Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?

Vierailija
29.07.2018 |

Olisi mielenkiintoista kuulla.

Kommentit (608)

Vierailija
141/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: Työmatkat pääasiassa pyörällä (myös talvella), kierrätetään paljon, myydään tavaraa kirppiksellä, lomat vietetään pyöräreissussa tai vaeltaen, kerään muiden jättämiä roskia lenkillä, vaelluksella tai missä nyt kuljen ja näistä roskista yllättävän paljon on kierrätettävää. Vähän kuluttava pikkuauto. Syömme harvoin punaista lihaa, juon vain eurooppalaisia viinejä (turha kuskata pitkiä matkoja nautintoaineita), valitsen mahdollisimman lähellä tuotettuja hedelmiä/vihanneksia kaupassa, kierrätän veden (koiran vesikupin vedet, keitin vedet ja kraanasta lasketut vedet otan talteen kastelukannuun ja katselen sillä kukkia)

Epäekologista: omistamme koiran (=syö lihaa, kuluttaa vettä, lelut sisältää muovia, harrastukset vaatii ajamista), meillä on auto (seisoo käyttämöttömänä suurimman osan viikosta), suurin osa meidän autolla ajamista on turhaa. Paljon ruokaa menee roskiin. Molemmilla järjetön määrä urheiluvaatteita (joita kaikkia toki käytetään), ostan joka vuosi useamman säkin turvemultaa, omistan liikaa kenkiä

Vierailija
142/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikkaan muutaman kerran vuodessa, hiuslakkaa käytin viimeksi varmaan vuosi sitten.. ei autoa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ minulla on vain yksi lapsi

+ en ole syönyt lihaa yli 20 vuoteen ja nykyisin olen ruokavalioltani vegaani

+ en omista autoa, käytän julkista liikennettä

+ kasvatan itse osan ruoastani (esim. marjat) ja korvaan niillä tuontiruokia (esim. hedelmät)

+ pyrin ostamaan satokausivihanneksia ja välttämään hävikkiä

+ en shoppaile, en meikkaa, en tilaa krääsää kiinasta, vältän muovia (vaikeaa)

+ kierrätän

- asun maaseudulla ja se tarkoittaa pitkiä työmatkoja

- matkustelen vapaa-ajallani

Vierailija
144/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: kierrätän jätteet, en omista autoa (käytän aina julkisia), en osta "krääsää", säästän sähköä ja vettä parhaani mukaan esim. olen päivättänyt jääkaapin ja pesukoneen energiatehokkaisiin malleihin. En omista lemmikkiä (esim. kotikoirilla on aika iso hiilijalanjälki). Suosin kasvisruokaa ja ostan usein luomua. Käytän aina vaatteet loppuun ja korjaan rikkinäiset vaatteet parhaani mukaan tai vien tekstiilikeräykseen. En osta uutta älylaitetta ennen kuin vanha hajoaa. Olen ostanut kaikki huonekalut käytettyinä.

Epäekologista: 1-2 ulkomaanmatkaa lentokoneella vuodessa. Tupakoin satunnaisesti (tupakan viljely on yhteydessä sademetsien hakkuisiin). Pidän vanhanaikaisista kirjoista enkä osta e-kirjoja, vaikka paperin vähentäminen olisi varmaan hyväksi. En ole kilpailuttanut sähkösopimusta vielä ympäristöarvoiltaan parhaalle sähköyhtiölle.

Vierailija
145/608 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussat. Minulla ei ole autoa, vaan käytän joukkoliikennettä. Ostan paljon viimeisen päivän aleruokaa, ja muutenkin kulutukseni on vähäistä. Miinukset. Asun vanhahkossa kerrostaloasunnossa, syön runsaahkosti lihaa (tosin nykyään kasvispainotteisemmin) ja tykkään laivamatkoista.

Vierailija
146/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Asun perheeni kanssa kerrostalossa

*Käyn kirppiksillä/hankin käytettynä

*Ei harrasteta lentomatkailua

*Ei käytetä alkoholia eikä tupakkaa

Vierailija
147/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Matkustelen lentokoneella muutaman kerran vuodessa

- Asun betonitalossa

- Kaukolämpö tulee kivihiilestä

- Käytän paljon ulkomaisia aineksia, kuten soijaa.

+ Kannatan Vihreitä

Vierailija
148/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Asun perheeni kanssa kerrostalossa

*Käyn kirppiksillä/hankin käytettynä

*Ei harrasteta lentomatkailua

*Ei käytetä alkoholia eikä tupakkaa

Eli yksi miinus ja kolme plussaa.

Vierailija
149/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta eikö nämä ekopakotteet pitäisi kohdistaa suuryrityksiin, jotka työntävät myrkkykemikaaleja kaikkeen kodissa tarvittavaan pesuaineista lähtien, pakkaavat moninkertaisiin muoveihin, tekevät tehotonta kertakäyttöelektroniikkaa kodinkoneista lähtien läppäreihin ja puhelimiin, työntävät muovia ihan jokapaikkaan missä ennen oli puuta, lasia tai metallia jne. Sama koskee maita ja niiden hallintoalueita, joissa yksityisautoiluun edelleen panostetaan kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen sijaan.

Ja kuka keksi pakkovaihdattaa kaikki lamput supermyrkyllisiin ongelmajäte-”ekolamppuihun”, jotka kaiken muun hulluuden lisäksi ovat käyttöiältään hehkulamppuja lyhyempiä!?!?!?

Vierailija
150/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista... En harrasta kertakäyttösuhteita.

Epäekologista... Paristoja kuluu...

Mind of the lunatic🤩

Vierailija
151/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ecologinen: pyöräilen paljon, myös työmatkat, sekä kauppamatkat.

epäecologinen: en jaxa kierrättää...se on liian hankalaa.

Vierailija
152/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisempi: olen tehnyt tutkitusti ylivoimaisesti tärkeimmän ekoteon eli jättänyt hankkimatta lapsia.

Muut ekotekoni ovat vähäisempiä: minulla ei ole omaa autoa vaan kuljen aina julkisilla, en lennä koskaan, asun kerrostalossa, käytän ekosähköä, en osta oikeastaan ikinä vaatteita vaan aion mennä nykyisilläni loppuelämäni, en koskaan heitä ruokaa pois.

Epäekologisempi: olen sekasyöjä eli syön myös lihaa, asun yksin kolmiossa, ostan laiskuuttani usein muovikasseja, en aina jaksa viedä kaikkia jätejakeita kierrätykseen vaan laitan ne sekajätteeseen.

Vierailija
153/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole autoa. Kuljen metrolla, ratikoilla, kävellen tai pyörällä. En ole 10 vuoteen ollut lentokoneessa. Kotimaan matkat junalla. Ei lapsia. Kierrätän vaatteita, ostan joskus kirppikseltäkin, pääasiassa kuitenkin uusia. Vaatteet ovat enimmäkseen ulkolaisia koska suomalaiset vaatteet ovat puoli metriä liian pitkiä.

Syön lihaa, yritän välttää ruokahävikkiä. En lajittele roskia kuin osittain. Olen ollut työtön puoli vuotta, valvon öisin ja kaikki laitteet päällä, siis tv ja tietokone.

Vierailija
154/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo sanottujen lisäksi ekologista: koska emme tarvitse työmatkoihin autoa, meillä on yhteisauto luotetun sukulaisen kanssa. Puolitamme kulut eli myös taloudellista. Sovimme loma-aikojen vuorot hyvissä ajoin. Toimii hyvin.

Kun viemme ongelmajätteitä kaatopaikalle, olemme usein kysyneet myös autottomilta kavereilta ja vanhoilta sukulaisilta, haluavatko he jotain kaatopaikalle. Näin vähenee heullä kiusaus heittää vanhat maalit tai rikkinäinen tv sekajätteeseen. Kun sinne kuitenkin menemme, niin samalla vaivalla voi vähän auttaa.

Ekosyntini: niitä on useita mutta tulostan liikaa töissä ja juon vapaa-ajalla ulkomailta rahdattuja viinejä. Lennän paljon. Tosin työmatkoja. Syön lihaa. Yritän kyllä vähentää...

Vierailija
155/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilen kaikkialle.

Toisaalta ostan liikaa uusia vaatteita ja käyn liian vähän kirppareilla.

Vierailija
156/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: lajittelen jätteet, käytän kestokassia, suosin kirppiksiä, ostan mahd. paljon lähi- ja luomuruokaa, käytän vain eläinkokeettomia ja luontoystävällisiä kosmetiikkatuotteita. Asun yksin kerrostaloyksiössä, ei lapsia eikä eläimiä.

Epäekologista: teen 2-3 ulkomaanmatkaa vuodessa (lentäen), ajan henkilöautolla vähän turhankin lyhyet matkat. Joskus sorrun ostamaan halpoja rättejä esim henkkamaukasta tai jopa kiinakaupoista, tästä tavasta olen onneksi päässyt jo aika hyvin eroon kuitenkin.

Vierailija
157/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: lajittelen jätteet, käytän kestokassia, suosin kirppiksiä, ostan mahd. paljon lähi- ja luomuruokaa, käytän vain eläinkokeettomia ja luontoystävällisiä kosmetiikkatuotteita. Asun yksin kerrostaloyksiössä, ei lapsia eikä eläimiä.

Epäekologista: teen 2-3 ulkomaanmatkaa vuodessa (lentäen), ajan henkilöautolla vähän turhankin lyhyet matkat. Joskus sorrun ostamaan halpoja rättejä esim henkkamaukasta tai jopa kiinakaupoista, tästä tavasta olen onneksi päässyt jo aika hyvin eroon kuitenkin.

Vierailija
158/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: Lajittelen jätteet aika tunnollisesti

Epäekologista: Lajittelen taloyhtiön (ja jonkun jätelain tai määräyksenkin vuoksi?) muovit erikseen. Siitä ne kuljetetaan jonnekin huitsin nevadaan PESTÄVÄKSI, lajiteltavaksi ja käsiteltäväksi. Karsea määrä (tulevaa) mikromuovia pääsee kiertoon tuossa perussa. Hölmöä.

Vierailija
159/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla epäekologinen ehkä siinä mielessä, että syön kertakäyttölautasilta, koska en jaksa tiskata. Ehkä myös siltä osin, että heittelen roskia maahan, jossen näe roskista riittävän lähellä. Ekologisempi siinä mielessä, etten saastuta luontoa tiskiaineilla ja niiden tuotantoprosesseilla.

Vierailija
160/608 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologista: ei lapsia. Ei autoa.

Epäekologista: ostan vaatteet tms uusina, syön lihaa vaikken usein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä