Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille
Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.
Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.
En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.
En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.
Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.
Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.
Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.
Kommentit (192)
Voi, mut ei yli 50e. Ainakaan tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jokainen voi kela-tuilla säästää ja se on ihan ok. Täällä oli viestejä ettei lasten joululahjoihin tms voi säästää, jos on köyhä: voipas. Mutta toimeentulotukeen se vaikuttaa ja sen pitääkin vaikuttaa. Muita tukia se ei poista eikä däästöt ole esteenä vsikkaps nyt asumistuen saamiselle.
Itse olen myös sitä mieltä, että Suomessa on paljon köyhiä, jotks eivät saa toimeentulotukea. Esim monet huonossa jamassa olevat yrittäjät, velkaantuneet jne. Toimeentulotuen saajst ei ole Suomen sinoita köyhiä. Moni elää huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin mitä toimeentulotuki olisi. Itse esimerkiksi elin osan opiskeluajasta näin, kun tuli yllättäviä menoja.
Tämän vuoksi mua ehkä suututtaakin niin paljon ihmiset, jotka eivät yhtään ole valmiita tinkimään mistään ja yhteiskunnan pitäisi vaan kustantaa kaikki.
Mä olen hirveän kiitollinen, että sain opiskella, minua tuettiin. Mulla oli katto pään päällä ja pystyin hoitamaan lapset. Monessa maassa en yksinhuoltajana olisi voinut elää näin niinkuin Suomessa. Ei edes lukukausimaksuja!
Säästin kymppitonnia 8-vuotta, joista 4 olin koulussa. En saanut mitään tukia sen enempää kuin muutkaan kanssani opiskelevat.Toimeentulotuki ei ole säästämistä vaan elämistä varten. Sellaisessa elämäntilanteessa, jossa muut turvaverkot puuttuu. Näin itse ajattelen.
Miksi sen pitää vaikuttaa, kerrohan nyt? Jos joku säästää syys-, loka-, ja marraskuun ajan lasten suksiin ja aikoo odottaa vielä joulukuun toimeentulotukea, että saa ne ostettua, sitten tuleekin kelan täti sanomaan, että nämä säästöt nyt vähennetään tämän kuun toimeentulosta. Niin jää sukset ostamatta, kun pitääkin käyttää ne säästöt ruokaan ja vuokraan. Sitten joku neropatti tulee ulisemaan, että "mikset ole ennakoinut ja säästänyt niitä suksia varten".
Mihin asumistuki ja työttömyyskorvaus käytetään, jos toimeentulotuki menee vuokraan?
Ensinnäkin, sanoin ruokaan ja vuokraan. Toiseksi, asumistuki ei kata koko vuokraa, vaan osa pitää maksaa kuitenkin jostain muista tuloista.
OK, jos toimeentulotuki menee vuokraan ja ruokaan, niin mihin se työttömyyskorvaus sitten menee?
Olen muutenkin sitä mieltä, että vaatteita, kosmetiikkaa ja pesuaineita ei tarvitse joka kuukausi ostaa, eli niiden hankintaa ei edes tarvitsisi huomioida joka kuukauden toimeentulotuessa. Koska ne kuitenkin lasketaan mukaan, niin lapsen suksien ostamista voi ennakoida ostamalla aiempina kuukausina varastoon näitä välttämättömiä perustarpeita (tulee myös halvemmaksi, kun ostaa tarjouksesta useamman tuotteen), jotta voi sitten joulukuussa ostaa ne sukset, kun tt-tuesta ei tarvitse jäädä siivua pesuaineille ja hammastahnoille yms.
Oletko vähän yksinkertainen? Eihän niitä ole mitenkään korvamerkitty, mikä raha menee mihinkin. Jos vuokra + ruoka + laskut ovat kuukaudessa vaikka 1500 ja toimeentulotuki ja asumistuki ja työttömyyskorvaus tai mitä tahansa ne tuoet nyt sitten ovatkin, tekevät yhteensä 1530, niin mitä väliä sillä on, mikä raha maksetaan mistäkin. Kokonaistulot ja menothan siinä ratkaisevat. En tajua, mitä sinä siinä nyt nillität. Unohditko, että ruoan ja vuokran lisäksi pitää maksaa myös esimerkiksi sähkölaskuja, vesimaksuja, lasten hoitomaksuja, puhelin- ja nettilaskuja jne. Ne kaikki lasketaan siihen keskimääräiseen kuukausiarvioon, eikä niitä eritellä, millä kuulla ostetaan hammastahnaa ja millä kuulla tulee sähkölasku tai ostetaan talvivaatteita. Jos näin tehtäisiin, saisit jatkuvasti kiikuttaa kuitteja hammastahnasta, vessapapereista ja imurin pölypusseista.
Voi luoja! Tosiaan yhden kuukauden pesuainerahoillahan voi ostaakin sukset tai toppatakin! :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.
Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.
En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.
En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.
Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.
Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.
Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.
Toimeentulotuki on viimesijainen tuki jota saa jos ei ole tuloja tai säästöjä. Lähtokohtana kun kuitenkin on se että omilla varoilla täällä eletään.Mikä tässä on sulle epäselvää?
Nimenomaan näin. Toimeentulotuen tarkoitus on taata välttämättömien menojen kattaminen, jotta kukaan ei niin sanotusti joudu taivasalle tai näänny nälkään. Kyse on eri etuudesta, kuin esimerkiksi työttömyysturva. Jos toimeentulotuesta jää säästöön, niin tietysti se vähennetään tulevasta toimeentulotuesta. Ei siitä ole tarkoitus jäädä viivan alle. On surkuhupaisaa, että niin moni toimeentulotuella eläjä ei ymmärrä tuota yksinkertaista asiaa, vaan nillittää yhteiskunnan epäoikeudenmukaisuutta tässäkin asiassa.
Miksi välttämättömiksi menoiksi ei sitten lasketa esim talvivaatteita, pesukonetta tai lasten suksia, jos toimeentulosta parina kuukautena laittaa sen verran sivuun ja ostaa sitten, kun rahaa on kertynyt tarpeeksi? Pitäisikö ne ostaa osamaksulla, jotta ne hyväksytään välttämättömiksi menoiksi? Kertamaksulla säästöillä ostettuina ne ovat vain tuhraa luksusta, niinkö?
Onko oma pesukone välttämättömyys, jos taloyhtiössä on pesutupa?
No ei sitten varmaan. Entä sitten? Onhan näitä välttämättömyyksiä muitakin. Esim talvivaatteet ja kengät tai lapselle sukset tai polkupyörä. Ihan turha nyt vääntää jostain pesukoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin opiskelija. Mulla pienet lapset ja avioero. Ja tulin ratkaisuun, että säästän Asp tilille pienistä tuloistani, että saadaan oma koti.
Kyllähän se ärsyttää, että lääkkeet, lääkärit ym pitää maksaa ite vaikka ois kuinka tiukkaa ja käteen jäis oikeesti ei yhtään ruokarahaa. Mutta se oli valinta. Muuta tukea kyllä sai. Jouluna esimerkiksi se lahjakortti millä saatiin ruokaa.Minusta on oikein ettei toimeentulotuella pitäis saada säästää (paitsi just joku pesukone).
Muutenkin edellytykset saada toimeentulotukea pitäisi olla tiukemmat. Ei sen varaan voi eikä pidä laskea budjettiaan, vaan niihin muihin tukiin (jopa köyhän).Nyt olen töissä ja asutaan omakotitalossa. Ollaan totuttu säästämään ja elämään näin. Ei mitään kroisoksia olla nyttenkään.
Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki. Saatiin säästettyä nimittäin noin paljon ja puolet ajasta olin opiskelija. Tukia sain kelalta jatkuvasti mm.asumistuki, lapsilisät, isän laiminlyömät elatusmaksut. Säästöt ei vaikuttanut noihin kelatukiin. Mutta toimeentulotukea ei tullut edes mieleen hakea.
Oletko tietoinen siitä, että kaikki tuet (asumistuki ja toimeentulotuki mukaan lukien) ovat jo aikoja sitten jääneet jälkeen yleisestä vuokratasosta? Ja että monet joutuvat tinkimään ruoasta ja tarpeellisista lääkkeistäkin saadakseen vuokransa maksettua? Ja sinun mielestäsi ttt-tuen saamisen ehtoja pitää entisestään kiristää.
Ja sitten kuitenkin on mielestäsi oikein, että valtio osallistuu joidenkin OMISTUSasunnon hankkimiseen. Voi luoja varjele! Toivon melkein, että se sun omakotitalosi palaa poroksi, sun teksti oli niin röyhkeää jopa tän palstan mittapuiden mukaan.
No eikös ne muut tuet pitäisi ennemmin nostaa oikealle tasolle, jos ne kerta on riittämättömät?
Miten tarkoitat valtion osallistuneen meidän omistusasunnon ostamiseen? Luuletko, että sain muita enemmän tukia vai? En tehnyt kesätöitä ja nostelin toimeentulotukea? Ei tarvittu joka vuosi opintolainaa?
Nostin kaikki opintolainat. Jouduin tekemään töitä. Maksoin kaikki sähkö, lääkäri, sairaala ym kulut itse. Tulona oli opintotuki, asumistuki, opintolaina, kahden lapsen elatusmaksut ja lapsilisät. Noista säästettiin. Ei ollut puhettakaan pesukoneista tai ulkomaanmatkoista.On riittämättömät. Suomi on maailman köyhimpien maiden kanssa samalla tasolla eli yhtä huono perusturva.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806152201015807_u0.shtml
Aika paksua väittää, että Suomessa perusturva olisi maailman köyhimpien maiden tasolla! Kun niissä maailman köyhimmissä maissa ei ole lainkaan perusturvaa ja köyhät jätetään kirjaimellisesti katuojaan kuolemaan nälkään ja tauteihin. Köyhinkin suomalainen on koko maailman mittakaavassa hyvin toimeentuleva ellei jopa rikas.
Jos romaniaa ei lasketa köyhäksi maaksi niin sitten olet oikeassa, mutta se lasketaan maailman köyhimpien maiden joukkoon. So, suomen toimeentulotuki on maailman köyhimpien maiden tasolla.
Oytakaa hyvät ihmiset selvää ennen kuin olette tietävinänne.
https://www.nelonen.fi/ohjelmat/arman-pohjantahden-alla/2136832-sosiaal…
T: omillaan toimeen tuleva
Vierailija kirjoitti:
Nuo ennustettavat välttämättömät menot kuuluisi pystyä kustantamaan ihan niillä tavallisilla yhteiskunnan tuilla. Joissa monessa on vieläpä lapsikorotus ym.
Toimeentulotuki kuuluisi olla viimesijainen tuki. Ei mikään perustoimeentulo. Siksi sen saaminen edellyttääkin tiliotteita, selvityksiä jne.
No jos ne pystyisi kustantamaan muista tuista, niin eihän silloin olisi edes tarvetta toimeentulotuelle. Sitähän saa ainoastaan, kun muut tulot eivät ole riittävät. Ja silloin se nimenomaan on sitä perustoimeentuloa. Jotkut elävät pelkästään ttt: n varassa, mutta useimmat saavat sitä muiden tulojen lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta jokainen voi kela-tuilla säästää ja se on ihan ok. Täällä oli viestejä ettei lasten joululahjoihin tms voi säästää, jos on köyhä: voipas. Mutta toimeentulotukeen se vaikuttaa ja sen pitääkin vaikuttaa. Muita tukia se ei poista eikä däästöt ole esteenä vsikkaps nyt asumistuen saamiselle.
Itse olen myös sitä mieltä, että Suomessa on paljon köyhiä, jotks eivät saa toimeentulotukea. Esim monet huonossa jamassa olevat yrittäjät, velkaantuneet jne. Toimeentulotuen saajst ei ole Suomen sinoita köyhiä. Moni elää huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin mitä toimeentulotuki olisi. Itse esimerkiksi elin osan opiskeluajasta näin, kun tuli yllättäviä menoja.
Tämän vuoksi mua ehkä suututtaakin niin paljon ihmiset, jotka eivät yhtään ole valmiita tinkimään mistään ja yhteiskunnan pitäisi vaan kustantaa kaikki.
Mä olen hirveän kiitollinen, että sain opiskella, minua tuettiin. Mulla oli katto pään päällä ja pystyin hoitamaan lapset. Monessa maassa en yksinhuoltajana olisi voinut elää näin niinkuin Suomessa. Ei edes lukukausimaksuja!
Säästin kymppitonnia 8-vuotta, joista 4 olin koulussa. En saanut mitään tukia sen enempää kuin muutkaan kanssani opiskelevat.Toimeentulotuki ei ole säästämistä vaan elämistä varten. Sellaisessa elämäntilanteessa, jossa muut turvaverkot puuttuu. Näin itse ajattelen.
Miksi sen pitää vaikuttaa, kerrohan nyt? Jos joku säästää syys-, loka-, ja marraskuun ajan lasten suksiin ja aikoo odottaa vielä joulukuun toimeentulotukea, että saa ne ostettua, sitten tuleekin kelan täti sanomaan, että nämä säästöt nyt vähennetään tämän kuun toimeentulosta. Niin jää sukset ostamatta, kun pitääkin käyttää ne säästöt ruokaan ja vuokraan. Sitten joku neropatti tulee ulisemaan, että "mikset ole ennakoinut ja säästänyt niitä suksia varten".
Mihin asumistuki ja työttömyyskorvaus käytetään, jos toimeentulotuki menee vuokraan?
Ensinnäkin, sanoin ruokaan ja vuokraan. Toiseksi, asumistuki ei kata koko vuokraa, vaan osa pitää maksaa kuitenkin jostain muista tuloista.
OK, jos toimeentulotuki menee vuokraan ja ruokaan, niin mihin se työttömyyskorvaus sitten menee?
Olen muutenkin sitä mieltä, että vaatteita, kosmetiikkaa ja pesuaineita ei tarvitse joka kuukausi ostaa, eli niiden hankintaa ei edes tarvitsisi huomioida joka kuukauden toimeentulotuessa. Koska ne kuitenkin lasketaan mukaan, niin lapsen suksien ostamista voi ennakoida ostamalla aiempina kuukausina varastoon näitä välttämättömiä perustarpeita (tulee myös halvemmaksi, kun ostaa tarjouksesta useamman tuotteen), jotta voi sitten joulukuussa ostaa ne sukset, kun tt-tuesta ei tarvitse jäädä siivua pesuaineille ja hammastahnoille yms.
Taas joku luulee ttt:n olevan ylimääräinen diskoraha kaiken päälle. Minulla jää työmarkkinatuesta noin 60€ vuokran jälkeen. Kaikki varmaan ymmärtää, että ttt täydentää tässä tapauksessa toimeentuloa, eli on noin 150 euroa. Huom! Ei siis 491€!
En koskaan osta vuoden vaatteita, hygieniatarvikkeita, meikkejä ym. kerralla, vaan kyllä niitä menoja riittää joka kuulle. Se ei tietenkään tarkoita, että koko vaatekaappi laitetaan uusiksi, vaan tässä kuussa parit pikkarit, ensi kuussa t-paita, syyskuussa kengät. Saippua, sampoo, hammastahna, pyykkiaine, pesuaine, tamponit jne. Ei tarvitse olla mitään hajuvesiä tai kalliita kynsilakkoja, kun rahaa menee muutama satanen vuodessa. Pyykinpesuaineeseen saa menemään yksin 15-20€ vuodessa.
Niinpä. Tuo yksi vastaaja näköjään luulee, että vuokra maksetaan asumistuella ja ruoka työttömyyskorvauksella ja toimeentulotukea haetaan sitten shampoota ja vessapaperia varten. Ihanan yksinkertainen ajatustapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku luulee ttt:n olevan ylimääräinen diskoraha kaiken päälle. Minulla jää työmarkkinatuesta noin 60€ vuokran jälkeen. Kaikki varmaan ymmärtää, että ttt täydentää tässä tapauksessa toimeentuloa, eli on noin 150 euroa. Huom! Ei siis 491€!
En koskaan osta vuoden vaatteita, hygieniatarvikkeita, meikkejä ym. kerralla, vaan kyllä niitä menoja riittää joka kuulle. Se ei tietenkään tarkoita, että koko vaatekaappi laitetaan uusiksi, vaan tässä kuussa parit pikkarit, ensi kuussa t-paita, syyskuussa kengät. Saippua, sampoo, hammastahna, pyykkiaine, pesuaine, tamponit jne. Ei tarvitse olla mitään hajuvesiä tai kalliita kynsilakkoja, kun rahaa menee muutama satanen vuodessa. Pyykinpesuaineeseen saa menemään yksin 15-20€ vuodessa.
Unohtuiko mainita asumistuki? Vaikka toimeentulotuki on 150e niin silti sinulla pitäisi asumismenojen jälkeen jäädä 491e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?
Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...
No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?
Eli sinun arvomaailmassasi suomalaisten veronmaksajien tehtävä on maksaa sinun velkasi? Jos sinulla ei ole varaa maksaa velkojasi, jätät ne maksamatta. Ne menevät ulosottoon ja lyhennät niitä sitten, kun siihen on varaa. Niin yksinkertaista se on.
Toivottavasti tämä on trolli, muussa tapauksessa tarvitaan todella paljon kiristyksiä tukipolitiikkaan.
Mietipäs nyt vähän... ulosotossa ylimääräiset maksut nousevat helposti paljon alkuperäistä velkaa suuremmiksi ja siitä on hyvin vaikea enää nousta elämään omilla tuloillaan.
Opintotukea ei lasketa menoksi mutta jos se menee ulosottoon niin ulosotto hyväksytään menoksi ja silloin on mahdollisuus toimentulotukeen. Eli kun henkilöllä ei ole mahdollisuus säästää niin tavallaan sitten ulosoton kautta yhteiskunta tukee tätä velanmaksua eli halvemmaksi tulisi antaa säästää se parikymppiä kuussa.
Miten ei 500 euroa kuukaudessa riitä yhdelle ihmisille kuukauden ruokaan ja muuhun tarvittavaan? Se riittää minullakin, joka käyn töissä. Sitten vielä jokaisesta lapsesta saa 300 euroa lisää. Kenellä menee lapseen 300 euroa kuukaudessa!? Väkisinkin jää säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".
Käteinen on nykyään vähempiarvoista kuin tilillä oleva raha. Sitä ei voi käyttää kaikkiin tarkoituksiin. Et voi välttämättä tallettaa sitä myöhemmin tilille tai maksaa laskuja ja verkkokaupassa et tietenkään yleensä voi maksaa käteisellä.
Käteisellä voi edelleen ostaa kaikenlaista kivijalkakaupoista. Laskut voi maksaa ja verkko-ostoksia tehdä niillä rahoilla, jotka on tilillä.
Jos pitää tehdä joku iso kertaostos verkkokaupasta, niin voi maksaa vaikka jollekin kaverille käteisenä, joka sitten maksaa sen omalta tililtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän yksinkertainen? Eihän niitä ole mitenkään korvamerkitty, mikä raha menee mihinkin. Jos vuokra + ruoka + laskut ovat kuukaudessa vaikka 1500 ja toimeentulotuki ja asumistuki ja työttömyyskorvaus tai mitä tahansa ne tuoet nyt sitten ovatkin, tekevät yhteensä 1530, niin mitä väliä sillä on, mikä raha maksetaan mistäkin. Kokonaistulot ja menothan siinä ratkaisevat. En tajua, mitä sinä siinä nyt nillität. Unohditko, että ruoan ja vuokran lisäksi pitää maksaa myös esimerkiksi sähkölaskuja, vesimaksuja, lasten hoitomaksuja, puhelin- ja nettilaskuja jne. Ne kaikki lasketaan siihen keskimääräiseen kuukausiarvioon, eikä niitä eritellä, millä kuulla ostetaan hammastahnaa ja millä kuulla tulee sähkölasku tai ostetaan talvivaatteita. Jos näin tehtäisiin, saisit jatkuvasti kiikuttaa kuitteja hammastahnasta, vessapapereista ja imurin pölypusseista.
Työttömällä ei pitäisi olla järin suuret päivähoitomaksut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi toimeentulotukea pitäisi maksaa, jos henkilöllä on omaakin rahaa?
etsää joka kk käytä pilkulleen samaa määrää,
esimerkiksi näin helteillä kuluu juomaa enemmän, joskus täytyy käydä lääkärissä tai ostaa mahd halpa tietokone jolle pääset hoitaan nämä asiat ja työnhaun, ei todellakaan riitä voimat hyppiä kirjastoon joka pv ja saattaa säästää matkakuluissa tietokoneen hinnan vuodessa helpostikkin, paremmin hoituu hommat kun on vähän puskuria etkä joudu lykkään lääkärillä käyntiä teknillisyyden vuoksi kun joku nipo kitisee että eisaa säästää seetana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?
Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...
No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?
Eli sinun arvomaailmassasi suomalaisten veronmaksajien tehtävä on maksaa sinun velkasi? Jos sinulla ei ole varaa maksaa velkojasi, jätät ne maksamatta. Ne menevät ulosottoon ja lyhennät niitä sitten, kun siihen on varaa. Niin yksinkertaista se on.
Toivottavasti tämä on trolli, muussa tapauksessa tarvitaan todella paljon kiristyksiä tukipolitiikkaan.
Mietipäs nyt vähän... ulosotossa ylimääräiset maksut nousevat helposti paljon alkuperäistä velkaa suuremmiksi ja siitä on hyvin vaikea enää nousta elämään omilla tuloillaan.
Opintotukea ei lasketa menoksi mutta jos se menee ulosottoon niin ulosotto hyväksytään menoksi ja silloin on mahdollisuus toimentulotukeen. Eli kun henkilöllä ei ole mahdollisuus säästää niin tavallaan sitten ulosoton kautta yhteiskunta tukee tätä velanmaksua eli halvemmaksi tulisi antaa säästää se parikymppiä kuussa.
Juuri näin. Ulosotto muuten huomioidaan tt-tuessa vain, jos se pidätetään suoraan palkasta. Jos maksaa jonkun uo:n kanssa tehdyn maksusuunnitelman/-sopimuksen mukaan, sitä ei huomioida menona toimeentulotuessa.
Vierailija kirjoitti:
Miten ei 500 euroa kuukaudessa riitä yhdelle ihmisille kuukauden ruokaan ja muuhun tarvittavaan? Se riittää minullakin, joka käyn töissä. Sitten vielä jokaisesta lapsesta saa 300 euroa lisää. Kenellä menee lapseen 300 euroa kuukaudessa!? Väkisinkin jää säästöön.
Kyllä kai se riittääkin, jos ei ole esim opintolainaa tai isoja laskuja tai lääkkeitä. Mutta eikö tässä nyt puhuttu siitä, että jos laitat muutaman kympin sivuun, että saat parin kuukauden päästä ostaa talvivaatteet, niin ne säästöt vähennetään seuraavista tuista. SIlloin ei ole enää 500 euroa, etkä osta niitä talvivaatteitakaan. Jos ostat ne väärällä kuulla, ne eivät olekaan välttämättömiä, vaikka periaatteessa ne on laskettu tuohon minimitulotasoon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisät leikataan toimeentulotuesta. Harvassa paikassa saa yksiön alle 500 eurolla, saati sitten ruuat päälle.
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineeseen saa menemään yksin 15-20€ vuodessa.
Peset siis yksinasuvana pyykkiä 3 koneellista viikossa joka viikko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömällä ei pitäisi olla järin suuret päivähoitomaksut.
Ai tässäkö ei nyt lasketa esim opiskelijoita ja pätkätyöläisiä mukaan ollenkaan? Etkö tiennyt, että ihan työssäkäyvätkin voivat saada toimeentulotukea?
Aika jänniä harhaluuloja tässä ketjussa. Ikään kuin toimeentulotuki olisi ainoastaan työttömille ja asumistuki olisi koko vuokran suuruinen.