Lapsettomille samat oikeudet vapaisiin kuin lapsellisille
Töissä alkoi hirveä kitinä siitä, kun työvuorolistan tekijä vaihtui (nykyään se olen minä) ja mua ei kiinnosta onko jollakulla lapsia vai ei, vaan pyrin tekemään listan mahdollisimman tasapuolisesti ja kuuntelemaan lapsettomienkin toiveita.
Tottakai pyrin ottamaan huomioon jos jonkun lapsella on harrastuksia, mut muuten kohtelen vanhempia tismalleen samalla tavalla kuin lapsettomia työntekijöitä. Onhan niillä lapsettomillakin oma elämä ja samanlainen oikeus esim. viikonloppuvapaisiin tai arkisin aamuvuorohin.
Kommentit (411)
Käyttäjä18762 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko syy siihen että pelkästään lapsettomat tekevät ilta/viikonloppuvuoroja se että ne kenellä on perhe ei pysty tekemään kuin aamu/arkivuoroja vai se että ne ei halua tehdä muuta?
Minulla on esimerkiksi semmoinen tilanne missä mies tekee vuorotyötä niin että joka toinen viikko aloittaa ennen kuin päiväkoti aukee ja toinen viikko on koko ilta töissä eikä pysty hakemaan lapset päiväkodista. Tämä tarkoittaa että joka toinen viikko vien ja joka toinen haen lapset ja minun työvuorot on pakko olla sen mukaan.
Varmaan sekä että. Vuorotyötä varten kuitenkin on olemassa päiväkoteja, joten lähes jokainen pystyy kyllä tekemään mitä tahansa vuoroja. Jos ei pysty, niin eikö silloin ole hakeutunut väärään työpaikkaan?
Vuoropäiväkoteihin ei pääse noin vaan, niitä on suhteellisen vähän. Väärä ala, mahdollisesti, mutta jos työpaikassa ei jousteta yhtään niin aika iso osa työväestä tippuu pois lapsien takia. Minun tapauksessa pystyn tekemään joka ikinen vuoro, mutta vain oikealla viikolla. Onko se liikaa pyydetty että saan oikeat vuorot oikealle viikkolle?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä18762 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko syy siihen että pelkästään lapsettomat tekevät ilta/viikonloppuvuoroja se että ne kenellä on perhe ei pysty tekemään kuin aamu/arkivuoroja vai se että ne ei halua tehdä muuta?
Minulla on esimerkiksi semmoinen tilanne missä mies tekee vuorotyötä niin että joka toinen viikko aloittaa ennen kuin päiväkoti aukee ja toinen viikko on koko ilta töissä eikä pysty hakemaan lapset päiväkodista. Tämä tarkoittaa että joka toinen viikko vien ja joka toinen haen lapset ja minun työvuorot on pakko olla sen mukaan.
Varmaan sekä että. Vuorotyötä varten kuitenkin on olemassa päiväkoteja, joten lähes jokainen pystyy kyllä tekemään mitä tahansa vuoroja. Jos ei pysty, niin eikö silloin ole hakeutunut väärään työpaikkaan?
Vuoropäiväkoteihin ei pääse noin vaan, niitä on suhteellisen vähän. Väärä ala, mahdollisesti, mutta jos työpaikassa ei jousteta yhtään niin aika iso osa työväestä tippuu pois lapsien takia. Minun tapauksessa pystyn tekemään joka ikinen vuoro, mutta vain oikealla viikolla. Onko se liikaa pyydetty että saan oikeat vuorot oikealle viikkolle?
Entä jos joku jolla ON lapsia tarvitsee omien lastensa vuoksi samat vuorot kuin sinulla, kumpi silloin pyytää liikaa?
Oikein! Lapset on oma valinta, samoin työpaikka. Työpaikkaan ja sen vuoroihin pitää sitoutua, eikä vaatia erityiskohtelua jonkun kiljuvan paskavaipan takia. Ei kannata hakea 3-vuorotyöhön jos ei pysty tekemään niitä vuoroja.
Onneksi itse on toimistossa 8-16 :)
Vierailija kirjoitti:
Kun teitä joille "käy kaikki vuorot mut vaan oikeilla viikoilla" alkaa olemaan useita, niin kyllä, joskus se on liikaa pyydetty.
Lapsettomat voi pitää turpansa kiinni. Heillä esim jää palkasta paljon enemmän omaan käyttöön kuin perheellisillä. Ja vapaa-aikansa voi vaikka nukkua kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat voi pitää turpansa kiinni. Heillä esim jää palkasta paljon enemmän omaan käyttöön kuin perheellisillä. Ja vapaa-aikansa voi vaikka nukkua kokonaan.
Molemmat saa saman palkan, kyse on vain siitä, miten/mihin sen käyttää. Se on taas oma valinta. Lasten hankinta on myös oma päätös, ei kannata hankkia jos ei oo varaa niihin.
"Lapsettomat voi pitää turpansa kiinni"
Miksi sun lasten pitää vaikuttaa mun elämään?
Vierailija kirjoitti:
Itse olet vanhemmaksi päätynyt. Jos kaipaisit rahaa tai unta enemmän kuin lapsia, niin silloin olisit jättänyt ne hankkimatta. Se ei ole lapsettomien vika, että sä olet lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä18762 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos joku jolla ON lapsia tarvitsee omien lastensa vuoksi samat vuorot kuin sinulla, kumpi silloin pyytää liikaa?
Jos on työpaikka missä olet yksin vuorossa, ei ole kuin kahta vuoroa ja työntekijää ja molemmilla on hakemis/viemisviikkot jotka sattuvat samaan viikkoon niin tottakai sehän ei sitten onnistu ja pitää keksiä ratkaisu. Joko sillein et puoliso vaihtaa viikko omassa työpaikassa tai sit toinen joutuu vaihtaa työpaikkaa. Veikkaan kuitenkin että tämmöinen tilanne on aika harvinainen.
Meillä onneksi pomo ymmärtää, että olen viikko/viikko -lapsen osa-aikayh. Siksi lapsettomilla viikoilla voin tehdä ns. paskavuoroja, mutta "lapsellisilla" viikoilla vuorot on niin, että elämä lapsen kanssa on helppoa. En vaadi mitään "joka tiistai-ilta vapaa, koska on joogaa/lapsella jalkapalloa", mutta lapsettomat voi ihan pokkana sanoa, että maanantaisin eivät voi tehdä iltaa, koska on koirakoulua.
Vierailija kirjoitti:
Hemmetti, ostin liian kalliin puhelimen, kaikki rahat meni:((( antakaa minulle rahaa ja etuoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä onneksi pomo ymmärtää, että olen viikko/viikko -lapsen osa-aikayh. Siksi lapsettomilla viikoilla voin tehdä ns. paskavuoroja, mutta "lapsellisilla" viikoilla vuorot on niin, että elämä lapsen kanssa on helppoa. En vaadi mitään "joka tiistai-ilta vapaa, koska on joogaa/lapsella jalkapalloa", mutta lapsettomat voi ihan pokkana sanoa, että maanantaisin eivät voi tehdä iltaa, koska on koirakoulua.
Tottakai pyrin tekemään niin, että jokaisella olisi yhtä paljon "paskavuoroja" ja joskus se onnistuukin niin, että joku tekee niitä monta putkeen jotta voi sit toisella viikolla saada niitä kivoja vuoroja peräkkäin. Aina sekään ei kuitenkaan ole mahdollista jos pyritään tasapuolisuuteen.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun teitä joille "käy kaikki vuorot mut vaan oikeilla viikoilla" alkaa olemaan useita, niin kyllä, joskus se on liikaa pyydetty.
Se on raskasta luoda työvuorolistoja mitkä ovat reiluja kaikkille missä samalla otetaan kaikkien toiveet huomioon. Mutta se helpottuu huomattavasti jos erottaa mikä on toive ja mikä on vaatimus. Ja ne kenllä on vaatimuksia mistä ne ei pysty joustaa niin saa sit hyväksyy että ne saa joustaa toisissa asioissa missä ne pystyy.
Minun tapauksessa minun esimiehelle se ei ole ongelma, koska on kyse semmoisesta työstä missä se helposti onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä18762 kirjoitti:
En tahallani, mut tiedän sen varmaan osaltaan hankaloittavan heidän arkeaan. Vastavuoroisesti se helpottaa lapsettomien elämää.
Sinulla ei varmaan ole itselläsi lapsia? Nykyajan työelämän ja lapsiperhe-elämän yhdistäminen on muutenkin tosi raskasta. En ihmettelisi, jos lapselliset alkavat katsella toisia työpaikkoja, jos tarpeeksi hankaloitat elämää.
Miksi niiden jotka ovat valinneet olls tekemättä lapsia pitää uhrautua jotta sinulla lapsellisena olisi helpompaa? Ihan oma valintasi oli tehdä lapsia. Lapset eivät oikeuta sinua asettamaan lapsettomia eri asemaan töissä. Ap toimii täysin niin kuin pitääkin, lain mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien elämä on helpompaa. Sen huomaa siitä, kun itse on perheellinen, ja kuuuntelee lapsettomien ihmisten valitusta täysin turhista, pinnallisista ongelmistaan.
Joistakin ihmisistä vaan huomaa ,että ovat päässet vähän liian helpolla ja kaikki tehdään vain itseä varten.
Elämä on valintoja. Se että on valinnut erilaisen elämän kuin sinä, ei tee lapsettomien elämästä pinnallista. Väite vain tekee sinusta yksinkertaisen ja pienen, kateellisen ihmisen.
Meillä on onneksi sellainen työpaikka, jossa arvoihin kuuluu perheen ja työn yhdistäminen. Myös työyhteisö on mukava ja joustava puolin ja toisin. Esim. yksi ei tee yövuoroja, koska ei voi jättää alakouluikäisiä lapsia yksin yöksi. Kaikki tämän ymmärtää. Vastaavasti myös lapsettomilla on omia toiveita esim. tietty päivä aina aamuvuoro harrastuksen takia tai pitää kesälomia talvella, jotta voi matkustella. Mukava olla sellasessa työpaikassa, jossa pyritään kunnioittamaan toinen toisiamme erilaisista elämäntilanteista riippumatta kusipäisen kyräilyn ja nillittämisen sijaan.
Jassu91 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä "käy kaikki vuorot mut vaan "oikeilla" viikoilla" on tosiaan paljon, niin eikö se olisi sitten heidän asiansa koota vaikka sellainen kolmen hengen porukka, joista jokainen olisi aina joskus aamu-, ilta- ja yövuorossa. Saisivat keskenään sitten setviä, mitkä ne "oikeat" viikot ovat. Tai jos vuoroja on vain kaksi, niin voivat pareittain päättää.
Siinä mielessä olen ap:n kanssa samoilla linjoilla, että vuorot pitäisi jakaa mahdollisimman tasapuolisesti. Jos muutoksia haluaa, niin ne täytyy vaihtaa itse työkaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on onneksi sellainen työpaikka, jossa arvoihin kuuluu perheen ja työn yhdistäminen. Myös työyhteisö on mukava ja joustava puolin ja toisin. Esim. yksi ei tee yövuoroja, koska ei voi jättää alakouluikäisiä lapsia yksin yöksi. Kaikki tämän ymmärtää. Vastaavasti myös lapsettomilla on omia toiveita esim. tietty päivä aina aamuvuoro harrastuksen takia tai pitää kesälomia talvella, jotta voi matkustella. Mukava olla sellasessa työpaikassa, jossa pyritään kunnioittamaan toinen toisiamme erilaisista elämäntilanteista riippumatta kusipäisen kyräilyn ja nillittämisen sijaan.
Kyse onkin siitä, että mitä tehdään jos toiveet on päällekkäin. Lapsellinen ei voi siinä tilanteessa saada tahtoaan läpi kuin puolet tilanteista.
En ymmärrä tätä mukinaa puolin sekä toisin. Miksi näistä samoista asioista pitää tehdä aina numero, mielestäni aloittaja tekee täysin oikein kohdellessaan kaikkia tasapuolisesti, jos ei miellytä niin aina voi vaihtaa työpaikkaa tai alaa. Ja nyt on turha kitistä siitä että ei niitä töitä vaan puussa kasva yms. Jokainen päättää ihan itse elämänsä valinnoista. Olen lapseton ja teen mielläni vkl töitä, silti minullakin on ydinyksikön ulkopuolella sukulaisia ja kavereita joiden kanssa mahdollisesti silloin tällöin haluan viettää aikaa vkl, sen ei pitäisi olla ongelma kenellekään lapselliselle.
Täysin oikein!