Itkettää nuo sääennusteet
Olin jo toiveikkaalla mielellä että tämä hellehelvetti joskus loppuu, kun vielä eilen näytti ensi viikon lopulta alkaen enää päivisin +20-23 ja öiksi alkuviikosta alkaen +16. No pitkäänpä riemua kesti, nyt taas pelkkää +26 päivisin ja öisin +19. Miten kauan tämä paskasää voi vielä jatkua? Rytmihäiriöitä jo tulee kun koko ajan kuuma, ulkona 30 astetta ja sisällä sama sekä niin kosteaa, ettei edes pyykit kuivu.
Joojoo ilmastointi nönnönnöö, ei saa laitteita enää mistään eikä olisi varaa vaikka saisikin.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut pari päivää "vain" 26 astetta päivällä ja yöt vähän viileämpiä, niin läpivetotuuletuksella öisin on huoneistokin jo viilentynyt hieman. Ihanaa.
Jos ketjun aiheena on liian lämpimän ilman kokeminen ikäväksi, niin miksi sinne sitten pitää tunkea helteenrakastajan muita haukkumaan? Ihan sama kuin keskustellaan laihdutuksesta, niin jopa ilmaantuu niitä 45-kiloisia (ainakin unelmissa) haukkumaan toisia. On tainnut vähän kärsiä empatia helteestä kärsiä kuitenkin.
Joillekin näyttää olevan täysin mahdotonta ymmärtää,että kuumuus aiheuttaa ihan fyysistä pelottavaakin oireilua ilman esim.sydämen vajaatoiminta diagnoosiakin.Pidempään jatkuva 3-4 h yöunikaan ei oloa paranna.
Itse ihmettelen heitä ,jotka tykkäävät kun hiki valuu silmiin siivotessa ,olet koko ajan kirjaimellisesti märkä kun jotain teet.Ja koska oleellista ,en ole lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innolla odotan sitä päivää kun pääsen muuttamaan pois tästä ankeiden valittajien maasta. En myöskään aio puhua tästä maasta mitään positiivista maailmalla.
N25
Tämä! Aioin tehdä samoin.
M34
Miksi nämä kaksi saman tyylistä viestiä tulivat samasta ip-osoitteesta joka näkyy kommenttikentän alla? Miksi ihmeessä joku vastailee itselleen?
Ootpa tyhmä.
Ootpa nolo.
Käytän melko harvinaista selainta, tiedoksi vaan, joten näen kaiken :)
Kerroppa minun ip ? Ja mistä olen.
Mutta säähän. Kyllä saisi jo hellittää nämä helteet koska ei saa nukuttua, ei jaksa mitään. Normaali kesäsää olisi se 20 - 25 astetta päivällä ja yöllä alta 20 asteen eikä sadekkaan tekisi pahaa.
Jonne, Keravalta.
Eikun se misu siinä sun pihalla!
Jos rehellisiä ollaan, en ole saanut kesälomani aika tehtyä niin paljoa kaikkea hauskaa kuin olisin halunnut - en yksinkertaisesti ole pystynyt ja jaksanut tuon superhelteen vuoksi. En ole nukkunut virkistävää unta noin 2 viikkoon. Toukokuussa oli aika lämmintä jonkin aikaa, mutta silloin sentään oli energiaa tehdä asioita ja nukuinkin hyvin. En enää tiedä suoraan sanottuna mitä haluan edes koko kesältä - lepoa? Kamalaa palata töihin pian, kun ei ole saanut ladattua akkuja, mikä on loman idea. Kunnioitan tietysti helteen rakastajien mielipidettä, niitä kun on monia.
En ymmärrä yhtään teidän valitusta. Mulla ei ole ilmastointia mutta asunto ja ulkolämpötila on ihan miellyttävä. Mistähän johtuu? Asutte varmaan pikkuyksiöissä ja kaksioissa. Ulkonakin on viileää varjossa ja tuulee viileästi. Ootteko sitten länsi suomessa vai?
"En ymmärrä yhtään teidän valitusta. Mulla ei ole ilmastointia mutta asunto ja ulkolämpötila on ihan miellyttävä. Mistähän johtuu? Asutte varmaan pikkuyksiöissä ja kaksioissa. Ulkonakin on viileää varjossa ja tuulee viileästi. Ootteko sitten länsi suomessa vai?"
Ihan sama asuuko yksiössä vai jossain kartanossa (tai ihan missä vaan ilmansuunnassa Suomessa), kuuma on silti jos ei ole kunnon ilmastointijärjestelmää. Pitää varmaan muuttaa johonkin kivilinnaan asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo todellista. Miksi ette osaa muuta ku valittaa. Ilmeisesti jatkuva vesisade ja kylmä olisi sitä mikä oli niin hyvä. Voin luvata että ensi kesä on varmasti taas sellainen perinteinen paska kesä ja hellepäiviä on se 2-4kpl.
Muuttakaa vaikka grönlantiin niin ei ole lämmin.
Kuule se on ihan oikeasti yhtä h*lvettiä tuo työnteko näillä keleillä, samoin nukkuminen. Ei kukaan halua sitä jatkuvaa vesisadetta ja +10 keliä vaan max 20-25 päivisin ja öisin 15 ja silloin tällöin vesisadetta. Se on ihan reilua valittaa jos kelit ovat vain noita ääripäitä eikä siitä väliltä.
Pohjois-Suomessa on juurikin ollut viime viikot +25-27 ja yöt viileät. Ihana kesä!
Vierailija kirjoitti:
Laihduta ja muista juoda vettä tarpeeksi.
Painan 37 kg ja vettä juon 7 litraa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti hävetkää te laihdutusta ehdottavat, vaikka trolleja olettekin. Kyllä tästä säästä kärsivät muutkin.
T. Ei-ap
Juuri näin! Esimerkiksi itse olen hoikka, mutta minulla on eräs perinnöllinen sisäelinsairaus, joka aiheuttaa minulle huonon lämmönsietokyvyn. Eipä ainakaan minun tapauksessani ole laihduttamisesta minkäänlaista hyötyä, ennemminkin haittaa voisi ollakin. Ja tätä samaa sairautta potevia ihmisiä on paljon Suomessa eli ei kannata kenelle tahansa kehoittaa laihduttamaan. Ihmisillä voi olla hyvin erilaisia syitä huonoon lämmönsietoon, ei pelkästään se lihavuus, vaikka se monien kohdalla onkin se pääsyy.
En ymmärrä näitä kitisijöitä jotka eivät ymmärrä, että on olemassa muutakin kuin ääripäät. "Niin just että pitäs sataa rakeita taivaalta ja tulvia!!!!!!!" Vtu. Ja ihan oikeasti, eikö olekin käsittämätöntä, on olemassa ihmisiä jotka oikeasti ihan nauttivat sateesta. Minä mukaanlukien. Ja ah, talvi sekä -25 pakkaset.
Mutta ei kun marmattavat kääkät ottavat hellevihan henkilökohtaisesti. Helppohan se on jonain lomalaisena helteistä nauttia, siellä sitä vaan maataan punaisena melanoomapotilaana mökin pihassa ja kiukutellaan av:lla, kun nyyh jotkut ihan oikeasti kärsivät helteistä ja joillekin ihmisryhmille ne ovat hengenvaaraksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vallitseva helle on ensimmäinen kunnon seuraus ilmastonmuutoksesta: ensimmäinen joka todella tuntuu Suomessa.
Lisää on tulossa, vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.
Et kyse on vähän isommasta asiasta kuin että 'tykkäänkö tästä helteestä' vai 'enkö tykkää tästä helteestä'.
Yksi kuuma kesä, siellä täällä, pari kertaa vuosikymmenessä, ei ole Suomen historiassa millään lailla erikoinen asia. Niitä on aina ollut. Ihminen on vaan niin typerä elikko, ettei muista tai osaa ajatella sen pidemmälle kuin miltä juuri nyt tuntuu tai maksimissaan vuosi sitten tuntui, ja tekee sen perusteella päätelmänsä. Juuri nyt on kuuma, omg, epänormaalia, maailma loppuu.
Minua huvittaa se, että yksittäinen, pitkässä mittakaavassa täysin normaali sääilmiö saa ihmiset tolaltansa ja huolestuneiksi. Ja sitten samassa hetkessä raivostuttaa, että samat kohkaajat eivät yleensä tee elämässään ja arjessan mitään todellisia uhrauksia hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Sillä kyllä, ilmastonmuutos on todellinen ja uhkaava asia. Mutta siitä huolestutaan vain siksi silmän räpäykseksi (eli yhdeksi hellekesäksi), kun kuvitellaan sen JUURI NYT vaikuttavan omaan elämään.
Syksyn tullen alkaa taas palella, ja moinen ikävä uhka on poissa mielestä. Jipii, jatketaan kuten ennenkin. Vihaan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
"En ymmärrä yhtään teidän valitusta. Mulla ei ole ilmastointia mutta asunto ja ulkolämpötila on ihan miellyttävä. Mistähän johtuu? Asutte varmaan pikkuyksiöissä ja kaksioissa. Ulkonakin on viileää varjossa ja tuulee viileästi. Ootteko sitten länsi suomessa vai?"
Ihan sama asuuko yksiössä vai jossain kartanossa (tai ihan missä vaan ilmansuunnassa Suomessa), kuuma on silti jos ei ole kunnon ilmastointijärjestelmää. Pitää varmaan muuttaa johonkin kivilinnaan asumaan.
Asun Länsi -Suomessa ja onko susta 100 neliön asunto pieni.
Meillä 30 astetta, yöllä 28 astetta.
Keittiö, makuuhuone, olkkari kaikki etelä pihan puolella. Teinejen huoneet pohjoiseen päin.
On pimennys verhot, markiisi ja iso päivävarjo.
Toista ovea ei voi pitää auki kissojen takia,
Toinen ovi on auki, suojattu verkolla.
Ilppiä ei saa laittaa meidänkään rivariin. On paljon koteja joihin ei saa ilppiä laittaa. Ilmastointilaitteen olen tilannut mutta se viivästyy koko ajan koska Euroopan kuljetukset jumissa.
Usko menee jo tässä hommassa, kallis laite ja saanko sen vasta kun helteet on ohi.
Kuitenkin maksaa 900 euroa niin alunperin sen pitäisi olla mulla jo huomenna.
No vasta tällä viikolla Suomessa, ehkä.
Ilpin ulkoyksikkö on iso ja pitää ääntä. Sopii hyvin OK-taloon. Ei oikein muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innolla odotan sitä päivää kun pääsen muuttamaan pois tästä ankeiden valittajien maasta. En myöskään aio puhua tästä maasta mitään positiivista maailmalla.
N25
Tämä! Aioin tehdä samoin.
M34
Mitäs te täällä vielä teette? Hyväksikäytätte Suomen ilmaista ja hyvää koulutusta ensin varmaan? Lähtekää pois täältä herranjumala jos elämä on kamalaa :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin jo toiveikkaalla mielellä että tämä hellehelvetti joskus loppuu, kun vielä eilen näytti ensi viikon lopulta alkaen enää päivisin +20-23 ja öiksi alkuviikosta alkaen +16. No pitkäänpä riemua kesti, nyt taas pelkkää +26 päivisin ja öisin +19. Miten kauan tämä paskasää voi vielä jatkua? Rytmihäiriöitä jo tulee kun koko ajan kuuma, ulkona 30 astetta ja sisällä sama sekä niin kosteaa, ettei edes pyykit kuivu.
Joojoo ilmastointi nönnönnöö, ei saa laitteita enää mistään eikä olisi varaa vaikka saisikin.
Erikoista miten lämmitys kuitenkin kaikilta löytyy ja siihen on varaa. Jos on viisas rakentaessaan uutta taloa niin ottaa nämä huomioon ja ei hassaa esim. 20 tonnia johonkin vesilämmitysjärjestelmään vaan laittaa muutaman ilmalämpöpumpun ja sähköpattereita samalla rahalla tai jopa halvemmalla.
Jaa. Tässä minun asunnossani oli kyllä lämmitys ihan valmiina kun tänne muutin, mutta mitään viilennyslaitteita en ole täällä valmiiksi asennettuna nähnyt. Tosi erikoista on kyllä. Ja juu, kyllä on varaa ollut toppatakkiin ja villasukkiin, kun niitä olen 37 talvena jo tarvinnut ja ulkona käyttänyt. Niitä voin käyttää täällä sisälläkin, jos alkaa kylmä tulla. Mutta en ole sellaisia vaatteita hirveästi kaupasta löytynyt, jotka voisi tässä kuumuudessa vetää päälleen, että tulisi viileämpää.
Voi v***u tätäkin ketjua ja tätä valittajien määrää. Monta koleaa ja kylmää kesää takana ja nyt vaan valitetaan. Tällä hetkellä ärsyttää suomalaisuus...!
Anteeks mutta siis _Suomen_ kesäsääennusteet _itkettää_?
:D
No voi erkele, muuta vaikka Huippuvuorille.
Huonosta fyysisestä kunnosta johtuu kärsimys helteestä. Ymmärrän sairaita ja vanhuksia, en muita. Lämpöä on vaivaset 25-33 ja kosteusprosentti vähäinen verrattuna Välimeren ilmastoon.
Vierailija kirjoitti:
Voi v***u tätäkin ketjua ja tätä valittajien määrää. Monta koleaa ja kylmää kesää takana ja nyt vaan valitetaan. Tällä hetkellä ärsyttää suomalaisuus...!
Miksi aina jankutetaan koleasta ja kylmästä kesästä? Ei kai vain niissä ole jotain valittamisen aihetta? Minusta Suomi on sellaisilla leveysasteilla, ettei koleat ja kylmät kesät ole mitenkään omituisia. Miten ne nyt liittyvät siihen faktaan, että tällainen helle on poikkeuksellinen ja aiheuttaa ongelmia?
Älä itke ei se auta! Älä kitise täällä mitä muut voi tehdä sun ongelmalle? Älä vaan valita vaan tee jotain asialle!!!
No siinä seuraava valituksen aihe.
Teillä siellä kaupungeissa ei ole mitään välineitä elämää helpottamaan. Ei kylmällä eikä kuumalla. Ei lumella eikä kuivalla. Olette avuttomia lastuja laineilla, ettekä voi vaikuttaa elämäänne yhtään.