasta tai torilta.

Sieniä tosin käyn syksyisin metsässä keräämässä.

Vierailija
88/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena ja teininä pakotettiin mökillä joka kesä ja syksy marjaan keräämään hillaa, karpaloa, mustikka, puolukkaa jne. Aikuisiällä en ole mennyt kertaakaan metsään keräämään marjoja. Ostan ne kaupasta tai torilta.

Sieniä tosin käyn syksyisin metsässä keräämässä.

Ole nyt varovainen kuitenkin, ettet kerää myrkkysieniä ja kuolla kupsahda niihin.

Vierailija
89/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa kyllä aivoon monien vastaukset, ikäänkuin olisi isokin rikos opettaa nuori hyödyntämään luonnon antimia. 🤔 Näin kauaksiko ollaan tultu luonnosta??

Onko parempi se, että mätänevät kännykkä kourassa ja vetävät energiajuomia päivällä, pelattuaan ensin yli puolenyön?

Eikä iällä ole merkitystä. 17-vuotias Jonne on fyysisesti parhaassa iässä keräämään vaikka mansikkapenkin - jos ei lihakset oo surkastuneet pleikan ääressä.

Näin käy, kun ei ole alkeellistakaan kykyä ymmärtää mistä muut puhuu.

Perustelut?

Vierailija
90/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

perjantai !!

Vierailija
91/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut pakotettiin aikanaan ja päätin jo silloin, että marjan marjaa en aikuisena kerää, oli niin epämiellyttävää. Syön paljon marjoja, mutta ostan kotimaisia marjoja kaupan pakastealtaasta.

Vierailija
92/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jännää miten aina pyritään alistamaan ja sitten ihmetellään miksi 18-vuotias laittaa välit poikki.

😂

Vai alistamaan! 😂😂

Kun teiniltä vaatii jotain, vaikka nyt marjojen poimimista, on se heti alistamista.

Ja juu, hirveet traumat jättää tuollainen vaatimus poimia kerran kesässä marjoja ylöspitonsa eteen ja yhteiseksi hyväksi, että välit poikki vaan heti kun täyttää 18.😉

Muutaman vuoden päästä sitten voikin tulla vaatimaan ennakkoperintöä ja lastenhoitoapua säännöllisesti.

🤔

Vierailija
93/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuulemma natsimutsi, nolo ja kohtuuton. Eikä kenenkään muun äidit pakota marjapuskiin.

Mehu maistuu kyllä talvella, mutta jonkun muun täytyisi kerätä viinimarjat puskista.

Pakottamalla et kyllä saa mitään hyvää aikaiseksi, päinvastoin. Mitä enemmän pakotat, sitä varmemmin teini ei innostu marjojen keruusta aikuisenakaan.

Mieluummin jonkun porkkanan avulla kannattaa teiniä yrittää marjapuskien ääreen. Se tuottaa paljon paremman lopputuloksen, kuin pakottaminen.

t: lapsena pakotettu ja vasta myöhäisessä keski-iässä marjastuksen ilot löytänyt

Vierailija
94/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pakottaisi. Helppohan puskista on kerätä! Sen sijaan mustikassa vaikeaa itikoiden takia, puolukka-aikaakin pilaavat hirvikärpäset nykyään. En ikinä nouki marjoja roskineen, vaan heti siististi, koska inhoan perkaamista.

Yök jos joku tois marjoja perkaamattomina...menis roskiin.

Vierailija
95/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakottamallako saat teinit innostumaan asiasta ja nauttimaan luonnosta.

Minut on pakotettu marjametsälle kun olin teini ja vihasin sitä. Hirveetä ilotonta raatamista ja koko ajan ketutti. Kotoa muutettuani en ole marjametsällä käynyt enkä mene. Se siitä ’opetetaan hyödyntämään luonnonantimia’. Marjat saa kaupasta.

Missä olen puhunut pelkästä pakottamisesta?

Vaan pitää tehdä ne marjareissut niin mukaviksi, että lapset palaa metsään aikuisinakin, kuten mulle kävi.

Pakottamistakin on, mut mun lapset tietää että äiti poimii silti reippaasti yli suurimman osan.

Ei kannata ottaa joka poimimiseen mukaan, vaan että jättää niille sitä mielenkiintoa siihen hommaan.

Vierailija
96/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut pakotettiin aikanaan ja päätin jo silloin, että marjan marjaa en aikuisena kerää, oli niin epämiellyttävää. Syön paljon marjoja, mutta ostan kotimaisia marjoja kaupan pakastealtaasta.

Ja luonto kiittää, kun pitää jotain 200 g mustikkapakastetta varten pussittaa se muovipussiin tehtaassa, plus kuljetus...

Vierailija
97/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😂

Vai alistamaan! 😂😂

Kun teiniltä vaatii jotain, vaikka nyt marjojen poimimista, on se heti alistamista.

Ja juu, hirveet traumat jättää tuollainen vaatimus poimia kerran kesässä marjoja ylöspitonsa eteen ja yhteiseksi hyväksi, että välit poikki vaan heti kun täyttää 18.😉

Muutaman vuoden päästä sitten voikin tulla vaatimaan ennakkoperintöä ja lastenhoitoapua säännöllisesti.

🤔

Joo lasun paikka heti, kun kuulee että jossain joutui tenava marjaan tai sienimetsälle. 😂

Vierailija
98/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mustikkametsään?

No en pakota.

Vierailija
99/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakotan. Jos haluavat talvella mehua niin silloin myös auttavat keräämään ne marjat. En ala yksin poimimaan ja mehustamaan.

Vierailija
100/156 |
03.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakotettu mutta mentiin poimimaan mustikoita, vadelmia, puolukoita. Nyt en oo vuosikymmeniin poiminut. Marjastan ja kalastan ässässä ja koossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi