Toimeentulotuesta ei saa säästää pankkitilille
Pari vuotta sitten sosiaalitoimi ilmoitti sivuillaan että toimeentulotuesta voi säästää pienen summan esim.20 euroa kuukausittain ja jotkut asiakkaat pystyivät säästämään hieman rahaa jota ei huomioitu uutta toimeentulotukea hakiessa.
Kelan mukaan toimeentulotiesta on sallittua säästää 50 euroa mutta jos onnistuu kerryttämään näistä kuukausittaisista säästöistä suuremman summan esim. 400 euroa, se huomioidaan toimeentulotuessa ja tuen määrää voidaan vähentää.
En ole itse toimeentulotuen asiakas vaan opiskelija mutta näyttää erittäin todennäköiseltä että joudun toimeentulotukea hakemaan valmistuttuani joten säästäminen pankkitilille ei kannata.
En ole aikaisemmin onnistunut kerryttämään säästöjä vaan lapsuudenperheen köyhyydestä johtuen elimme kädestä suuhun taloudellisten ongelmien keskellä.
Olen kiinnostunut sijoittamisesta opintojenikin kautta mutta en voi itse käytännössä kokeilla koska joutuisin realisoimaan sijoitukset suhteellisen pian toimeentulotuelle joutuessani.
Jos säästää pankkitilille ja eikä ilmoita säästöjään Kelalle niin voi tulla petossyyte jos jää kiinni.
Myönnän että itselläni on huono elämänhallinta rahan suhteen. Miksi köyhiä ei tueta enemmän tässä asiassa? Jos säästöhaluja on niin saa säästää korkeintaan pieniä summia sukanvarteen ilman että siitä rangaistaan.
Kommentit (192)
Lainaus kysy Kelasta sivustolta:
Olen saannut toimeentulotukea yli viisi vuotta ja säästännyt toimeentulotuesta keski-
määrin n.400 € vuodessa. Kunnan sosiaalitoimen kanssa kävimme asian läpi ja heille
tämä kävi. Nyt kun toimeentulotuki muuttui kelalle, niin sain päätöksen, että nämä
säästöt lasketaan tuloikseni ? Lisäksi nämä säästöt on laskettu sekä tammikuun
että helmikuun tuloiksi (1700 €/kk), lasketaanko nämä säästöt todellakin tuloikseni
joka kuukaudelle, sehän nostaa tulojani 20.400 €/vuosi ?
Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?
Nyt mä en oikeasti tiedä mitä mä sanoisin...
Säästötilillä olevat varat huomioidaan yleensä laskelmalla, kuten täällä on kerrottu. Jos aikaisemmin maksetuista etuuksista pystyy säästämään, niin säästöt jätetään yleensä huomioimatta. Jos säästät rahaa esimerkiksi pesukoneen ostamista varten niin sinun kannattaa antaa tästä selvitys hakemuksessasi. Käsittelijä tutkii huomioidaanko säästöt tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi saada ilmaista toimeentulotukirahaa, jota laittaa säästöön ja silti saa ilmaista rahaa koko ajan yhtä paljon?
Se raha on mini millä voi elää ja jos joku siitä onnistuu säästämään roposen niin voi kauhea.
Kestää silti vuosi pari ennen kuin sillä saisi vaikka ajokortin, joka voisi parantaa työmahdollisuuksia, mutta ei, mieluummin pidetään köyhät köyhinä ja toimeentulotuella loppuun asti.
Miksi toimeentulotukea pitäisi maksaa, jos henkilöllä on omaakin rahaa?
Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".
Vierailija kirjoitti:
No jos töitä ei löydy niin pakko jollakin elää. Toimeentulotuki ei ole riittävä mutta tuleva eläke tulee olemaan pieni ilmaistöiden ja osa-aikatöiden vuoksi joten köyhä vanhuus edessä. Työllistymismahdollisuuteni ovat kohdallani huonot enkä ole onnistunut kerryttämään säästöjä. Kannattaisiko minun jatkaa samaan tyyliin elämistä; tilien pysyessä nollilla ja toivoen että Suomen sosiaaliturva minut elättää loppuelämäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se raha on mini millä voi elää ja jos joku siitä onnistuu säästämään roposen niin voi kauhea.
Kestää silti vuosi pari ennen kuin sillä saisi vaikka ajokortin, joka voisi parantaa työmahdollisuuksia, mutta ei, mieluummin pidetään köyhät köyhinä ja toimeentulotuella loppuun asti.
Jos siitä voi säästää, se on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan ttt-asiakas säästäisi rahaa tilille? Ainakin vielä nykyään käteinen raha on käytössä. Itse olen aina nostanut rahat, jotka haluan laittaa säästöön ja säilyttänyt niitä kotona "säästölompakossa".
Koska kynnys käyttää rahat on korkeampi jos ovat tilillä johon ei ole korttia, näin muita ihmisiä kehotetaan säästämään.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sulle omituinen juttu, mutta minä olen mt-ongelmien vuoksi ollut koko elämäni tt-tuella ja rahalliset säästöni näin 27-vuotiaana on 700 euroa. Ei naurata. Ja tällä tahdilla voin vain kuvitella minkälaisissa "varoissa" olen tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siitä voi säästää, se on liian suuri.
Ei siitä suurin osa pystykään säästämään. Useilla toimeentulotukea saavilla täysi-ikäisillä on varakkaat vanhemmat jotka tukevat ja perintöä on odotettavissa tulevaisuudessa kun taas jotkut ovat oikeasti köyhiä. Toimeentulotuesta on tullut rikkaiden perheiden lasten tapa saada lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sulle omituinen juttu, mutta minä olen mt-ongelmien vuoksi ollut koko elämäni tt-tuella ja rahalliset säästöni näin 27-vuotiaana on 700 euroa. Ei naurata. Ja tällä tahdilla voin vain kuvitella minkälaisissa "varoissa" olen tulevaisuudessa.
Nykyään työttömyysjaksot ovat myös yleisiä. Sinulla on nuorempana suuremmat säästöt kuin minulla jolla ei ole todettu mt-diagnoosia. Olen tehnyt vuosien pätkiä ilmaistöitä eri nimillä ja käynyt työkkärin kursseja joista ei ole kertynyt eläkettä. Keski-ikäisenä on vaikea enää työllistyä vaikka kuinka kouluttaisi itseään, työnantajat suosivat nuoria. Jopa ilmaistöihin on vaikea enää ikäiseni päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut luulevat, että heitä ei kohtaa sairaudet eikä työttömyys...itse ei vaikuttaa kaikkeen, mutta jotkut luulevat olevansa jumalia.
Suosittelen, että säästät käteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kynnys käyttää rahat on korkeampi jos ovat tilillä johon ei ole korttia, näin muita ihmisiä kehotetaan säästämään.
Luuletko, että ketään kehotettaisiin tekemään noin, jos systeemi olisi sellainen, että työnantaja kontrolloisi työntekijöidensä tilejä, ja jos hän huomaisi näiltä jäävän rahaa säästöön, hän alentaisi näiden palkkoja?
Joskus tuntuu, että ihmiset eivät osaa käyttää tervettä järkeä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mieti jos sinun pitää säästää esimerkiksi 500 e opintolainan korkoihin tai lyhennyksiin, joita kela ja sossu eivät huomioi menoiksi. Tukea et niihin saa ja säästäminen on kielletty, siis miten maksat?
Jättää maksamatta koska Kela on taannut opintolainan ja maksaa sen pankille puolestasi. Toisaalta sinulle tulee maksuhäiriömerkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että ketään kehotettaisiin tekemään noin, jos systeemi olisi sellainen, että työnantaja kontrolloisi työntekijöidensä tilejä, ja jos hän huomaisi näiltä jäävän rahaa säästöön, hän alentaisi näiden palkkoja?
Joskus tuntuu, että ihmiset eivät osaa käyttää tervettä järkeä enää.
Jos Kela epäilee väärinkäytöstä voi se pyytää pankilta tiedot asiakkaan tileistä tai siirtää asian poliisille tutkittavaksi. Useat toimeentulotukiasiakkaat eivät ole töissä, vaikka osa-aikaisia ja nollatuntilaisia löytyykin asiakkaista. Miten työnantaja tähän liittyy? Palkkakuitit o
ja tiliotteet on toimitettava Kelalle toimeentulotukea hakiessa.
vai pitäisi yhteiskunnan vielä henkkoht velatkin maksaa.
Naapurimme (DI) on ollut työttömänä kohta 4 vuotta. Sai sen ”kultaisen kädenpuristuksen” - tiesi, että potkut on tulossa 5 vuotta sitten , mutta ei hakenut uutta työtä (tämän kultaisen kädenpuristuksen vuoksi).
Jotenkin outoa, että nyt sitten saa sitä työttömyystukea (600 e) kk.
Omituisinta tässä on, että tämä perhe on jaksanut puhua koulutukseltaan ja pitävät itseään parempina ihmisinä.
Tämä kysymys onkin askarruttanut monia. Ohjeen mukaan toimeentulotuesta säästettyjä varoja ei huomioida perustoimeentulotuessa. 50 euroa on vain esimerkki asiasta. Hakemukseen tulee antaa selvitys varoista jotka on perusosasta säästetty.
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=93&t=23825