Taloyhtiölaajakaista - maksetaanko vastikkeessa vaikka ei ottaisi itselle käyttöön?
Jos taloyhtiössä on taloyhtiölaajakaista, jossa perusnopeus sisältyy yhtiövastikkeeseen (kyse siis osaketalosta, jossa kuukausittain maksetaan yhtiövastiketta, ei vuokratalosta), sisältyykö tuo "laajakaistamaksu" kaikkien osakkaiden yhtiövastikkeeseen, riippumatta siitä avaako osakas laajakaistayhteyden itselleen? Jos siis käyttää esim. mokkulaa nettiyhteyteen tai kännykän nettiä, meneekö silti tuo peruslaajakaistamaksu?
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko yhtiövastikkeeseen yleensä korotus, jos niin paljonko? Esimerkkejä?
Yleensä korotus tulee osakkaiden laiskuudesta johtuen, eli jos joudutaan tekemään pieniä korjauksia/investointeja ja talkoot ei maita, joudutaan työ ostamaan.
Vaikka jos taloyhtiön yhteisellä osuudella olevaa ruohoa ei enää leikkaa osakkaat, sen leikkaa sitten tilauksesta huoltoyhtiö joka laskuttaa työstä.
Isot rempat voi olla erillistä laina-osuutta, joka maksetaan lisäksi.
Taloyhtiölaajakaistaa on hieman hankala talkoilla asentaa. Niin että tuleeko korotus ja paljonko? Vai mahtuuko vanhaan vastikkeeseen? Kokemuksia olisi mukava lukea.
Viime syksynä kaapeli-tv -liittymän vaihto laajakaistaliittymään ei maksanut ylimääräistä (asennus) ja vastike halpeni joitain euron / kk
Itselle tulee nyt vastikeet 2 asunnosta, toisessa laajakaista on omana rivinään, toisessa ei ole eritelty.
Uudemassa laajakaista toimii laittamalla eternet-piuha suoraan seinän ta tietokoneen väliin, toisessa tulee boxi puhelin- tai antennipistokkeeseen.... en muista kumpaan kun en itse ole sitä nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuka typerys vuokraa asuntonsa siten, että vuokralainen ei joudu itse maksamaan sähkölaskua? :D
Kaupungilla oli joskus näin mutta eipä taida olla enää. Olisi kyllä kätevä talvella kun voisi pitää kämpän lämpimänä ilman lisälaskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka typerys vuokraa asuntonsa siten, että vuokralainen ei joudu itse maksamaan sähkölaskua? :D
Kaupungilla oli joskus näin mutta eipä taida olla enää. Olisi kyllä kätevä talvella kun voisi pitää kämpän lämpimänä ilman lisälaskua.
Niin tai mainata bitcoineja tauotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota lisänopeutta laajakaistaan. Jos joskus unohdat maksaa laskun, dna pistää yhteyden poikki ilmoittamatta, etkä saa käyttää sitä taloyhtiön maksamaa nopeuttakaan ennen kuin maksat. Ja maksaa et voi kotonasi, koska netti on katkaistu.
Ehkä ei kannata ostaa omaa asuntoakaan, jos on tapana unohtaa maksaa laskuja...
joo ehdottomasti kahden päivän viivästyksestä on kohtuullinen seuraus pistää ilman eri ilmoitusta netti poikki siltäkin nopeudelta, joka kuuluu taloyhtiön tarjoamaan yhteyteen.
Mikä palveluntarjoaja katkaisee netin heti kunneräpäivä menee? Mulla on DNA:n lasku ollut kerran 2-3 viikkoa myöhässä ja netti toimi tuon ajan mainiosti. Vasta maksumuistutuksessa luki, että jos laskua ei maksa niin katkaisevat palvelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, joissain taloyhtiöissä söhkö ja vesikin sisältyy. Pyykkituvasta puhumattakaan.
Taloyhtiö - asunto-osakeyhtiö, jonka asuntojen hallintaan oikeuttavat osakkeet omistavat osakkaat, jotka ovat käytännössä lähes aina yksityishenkilöitä ja myös asuvat asunnossa.
Vuokratalo - jonkin yrityksen tai kunnan omistama talo, jossa kukaan asukas ei omista asuntoaan vaan kaikki asukkaat asuvat vuokralla.
Kummasta puhut?
Melko uskomaton ajatus, että jossakin olisi taloyhtiö, jossa mainitsemasi kuuluisivat vastikkeeseen. Koska tällöin osa asukkaista saisi hyötyä toisten kustannuksella, koska eri kokoisissa asunnoissa ja erilaisissa perhetilanteissa kulut ovat aivan erilaisia. Esim. vedenkulutus, sähkönkulutus ja pyykkituvan käyttö on aivan toista yksiössä asuvalla poikamiehellä tai isossa asunnossa asuvalla lapsiperheellä, jollaisessa esimerkissä poikamies maksaisi isompaa vastiketta kuin oman kulutuksensa mukaan, jos vastikekulut jaettaisiin jotenkin "tasan" eikä oman sähkönkulutuksen, vedenkulutuksen tai pyykkituvan käytön mukaan. Yhtiökokous suostuisi tällaiseen?
Vuokratalojen käytännöistä en tiedä, mutta siellä lienee mahdollista koska vuokranantaja määrittelee omaisuutensa käyttökulut miten haluaa.
Aivan sama mitä sinä jankutat mutta tällaisiakin osaketaloja on olemassa. Etenkin erillisen vesimaksun perimättömyys ei edes ole kovin harvinaista. Jos yhtään seuraat asuntokauppaa tai asumiseen liittyviä ilmiöitä, on omituista, ettet ikinä ole tällaista huomannut.
Missä tällaisia esimerkiksi on? Jos niitä on, varmaan löytyy etuovicomistakin linkki laittaa? Minä en voi hakea, kun en tiedä edes missäpäin olisi. Ehkä jossakin muuttotappiokunnissa, joissa myydään kokonaisia kerrostalojakin kun ei saada asukkaita, joten tällaisilla sitten koetetaan saada talo pysymään asuttuna vaikka se ei ole yhdenvertaistakaan osakkaille?
Ehkä se, mitä huomaa tai ei huomaa, riippuu siitä minkä seudun asuntomarkkinoita seuraa.
Taidat olla melko pihalla asioista. Itse en teidä yhtäkään taloyhtiötä, jossa ei olisi erillistä vesimaksua. Ja itse asun helsingissä omistusasunnossa. Varmaankin erillinen vesimaksu puuttuu, jos talo on rakennettu 2000-luvulla ja jokaisessa asunnossa on oma vesimittari. Meillä vesimaksu on 14€/henkilö/kk. Menee nimenomaan vastikkeeseen. Aikoinaan kun asuntoja katselin niin en nähnyt yhtään osakeasuntoa, jossa ei olisi ollut vesimaksua.
Pihalla? Itse olet. Talossani ei ole vesimaksua. Eikä mittareita. Eikä tule, ennenkuin laki vaatii.
Edellisessä talossani ei ollut edes hoitovastiketta.
Mulla on kolme yksiötä ja kahdessa niistä taloista ei ole vesimaksua. Kolmeannessa putkirempan jäljiltä mittarit, muttei otettu käyttöön. Maksu kympin per pää.
Yhtiöt on erilaisia ja osakkaat näistä päättää.
Onhan teillä vesimaksu, jos se maksaa 10€/henkilö
Älkää vaan vastatko kysymykseen paljonko yhtiövastike teillä on noussut, vai onko noussut taloyhtiölaajakaistan tultua. Kirjoittakaa lisää yleisjorinaa, jonka jokainen osakas tietää. Toistakaa myös, että taloyhtiöissä on erilainen tilanne. Vastatkaa varsinkin kaikki te, joilla ei ole taloyhtiön laajakaistaa.
Menkää vaikka Porvooseen jankkaamaan. Tää aihe on jo käsitelty, seuraava kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, joissain taloyhtiöissä söhkö ja vesikin sisältyy. Pyykkituvasta puhumattakaan.
Oikeasti? Taloyhtiöissä? Siis omistustaloissa? Ja kaikki osakkaat maksavat tyytyväisenä toisten laskuja?
Vaikea uskoa, todella. Ettet nyt puhu vuokrataloista?
Ohis. Suurimmassa osassa taloyhtiöitä on omistus- sekä vuokra-asuntoja. Eihän sillä ole mitään tekemistä esim. vesimaksujen kanssa. Vesimaksu riippuu täysin siitä, onko jokaiselle asunnolle omaa mittaria vai ei ja vuokralaiselle riippuu myös siitä miten omistaja haluaa laskuttaa.
Ei ole. Taloyhtiöissä on vain omistusasuntoja, asunto-osakeyhtiö=taloyhtiö, jonka muodostavat osakkeenomistajat. Se, että joku osakas ei asu asunnossaan vaan vuokraa sitä, ei tee talosta vuokrataloa.
Jos taloyhtiössä sijoitusasunnossa asuvan vuokralaisen vuokrasopimukseen kuuluu vaikkapa mainitut sähkö, vesi, pyykkitupa, se on vuokranantajan ja vuokralaisen välinen asia, mutta eivät ne TALOYHTIÖN VASTIKKEESEEN sisälly. Vastike on se, jota omistajaosakas maksaa taloyhtiölle, se on joko huoltovastiketta tai rahoitusvastiketta tai molempia. Vuokralainen ei maksa vastiketta taloyhtiölle, sitä maksaa omistajaosakas, riippumatta siitä asuuko hän asunnossa vai ei. Vuokralainen taas maksaa vuokraa vuokranantajalle sen mukaan, mitä vuokranantaja on määritellyt ja siihen sisältyy vaikkapa vesi, jos vuokranantaja on niin määritellyt.
Tässä totuus lyhyesti, ja sillehän sitten annetaan alapeukkuja?
Joka kerta jos on joku keskustelu, jossa on aiheena vuokralla asuminen vs. omistusasuminen taloyhtiössä, on sama ilmiö. Vuokralaiset puhuvat vastikkeenmaksusta ja vuokrataloista taloyhtiöinä ja jos joku korjaa, alkaa nillitys. Eivät osakkeenomistajatkaan puhu, että kävin maksamassa vuokran :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ota lisänopeutta laajakaistaan. Jos joskus unohdat maksaa laskun, dna pistää yhteyden poikki ilmoittamatta, etkä saa käyttää sitä taloyhtiön maksamaa nopeuttakaan ennen kuin maksat. Ja maksaa et voi kotonasi, koska netti on katkaistu.
joo ehdottomasti kahden päivän viivästyksestä on kohtuullinen seuraus pistää ilman eri ilmoitusta netti poikki siltäkin nopeudelta, joka kuuluu taloyhtiön tarjoamaan yhteyteen.
Mikä palveluntarjoaja katkaisee netin heti kunneräpäivä menee? Mulla on DNA:n lasku ollut kerran 2-3 viikkoa myöhässä ja netti toimi tuon ajan mainiosti. Vasta maksumuistutuksessa luki, että jos laskua ei maksa niin katkaisevat palvelun.
Minä vuonna sulla toi tapahtui, kun sait jonkun muistutuksenkin? Mulla noin kävi tammikuu 2017, eikä dna:lta tule enää mitään paperilaskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässäpä ehkä historian typerimmät perustelut jonkun asian tilaamatta jättämiselle.
Niin että typerää olla ottamatta riski, että ei saa käyttää ilmaista yhteyttä normaalinopeudella siksi että on ylimääräisestä palvelusta maksettava lasku kaksi päivää myöhässä?
No huomaustuskin tulee aikasintaan viikko eräpäivästä, että maksa nyt vaan se laskusi, ei se ole kuin pari kymppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiö - asunto-osakeyhtiö, jonka asuntojen hallintaan oikeuttavat osakkeet omistavat osakkaat, jotka ovat käytännössä lähes aina yksityishenkilöitä ja myös asuvat asunnossa.
Vuokratalo - jonkin yrityksen tai kunnan omistama talo, jossa kukaan asukas ei omista asuntoaan vaan kaikki asukkaat asuvat vuokralla.
Kummasta puhut?
Melko uskomaton ajatus, että jossakin olisi taloyhtiö, jossa mainitsemasi kuuluisivat vastikkeeseen. Koska tällöin osa asukkaista saisi hyötyä toisten kustannuksella, koska eri kokoisissa asunnoissa ja erilaisissa perhetilanteissa kulut ovat aivan erilaisia. Esim. vedenkulutus, sähkönkulutus ja pyykkituvan käyttö on aivan toista yksiössä asuvalla poikamiehellä tai isossa asunnossa asuvalla lapsiperheellä, jollaisessa esimerkissä poikamies maksaisi isompaa vastiketta kuin oman kulutuksensa mukaan, jos vastikekulut jaettaisiin jotenkin "tasan" eikä oman sähkönkulutuksen, vedenkulutuksen tai pyykkituvan käytön mukaan. Yhtiökokous suostuisi tällaiseen?
Vuokratalojen käytännöistä en tiedä, mutta siellä lienee mahdollista koska vuokranantaja määrittelee omaisuutensa käyttökulut miten haluaa.
Aivan sama mitä sinä jankutat mutta tällaisiakin osaketaloja on olemassa. Etenkin erillisen vesimaksun perimättömyys ei edes ole kovin harvinaista. Jos yhtään seuraat asuntokauppaa tai asumiseen liittyviä ilmiöitä, on omituista, ettet ikinä ole tällaista huomannut.
Missä tällaisia esimerkiksi on? Jos niitä on, varmaan löytyy etuovicomistakin linkki laittaa? Minä en voi hakea, kun en tiedä edes missäpäin olisi. Ehkä jossakin muuttotappiokunnissa, joissa myydään kokonaisia kerrostalojakin kun ei saada asukkaita, joten tällaisilla sitten koetetaan saada talo pysymään asuttuna vaikka se ei ole yhdenvertaistakaan osakkaille?
Ehkä se, mitä huomaa tai ei huomaa, riippuu siitä minkä seudun asuntomarkkinoita seuraa.
Taidat olla melko pihalla asioista. Itse en teidä yhtäkään taloyhtiötä, jossa ei olisi erillistä vesimaksua. Ja itse asun helsingissä omistusasunnossa. Varmaankin erillinen vesimaksu puuttuu, jos talo on rakennettu 2000-luvulla ja jokaisessa asunnossa on oma vesimittari. Meillä vesimaksu on 14€/henkilö/kk. Menee nimenomaan vastikkeeseen. Aikoinaan kun asuntoja katselin niin en nähnyt yhtään osakeasuntoa, jossa ei olisi ollut vesimaksua.
Pihalla? Itse olet. Talossani ei ole vesimaksua. Eikä mittareita. Eikä tule, ennenkuin laki vaatii.
Edellisessä talossani ei ollut edes hoitovastiketta.
Mulla on kolme yksiötä ja kahdessa niistä taloista ei ole vesimaksua. Kolmeannessa putkirempan jäljiltä mittarit, muttei otettu käyttöön. Maksu kympin per pää.
Yhtiöt on erilaisia ja osakkaat näistä päättää.
Onhan teillä vesimaksu, jos se maksaa 10€/henkilö
Ja mittaritkin tuon tekstin mukaan, vaikka eivät ole käytössä.
Mittarit on olleet pakollisia jo vuosikausia jos talo rempataan, mutta käyttöönotosta päättää yhtiökokous.
Vesimaksu mittaritalouksissa maksetaan kuukausittain, mutta mittarilukeman mukaan sitä sitten tarkistetaan olikohan 4 kuukauden välein, jolloin tulee lisälasku jos on käytetty enemmän kuin jo maksettu summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tai mainata bitcoineja tauotta.
Tuota voisi kokeilla. Mulla on joka sähkölasku alle sen ylärajan mikä kuuluu toimeentulotukeen. Sillä lopulla voisi louhia. Ei vaan taida nykyään olla tuottoisaa kotikoneella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässäpä ehkä historian typerimmät perustelut jonkun asian tilaamatta jättämiselle.
Niin että typerää olla ottamatta riski, että ei saa käyttää ilmaista yhteyttä normaalinopeudella siksi että on ylimääräisestä palvelusta maksettava lasku kaksi päivää myöhässä?
No huomaustuskin tulee aikasintaan viikko eräpäivästä, että maksa nyt vaan se laskusi, ei se ole kuin pari kymppiä.
Tuli joskus Kekkosen aikana. Nykyään vähän eri meininki.
Ap, maksetaan vastikkeessa vaikka et käyttäisi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää vaan vastatko kysymykseen paljonko yhtiövastike teillä on noussut, vai onko noussut taloyhtiölaajakaistan tultua. Kirjoittakaa lisää yleisjorinaa, jonka jokainen osakas tietää. Toistakaa myös, että taloyhtiöissä on erilainen tilanne. Vastatkaa varsinkin kaikki te, joilla ei ole taloyhtiön laajakaistaa.
Katselin tuossa yhtä uutta kerrostaloa, jossa oli taloyhtiölaajakaista. Kuukausimaksu näkyi olevan 16 euroa per asunto. Tieto hinnasta pitäisi näkyä myös palveluntarjoajien sivuilla. Perustamismaksut voivat olla mitä vaan ja maksu voidaan periä miten vaan. Ilmoita asiattomaksi, jos vastus loukkaa tunteitasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vuonna sulla toi tapahtui, kun sait jonkun muistutuksenkin? Mulla noin kävi tammikuu 2017, eikä dna:lta tule enää mitään paperilaskuja.
Varmaan pari vuotta sitten. Kyllähän palveluntarjoaja aina maksumuistutuksen laittaa, jos maksu on myöhässä. Taitaa olla jopa kuluttajasuojalaissa siitä maininta.
mitä en näe, ei ole olemassa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1970 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasta puhut?
Sinäkin voit tehdä Googlen täsmähaun esim. sanoilla "vesi sisältyy vastikkeeseen", "vesimaksu sisältyy vastikkeeseen". Vai eikö hakukoneen käyttökään ole sulle tuttua?
Tuossa mistä jankkaatte, sanottiin että vesi ja sähkö sisältyy vastikkeeseen. Kun tekee haun tuolla, saa tulokseksi vuokra-asuntoja. Tässähän puhutaan kuitenkin vastikkeesta. Voihan sen vuokrakämpän vuokrasoppariin vuokranantaja sisällyttää tietenkin veden ja sähkön, kuten myös esim. autopaikka- ja saunamaksun, mutta ei ne silloin mihinkään vastikkeeseen sisälly.
Onkohan kaikille nyt ihan selvää, mikä tarkoittavat käsitteinä vastike ja vuokra?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pari vuotta sitten. Kyllähän palveluntarjoaja aina maksumuistutuksen laittaa, jos maksu on myöhässä. Taitaa olla jopa kuluttajasuojalaissa siitä maininta.
No eipä noudattanu dna sitten lakia. Toinen vaihtoehto on että netti oli poikki muusta syystä just sillo ja alkoi toimia maksamisen jälkeen. Niitä "huoltokatkojakin" noilla on ihan riittävän usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä lienee nyt keskustelunaiheena kuitenkin asunto-osakeyhtiöt.