Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille

Vierailija
25.07.2018 |

Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.

Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.

En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.

En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.

Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.

Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.

Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.

Kommentit (192)

Vierailija
81/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset nosta niitä rahoja taskuusi? niin tilit on tyjä joka kk ja haet toimeentulotukee normaalisti. uuno!

Vierailija
82/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa pankista tallelokero ja säilytä siellä testamenttia. Tämä on se syy minkä kerrot, jos kysytään miksi sinulla on tallelokero.

Nosta säästämäsi rahat tililtä ja vie tallelokeroon.

Jos petosta epäillään, se voidaan tutkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin opiskelija. Mulla pienet lapset ja avioero. Ja tulin ratkaisuun, että säästän Asp tilille pienistä tuloistani, että saadaan oma koti.

Kyllähän se ärsyttää, että lääkkeet, lääkärit ym pitää maksaa ite vaikka ois kuinka tiukkaa ja käteen jäis oikeesti ei yhtään ruokarahaa. Mutta se oli valinta. Muuta tukea kyllä sai. Jouluna esimerkiksi se lahjakortti millä saatiin ruokaa.

Minusta on oikein ettei toimeentulotuella pitäis saada säästää (paitsi just joku pesukone).

Muutenkin edellytykset saada toimeentulotukea pitäisi olla tiukemmat. Ei sen varaan voi eikä pidä laskea budjettiaan, vaan niihin muihin tukiin (jopa köyhän).

Nyt olen töissä ja asutaan omakotitalossa. Ollaan totuttu säästämään ja elämään näin. Ei mitään kroisoksia olla nyttenkään.

Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki. Saatiin säästettyä nimittäin noin paljon ja puolet ajasta olin opiskelija. Tukia sain kelalta jatkuvasti mm.asumistuki, lapsilisät, isän laiminlyömät elatusmaksut. Säästöt ei vaikuttanut noihin kelatukiin. Mutta toimeentulotukea ei tullut edes mieleen hakea.

Oletko tietoinen siitä, että kaikki tuet (asumistuki ja toimeentulotuki mukaan lukien) ovat jo aikoja sitten jääneet jälkeen yleisestä vuokratasosta? Ja että monet joutuvat tinkimään ruoasta ja tarpeellisista lääkkeistäkin saadakseen vuokransa maksettua? Ja sinun mielestäsi ttt-tuen saamisen ehtoja pitää entisestään kiristää.

Ja sitten kuitenkin on mielestäsi oikein, että valtio osallistuu joidenkin OMISTUSasunnon hankkimiseen. Voi luoja varjele! Toivon melkein, että se sun omakotitalosi palaa poroksi, sun teksti oli niin röyhkeää jopa tän palstan mittapuiden mukaan.

No eikös ne muut tuet pitäisi ennemmin nostaa oikealle tasolle, jos ne kerta on riittämättömät?

Miten tarkoitat valtion osallistuneen meidän omistusasunnon ostamiseen? Luuletko, että sain muita enemmän tukia vai? En tehnyt kesätöitä ja nostelin toimeentulotukea? Ei tarvittu joka vuosi opintolainaa?

Nostin kaikki opintolainat. Jouduin tekemään töitä. Maksoin kaikki sähkö, lääkäri, sairaala ym kulut itse. Tulona oli opintotuki, asumistuki, opintolaina, kahden lapsen elatusmaksut ja lapsilisät. Noista säästettiin. Ei ollut puhettakaan pesukoneista tai ulkomaanmatkoista.

On riittämättömät. Suomi on maailman köyhimpien maiden kanssa samalla tasolla eli yhtä huono perusturva.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806152201015807_u0.shtml

Vierailija
84/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko siis tukiasiakkaan puolisokin sitten kuukausittain tyhjentämään tilinsä vaikka kävisi töissä, jottei ns. ylimääräistä rahaa ole tileilllä näkyvissä? Aikamoista pelleilyä, voihan sitä säästää tietysti sitten vaikka sinne sukan varteen.

Vierailija
85/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo ylipäätään voi olla laillista, kun ajatellaan, että jokaiselle kuuluu tietty määrä toimeentuloa per kk ja sillä sipuli. Miten voidaankin yhtäkkiä sanoa, että kun et viime kuulla käyttänytkään kaikkea, sinulla ei ole myöskään siihen oikeutta, vaan se otetaan takaisin? Eihän se ole mitään ylimääräistä, vaan ihan sitä samaa rahaa, johon viime kuulla vielä oli oikeutettu. 

Ei toimeentulotuki kaikille kuulu. Se on apu niille, jitka ei tuusta huolimatta selviydy taloudestaan.

Lähtökohtaisesti omat tulot pitäisi riittää. Opintotuki. Työttömyystuki. Kotihoidontuki. Palkka.

Siksi vaaditaan elatusmaksut, opintolainat ym ensisijaiset tulonlähteet maksuun ENNENKUIN toimeentulotukea voidaan edes harkita. Ja sekin on niin epäreilua monen mielestä, jotka pitää toimeentulotukea ensisijaisena tulona.

Niin. Ja sille on laskettu tietyt arvot, millä keskivertoihmisen pitää pärjätä. Jos tulot jää alle sen laskennan, toimeentulotuki täydentää esim sitä opintotukea. Mutta sitten yhtäkkiä sanotaankin, että "ehei kuules, sinun pitääkin pärjätä keskimäärin vähemmällä, kuin lakisääteisesti on määrätty, koska käytit sen rahan vääränä ajankohtana". 

Vierailija
86/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomen sosiaaliturva on Espanjaakin huonompi."

https://www.aamulehti.fi/kotimaa/suomen-sosiaaliturva-on-espanjaakin-hu…

Vierailija
87/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraa pankista tallelokero ja säilytä siellä testamenttia. Tämä on se syy minkä kerrot, jos kysytään miksi sinulla on tallelokero.

Nosta säästämäsi rahat tililtä ja vie tallelokeroon.

Jos petosta epäillään, se voidaan tutkia.

Tutkitaanko per seen reikäkin? Laitan sinne, voi sitten sossutäti tulla tekemään tutkimuksen jos epäilyttää.

Vierailija
88/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toimeentulotuesta säästettyä rahaa ei huomioida tulona. Toimeentulotuesta voi kyllä säästää. Ei sitä ole edes tarkoitettu niin, että tuhlaat joka kuukausi rahat viimeisestä senttiä myöten ja sitten kun pitää ostaa uusi talvitakki, ei olekaan varaa. Siitä pitääkin säästää, jos meinaa joskus ostaa esimerkiksi vaatteita tai kodinkoneita.

Jos ennen toimeentulotukiasiakkuutta säästät ja laitat rahastoihin, niin toki ne huomioidaan tulona kun ensimmäisen kerran toimeentulotukea haet.

Vierailija
89/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=94&t=23092

Kela vastaa näin: "Jos on pystynyt säästämään aikaisemmin maksetusta toimeentulotuesta, säästö jätetään huomioimatta. Hakijaa voidaan pyytää antamaan selvitys säästöistään, säästöjen tuotoista ja niiden alkuperästä sekä kunnan päätös siitä kuinka niitä on tuloina huomioitu. "

Mä saan asumistukea, työttömyystukea ja tt-tukea (olen työharjottelussa 9e/pvä). Olen alkanut pistämään toimeentulotuen omalle tililleen, jolle ei mitään muuta tule. Yritän pitää säästössä mahdollisimman paljon ja elää niukasti muilla tuillani, mutta laskuihin se usein hupenee. Jos jotain jää säästöön, niin sitten kela ainakin näkee että on säästetty juuri toimeentulotuesta, eikä voi ottaa sitä pois.

Miksi se on niin kauheaa joillekin, että köyhäkin sais koottua parin sadan euron puskurin? :O Mä sain ostettua tarjouksesta 100 euron pakastimen tuolla omalla tilillä olleella tuella ja sillä säästän ruokakuluissa, kun voi tehdä isoja satseja kerralla.

Oisko mun tosiaan ollu parempi elää leveämmin ja hakea tuohon täydentävää tukea?

Vierailija
90/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta toimeentulotuesta pystyy säästämään, pitää tinkiä jo ihan perustarpeista tai saada apua jostain ulkopuolelta. Ei se riitä välttämättömäänkään kulutukseen. Jotkut ehkä pystyvätkin, mutta haluaisin nähdä heidän ruokavalionsa ja vaatepartensa. Yleensä se "säästäminen" on vain sitä, että lykätään jotain pakollista hankintaa niin pitkään kuin pystyy. 

Vierailija
91/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin opiskelija. Mulla pienet lapset ja avioero. Ja tulin ratkaisuun, että säästän Asp tilille pienistä tuloistani, että saadaan oma koti.

Kyllähän se ärsyttää, että lääkkeet, lääkärit ym pitää maksaa ite vaikka ois kuinka tiukkaa ja käteen jäis oikeesti ei yhtään ruokarahaa. Mutta se oli valinta. Muuta tukea kyllä sai. Jouluna esimerkiksi se lahjakortti millä saatiin ruokaa.

Minusta on oikein ettei toimeentulotuella pitäis saada säästää (paitsi just joku pesukone).

Muutenkin edellytykset saada toimeentulotukea pitäisi olla tiukemmat. Ei sen varaan voi eikä pidä laskea budjettiaan, vaan niihin muihin tukiin (jopa köyhän).

Nyt olen töissä ja asutaan omakotitalossa. Ollaan totuttu säästämään ja elämään näin. Ei mitään kroisoksia olla nyttenkään.

Minusta se jo on hyvä, että edes yli 10 000e asuntosäästöt ei vaikuttanut muihin kelatukiin kuten asumistuki, opintotuki. Saatiin säästettyä nimittäin noin paljon ja puolet ajasta olin opiskelija. Tukia sain kelalta jatkuvasti mm.asumistuki, lapsilisät, isän laiminlyömät elatusmaksut. Säästöt ei vaikuttanut noihin kelatukiin. Mutta toimeentulotukea ei tullut edes mieleen hakea.

Oletko tietoinen siitä, että kaikki tuet (asumistuki ja toimeentulotuki mukaan lukien) ovat jo aikoja sitten jääneet jälkeen yleisestä vuokratasosta? Ja että monet joutuvat tinkimään ruoasta ja tarpeellisista lääkkeistäkin saadakseen vuokransa maksettua? Ja sinun mielestäsi ttt-tuen saamisen ehtoja pitää entisestään kiristää.

Ja sitten kuitenkin on mielestäsi oikein, että valtio osallistuu joidenkin OMISTUSasunnon hankkimiseen. Voi luoja varjele! Toivon melkein, että se sun omakotitalosi palaa poroksi, sun teksti oli niin röyhkeää jopa tän palstan mittapuiden mukaan.

No eikös ne muut tuet pitäisi ennemmin nostaa oikealle tasolle, jos ne kerta on riittämättömät?

Miten tarkoitat valtion osallistuneen meidän omistusasunnon ostamiseen? Luuletko, että sain muita enemmän tukia vai? En tehnyt kesätöitä ja nostelin toimeentulotukea? Ei tarvittu joka vuosi opintolainaa?

Nostin kaikki opintolainat. Jouduin tekemään töitä. Maksoin kaikki sähkö, lääkäri, sairaala ym kulut itse. Tulona oli opintotuki, asumistuki, opintolaina, kahden lapsen elatusmaksut ja lapsilisät. Noista säästettiin. Ei ollut puhettakaan pesukoneista tai ulkomaanmatkoista.

On riittämättömät. Suomi on maailman köyhimpien maiden kanssa samalla tasolla eli yhtä huono perusturva.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201806152201015807_u0.shtml

Aika paksua väittää, että Suomessa perusturva olisi maailman köyhimpien maiden tasolla! Kun niissä maailman köyhimmissä maissa ei ole lainkaan perusturvaa ja köyhät jätetään kirjaimellisesti katuojaan kuolemaan nälkään ja tauteihin. Köyhinkin suomalainen on koko maailman mittakaavassa hyvin toimeentuleva ellei jopa rikas.

Vierailija
92/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisihan niitä syytä korottaa, mutta viime aikoinahan niitä on päin vastoin pienennetty.

En jaksa kirjoittaa pitkästi, joten ihan lyhyesti: Sinun mielestäsi oli oikein, että sinä sait valtiolta tukea (asumistuki, opintotuki), vaikka sinulla oli 10 000 säästöt. Mutta sinusta on väärin, jos joku muu säästää vaikka 1000 ja saa valtiolta tukea (toimeentulotukea).

Sillähän ei käytännössä ole mitään merkitystä, mikä tuki on kyseessä. Ne ovat valtion menoja ja verorahoista kustannettavia kaikki.

Vierailija
93/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne riittämättömät tuet toimeentulotukea parantamalla parane. Muut tuet pitäisi olla se josta köyhän tulot koostuu. Silloin se olisi kaikkia kohtaan reilua. Eikä kenenkään tarvitsisi selitellä säästöjään tai hakea kuukausittain lisätuloja sossusta.

Toimeentulotuki on hyvä silloin, kun arki hajoaa:

-vanhus joutuu sairaalaan. Pitää maksaa ambulanssi, sairaalakulut ja kotihoidonpalvelut. Eläke ei riitä.

-tulee yllättävä työttömyys ja hakemuksien käsittely ym vie kuukausia. Sossu auttaa hetken ettei mene luottotiedot ja koti alta.

-puoliso kuolee. Tulee yllättäviä menoja. Hautakulut jne.

Mutta täällä puhuu opiskelijat ja perheelliset niinkuin kyse olisi lapsilisästä tai opintotuesta. Jatkuvasta tulosta. Minusta sen ei pitäis olla niin. Tuota tukea ei ole tehty alkujaan tuota varten. Ja tottakai se on epäreilua, että toiset saa ttt tukea, mutta toiset kustantavat samat menot itse. Vaikka molemmat olisivat samantuloisia opiskelijoita. Ja sitten vielä kehdataan valittaa, kun ttt ei voi laittaa säästöön tai sijoituksiin.

Vierailija
94/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi toimeentulotuen saajat tuhlaa aina tilin nollille. Toimeentulotuesta pitääkin säästää, jotta on mahdollista ostaa satunnaisia kalliimpia asioita, joita tarvii. Siihen perusosaan kuuluu vaatemenot ym., joten pitää säästää, että voi ostaa tarvitsemiansa vaatteita muutaman kerran vuodessa. Ei ole järkevää tuhlata kaikkia pennosia ja sitten olla ruinaamassa sossun luukulta täydentävää kenkiin kun entiset on käyttökelvottomat.

Vierailija
95/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta toimeentulotuesta pystyy säästämään, pitää tinkiä jo ihan perustarpeista tai saada apua jostain ulkopuolelta. Ei se riitä välttämättömäänkään kulutukseen. Jotkut ehkä pystyvätkin, mutta haluaisin nähdä heidän ruokavalionsa ja vaatepartensa. Yleensä se "säästäminen" on vain sitä, että lykätään jotain pakollista hankintaa niin pitkään kuin pystyy. 

Asun yksin Kela maksaa vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen. Minulla jää kuukaudeksi käyttöön 490 euroa. Ruokakauppaan, pesuaineisiin ja muihin päivittäistavaroihin minulla menee 200 euroa kuukaudessa. Mistään ei tarvitse tinkiä ja syön terveellisesti. Puhelinlasku on 10 euroa ja kuntosalikortti 30 euroa. Näihin menee 240 euroa kuukaudessa. Jää vielä toiset 250e, jotka menee säästöön. Tuosta summasta ostan vaatteet, käyn kampaajalla, elokuvissa ja mitä milloinkin. Näitä menoja ei todellakaan ole joka kuukausi. En ole huomannut, että joutuisin tinkimään mistään. Silmälasitkin kustansi Kela.

Vierailija
96/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo ylipäätään voi olla laillista, kun ajatellaan, että jokaiselle kuuluu tietty määrä toimeentuloa per kk ja sillä sipuli. Miten voidaankin yhtäkkiä sanoa, että kun et viime kuulla käyttänytkään kaikkea, sinulla ei ole myöskään siihen oikeutta, vaan se otetaan takaisin? Eihän se ole mitään ylimääräistä, vaan ihan sitä samaa rahaa, johon viime kuulla vielä oli oikeutettu. 

Herranjestas, jos se kerran kaikille kuuluu, niin minulla on 10 vuoden ajalta toimeentulotuet nostamatta!

Vierailija
97/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jokainen voi kela-tuilla säästää ja se on ihan ok. Täällä oli viestejä ettei lasten joululahjoihin tms voi säästää, jos on köyhä: voipas. Mutta toimeentulotukeen se vaikuttaa ja sen pitääkin vaikuttaa. Muita tukia se ei poista eikä däästöt ole esteenä vsikkaps nyt asumistuen saamiselle.

Itse olen myös sitä mieltä, että Suomessa on paljon köyhiä, jotks eivät saa toimeentulotukea. Esim monet huonossa jamassa olevat yrittäjät, velkaantuneet jne. Toimeentulotuen saajst ei ole Suomen sinoita köyhiä. Moni elää huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin mitä toimeentulotuki olisi. Itse esimerkiksi elin osan opiskeluajasta näin, kun tuli yllättäviä menoja.

Tämän vuoksi mua ehkä suututtaakin niin paljon ihmiset, jotka eivät yhtään ole valmiita tinkimään mistään ja yhteiskunnan pitäisi vaan kustantaa kaikki.

Mä olen hirveän kiitollinen, että sain opiskella, minua tuettiin. Mulla oli katto pään päällä ja pystyin hoitamaan lapset. Monessa maassa en yksinhuoltajana olisi voinut elää näin niinkuin Suomessa. Ei edes lukukausimaksuja!

Säästin kymppitonnia 8-vuotta, joista 4 olin koulussa. En saanut mitään tukia sen enempää kuin muutkaan kanssani opiskelevat.

Toimeentulotuki ei ole säästämistä vaan elämistä varten. Sellaisessa elämäntilanteessa, jossa muut turvaverkot puuttuu. Näin itse ajattelen.

Vierailija
98/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta jokainen voi kela-tuilla säästää ja se on ihan ok. Täällä oli viestejä ettei lasten joululahjoihin tms voi säästää, jos on köyhä: voipas. Mutta toimeentulotukeen se vaikuttaa ja sen pitääkin vaikuttaa. Muita tukia se ei poista eikä däästöt ole esteenä vsikkaps nyt asumistuen saamiselle.

Itse olen myös sitä mieltä, että Suomessa on paljon köyhiä, jotks eivät saa toimeentulotukea. Esim monet huonossa jamassa olevat yrittäjät, velkaantuneet jne. Toimeentulotuen saajst ei ole Suomen sinoita köyhiä. Moni elää huomattavasti pienemmillä tuloilla kuin mitä toimeentulotuki olisi. Itse esimerkiksi elin osan opiskeluajasta näin, kun tuli yllättäviä menoja.

Tämän vuoksi mua ehkä suututtaakin niin paljon ihmiset, jotka eivät yhtään ole valmiita tinkimään mistään ja yhteiskunnan pitäisi vaan kustantaa kaikki.

Mä olen hirveän kiitollinen, että sain opiskella, minua tuettiin. Mulla oli katto pään päällä ja pystyin hoitamaan lapset. Monessa maassa en yksinhuoltajana olisi voinut elää näin niinkuin Suomessa. Ei edes lukukausimaksuja!

Säästin kymppitonnia 8-vuotta, joista 4 olin koulussa. En saanut mitään tukia sen enempää kuin muutkaan kanssani opiskelevat.

Toimeentulotuki ei ole säästämistä vaan elämistä varten. Sellaisessa elämäntilanteessa, jossa muut turvaverkot puuttuu. Näin itse ajattelen.

Ongelma onkin siinä, että yhä useammat elävät vuodesta toiseen sellaisessa tilanteessa, että muut turvaverkot puuttuvat. Ja mitä pitempään tilanne jatkuu, sitä vaikeammaksi niiden hankkiminen muuttuu.

Vierailija
99/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on niin vaikeaa, että säästää sukanvarteen? 

Vierailija
100/192 |
25.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se hieman riippuu kunkin yksilöllisistä tarpeista. Mutta kyllä toimeentulotuki on todella pieni.

Kaikki varmaan tietävät, että jos joutuu velkajärjestelyyn, niin on elettävä se aika todella niukasti. Hain pari vuotta sitten ja minun maksuvaralaskelmani oli runsaat 90 e miinuksella. Sain siis silloin (ja saan edelleen hieman tt-tukea työmarkkinatuen ja asumistuen lisäksi).

Eli toisin sanoen toimeentulotuki on vajaan satasen vähemmän kuussa kuin mitä velkajärjestelyssä lasketaan minimiksi, jolla tulla toimeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi