Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille
Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.
Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.
En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.
En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.
Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.
Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.
Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.
Kommentit (192)
Toimeentulotuesta saa säästää ja sitä ei huomioida t. Kelan toimeentulotuen etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän naapurissa toimeentulotukea sai juurikin lasten suksiin, harrastuksiin ja vaikka siihen pesukoneeseen. Harkinnanvaraisena ilmeisesti. Nää asiat ärsyttää siksi, että toisilla tuohon tukeen on oikeus ja toisilla ei. Vaikka tulot ois yhtä surkeat.
Ja ne jotka ttt saa viitsii vielä valittaa, kun ei voi säästää ja sijoittaa. Kyllä voi. Mutta sitten jättää ttt hakematta ja elää niillä tuilla, jotka nyt muutenkin kuuluu saada sekä säästää niistä niihin suksiin ja joululahjoihin. Näin se kuuluisi mielestäni olla.
Itse ostin lapsille sukset käytettynä ja joulahjaan meni 20e/lapsi. En siis tajua tota jokavuotista ruikutusta noista asioista. Jopa vaatteita saa vaikka ilmaiseksi, kun laittaa ilmoituksen roskalavaryhmään, että etsii sen ja sen kokoista talvitakkia tai lastenvaatteita. Eri juttu, jos ei kelpaa. Mulle kyllä kelpasi käytetytkin.Nämä on vain mun mielipiteitä. Ilmeisestihän voitte toimeentulotukenne säästää ja käyttää valmistuttuanne vaikka opintolainan maksuun tai sijoituksiin. Näinhän täällä väitetään, joten mitäs tässä.
Itse en ttt hakenut ja aloitin omaan asuntoon säästämisen jo opiskeluaikoina. Hämmästyttää miten vihaisia ajatuksia tämä ihmisissä herättää.
Tuo minusta onkin kummallista, että säästää ei saa, mutta sitten ne saa kyllä harkinnanvaraisena. Ilmeisesti parempi päättäjien mielestä sitten, että se varsinainen tuki menee kaljaan ja sitten tarvittavat isommat hankinnat rahoitetaan harkinnanvaraisina. Olisihan se kamalaa, jos toimeentulotukiasiakas itse suunnittelisi sitä rahankäyttöään pidemmällä tähtäimellä ja jopa yrittäisi elää säästeliäästi.
No ei. Tässä jauhetaan toimeentulotuesta kuin perustulosta. Mun mielestä, jos ihan perusjampat hakee ttt tavalliseen elämiseen, niin nostaa pitäisi niitä muita tukia. Koska selvästikään ne ei riitä.
Sitten jokainen voisi säästää tai tuhlata tukensa miten haluaa.
Tässä keskustelussa huomaa, että ttt merkitys on ihan eri kuin mitä sen pitäisi olla: viimesijainen tuki. Ei mikään säästöön laitettava lisätuki pienituloisille niinkuin moni väittää.
No eihän ne riitäkään. Esimerkiksi päiväraha ja asumistuki yhteensä noin 800€, vuokra 450€. Vajetta jää jo tuosta, vaikka laskuja ei laittaisi mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin opiskelija. Mulla pienet lapset ja avioero. Ja tulin ratkaisuun, että säästän Asp tilille pienistä tuloistani, että saadaan oma koti.
Kyllähän se ärsyttää, että lääkkeet, lääkärit ym pitää maksaa ite vaikka ois kuinka tiukkaa ja käteen jäis oikeesti ei yhtään ruokarahaa. Mutta se oli valinta. Muuta tukea kyllä sai. Jouluna esimerkiksi se lahjakortti millä saatiin ruokaa.Minusta on oikein ettei toimeentulotuella pitäis saada säästää (paitsi just joku pesukone).
Muutenkin edellytykset saada toimeentulotukea pitäisi olla tiukemmat. Ei sen varaan voi eikä pidä laskea budjettiaan, vaan niihin muihin tukiin (jopa köyhän).Nyt olen töissä ja asutaan omakotitalossa. Ollaan totuttu säästämään ja elämään näin. Ei mitään kroisoksia olla nyttenkään.
Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki. Saatiin säästettyä nimittäin noin paljon ja puolet ajasta olin opiskelija. Tukia sain kelalta jatkuvasti mm.asumistuki, lapsilisät, isän laiminlyömät elatusmaksut. Säästöt ei vaikuttanut noihin kelatukiin. Mutta toimeentulotukea ei tullut edes mieleen hakea.
Oletko tietoinen siitä, että kaikki tuet (asumistuki ja toimeentulotuki mukaan lukien) ovat jo aikoja sitten jääneet jälkeen yleisestä vuokratasosta? Ja että monet joutuvat tinkimään ruoasta ja tarpeellisista lääkkeistäkin saadakseen vuokransa maksettua? Ja sinun mielestäsi ttt-tuen saamisen ehtoja pitää entisestään kiristää.
Ja sitten kuitenkin on mielestäsi oikein, että valtio osallistuu joidenkin OMISTUSasunnon hankkimiseen. Voi luoja varjele! Toivon melkein, että se sun omakotitalosi palaa poroksi, sun teksti oli niin röyhkeää jopa tän palstan mittapuiden mukaan.
Miten valtio Osallistuu omistusasuntojen hankintaan?
Siten, että kirjoittaja sai yhteiskunnalta tukia, mutta sai silti pitää asuntosäästötilillään olleet 10 000. Ihan hyvin oltaisiin voitu edellyttää, että hän käyttää nuo 10 000 elämiseen ennen kuin mitään tukia tippuu.
Nykyäänhän toimeentulotukiasiakkaalta edellytetään juuri tuota. Ja silti hirveä haloo, että yhteiskunta elättää.
Mistä keksit väittää, että mulla oli koko opiskelujen ajan 10 000e ylimääräistä tilillä?
Aloin säästää, kun sain veronpalautuksia ekana jouluna. Pistin osan säästöön. Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti. Myöhemmin säästin mm jos opintolainaa jäi yli (asp tilillä isompi korko). Sitten laitoin vähän kesätöistä säästöön. Neljässä vuodessa sain säästettya reilu 4000euroa. Loput säästin töissä ollessani.
En juossut baareissa. En matkustellut. Moni opiskelija teki niin. Aina ei ollut varaa edes siihen koulun parin euron lounaaseen.
Mutta nää on valintoja. Oisin toki voinut olla säästämättä. Oisin päässyt paljon helpommalla. Saanut isoihin menoihin ehkä apuakin sossusta.
Mutta en usko, että olisin ilman takaajia ja säästöjä näin yksinhuoltajana saanut asuntolainaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?
Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...
On se nyt kumma, että ensin käsketään köyhiä säästämään koko vuoden joululahjoihin, lasten suksiin ja luistimiin ja luokkaretkeen, lukiolaisen koulukirjoihin, pesukoneeseen, ilmastointilaitteeseen sun muihin, jotka jokaisella "kuuluu" olla, mutta sitten kun jotain saat säästöön, se vähennetäänkin seuraavien kuukausien tuloista. Eli eipäs sitten ostetakaan niitä luistimia.
Jep. Ja nämä palstan "fiksut" eivät näe tuossa mitään ristiriitaa...
Totuus on ilmeisesti se, että köyhillä ei saisi olla mitään oikeuksia. Odotan sitä, että tällä palstalla aletaan puhumaan köyhien tappamisesta. En yhtään ihmettelisi, vaikka moni täällä sitä kannattaisi, sen verran sydämetöntä porukkaa täällä liikkuu.
On niitä muitakin tukia kuin toimeentulotuki, ja niistä muista tuista saat säästää ihan niin paljon kuin mieli tekee. TTT on vain väliaikaiseksi tarkoitettu täydentävä tukimuoto ihan viimeisessä hädässä.
Otetaanpa konkreettinen esimerkki:
Saan työttömyysetuutta nettona 545 e ja asumistukea 305 e. Nämä tulot/tuet ovat sen verran pienet, että olen oikeutettu n. 45 e suuruiseen toimeentulotukeen kuukausittain.
Millä tavalla minä osoittaisin Kelalle tai sinulle, että minun kuukaudessa säästämäni 20 e ovat työmarkkinatuesta eivätkä toimeentulotuesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.
Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.
En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.
En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.
Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.
Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.
Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki jota saa jos ei ole tuloja tai säästöjä. Lähtokohtana kun kuitenkin on se että omilla varoilla täällä eletään.Mikä tässä on sulle epäselvää?
Nimenomaan näin. Toimeentulotuen tarkoitus on taata välttämättömien menojen kattaminen, jotta kukaan ei niin sanotusti joudu taivasalle tai näänny nälkään. Kyse on eri etuudesta, kuin esimerkiksi työttömyysturva. Jos toimeentulotuesta jää säästöön, niin tietysti se vähennetään tulevasta toimeentulotuesta. Ei siitä ole tarkoitus jäädä viivan alle. On surkuhupaisaa, että niin moni toimeentulotuella eläjä ei ymmärrä tuota yksinkertaista asiaa, vaan nillittää yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuutta tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin opiskelija. Mulla pienet lapset ja avioero. Ja tulin ratkaisuun, että säästän Asp tilille pienistä tuloistani, että saadaan oma koti.
Kyllähän se ärsyttää, että lääkkeet, lääkärit ym pitää maksaa ite vaikka ois kuinka tiukkaa ja käteen jäis oikeesti ei yhtään ruokarahaa. Mutta se oli valinta. Muuta tukea kyllä sai. Jouluna esimerkiksi se lahjakortti millä saatiin ruokaa.Minusta on oikein ettei toimeentulotuella pitäis saada säästää (paitsi just joku pesukone).
Muutenkin edellytykset saada toimeentulotukea pitäisi olla tiukemmat. Ei sen varaan voi eikä pidä laskea budjettiaan, vaan niihin muihin tukiin (jopa köyhän).Nyt olen töissä ja asutaan omakotitalossa. Ollaan totuttu säästämään ja elämään näin. Ei mitään kroisoksia olla nyttenkään.
Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki. Saatiin säästettyä nimittäin noin paljon ja puolet ajasta olin opiskelija. Tukia sain kelalta jatkuvasti mm.asumistuki, lapsilisät, isän laiminlyömät elatusmaksut. Säästöt ei vaikuttanut noihin kelatukiin. Mutta toimeentulotukea ei tullut edes mieleen hakea.
Oletko tietoinen siitä, että kaikki tuet (asumistuki ja toimeentulotuki mukaan lukien) ovat jo aikoja sitten jääneet jälkeen yleisestä vuokratasosta? Ja että monet joutuvat tinkimään ruoasta ja tarpeellisista lääkkeistäkin saadakseen vuokransa maksettua? Ja sinun mielestäsi ttt-tuen saamisen ehtoja pitää entisestään kiristää.
Ja sitten kuitenkin on mielestäsi oikein, että valtio osallistuu joidenkin OMISTUSasunnon hankkimiseen. Voi luoja varjele! Toivon melkein, että se sun omakotitalosi palaa poroksi, sun teksti oli niin röyhkeää jopa tän palstan mittapuiden mukaan.
Siten, että kirjoittaja sai yhteiskunnalta tukia, mutta sai silti pitää asuntosäästötilillään olleet 10 000. Ihan hyvin oltaisiin voitu edellyttää, että hän käyttää nuo 10 000 elämiseen ennen kuin mitään tukia tippuu.
Nykyäänhän toimeentulotukiasiakkaalta edellytetään juuri tuota. Ja silti hirveä haloo, että yhteiskunta elättää.
Mistä keksit väittää, että mulla oli koko opiskelujen ajan 10 000e ylimääräistä tilillä?
Aloin säästää, kun sain veronpalautuksia ekana jouluna. Pistin osan säästöön. Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti. Myöhemmin säästin mm jos opintolainaa jäi yli (asp tilillä isompi korko). Sitten laitoin vähän kesätöistä säästöön. Neljässä vuodessa sain säästettya reilu 4000euroa. Loput säästin töissä ollessani.En juossut baareissa. En matkustellut. Moni opiskelija teki niin. Aina ei ollut varaa edes siihen koulun parin euron lounaaseen.
Mutta nää on valintoja. Oisin toki voinut olla säästämättä. Oisin päässyt paljon helpommalla. Saanut isoihin menoihin ehkä apuakin sossusta.
Mutta en usko, että olisin ilman takaajia ja säästöjä näin yksinhuoltajana saanut asuntolainaakaan.
Tiedän vain sen, minkä kerroit. Lainaus tekstistäsi: "Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki."
Vasta nyt muuten huomasin, että siinä oli YLI 10 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voida vaan maksaa kaikille 800 euroa verotonta perustuloa kuukaudessa. Summa pienenisi sitä mukaa kun tulot kasvavat. Kahdesta ensimmäisestä lapsesta kunnon lapsilisät, sen jälkeen ei mitään. Kelan budjetti on 15 miljardia vuodessa, ja jos tuon saisi byrokratian karsimisella tiputettua kolmasosaan, voisi 10 miljardilla kustantaa yli miljoonan ihmisen perustulon. Miksi tätä ei haluta?
Suomen väkiluku on 5,5 miljoonaa. jos jokaiselle vauvasta vaariin maksettaisiin tuo 800 euroa kuussa, perustulo veisi yksistään noin 53 miljardia, eli saman verran kuin budjetti on kokonaisuudessaan. Ja jos kaikki saa perustuloa, niin miksi vielä pitäisi LISÄKSI lapsilisää maksaa?
Joka perustulomallissa tuo esim 800 euroa on vain laskennallinen summa. Jos tienaa enemmän niin se verotetaan pois tai sitä ei näe ollenkaan. Ja yleensä se koskee myös vain täysi ikäisiä, eikä koske eläkeläisiä jotka saa eläkettä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?
Mitä mä just luin. Oletko näin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloin säästää, kun sain veronpalautuksia ekana jouluna. Pistin osan säästöön. Siitä se sitten pikkuhiljaa lähti. Myöhemmin säästin mm jos opintolainaa jäi yli (asp tilillä isompi korko). Sitten laitoin vähän kesätöistä säästöön. Neljässä vuodessa sain säästettya reilu 4000euroa. Loput säästin töissä ollessani.En juossut baareissa. En matkustellut. Moni opiskelija teki niin. Aina ei ollut varaa edes siihen koulun parin euron lounaaseen.
Mutta en usko, että olisin ilman takaajia ja säästöjä näin yksinhuoltajana saanut asuntolainaakaan.Tiedän vain sen, minkä kerroit. Lainaus tekstistäsi: "Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki."
Vasta nyt muuten huomasin, että siinä oli YLI 10 000.
No totta. Pointtina lähinnä se, että säästöjä ois VOINUT olla enemmän kuin 10 000e ennenkuin ne olisi vaikuttanut kelan tukiin. Kelan sivuilla voi tarkistaa kuinka paljon säästöjä/omaisuutta voi olla minkäkin kokoisella perheellä.
Edit: tähän on tullut näköjään muutos ja nykyään omaisuus ei enää vaikuta tukiin tuonkaan vertaa. Mun opiskeluaikoina se meni perhekoon mukaan.
Asumistukea taisin saada jonkun aikaa myös valmistumiseni jälkeen, tosin pienempää summaa. Taisi olla satasen luokkaa kuukaudessa ja joskus, kun töitä oli vähemmän (tein sijaisuuksia) enemmänkin. Ennen talon ostoa muutimme vuodeksi pienempään ja halvempaan asuntoon. Olin tällöin jo vakiduunissa eikä saatu kelasta kuin lapsilisät ja elatusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki jota saa jos ei ole tuloja tai säästöjä. Lähtokohtana kun kuitenkin on se että omilla varoilla täällä eletään.Mikä tässä on sulle epäselvää?
Nimenomaan näin. Toimeentulotuen tarkoitus on taata välttämättömien menojen kattaminen, jotta kukaan ei niin sanotusti joudu taivasalle tai näänny nälkään. Kyse on eri etuudesta, kuin esimerkiksi työttömyysturva. Jos toimeentulotuesta jää säästöön, niin tietysti se vähennetään tulevasta toimeentulotuesta. Ei siitä ole tarkoitus jäädä viivan alle. On surkuhupaisaa, että niin moni toimeentulotuella eläjä ei ymmärrä tuota yksinkertaista asiaa, vaan nillittää yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuutta tässäkin asiassa.
Miksi välttämättömiksi menoiksi ei sitten lasketa esim talvivaatteita, pesukonetta tai lasten suksia, jos toimeentulosta parina kuukautena laittaa sen verran sivuun ja ostaa sitten, kun rahaa on kertynyt tarpeeksi? Pitäisikö ne ostaa osamaksulla, jotta ne hyväksytään välttämättömiksi menoiksi? Kertamaksulla säästöillä ostettuina ne ovat vain tuhraa luksusta, niinkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jokainen voi kela-tuilla säästää ja se on ihan ok. Täällä oli viestejä ettei lasten joululahjoihin tms voi säästää, jos on köyhä: voipas. Mutta toimeentulotukeen se vaikuttaa ja sen pitääkin vaikuttaa. Muita tukia se ei poista eikä däästöt ole esteenä vsikkaps nyt asumistuen saamiselle.
Itse olen myös sitä mieltä, että Suomessa on paljon köyhiä, jotks eivät saa toimeentulotukea. Esim monet huonossa jamassa olevat yrittäjät, velkaantuneet jne. Toimeentulotuen saajst ei ole Suomen sinoita köyhiä. Moni elää huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin mitä toimeentulotuki olisi. Itse esimerkiksi elin osan opiskeluajasta näin, kun tuli yllättäviä menoja.
Tämän vuoksi mua ehkä suututtaakin niin paljon ihmiset, jotka eivät yhtään ole valmiita tinkimään mistään ja yhteiskunnan pitäisi vaan kustantaa kaikki.
Mä olen hirveän kiitollinen, että sain opiskella, minua tuettiin. Mulla oli katto pään päällä ja pystyin hoitamaan lapset. Monessa maassa en yksinhuoltajana olisi voinut elää näin niinkuin Suomessa. Ei edes lukukausimaksuja!
Säästin kymppitonnia 8-vuotta, joista 4 olin koulussa. En saanut mitään tukia sen enempää kuin muutkaan kanssani opiskelevat.Toimeentulotuki ei ole säästämistä vaan elämistä varten. Sellaisessa elämäntilanteessa, jossa muut turvaverkot puuttuu. Näin itse ajattelen.
Miksi sen pitää vaikuttaa, kerrohan nyt? Jos joku säästää syys-, loka-, ja marraskuun ajan lasten suksiin ja aikoo odottaa vielä joulukuun toimeentulotukea, että saa ne ostettua, sitten tuleekin kelan täti sanomaan, että nämä säästöt nyt vähennetään tämän kuun toimeentulosta. Niin jää sukset ostamatta, kun pitääkin käyttää ne säästöt ruokaan ja vuokraan. Sitten joku neropatti tulee ulisemaan, että "mikset ole ennakoinut ja säästänyt niitä suksia varten".
Mihin asumistuki ja työttömyyskorvaus käytetään, jos toimeentulotuki menee vuokraan?
Ensinnäkin, sanoin ruokaan ja vuokraan. Toiseksi, asumistuki ei kata koko vuokraa, vaan osa pitää maksaa kuitenkin jostain muista tuloista.
OK, jos toimeentulotuki menee vuokraan ja ruokaan, niin mihin se työttömyyskorvaus sitten menee?
Olen muutenkin sitä mieltä, että vaatteita, kosmetiikkaa ja pesuaineita ei tarvitse joka kuukausi ostaa, eli niiden hankintaa ei edes tarvitsisi huomioida joka kuukauden toimeentulotuessa. Koska ne kuitenkin lasketaan mukaan, niin lapsen suksien ostamista voi ennakoida ostamalla aiempina kuukausina varastoon näitä välttämättömiä perustarpeita (tulee myös halvemmaksi, kun ostaa tarjouksesta useamman tuotteen), jotta voi sitten joulukuussa ostaa ne sukset, kun tt-tuesta ei tarvitse jäädä siivua pesuaineille ja hammastahnoille yms.
Olen käynyt kaksi kertaa Pattayalla toimeentulotuesta säästetyillä rahoilla. :D
Nuo ennustettavat välttämättömät menot kuuluisi pystyä kustantamaan ihan niillä tavallisilla yhteiskunnan tuilla. Joissa monessa on vieläpä lapsikorotus ym.
Toimeentulotuki kuuluisi olla viimesijainen tuki. Ei mikään perustoimeentulo. Siksi sen saaminen edellyttääkin tiliotteita, selvityksiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi välttämättömiksi menoiksi ei sitten lasketa esim talvivaatteita, pesukonetta tai lasten suksia, jos toimeentulosta parina kuukautena laittaa sen verran sivuun ja ostaa sitten, kun rahaa on kertynyt tarpeeksi? Pitäisikö ne ostaa osamaksulla, jotta ne hyväksytään välttämättömiksi menoiksi? Kertamaksulla säästöillä ostettuina ne ovat vain tuhraa luksusta, niinkö?
Onko oma pesukone välttämättömyys, jos taloyhtiössä on pesutupa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostamme siis niillä säästöillä kossua aina kuun lopussa, niin olet tyytyväinen. Hellurei!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".
Käteinen on nykyään vähempiarvoista kuin tilillä oleva raha. Sitä ei voi käyttää kaikkiin tarkoituksiin. Et voi välttämättä tallettaa sitä myöhemmin tilille tai maksaa laskuja ja verkkokaupassa et tietenkään yleensä voi maksaa käteisellä.
Totta on sekin fakta, että se joka nämä koukerot osaa, osaa myös kiertää sääntöjä. Ei niitä säästöjä, kuten ei mitään saamiaan lahjarahoja tms. kannata tilillä pitää eikä sinne laittaa. Käteisenä vaan ja täydet ttt:t. Onhan se väärin että esim. alaikäisen lapsen kesätienestit tai stipendit ja rippilahjat tilillä vaikuttavat vähentävästi perheen toimeentulotukeen. Joku raja ja kohtuus näissä tulkinnoissakin pitää olla. Kela vain on vielä kasvottomampi laitos ja tuntuu että etsii jokaisen kiven alta jonkun pykälän millä voi avut evätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?
Meet töihin niinku kaikki muutki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?
Eli sinun arvomaailmassasi suomalaisten veronmaksajien tehtävä on maksaa sinun velkasi? Jos sinulla ei ole varaa maksaa velkojasi, jätät ne maksamatta. Ne menevät ulosottoon ja lyhennät niitä sitten, kun siihen on varaa. Niin yksinkertaista se on.
Toivottavasti tämä on trolli, muussa tapauksessa tarvitaan todella paljon kiristyksiä tukipolitiikkaan.
Mietipäs nyt vähän... ulosotossa ylimääräiset maksut nousevat helposti paljon alkuperäistä velkaa suuremmiksi ja siitä on hyvin vaikea enää nousta elämään omilla tuloillaan.
Suomen väkiluku on 5,5 miljoonaa. jos jokaiselle vauvasta vaariin maksettaisiin tuo 800 euroa kuussa, perustulo veisi yksistään noin 53 miljardia, eli saman verran kuin budjetti on kokonaisuudessaan. Ja jos kaikki saa perustuloa, niin miksi vielä pitäisi LISÄKSI lapsilisää maksaa?