Miltä osin elämäntapasi on keskimääräistä ekologisempi? Entä epäekologisempi?
Kommentit (608)
En omista autoa, en jää asumaan suihkuun, en osta juurikaan lihaa, en shoppaile, elän aika minimalistisesti, en omista tv:tä, käytän suhteellisen vähän sähköä.
Oon laiska kierrättämään ja lajittelemaan roskia, matkustan lentokoneella noin kerran vuodessa, ostan paljon muoviin pakattuja eineksiä
Työn puolesta säästän luontoa helposti moninkertaisesti oman kulukseni verran vuodessa.
Käytän autoa, mutta matka on lyhyt.
Yksi lapsi, hän kulkee kaikkialle pyörällä.
Lennämme kerran vuodessa jonnekin Euroopassa. Kuljemme siellä julkisilla.
Emme osta kuin välttämättömän. Emme heitä ruokaa pois. Jos jonkun tarpeellisen tavaran saa ostettua käytettynä, ostamme mieluummin sen.
Kierrätän pahvin, lasit, paperit, patterit, laitteet. Muu menee sekaisin ja polttoon, koska ei ole biojätekeräystä.
Emme ole kasvissyöjiä. Mutta ruuassa on vähän lihaa.
Asumme omakotitalossa. Mutta se on pieni, puusta ja savitiilikatto, ja käytämme lämmitykseen eri uusiutuvia energiamuotoja.
Ekologista: En matkustele ulkomaille (olen lentänyt vain kaksi edestakaista matkaa Euroopassa koko elämäni aikana), kuljen enimmäkseen julkisilla, lajittelen ja kierrätän jätteeni, ostan vaatteeni enimmäkseen kirpparilta ja ylipäätään kulutan (länsimaalaiseksi) aika vähän.
Epäekologista: Syön suhteellisen paljon eläinkunnan tuotteita (allergioideni takia minun olisi mahdotonta ryhtyä vegaaniksi). Palelen helposti vaatekerroksista huolimatta, joten en talvella tingi vapaaehtoisesti lämmityksestä (onneksi taloyhtiössäni on kaukolämpö). Perussairauksieni hoito vaatii lääkkeitä ja rasvoja, joiden valmistus kuormittanee luontoa aika lailla. Ja ylipäätään suht ekologinenkin länsimainen elämäntapa syö luonnonvaroja aika paljon enemmän kuin olisi maapallolle hyväksi.
+ Ostan aivan älyttömän vähän tavaraa, vaatteita etc, hävikkiruokaa meillä ei synny oikeastaan lainkaan.
- matkustamme paljon lentämällä ja kotimaassa pääosin autolla.
Lentämistä ei tuu harrastettua. Muutenkin matkailu tapahtuu Suomessa ja harvoin matkustelen. Suosin kierrätystä, kirpputoreja jne. Huonekalut on usein kierrätettyjä ja niitä käytetään kauan. Suosin lähiruokaa, minulla on kasvimaa, teen ruoan itse. En laske vettä turhaan. En värjää hiuksia, mutta käytän kaupan pesuaineita.
Työmatkan teen autolla, kun työpaikka on kauempana ja julkisilla huonot yhteydet. Talossa on sähkölämmitys, mutta kiinnitän huomiota sähkön käyttöön.
Ei lapsia, ei autoa, ostan tosi vähän vaatteita ja muitakin kulutustuotteita, ei lemmikkiä, lennän n. kerran viidessä vuodessa, olen kasvissyöjä.
Kääntöpuoli: osa noista ylläolevista johtuu siitä, että olen pienipalkkainen. Jos minulla olisi yli 1500 e:n palkka, matkustaisin ulkomaille luultavasti useammin ja ostelisin enemmän vaatteita ja elektroniikkaa. Lemmikinkin hankkisin. Jos palkka olisi 2500 e tai enemmän, saattaisin harkita lapsen hankkimista ja jopa auton ostamista.
Olen vähentänyt huomattavasti pesuaineiden käyttöä. Kulutan kaikki vaatteet ja kengät puhki. Korjaan, muokkaan ja parsin. Käytän asioidessani autoa. En kierrätä muovia, mutta muut roskat lajittelen.
Ekologisempi:
En syö lihaa.
En omista autoa.
En ole matkustanut lentokoneella.
Yksi lapsi, ei kuutta.
Laitan roskat oikeisiin lootiin, niin paljon kuin jaksan ja pystyn.
Epäekologisempi:
Käytän vieläki muovipusseja, vaikka olen vähentänyt, yrittänyt ainakin.
Joskus menee roskaa sekajätteeseen, jonka vois kierrättää muutoinkin.
Kulutan sähköä, vettä ja ruokaa varmaan enemmän viikossa kuin sata kehitysmaalaista vuodessa.
Varmaan molempiin puoliin löytys lisääkin, mutta nyt ei jaksa miettiä.
N46
+ Kierrätän tunnollisesti (paperi, pahvi, muovi, lasi, metalli, bio), koska taloyhtiömme roskakatoksesta löytyy kaikki edellämainitut jäteastiat. Sekajätettä syntyy todella vähän.
+ Asun ison kaupungin keskustassa, kävelen lähes joka paikkaan. Autona plug in -hybridi, kai se on vähän ekologisempi.
+ Käytän lähes aina kestokassia.
+ Syön harvoin punaista lihaa
+ Ostan lapselleni vaatteita fb-kirpputorilta.
- Matkustan lentokoneella 2-5 edestakaista reissua vuodessa.
- Harrastan muodostelmaluistelua ja uintia - jäähallien ja uimahallien ylläpito on tuskin kovin ekologista.
- Lapseni käyttää tavallisia vaippoja ja niitä kuluu PALJON.
- Ei autoa
- En matkustele ulkomaille (ei varaa)
- Ostan lähes kaiken tavaran ja vaatteet käytettynä
- Suosin kasvisruokaa (ei mitään avokadoja tms kuitenkaan)
- Kierrätän
Muuttta. Minulla on iso koira ja lapsi.
+ajan taloudellisella hybridi-katumaasturilla ja asun energiapihissä asunnossa
-matkustelen paljon lomamatkoilla lentäen
Lajittelen mahdollisimman tarkkaan kaikki jätteet. Sekajätettä tulee ehkä yksi pussillinen kuussa. Ei autoa, ei lentomatkoja, ei oikeastaan ollenkaan lihaa.
Tykkään ostella vaatteita ja osa niistä on keinokuituisia. Just huomasin, että on olemassa mikromuovit sisällään pitäviä pesupusseja, guppyfriend nimeltään. Pitääpä testata, josko niistä olisi apua.
+ Kierrätän jätteet, mitään en heitä luontoon
+ Suosin kirpputoreja ja kunnostan jos se on vaan järkevää (esim. pieni reikä muuten hyvässä sukassa)
+ En tee lapsia
+ En polta
+ Pyrin käyttämään "kauden kasviksia"
+ Sammuta aina turhat valot ja laitteet
+ Vältän ylipakattuja tuotteita (etenkin ruokaostoksilla)
+ Tulee todella vähän ruokajätettä, jämät syödään ja liikaa ei osteta kaappiin vaan varalta
- Osa omista omenoista saattaa tänä vuonna jäädä käyttämättä ja kärrään ne metsään peuroille. Toki noita tarjotaan eteenpäin, mutta ei kaikki mene kuitenkaan. Ei ehdi säilöä.
- Syön lihaa, niin myös lemmikkini
- Asun maalla = auto on pakollinen
- Asun omakotitalossa
- Talossa öljylämmitys puulämmityksen tukena (tulee muuttumaan)
- Lennän
- Käytän glitteriä joskus meikissä (=mikromuovia)
- Käytän myrkkyjä tarvittaessa siivoamiseen & remontoinnin yhteydessä
- Saatan valita halvemman kalliimman ekologisen tuotteen edelle
- Ostan usein kaupasta muovipussin, kun en vaan opi pitämään sitä kestokassia mukana
- Lotraan joskus suihkussa (tosin muuten säästän vettä)
- Ajan moottoriveneellä ihan vaan huvin vuoksi
Nää tuli nyt mieleen, toki on varmasti muitakin plussia ja miinuksia.
N30
Ekologisempi:
-en yksityisautoile, pyöräilen lähes kaikki matkani, joskus harvoin turvaudun julkisiin
-en käytä lentokonetta, en tue turismia ts. en ole ikinä turistina (turismi tuhoaa luontoa ja ilmastoa
- syön proteiinina sellaista kalaa, joka on kasviproteiinia ekologisempaa
- syön harvoin punaista lihaa
Epäekologisempi:
- olen suihkussa keskimääräistä pidempään ja joskus useita kertoja päivässä
- syön päivittäin salaattia, jonka kasvatus on ainakin yhtä epäekologista kuin lihan
Aloituksessa kysyttiin "miten _keskimääräisesti_ jne". Monet vastatut asiat eivät ole keskimääräisesti epäekologisempia (tai ekologisempia). Monet tuntuvat vastanneen enemmänkin, miten poikkeavat ihanteellisen ekologisesta toimimisesta.
Minulla on auto, mutta se on ladattava hybridi. Kierrätän kaiken muoviroskan.
Ekologista: Matkustelen ehkä kerran vuodessa, silloinkin kotimaassa ja junalla. Autoa en omista, kuljen matkat kävellen tai hyvin harvoin kauemmas kulkiessani paikallisbussilla. Asun pienessä kerrostaloasunnossa ja käytän hyvin vähän sähköä ja vettä.
Epäekologista: Syön paljon lihaa ja paljon ostamaani ruokaa menee roskiin. En lajittele biojätteitä talousjätteestä. Ostelen paljon vaatteita ja turhia tuotteita, varmastikin myös lapsityövoimalla tehtyä krääsää.
Asumme Helsingin keskustassa ja meillä on kaksi isoa diesel-maastoautoa. Lennämme vähintään neljä kertaaa vuodessa lomalle. Työn takia lennän lisäksi 12 kertaa vuodessa. Syömme punaista lihaa usean kerran viikossa.
-ei autoa
-tykkään ostaa vaatteita kirppikseltä
-ostelen surutta muovipusseja
-en lajittele roskia
-rakastan syödä lihaa
-ekologisuus ei suoraan sanottuna kiinnosta paskaakaan
Ihmettelen vain yhtä asiaa: kuka oikeasti voi lentää tämän järkyttävän, epäluonnollisen helleputken jälkeen yhtään minnekään!? Eikö asia ole jo käynyt selväksi, paistumme elävältä. Sitäpaitsi lämpöähän te lentelijät sanotte hakevanne - nyt sitä on.