Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taloyhtiölaajakaista - maksetaanko vastikkeessa vaikka ei ottaisi itselle käyttöön?

Vierailija
25.07.2018 |

Jos taloyhtiössä on taloyhtiölaajakaista, jossa perusnopeus sisältyy yhtiövastikkeeseen (kyse siis osaketalosta, jossa kuukausittain maksetaan yhtiövastiketta, ei vuokratalosta), sisältyykö tuo "laajakaistamaksu" kaikkien osakkaiden yhtiövastikkeeseen, riippumatta siitä avaako osakas laajakaistayhteyden itselleen? Jos siis käyttää esim. mokkulaa nettiyhteyteen tai kännykän nettiä, meneekö silti tuo peruslaajakaistamaksu?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, joissain taloyhtiöissä söhkö ja vesikin sisältyy. Pyykkituvasta puhumattakaan.

Taloyhtiö - asunto-osakeyhtiö, jonka asuntojen hallintaan oikeuttavat osakkeet omistavat osakkaat, jotka ovat käytännössä lähes aina yksityishenkilöitä ja myös asuvat asunnossa.

Vuokratalo - jonkin yrityksen tai kunnan omistama talo, jossa kukaan asukas ei omista asuntoaan vaan kaikki asukkaat asuvat vuokralla.

Kummasta puhut?

Melko uskomaton ajatus, että jossakin olisi taloyhtiö, jossa mainitsemasi kuuluisivat vastikkeeseen. Koska tällöin osa asukkaista saisi hyötyä toisten kustannuksella, koska eri kokoisissa asunnoissa ja erilaisissa perhetilanteissa kulut ovat aivan erilaisia. Esim. vedenkulutus, sähkönkulutus ja pyykkituvan käyttö on aivan toista yksiössä asuvalla poikamiehellä tai isossa asunnossa asuvalla lapsiperheellä, jollaisessa esimerkissä poikamies maksaisi isompaa vastiketta kuin oman kulutuksensa mukaan, jos vastikekulut jaettaisiin jotenkin "tasan" eikä oman sähkönkulutuksen, vedenkulutuksen tai pyykkituvan käytön mukaan. Yhtiökokous suostuisi tällaiseen?

Vuokratalojen käytännöistä en tiedä, mutta siellä lienee mahdollista koska vuokranantaja määrittelee omaisuutensa käyttökulut miten haluaa.

Aivan sama mitä sinä jankutat mutta tällaisiakin osaketaloja on olemassa. Etenkin erillisen vesimaksun perimättömyys ei edes ole kovin harvinaista. Jos yhtään seuraat asuntokauppaa tai asumiseen liittyviä ilmiöitä, on omituista, ettet ikinä ole tällaista huomannut.

Missä tällaisia esimerkiksi on? Jos niitä on, varmaan löytyy etuovicomistakin linkki laittaa? Minä en voi hakea, kun en tiedä edes missäpäin olisi. Ehkä jossakin muuttotappiokunnissa, joissa myydään kokonaisia kerrostalojakin kun ei saada asukkaita, joten tällaisilla sitten koetetaan saada talo pysymään asuttuna vaikka se ei ole yhdenvertaistakaan osakkaille?

Ehkä se, mitä huomaa tai ei huomaa, riippuu siitä minkä seudun asuntomarkkinoita seuraa.

Taidat olla melko pihalla asioista. Itse en teidä yhtäkään taloyhtiötä, jossa ei olisi erillistä vesimaksua. Ja itse asun helsingissä omistusasunnossa. Varmaankin erillinen vesimaksu puuttuu, jos talo on rakennettu 2000-luvulla ja jokaisessa asunnossa on oma vesimittari. Meillä vesimaksu on 14€/henkilö/kk. Menee nimenomaan vastikkeeseen. Aikoinaan kun asuntoja katselin niin en nähnyt yhtään osakeasuntoa, jossa ei olisi ollut vesimaksua.

Pihalla? Itse olet. Talossani ei ole vesimaksua. Eikä mittareita. Eikä tule, ennenkuin laki vaatii.

Edellisessä talossani ei ollut edes hoitovastiketta.

Mulla on kolme yksiötä ja kahdessa niistä taloista ei ole vesimaksua. Kolmeannessa putkirempan jäljiltä mittarit, muttei otettu käyttöön. Maksu kympin per pää.

Yhtiöt on erilaisia ja osakkaat näistä päättää.

Onhan teillä vesimaksu, jos se maksaa 10€/henkilö

Yhdessä on, kahdessa ei. Lukutaito?

Vierailija
62/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka typerys vuokraa asuntonsa siten, että vuokralainen ei joudu itse maksamaan sähkölaskua? :D

Kaupungilla oli joskus näin mutta eipä taida olla enää. Olisi kyllä kätevä talvella kun voisi pitää kämpän lämpimänä ilman lisälaskua.

Ilman lisälaskua? Luuletko, että se sähkö on ollut sulle jotenkin ilmaista? Kyllä se on vuokraan laitettu se "ilmainen" sähkökin, samoin kuin "ilmainen" vesi ja mikä nyt onkaan, jota ei erikseen makseta ja lisäksi vielä hyvä tuotto. Samoin yksityinen vuokranatnaja voi laittaa vuokraan sisältymään kaikenlaista, mutta ei vuokralainen niitä ilmaiseksi silti saa, vaikka se ehkä siltä voi tuntuakin kun "kaikki sisältyy niin halpaa on".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää vaan vastatko kysymykseen paljonko yhtiövastike teillä on noussut, vai onko noussut taloyhtiölaajakaistan tultua. Kirjoittakaa lisää yleisjorinaa, jonka jokainen osakas tietää. Toistakaa myös, että taloyhtiöissä on erilainen tilanne. Vastatkaa varsinkin kaikki te, joilla ei ole taloyhtiön laajakaistaa.

Katselin tuossa yhtä uutta kerrostaloa, jossa oli taloyhtiölaajakaista. Kuukausimaksu näkyi olevan 16 euroa per asunto. Tieto hinnasta pitäisi näkyä myös palveluntarjoajien sivuilla. Perustamismaksut voivat olla mitä vaan ja maksu voidaan periä miten vaan. Ilmoita asiattomaksi, jos vastus loukkaa tunteitasi.

No tässähän se taloyhtiö on palveluntarjoaja. Luuketko, että operaattorin sivuilla näkyisi jokaikisen taloyhtiön hinnat erikseen, sehän on sopimuskysymys!

Vierailija
64/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele, joissain taloyhtiöissä söhkö ja vesikin sisältyy. Pyykkituvasta puhumattakaan.

Taloyhtiö - asunto-osakeyhtiö, jonka asuntojen hallintaan oikeuttavat osakkeet omistavat osakkaat, jotka ovat käytännössä lähes aina yksityishenkilöitä ja myös asuvat asunnossa.

Vuokratalo - jonkin yrityksen tai kunnan omistama talo, jossa kukaan asukas ei omista asuntoaan vaan kaikki asukkaat asuvat vuokralla.

Kummasta puhut?

Melko uskomaton ajatus, että jossakin olisi taloyhtiö, jossa mainitsemasi kuuluisivat vastikkeeseen. Koska tällöin osa asukkaista saisi hyötyä toisten kustannuksella, koska eri kokoisissa asunnoissa ja erilaisissa perhetilanteissa kulut ovat aivan erilaisia. Esim. vedenkulutus, sähkönkulutus ja pyykkituvan käyttö on aivan toista yksiössä asuvalla poikamiehellä tai isossa asunnossa asuvalla lapsiperheellä, jollaisessa esimerkissä poikamies maksaisi isompaa vastiketta kuin oman kulutuksensa mukaan, jos vastikekulut jaettaisiin jotenkin "tasan" eikä oman sähkönkulutuksen, vedenkulutuksen tai pyykkituvan käytön mukaan. Yhtiökokous suostuisi tällaiseen?

Vuokratalojen käytännöistä en tiedä, mutta siellä lienee mahdollista koska vuokranantaja määrittelee omaisuutensa käyttökulut miten haluaa.

Aivan sama mitä sinä jankutat mutta tällaisiakin osaketaloja on olemassa. Etenkin erillisen vesimaksun perimättömyys ei edes ole kovin harvinaista. Jos yhtään seuraat asuntokauppaa tai asumiseen liittyviä ilmiöitä, on omituista, ettet ikinä ole tällaista huomannut.

Missä tällaisia esimerkiksi on? Jos niitä on, varmaan löytyy etuovicomistakin linkki laittaa? Minä en voi hakea, kun en tiedä edes missäpäin olisi. Ehkä jossakin muuttotappiokunnissa, joissa myydään kokonaisia kerrostalojakin kun ei saada asukkaita, joten tällaisilla sitten koetetaan saada talo pysymään asuttuna vaikka se ei ole yhdenvertaistakaan osakkaille?

Ehkä se, mitä huomaa tai ei huomaa, riippuu siitä minkä seudun asuntomarkkinoita seuraa.

Taidat olla melko pihalla asioista. Itse en teidä yhtäkään taloyhtiötä, jossa ei olisi erillistä vesimaksua. Ja itse asun helsingissä omistusasunnossa. Varmaankin erillinen vesimaksu puuttuu, jos talo on rakennettu 2000-luvulla ja jokaisessa asunnossa on oma vesimittari. Meillä vesimaksu on 14€/henkilö/kk. Menee nimenomaan vastikkeeseen. Aikoinaan kun asuntoja katselin niin en nähnyt yhtään osakeasuntoa, jossa ei olisi ollut vesimaksua.

Pihalla? Itse olet. Talossani ei ole vesimaksua. Eikä mittareita. Eikä tule, ennenkuin laki vaatii.

Mulla on kolme yksiötä ja kahdessa niistä taloista ei ole vesimaksua. Kolmeannessa putkirempan jäljiltä mittarit, muttei otettu käyttöön. Maksu kympin per pää.

Ja mittaritkin tuon tekstin mukaan, vaikka eivät ole käytössä.

Mittarit on olleet pakollisia jo vuosikausia jos talo rempataan, mutta käyttöönotosta päättää yhtiökokous.

Vesimaksu mittaritalouksissa maksetaan kuukausittain, mutta mittarilukeman mukaan sitä sitten tarkistetaan olikohan 4 kuukauden välein, jolloin tulee lisälasku jos on käytetty enemmän kuin jo maksettu summa.

Vesimaksy yhtiöjärkjestyksessä pääluvun mukaan. Mittareiden käyttöönotto vaatisi yhtiöjärjestyksen muutoksen, päätettiin jatkaa vanhaan malliin. Lisää kysyttävää?

Vierailija
65/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka typerys vuokraa asuntonsa siten, että vuokralainen ei joudu itse maksamaan sähkölaskua? :D

Kaupungilla oli joskus näin mutta eipä taida olla enää. Olisi kyllä kätevä talvella kun voisi pitää kämpän lämpimänä ilman lisälaskua.

Ilman lisälaskua? Luuletko, että se sähkö on ollut sulle jotenkin ilmaista? Kyllä se on vuokraan laitettu se "ilmainen" sähkökin, samoin kuin "ilmainen" vesi ja mikä nyt onkaan, jota ei erikseen makseta ja lisäksi vielä hyvä tuotto. Samoin yksityinen vuokranatnaja voi laittaa vuokraan sisältymään kaikenlaista, mutta ei vuokralainen niitä ilmaiseksi silti saa, vaikka se ehkä siltä voi tuntuakin kun "kaikki sisältyy niin halpaa on".

Niin, ja vuokran maksaa kela, eli edelleen ilmaista.

Vierailija
66/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä lienee nyt keskustelunaiheena kuitenkin asunto-osakeyhtiöt.

Kaupungilla on osakkeita myös yksityisissä yhtiöissä.

Vierailija
67/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä en näe, ei ole olemassa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasta puhut?

Sinäkin voit tehdä Googlen täsmähaun esim. sanoilla "vesi sisältyy vastikkeeseen", "vesimaksu sisältyy vastikkeeseen". Vai eikö hakukoneen käyttökään ole sulle tuttua?

Tuossa mistä jankkaatte, sanottiin että vesi ja sähkö sisältyy vastikkeeseen. Kun tekee haun tuolla, saa tulokseksi vuokra-asuntoja. Tässähän puhutaan kuitenkin vastikkeesta. Voihan sen vuokrakämpän vuokrasoppariin vuokranantaja sisällyttää tietenkin veden ja sähkön, kuten myös esim. autopaikka- ja saunamaksun, mutta ei ne silloin mihinkään vastikkeeseen sisälly.

Onkohan kaikille nyt ihan selvää, mikä tarkoittavat käsitteinä vastike ja vuokra?

On sellaisia taloyhtiöitä, mutta käsittääkseni lienevät jotakin -70-luvun kuutiokerrostaloja, jotka ovat juurikin peruskorjaus/LVI-remppaikäisiä, jolloin tuokin asia taatusti muuttuu. Muutenhan tuollaiset on yhtiökohtaisia, jos yhtiökokous päättää niin silloin peritään vesimaksua tai se sisältyy vastikkeeseen.

Niille jotka sitten nillittää että taas sitä ja tätä, on sanottava että menisivät sinne yhtiökokoukseen äänestämään ja kertomaan mielipiteensä. Sitä varten ne on.

Vierailija
68/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei siitä asukkaasta silti tule osakasta vaan vuokralainen asunto-osakeyhtiön asunto-osakkeessa. Eikä se kaupungin omistamassa osakkeessa asuva vuokralainen silti maksa vastiketta asunto-osakeyhtiölle vaan vuokraa vuokranantajalleen, tuossa tapauksessa kaupungille.

Miksi ihmeessä täällä jankataan jostakin vuokralaisista, vuokrista ja vuokra-asunnoista kun ap kysyi yhtiövastikkeesta suhteessa taloyhtiölaajakaistaan? Vuokralla ole mitään tekemistä yhtiövastikkeen kanssa.

Vierailija
69/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Ei siitä asukkaasta silti tule osakasta vaan vuokralainen asunto-osakeyhtiön asunto-osakkeessa. Eikä se kaupungin omistamassa osakkeessa asuva vuokralainen silti maksa vastiketta asunto-osakeyhtiölle vaan vuokraa vuokranantajalleen, tuossa tapauksessa kaupungille.

Miksi ihmeessä täällä jankataan jostakin vuokralaisista, vuokrista ja vuokra-asunnoista kun ap kysyi yhtiövastikkeesta suhteessa taloyhtiölaajakaistaan? Vuokralla ole mitään tekemistä yhtiövastikkeen kanssa.

Ei se vuokralainen sitä vuokraa maksa vaan kela.

Vierailija
70/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja vuokran maksaa kela, eli edelleen ilmaista.

Jaa, ei maksa kela tai mikään muukaan työssäkäyvien ihmisten vuokria, ei myöskään työpaikkakunnalla olevaa vuokra-asuntoa jossa asutaan työviikot kun perhe, puolison työ ja oikea koti on sellaisen matkan päässä ettei kannata ja huvita ajella työmatkaa joka päivä.

Vierailija
71/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se vuokralainen sitä vuokraa maksa vaan kela.

Mun hyvässä työssä oleva kaveri asuu vuokralla työn vuoksi kaupungissa ja oikeasti ne asuu maalla. Itse se ainaikin vuokransa maksaa eikä taatusti saa mitään tukia :D

Vierailija
72/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys, eikä ole provo...

Mutta maksaako tuon vastikkeessa jo kertaalleen maksetun yhteyden avaaminen ja käyttäminen vielä erikseen? Mulle soitteli erään operaattorin puhelinmyyjä ja kauppasi jotain kallista laajakaistaliittymää. Kun sanoin, että taloyhtiössä on heidän oma kiinteä nettiyhteys, väitti että täällä on vain MAHDOLLISUUS yhteyteen, mutta liittymä pitää erikseen aktivoida ja avata. Ite luulin että sinänsä melko hintavan reitittimen hankinta riittää tuon käyttöön ottamiseen. Miten on?

Mulla ainakin kun taloyhtiössä DNA:n kiinteä, niin ethernet piuhalla saa suoraan sen koneen perään laittamalla ihan kämäisen hitaan yhteyden. Itse teen etätyötä kotona joten minulla o eri hintaan tilattuna paljon nopeampi yhteys samalta firmalta. Eikä siinä käynyt itse ostettu modeemi vaan vaatii sellaisen DNA:lta tilatun erityisen kun haluaa esim. wlan-yhteyden. 

Vierailija
73/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1970 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasta puhut?

Ja mittaritkin tuon tekstin mukaan, vaikka eivät ole käytössä.

Mittarit on olleet pakollisia jo vuosikausia jos talo rempataan, mutta käyttöönotosta päättää yhtiökokous.

Vesimaksu mittaritalouksissa maksetaan kuukausittain, mutta mittarilukeman mukaan sitä sitten tarkistetaan olikohan 4 kuukauden välein, jolloin tulee lisälasku jos on käytetty enemmän kuin jo maksettu summa.

Vesimaksy yhtiöjärkjestyksessä pääluvun mukaan. Mittareiden käyttöönotto vaatisi yhtiöjärjestyksen muutoksen, päätettiin jatkaa vanhaan malliin. Lisää kysyttävää?

No niinhän minä kirjoitin, että yhtiökokous päättää käyttöönotosta, yhtiökokoushan sen yhtiöjärjestyksen hyväksyy. Lisää jankkausta?

Vierailija
74/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättehän että DNA vihaa suomalaisuutta ja Mannerheimia?

Vierailija
75/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri asui miehensä kanssa vuokralla kun rakensivat omakotitalon. En usko, että niiden vuokraa maksoi kela......

Vierailija
76/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä joka olet sitä mieltä ettei vesimaksu kuulu asukkaalle/vastikkeeseen, kenen luulet sen maksavan ja miten? Kun jokaiseen taloyhtiöön tulee yleensä vesi ja sähkö, niin kuka sinun mielestäsi maksaa ne? Kaikissa omistusasunnoissa joissa olen asunut, on ollut vesimaksu osana vastiketta. Niin kerrostaloissa kuin rivitaloissakin, rakennusvuodet on vaihdelleet 1950-1990. Juuri nytkin on asunnon vaihto päällä ja kaikki katsomani osakkeet on olleet ihan etuovessa ja kaikissa tieto vastikkeista, vesimaksuista jne. Eikä ole kyseessä mikään muuttotappiokunta vaan kasvukeskus ison kaupunkin kyljessä.

Vierailija
77/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko yhtiövastikkeeseen yleensä korotus, jos niin paljonko? Esimerkkejä?

Riippuu ihan taloyhtiön tilanteesta. Välillä vastike voi nousta, jos esim. hankitaan taloyhtiölaajakaista, tai siirrytään ostamaan lumityöt huoltoyhtiöltä, tai kerätään rahaa tulevia huoltotoimenpiteitä varten. Välillä taas vastike voi laskea, jos esim. pystytään harventamaan jäteastioiden tyhjennysväliä, tai kilpailutetaan huoltoyhtiö, tai rahaa on kertynyt aiemmilta vuosilta sen verran, että on varaa kerätä vähemmän vastiketta jonain vuonna (joskus voi olla myös maksuttomia kuukausia).

-enpäs ole tuota vastikkeen laskemista kyllä kertaakaan havainnut vaikka olen asunut jo lähes 30 vuotta parissakin eri taloyhtiössä eli kyllä se suuntaus on koko ajan ollut ylöspäin :-(

-meilläkin uudessa kämpässä oli 2-3 eka vuotta vastike 1€ / m2 kunnes se yhtäkkiä nousi 1,40€ / m2 eli jopa aika radikaalisti tuli korotusta vaikkei mitään ollut sattunutkaan

-kerättiin kuulema vara-rahastoa kaiken varalta tulevaa varten

-vesimaksuennakko meillä 10€ / henkilö -vaikka oma vesimittari- joka tasaantuu loppuvuodesta kun mittarilukema ilmoitetaan isännöitsijälle ja sieltä sitten tulee hyvitystä tai lisämaksua, riippuen siitä kuinka on tullut törsättya veden kaa  ;-)

Vierailija
78/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niissä sijoitusasuntoja myös ihan tavallisilla peruspenoilla ja peruspirkoilla. Siellä sitten asuu vuokralaisia, penat ja pirkot maksaa vastiketta ja vuokralainen vuokraa. Pena ja pirkko omistaa, vuokralainen ei. Miten tämä liittyy alkuperäiseen aiheeseen?

Johon liittyen, aika yleisesti vastike (kun täällä oikeasti tuntuu olevan termistö vähän tuntematonta, niin tarkennetaan että siis se kuukausimaksu, jonka omistaja maksaa) nousee n. 20e ja se sisältää perusnopeuden. Tuo perusnopeuden hinta siis otetaan kaikilta osakkailta (siis osakkeen omistajilta) riippumatta siitä, käyttääkö sitä vai ei. Tämä vastaus lienee oikea ap:n kysymykseen, koska hänhän kysyi juurikin vastikkeesta.

Vierailija
79/79 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin taloyhtiöissä on myös taloyhtiön omassa omistuksessa olevia asuntoja, joita vuokrataan ja vuokratulo menee yhtiön tilille, jolloin osakkaiden maksamia vastikkeita voidaan pitää halvempina kun yhtiölle saadaan tuloa vuokra-asunnoista. Eivät niissäkään asuvat vuokralaiset silti osakkaita ole, mistään voi päättää tai vastiketta maksa, vaikka vuokranantaja onkin taloyhtiö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme