Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille
Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.
Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.
En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.
En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.
Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.
Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.
Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Miten ei 500 euroa kuukaudessa riitä yhdelle ihmisille kuukauden ruokaan ja muuhun tarvittavaan? Se riittää minullakin, joka käyn töissä. Sitten vielä jokaisesta lapsesta saa 300 euroa lisää. Kenellä menee lapseen 300 euroa kuukaudessa!? Väkisinkin jää säästöön.
Oletko koskaan pitänyt vaikkavuoden ajan talouskirjanpitoa, niin että uskallat väittä että noin tosiaan on?
Minä olen. Vinkiksi: Suurin osa rahasta ei mene ruokaan. Jos kokeilet, kokeile tosiaan tarpeeksi kauan, ainakin vuosi, niin saat asiasta realistisen kuvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineeseen saa menemään yksin 15-20€ vuodessa.
Peset siis yksinasuvana pyykkiä 3 koneellista viikossa joka viikko?
Mistäs tuon repäisit? Äkkiä googlaamalla löysin, että Pirkka-pesuaine maksaa 0,25 euroa/ koneellinen. 20 eurolla pesee 80 koneellista, eli 1,5 koneellista per viikko. 15 eurolla 60 koneellista eli noin yksi koneellinen.
ohis
Vasta ostin 5 eurolla 2 litran pullon Omon pesuainetta, jolla pullon mukaan pesee 50 koneellista. Näin ollen yhden koneellisen hinnaksi tulee 10 senttiä. 15 eurolla pesee 150 koneellista, eli vuodessa noin kolme koneellista viikossa. 20 eurolla pesee jo 200 koneellista.
bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla
Suomalaistebän kannattaisi ottaa mallia m-muuttajista eikä valittaa. Tekevät ruoan itse, ompelevat vaatteensa, eivät polta tai käytä alkoholia joten rahaa saa helposti säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo ylipäätään voi olla laillista, kun ajatellaan, että jokaiselle kuuluu tietty määrä toimeentuloa per kk ja sillä sipuli. Miten voidaankin yhtäkkiä sanoa, että kun et viime kuulla käyttänytkään kaikkea, sinulla ei ole myöskään siihen oikeutta, vaan se otetaan takaisin? Eihän se ole mitään ylimääräistä, vaan ihan sitä samaa rahaa, johon viime kuulla vielä oli oikeutettu.
Herranjestas, jos se kerran kaikille kuuluu, niin minulla on 10 vuoden ajalta toimeentulotuet nostamatta!
Huom! Edellinen sanoo toimeentuloa, ei toimeentulotukea.
Onko tässä nyt tullut uusi tulkinta? Sain toimeentulotuki päätöksen ja koska tililläni oli noin 200 € rahaa, mitä olin säästänyt toimeentulotuesta. Toimeentulotuki otettiin pois kahdelta seuraavalta kuulta.
Ei toimeentulotuki ole mikään automaatio. Veronmaksajien rahoja. Kyllä tarkoitus on pyrkiä ensisijaisesti itse rahoittamaan elämänsä. Jos saat säästöön, hyvä. Käytä NIITÄ rahoja.
Meidän opiskelijamme käyvät myös töissä opintojen ohella (ja muutenkin rahoittavat elämänsä itse mm.opintolainalla). Saa säästää ihan niin paljon kuin haluaa ja kykenee tarvitsematta turvautua toimeentulotukeen. Toki autetaan tarvittaessa, mutta pyrkimys on ollut, että lapset oppivat tulemaan omillaan toimeen ja hoitamaan omat raha-asiansa. Ei ole osamaksuja, pikavippejä eikä maksuhäiriöitä.
Kyllä opiskelijoille aina jotain duunia löytyy ja kesällä voi mennä vaikka poimimaan mansikoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?
Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...
No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?
Eli sinun arvomaailmassasi suomalaisten veronmaksajien tehtävä on maksaa sinun velkasi? Jos sinulla ei ole varaa maksaa velkojasi, jätät ne maksamatta. Ne menevät ulosottoon ja lyhennät niitä sitten, kun siihen on varaa. Niin yksinkertaista se on.
Toivottavasti tämä on trolli, muussa tapauksessa tarvitaan todella paljon kiristyksiä tukipolitiikkaan.
Kela maksaa opintolainan, ei se mene ulosottoon.
Kyllä menee. Kela maksaa opintolainan pankille ja perii sitä sitten sinulta. Luottotiedot menee. Käytännössä Kela voi periä omaansa vaikkapa tulevista etuuksistasi ja ulosotto kuittaa palkastasi tai muista varoistasi Kelan saatavia ja tilittää ne Kelalle. Ei se Kela mikään rahapuu ole.
Kouluihin tarvitaan selkeästi enemmän talouskasvatusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimeentulotuki ole mikään automaatio. Veronmaksajien rahoja. Kyllä tarkoitus on pyrkiä ensisijaisesti itse rahoittamaan elämänsä. Jos saat säästöön, hyvä. Käytä NIITÄ rahoja.
Meidän opiskelijamme käyvät myös töissä opintojen ohella (ja muutenkin rahoittavat elämänsä itse mm.opintolainalla). Saa säästää ihan niin paljon kuin haluaa ja kykenee tarvitsematta turvautua toimeentulotukeen. Toki autetaan tarvittaessa, mutta pyrkimys on ollut, että lapset oppivat tulemaan omillaan toimeen ja hoitamaan omat raha-asiansa. Ei ole osamaksuja, pikavippejä eikä maksuhäiriöitä.
Kyllä opiskelijoille aina jotain duunia löytyy ja kesällä voi mennä vaikka poimimaan mansikoita.
Pienet säästöt on ihan sitä varten että ei tarvitse hakea lisätukea jos vaikka pyörä tai pesukone hajoaa. Lisäksi minun pitää maksaa opintolainan lyhennyksiä. Jotka ovat puolivuosittain. Käytännössä säästämisen kieltäminen tarkoittaa minulle leipäjonoa, sillä mihinkään en voi varautua. Kun säästää ei saa, niin käytännössä rahat pitää tuhlata joka kuukausi niin että tilillä on nolla. En ole mikään opiskelija. Käytännössähän tämä tarkoittaa, että saa enemmän rahaa jos ostan lopuilla rahoilla kaljaa mitä muuten voisin säästää pahan päivän varalle.
Laskelma on myös todella karsea. Saan normaalisti toimeentulotukea 150€ kuussa. Nyt kuitenkin tuo 200€ on laskettu niin että se vähentää kahden kuun toimeentulotuen nolliin, jolloin käytännössä menetän melkein 400 euroa, kun laskee mukaan nyt itse joudun maksamaan lääkärinkäynnit ja lääkkeet ja sähkölaskut. Tässä saa laskea joka pennin. Mietin nyt että onko ihmisellä pakko olla puhelinliittymä. Laittamalla sen pois säästän 25 euroa kahden kuun aikana
Taidat olla hieman vajaa kun et ymmärrä
Korjattakoon tuota sen verran, että vain reseptilääkeitä ei tarvitse maksaa tuosta 491 euron perusosasta. Esim. käsikauppasärkylääkkeet täytyy. Samoin ennaltaehkäisevään terveydenhoitoon kuuluvia tarvikkeita (esim. suuhygienia). Itse joudun ihosairauden takia suojautumaan päivänvalolta perusteellisesti ja se maksaa, mutta perusosasta vain on koetettava raapia suoja-aineet kasaan.