Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

mitä järkeä tällaisessa Kelan terapiassa on?

Vierailija
26.07.2018 |

Yhden kerran tänä kesänä terapia tuntui vaikuttavan. Itkin vähän ja kun tulin kotiin, sain siivouspuuskan ( harvinaista).
Viimeksi oli taas tavallista keskustelua arjen asioista.
Ihan kuin tuttavan kanssa olisi puhunut.
Sillä erotuksella että juttelu maksaa 80 euroa.

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitan usein jollain päivänpolttavalla asialla joka on mielen päällä. Tarkoitus on että vähän ajan päästä siirrytään niihin muihin asioihin.

Nyt on käynyt niin että terapeutti pyörittää tätä arkiasiaa koko ajan.

Niinpä.

Oletko kertonut terapeutille, että tämä on tarkoituksesi?

Kyllä sen pitäisi se tietää. En käy siellä sen takia että käsitellään vain arjen pyöritystä.

Mistä se sen voi tietää? Terapiassa käy paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat apua juuri tässä arjen pyörityksessä. Ootko oikeesti noin hölömö vai onko porvoossa niin huono mielenterveyshuolto kuin väität?

Tottakai se tietää. Kerroin jo että se tietää mun asiat.

En käy terapiassa arkiasioiden takia, usko nyt!

Vierailija
22/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

se, että joku on halunnnut terapeutiks terapeutin paikalle ei välttis tee tyypistä ammattitaitoista vaan surkean vuorovaikutuskyvyttömän luuserin - jotenkin erityistä että ei myönnetä tässä ammatissa olevan suuri osa ns itsensä parantajia jotka käyttävät asiakkaittaan vain hyväkseen.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se terapeutti ole mikään ihmemies tai -nainen joka osaa sormiaan napsauttamalla korjata toisen psyykeen. Ihan itse se oma työ on siellä tehtävä ja se on pitkälti susta kiinni kuinka kuntoudut. Terapeutti on apuna ja tukena tässä prosessissa. Jos sun terapeutti tietää mitkä sun onglmat on, kuten itsekin siis tiedät, niin mitä jos seuraavalla käynnillä kysyt ihan suoraan että "nyt kun me kumpikin ollaan aika hyvin kartalla tästä mitkä mun ongelmat ovat, niin mitä minä voin tehdä niiden voittamiseksi?". Ja hyvä terapeutti ottaa tästä kopin ja neuvoo sua auttamaan itse itseäsi.

Ne ei kaikki ole ns. ongelmia mutta vaikeita asioita ovat.

Miten voin kuntoutua kun toinen jää kiinni johonkin arkijuttuun?

" Koska tapaat serkkusi?"

Niinkuin tuohon vastaamalla pahat asiat poistuisivat.

Kysymys on validi: se saa sinut ajattelemaan ongelmiesi sijaan tulevaa tapaamista, suuntaamaan katseesi tulevaisuuteen ja toivoon, joka sinulta puuttunee.

Joo ja sitten jätetään kamalimmat asiat käsittelemättä??

Vierailija
24/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös mahdollista, että terapeutti todella on huono. Näitäkin on, vaikka sitä ei haluttaisi myöntää.

Terapeutti tosiaan voi olla huono ja/tai itselle sopimaton, eikä se ole edes harvinaista. Turhan usein tälläkin palstalla syyllistetään asiakasta laiskuriksi, joka vain odottaa terapeutin ratkaisevan asiat, vaikka terapeutti itse saattaa suorastaan vältellä niitä asioita, josta asiakas haluaa puhua. Jos tuntuu siltä, että terapeutti on huono ja lähinnä keskustellaan vain säästä, niin ehdottomasti terapeutti vaihtoon.

Vierailija
25/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se, että joku on halunnnut terapeutiks terapeutin paikalle ei välttis tee tyypistä ammattitaitoista vaan surkean vuorovaikutuskyvyttömän luuserin - jotenkin erityistä että ei myönnetä tässä ammatissa olevan suuri osa ns itsensä parantajia jotka käyttävät asiakkaittaan vain hyväkseen.. 

Uskoin alussa sen nettisivun asiat.

Kaikkea on tarjolla mukamas.

Jouduin kerran ohjaamaan terapeuttia miten edetään kun se ei osannut sanoa mitään.

Uskomatonta.

Vierailija
26/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitan usein jollain päivänpolttavalla asialla joka on mielen päällä. Tarkoitus on että vähän ajan päästä siirrytään niihin muihin asioihin.

Niinpä.

Kyllä sen pitäisi se tietää. En käy siellä sen takia että käsitellään vain arjen pyöritystä.

Mistä se sen voi tietää? Terapiassa käy paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat apua juuri tässä arjen pyörityksessä. Ootko oikeesti noin hölömö vai onko porvoossa niin huono mielenterveyshuolto kuin väität?

En ole niin väittänytkään. Sanoin, että terapiassa käy paljon ihmisiä, joille arjesta puhuminen on olennaista. Jos puhut terapeuttisi kanssa arjesta, hän voi olettaa että se on sullekin tärkeä aihe. Kerro mistä oikeasti haluat puhua. Mitä sä toivot terapeutiltasi?

Vierailija
27/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teropeutti ei osaa kysellä avainkysymyksiä tai johdatella keskustelua yhtäänmihinkään kirjoita päiväkirjaa - et tee mitään näillä tyhjäntoimittajilla jota suomalainen ammattikunta täynnä... helppoa rahaa pällistellen.

Vierailija
28/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti ei osaa lukea ajatuksiasi.

Itse sinun täytyy sanoa, että haluaisit nyt keskittyä keskustelemaan niistä asioista mitkä painaa mieltäsi ja löytää niihin ratkaisuja. Terapeutti ei myöskään loukkaannu jos kysyt häneltä, miksi hän kyselee arjestasi jne.

Monilla on ongelmia arjessa pärjäämisessä, joten totta kai terapeuttia kiinnostaa sinunkin pärjäämisesi, millaisia ihmissuhteesi ovat jne.

Terapeutin rooli on olla auttaja, sinun roolisi on tehdä varsinainen työ.  Jos koet ettei terapeuttisi ole ollenkaan samalla aallonpituudella, etsi uusi. 

Vierailija
29/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

En ole niin väittänytkään. Sanoin, että terapiassa käy paljon ihmisiä, joille arjesta puhuminen on olennaista. Jos puhut terapeuttisi kanssa arjesta, hän voi olettaa että se on sullekin tärkeä aihe. Kerro mistä oikeasti haluat puhua. Mitä sä toivot terapeutiltasi?

Kerroin että usein aloitan jollakin asialla joka on akuutti ja sen jälkeen aloitettaisiin erityismenetelmällä.

Arjesta voin puhua ilmaiseksi tuttavien kanssa.

Vierailija
30/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmis tekemään töitä mutta aika vaikeaa se on yksin kun toinen selittelee teorioitaan.

Järjellä selittely ei auta kun kipu on tunnetasolla.

Vierailija
31/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli todella v-mäinen (mitä parhaimmalla tavalla) ja vaativa terapeutti Kelan tukeman kuntoutusjakson ajan. Suuntana oli behavioristinen ja opin analysoimaan omaa käyttäytymistäni ja reaktioitani tunnistamalla paremmin tunteeni. Terapiasessiot olivat sitten kyllä melko kuluttavia.

Ensimmäinen, kenen luona kävin koekäynnillä oli sellainen lässyttäjä, etten uskonut saavani siitä mitään irti.

Vierailija
32/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeutti antaa vain työkaluja, sinä teet työt. Terapiatyypistä riippuen. Tuo 80 eur per kerta on aika vähän, sillä moni on valmis ostamaan vaikka 1000 euron käsiveskan kerran viikossa, jos vaan rahaa on. Baariinkin menee helposti tuo summa viikossa. Elämä on valintoja. Myös paraneminen.

Olen liian köyhä terapiaan, käyn terveydenhoitajan juttusilla.

Vierailija
33/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei nyt oikeasti! Se että joku on "terapeutti", ei takaa että hän oikeasti on asiansa osaava tyyppi. Terapeutin tehtävä on viedä keskustelua, ja käyttää sitä vaivalla hankittua ammattitaitoa hyväksi siin äettä löytää terapoitavalle parhaat keinot eheytyä. Mikäli terapeutti ei tässä onnistu, hän on huon työssään, ihan niin kuin kaupankassakin voi olla huono töissään vaikka olisi siihen koulutuksen saanut. Vaihda siis terapeuttia. Ja katsele muita terapiasuuntia, jos tuo ei vaikuta mitenkään.

Vierailija
34/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen valmis tekemään töitä mutta aika vaikeaa se on yksin kun toinen selittelee teorioitaan.

Järjellä selittely ei auta kun kipu on tunnetasolla.

Sinulla ei ole silloin psykologia. Psykologi ei selittele käyttämiään teorioita. Kuuluu ammattieettisiin vaatimuksiin, jotka voit tarkistaa täältä http://www.psyli.fi/tietoa_psykologeista/psykologin_ammattietiikka/psyk…

Vierailija
35/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös mahdollista, että terapeutti todella on huono. Näitäkin on, vaikka sitä ei haluttaisi myöntää.

Tämä on totta. Kelan terapia vaatii lähetteen, jossa on avattu perusteita terapiallle. Terapeutilla on siis taustatietoja asiakkaasta. Jos asiakas ei osaa sanoittaa ongelmiaan tai määritellä tavoitteita, on terapeutin tehtävä ohjata keskustelua. Ei antaa valmiita vastauksia, mutta ei todella myöskään mahdollistaa tiskaamisesta puhumista.

Vierailija
36/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä.

Kerroin että usein aloitan jollakin asialla joka on akuutti ja sen jälkeen aloitettaisiin erityismenetelmällä.

Arjesta voin puhua ilmaiseksi tuttavien kanssa.

Millä erityismenetelmällä

Vierailija
37/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se, että joku on halunnnut terapeutiks terapeutin paikalle ei välttis tee tyypistä ammattitaitoista vaan surkean vuorovaikutuskyvyttömän luuserin - jotenkin erityistä että ei myönnetä tässä ammatissa olevan suuri osa ns itsensä parantajia jotka käyttävät asiakkaittaan vain hyväkseen.. [/quote

itsensa parantajia? Avaa

Vierailija
38/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ku mun kaveri menis terapiaan!! Tuntuu et kaveruus menny pilalle kun käyttää minua henkilökohtaisena terapeuttina, kaikki mahollinen jaska vaan mun niskaan ja avaudutaan ihan kaikesta, jopa asioista mitkä olisi hyvä pitää yksityisasioina. Ja en, en pidä mitenkään upeana luottamuksen eleenä et avautuu kaikesta, enemmän hoivasuhdetta muistuttaa kuin kaveruutta... mut mitä tehdä kun kaveri ei suostu terapiaan? Sanoi kerran että terapian ehdottaminen on sama asia kuin käskisi syömään lääkkeitä...

Oon yrittäny ottaa välimatkaa vaikka vaikeaa on kun ripustautuu ku punkki kiinni. En mä jaksa 😭 menen kohta itse hakemaan apua

Vierailija
39/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon odotuksia ladotaan niin terapeutin kuin asiakkaankin niskaan. Itse kuitenkin enemmän tuossa asiakkaan roolissa olleena voin sanoa että ei ole erityisen helppoa omien ongelmien lisäksi ohjata terapeutti kysymään oikeita kysymyksiä ja tietää itse mihin aiheeseen pitäisi paneutua, kun oma pää on niin myllerrystä täynnä. Luulisi että juuri tässä kohtaa terapeutti yrittää nähdä asiakkaan ongelmat, vaikkapa sitten puoliksi ajatuksen luvulla, ja ottaa ne ohjat käsiin. Se on vähittäin vaatimus minusta että se normaalimpi näkee ne ongelma kohdat ja avustaa potilastaan käsittelemään niitä.

Vierailija
40/113 |
26.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda terapeuttia. Etsi sellainen, joka ei käytä sinua hyväksi.