En saanutkaan kutsua kaverin häihin. Teenkö törkeästi, jos menen ilman kutsua?
Voisin verrata tätä siihen, että saa tiskiratistä naamalleen. Ehdin jo iloita, kun kuulin kaverin menevän tänä kesänä naiumisiin, että pääsen edes kerran häihin aikuisiällä. En saanutkaan kutsua, ja nyt ahdistaa tajuta olevansa kaveriporukan ulkopuolella. Kuulin tästä eräältä, joka oli ollut polttareissa mukana ja kyllä tuntui kamalalta kuulla, että nekin pidettiin, eikä asiasta mitään puhuttu. Tiedän kyllä, missä häät pidetään, joten teenkö väärin, jos menen mukaan juhlimaan. Onko muilla kokemusta mennä häihin ilman virallista kutsua.
Kommentit (86)
Mun yks kaveri suuttui kun omasta mielestaan oli kutsunut mut haihinsa enka ilmoittanut etten mene. Tama hanen "kutsunsa" oli siis mallia "me mennaan kesalla naimisiin, ois kiva jos tulisit, ei tiedeta viela paivaa, ilmoittelen sitten". Yhteiselta tuttavalta kuulin sitten paivamaaran joskus kuukausi ennen haita joihin olisi siis pitanyt varata lennot ja hotelli, puhumattakaan tarkasta pukukoodista ("black tie"). Eli tuli vahan sellainen olo ettei morsianta ihan kauheasti kiinnostanut tuunko vai en. Kuitenkin kun kuulin etta han oli minulle suuttunut tasta niin pyysin kovasti anteeksi ja oltiin vahan aikaa valeissa, kunnes itse menin naimisiin. Kutsuin hanet haihin - tavattiin ja juteltiin, kerroin paivamaaran ja etta hanelle ja miehelleen olisi majoitus meidan mokilla jos tulevat - ja han ei koskaan ilmoittanut tulevansa tai myoskaan etta ei tule ja aattelin et aha, ei varmaan halua tulla kun en minakaan hanen haihinsa mennyt. Pari kuukautta haiden jalkeen tapasin hanen miehensa, joka kertoi etta vaimonsa oli tosi pettynyt ettei heita kutsuttu mun haihin! Kun monta kertaa painotin etta taa paivamaara on tama ja olette tervetulleita. Okei en lahettanyt virallista kutsukorttia mutta eihan hankaan lahettanyt mulle ja silti oletti et tajuan ilmoittaa olenko tulossa... En oo jaksanut tan episodin jalkeen pitaa yhteytta, hankala nainen...
Törkeää jättää yksi porukasta kutsumatta ellet ole loukannut morsianta jotenkin. En kuitenkaan menisi nolaamaan itseäni. Laita vaan kylmästi välit poikki ja etsi parempia ystäviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse menisi paikalle, mutta saattaisin muistaa, ehkä paino sanalla ehkä kortilla ja jollain pienellä lahjalla.
Voin toki myös lohduttaa, että itseäni kyllä kirpaisi vielä enemmän se, kun aikanaan jäin vaille hääkutsua. Sen sijaan rahani kyllä kelpasi silloin kun kerättiin rahaa polttareiden järjestämiseen. - Ja en tiedä sattuiko bestmanille virhe kun salli minun myös olla mukana polttareissa, eikä olettanut, että minulle riittää tai on hyvä toimia vain maksajan ja kustantajan roolissa. Hieman tuo kutsumatta jättäminen kirpaisi. Olisin ymmärtänyt ja ymmärtäisin siten tänäänkin paremmin kutsumattajättämiseni, jos olisin polttaressa loukannut tai satuttanut tulevaa sulhasta, tai jotain hänen läheistään tai tulevan sulhasen tai hänen läheisensä omaisuutta, mutta mitään sellaista ei tapahtunut. - Pahaa mieltäni kasvatti entisestään hieman se, kun jokunen joka oletti minun ilman muuta saaneen kutsun kyseli ensi, että mentäsiinkö kimppakyydilla, joka olisi sopinut, minulle vähätuliselle opiskelijalle erinomaisesti, vaikka en häihin ollutkaan menossa ns. ryyppäämään vaan olisin itsekin voinut ajaa. - Häiden jälkeen vastailla pariin kertaan, että mikäs tapahtuma minulla oli, kun en ollut XX ja YY:n häissä? Ja varmasti oli jotain erinomaisen merkittävää kun menetin näin varmaan parhaimmat juhlat, joita lähipiirissämme olisi ollut tarjolla tai tulee olemaan tarjolla seuraavaan pariin vuosikymmeneen....
Täh? Yleensä bestman/kaaso selvittää ketkä on kutsuttu häihin ja siitä porukasta sitten kutsutaan ketkä kutsutaan polttareihin. Polttareihin osallistuvilta taas kerätään mahdolliset rahat polttareiden kuluihin. Polttariporukka kutsutaan häihin kokonaan tai sitten ketään ei kutsuta.
Ei tulisi kyllä mieleenkään pyytää rahaa ihmiseltä, jota ei ole kutsuttu, eikä toisaalta myöskään lähettää häälahjaa, korttia tai mitään muutakaan, jos ei ole tullut kutsutuksi.
Näinhän sitä polttareiden pitäisi mennä, jos ja kun ne järjestetään oikein. Tai siis kuten tapoana on ja on ollut Mutta olen ollut aistivinani, että osa -toivoakseni vielä pieni osa- kokee polttarit ja häät, jotenkin sanoisinko kokonaan erillisnä tapahtumana.
Jos sitten näi tapahtuu, niin itse ainakin toivoisin ja vaatisin, jos voisin, että polttareihin kutsuva kertoisi sitten avoimesti mutta ymmärrettvästi ja selkeästi, että kyseessä on lainausmerkeissä polttarit, mutta kaikkia polttareihin kutsuttuja ei tulla myöhemmin kustumaan häihin, koska -x-x-x-x-x - Keksi varmaan tähän sitten jonkun selityksen itse, koska itselleni tällainen mielestäni paremman termin puuttuessa rahastus tapahtuma jonkun kunniaksi on kauniisti sanottuna mauton.
Toine juttu on sitten se, että kaverit, vaikka työkaverit olisivat saaneet vihiä, että yksi heistä on mennyss naimisiin ja järjestävät tällöin ex-tempore "polttarit," Tällaine työkavereiden järjestämä ex-tmpore "polttari juhla" ei minusta velvoita juhlakalua kutsumaan kaikkia tapahtumaan osallistuneita työkavereita juhliin, ellei muutoin ole heidän kanssa erinomaisen läheinen, jolloin nän saattaisi ehkä paino sanalla ehkä olla huomaavaista, mutta ei missään nimessä pakko tai velvollisuus.
Työkaverit tai työporukat ei voi näin - e. ex tempore polttarijuhlat järjestämällä, ikäänkuin ostaa oikeutta päästä juhliin, kun viimekädessä meillä itse kullakin on oikeus päättää kenen kanssa haluamme juhlia ja kenen kanssa emme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kirkkohäät, voit mennä kirkkoon ilman kutsua. Juhlapaikalle ei sovi mennä.
Ei kirkkoonkaan saa mennä milloin huvittaa. Kirkkon ovat on yleensä lukossa ja muut kuin seurakunnan tilaisuudet ovat yksityistilaisuuksia.
Miten olet päässyt edes ala-asteelta läpi kun et osaa taivuttaa sanaa kirkko?
Ja sä olet tainnut jäädä henkisesti ala-asteelle, kun kiusaat.
Tottakai ap saa mennä nolaamaan itsensä, jos hän itse niin tahtoo. Ette te sitä voi estää, vai? Ja sitäpaitsi, mitä se teidtä edes haittaa?
Nyt olisi hyvä vetää kunnon överimarrit. Menet sinne kirkkoon tummissa vaatteissa ja aurinkolasit päässä.
Astut sisään viimeisten joukossa ja istuudut viimeisen penkkirivin reunaan.
Seremonian loputtua on sinun hetkesi. Odotat että hääpari on kohdalla ja ponkaiset itsesi tiukkaan haara-asentoon oven eteen niin että kulkue joutuu pysähtymään. Et sano mitään, tuijotat vaan. Sitten vasta kun sali hiljenee sanot tyynen rauhallisesti, hyvää hääpäivää. Käännyt ympäri ja poistut. Voit muutaman askeleen päästä vielä pysähtyä ja kolauttaa kantapäät yhteen. Sitten katoat pimeyteen.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ap saa mennä nolaamaan itsensä, jos hän itse niin tahtoo. Ette te sitä voi estää, vai? Ja sitäpaitsi, mitä se teidtä edes haittaa?
- En ole Ap. mutta minusta ainakin on toisnaan kiva pohtia, tai haastaa vanhoja tapoja. Esimerkkinä olkoon nyt sitten juuri tuo, että voiko ottaa oikeuden omiin käsiinsä ja kustua itensä läheisen häihin, jos tietää sellaiset olevan, vai onko se ehdottomasti kiellettyä.
Esimerkiksi minulla on lähippirissäni henkilöitä, jotka odottavat kuumeisesti mm. oman tyttärensä häitä. Ongelma vain on siinä, että tytär ei ole itse lainkaan kiinnostunut järjestämään häitä ja on joskun minulle sanonut, että aikoo kyllä naimisiin, mutta saattaisi sen tehdä vain pakollisten todistajien läsnä ollessa. Ja lähettää sitten vaikka teksiviestillä kertoa asiasta äidilleen.
Tämä olisi ystävättäreltäni äitdin mielestä täysin ennen kuulumatonta. Hän kun on haaveillut häiden järjestämisestä ainakin yhtä kauna uin stävättäreni on ollut kumppaninsa kanssa yhdessä. Eli melkein päivälleen neljä vuotta. Ystävättäreni on tehnyt paljon asioita niinkuin hänen on odotettu ja nuorempana enempi ja vähempi suoraan vaadittu. Ja tiedän, että häntä kutkuttaa ajatus häien vietosta ilman äitinsä läsnäoloa.
Onko moraalisesti väärin, että hän veittäsi häänsä ilman äitiään? Tai viettäsi ne vain oman mielensä mukaisesti ja ei välittäisi tuon taivaallista äitinsä haaveista. - Ei välttämättä edes sen verran, että kutusuisi äitinsä paikalle.
Sillä on toota, että ystävättäreni (mm) nykyisestä menestymisestä varmasti merkittävä tai ainakin osa varmasti enemmän ja vähemmän suoraan, hänen äitinsä ansiota, jolloin häät olisivat, ehkä välillisesti jonkinlainen tapa kiittää äitiä
. Tai mieltää muodollisena häät siirtymäriitti juhla; häiden myötä vahvistettaisiin ja toiottovasti viimein niin, että hänen äitinsäkin ymmärtää, että häiden jälkeen ytävättären tärkein ihminen -tosin kuin hänen äistinsä kokee ei ole hänen äitinsä vaan hänen tuleva aviomiehenä.
Mutta miksi tämä seremonia (/"siirtymä riitti") pitäis toteuttaa äidin mieltymyksien mukaan? - Kuka tai ketkä ovat menossa naimisiin? - Ja kenelle avioliitosta seuraa oikeudellisia seuraamuksia?
Mene paikalle, syö, juo ja tanssi
Sinulla on oikeus osallistua ystäväsi häihin
Selvä. Koska mitään menetettävää ei ole, aion mennä häihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muista ottaa kakkua, mielellään ennen hääparia niin sinullekin riittää.
Tanssia saa vapaasti, joten häävalssin aikana menet parketille pyörimään niin sinutkin huomataan
Ihan ääneen purskahdin nauruun tälle. :DD
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus osallistua ystäväsi häihin
Ei todellakaan ole ja kyse on kaverista, ei ystävästä. Oikeus osallistua on vain kutsutuilla.
Vierailija kirjoitti:
En itse menisi paikalle, mutta saattaisin muistaa, ehkä paino sanalla ehkä kortilla ja jollain pienellä lahjalla.
Voin toki myös lohduttaa, että itseäni kyllä kirpaisi vielä enemmän se, kun aikanaan jäin vaille hääkutsua. Sen sijaan rahani kyllä kelpasi silloin kun kerättiin rahaa polttareiden järjestämiseen. - Ja en tiedä sattuiko bestmanille virhe kun salli minun myös olla mukana polttareissa, eikä olettanut, että minulle riittää tai on hyvä toimia vain maksajan ja kustantajan roolissa. Hieman tuo kutsumatta jättäminen kirpaisi. Olisin ymmärtänyt ja ymmärtäisin siten tänäänkin paremmin kutsumattajättämiseni, jos olisin polttaressa loukannut tai satuttanut tulevaa sulhasta, tai jotain hänen läheistään tai tulevan sulhasen tai hänen läheisensä omaisuutta, mutta mitään sellaista ei tapahtunut. - Pahaa mieltäni kasvatti entisestään hieman se, kun jokunen joka oletti minun ilman muuta saaneen kutsun kyseli ensi, että mentäsiinkö kimppakyydilla, joka olisi sopinut, minulle vähätuliselle opiskelijalle erinomaisesti, vaikka en häihin ollutkaan menossa ns. ryyppäämään vaan olisin itsekin voinut ajaa. - Häiden jälkeen vastailla pariin kertaan, että mikäs tapahtuma minulla oli, kun en ollut XX ja YY:n häissä? Ja varmasti oli jotain erinomaisen merkittävää kun menetin näin varmaan parhaimmat juhlat, joita lähipiirissämme olisi ollut tarjolla tai tulee olemaan tarjolla seuraavaan pariin vuosikymmeneen....
Minulle käynyt myös samoin, polttareita olin juhlimassa ja osallistumassa kustannuksiin. Osa porukasta oli työkavereita ja muita morsiamen ystäviä. Osallistuin myös yhteiseen työporukan häälahjaan, mutta kutsua häihin en saanutkaan. Muut työkaverit kyllä kutsuttiin. Kirpaisi kyllä aika kovasti ja häiden jälkeen töissä oli aika vaivaantunut ilmapiiri. Luulen, että minua ei kutsuttu, kun olin muita huomattavasti vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän häihin tuli yksi kaveriporukasta, jota emme kutsuneet. Vähän etäinen ihminen, jonka kanssa vaihtaa kuulumiset mutta ei muuta. Lähetti vain viestin, että on tulossa. Otimme vastaan.
Koska hän on sellainen ressukka. Kulkee rikkinäisissä vaatteissa, puhuu monologiaan eikä osaa keskustella. Äo alatasolla, samoin sosiaalisuus.
Ole onnellinen että häihisi yleensä tullaan , olet harvinaisen ruma ihminen.
Mua ihmetyttää ihmisten hinku päästä häihin. Ei kyllä itseä kiinnosta ollenkaan. Turhaa rahanmenoa se vaan tietää. Ja sellasta tekohauskaa juhlimista ja smalltalkia puoltuttujen ja tuntemattomien kanssa. Lisäks jotain typeriä leikkejä. Voi olla että tarjolla on hyvää ruokaa ja juomaa, mutta saa niitä muualtakin ilman noita ylimääräisiä "lieveilmiöitä". Mikä niissä häissä kiehtoo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kirkkohäät, voit mennä kirkkoon ilman kutsua. Juhlapaikalle ei sovi mennä.
Ei kirkkoonkaan saa mennä milloin huvittaa. Kirkkon ovat on yleensä lukossa ja muut kuin seurakunnan tilaisuudet ovat yksityistilaisuuksia.
Nyt oot kyllä ilmeisesti aina luullut väärin! Kirkossa ei voi pitää yksityistilaisuuksia. Kirkko on täysin julkinen rakennus ja kuka tahansa saa sinne mennä sen ollessa auki. Hyvien tapojen mukaista on kuitenkin olla menemättä jos tietää ettei ole toivottu toisen juhlaan tai ainakin jäädä taakse istumaan vähin äänin. Juhlapaikalle ei ole mitään asiaa muilla kuin kutsutuilla.
Mitä hyvää voi saavuttaa tunkemalla juhliin, joihin ei ole kutsuttu?
Meidän häihin tuli muutama kutsumaton vieras. Juhlatila oli pieni ja paikat laskettu ja nimetty tarkkaan. Yhdelle kaukaisille sukulaisperheelle oli kutsu vanhemmat + lapset, mutta lapset ottivatkin avecit myös mukaan. Heille ei ollut istumapaikkoja. Ruoka onneksi riitti. Eivät ilmoittaneet etukäteen, että osallistuu useampi kuin kutsussa oli.