Miksi apteekeissa ei turvata yksityisyyttä?
Olen reilun vuoden synnyt ADHD- lääkkeitä. Sitä ennen en ole syönyt mitään lääkkeitä säännöllisesti. Itseäni on ruvennut suorastaan "jännittämään" nämä apteekkireissut, ja sielläpä joutuu vielä aika usein ramppaamaan.
Ihmettelen siis, että vielä tänä päivänä ei ole paremmin turvattu asiakkaiden yksityisyyttä. Tuntuu olevan ihan ok, että koko apteekki tai vähintään takana seisovat kuulevat mitä lääkkeitä syö. Olen itse aika paljon olut nyt kesällä vanhempien luona pienellä paikkakunnalla ja olen myös opiskellut ja tarvinnut siihen lääkettä. Tällä paikkakunnalla on yksi pieni apteekki, ja jonottaminen tapahtuu lähellä näitä "vastaanottotiskejä."
Eipä sillä, että ketään varsinaisesti kiinnostaa toisten lääkkeet mutta ainakin itsestä tuntuu jotenkin kiusalliselta. Varsinkin siis, kun usein nämä farmaseutit kovaan ääneen selostavat jotakin tästä lääkkeestä tms. Kerran hain Schengen- todistusta, jotta sain otettua lääkkeitä ulkomaille mukaan. Niin farmaseutti kailotti: " Joo, näissä vahvoissa lääkkeissä pitää olla todistus mukana. "
Olenko itse vain herkkähipiäinen vai tuntuuko kenestäkään muusta kiusalliselta, kun tuntuu että lääkkeiden haku on samalla koko apteekissa asioivien tiedossa. Onhan lääkärissäkin käynti suljetun oven takana mutta apteekissa vähän eri meininki.
Ajattelen esim. näitä, jotka syövät mielialalääkkeitä ja voivat tuntea jo muutenkin häpeää itsestään ja sairaudestaan. Ei sillä, että siinä tietenkään mitään hävettää olisi, ketään ei kiinnosta. Mutta monille se voi tuntua kiusalliselta, varsinkin pienessä apteekissa asioida, kun juurikaan mitään yksityisyyttä ei ole.
Kommentit (135)
Pippelipillerit on valmiina kassalla numero 4, onko vuoronumero 69 tulossa hakemaan siniset pillerinsä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni apteekeissa pitäisi olla yksittäiset ovelliset kopit reseptipuolella. Samanlaiset kuin pankeissa. Yksityisyyttä ei kunnioiteta millään tavalla apteekkien puolelta.
Tuo on täyttä asiaa! Kummallista, ettei farmaseuteille opeteta minkäänlaisia tapoja, kuten hienotunteisuutta asiakkaita kohtaan. Apteekkarit ainakin ovat ahneita, he ajattelevat vain rahaa. Parasta olisi Suomessakin lopettaa tuo monopoli, kuten muualla on tehty jo vuosia sitten. Lääkkeiden hinnatkin 50% enemmän kuin vaikkapa Espanjassa.
Ja miksi ihmisten pitää seistä ihan selän takana jonottamassa, kun sen vuoronumeron näkee hieman kauempaakin. Apteekit kyllä voisivat kehittää tähän jotain, että ihmiset voisivat rauhassa tehdä ostoksensa, niin etteivät toiset asiakkaat kuule ja näe, mitä kukin ostaa.
Ymmärrän, että farmaseuteille kuuluu apteekissa myös lääkkeen oikean käytön varmistaminen, mutta voisiko sen tehdä jotenkin muuten kuin kailottamalla kovaan ääneen " joo työnnät sitten tämän peräpuikon oikein syvälle ahteriin" tai jotain muuta vastaavaa. Ehkä nää on heille niin normaaleja asioita ettei asiaa tule ajateltua asiakkaan kannalta, mutta asiakkaalle se voi olla noloa kun kaikki ulkopuoliset on kuulemassa heidän terveysasioitaan. Jännä että terveydenhuollossa potilaan yksityisyydestä ollaan niin tarkkoja, mutta apteekissa tämä pääsee kokonaan unohtumaan.
Jep. Minä hain apteekista masennuslääkkeet ja alkoi kauhea kailotus" NÄIDEN KANSSA EI SITTEN ALKOHOLIA!" Kiva kun ihmiset alkoi kuikuill,että mikäs juoppo siellä on.
Mä menin TKsta hakeen sidefiiliä niin se lääkärityttö välttämättä vaati että pitää koskea mun kaluun .
Vierailija kirjoitti:
Mä menin TKsta hakeen sidefiiliä niin se lääkärityttö välttämättä vaati että pitää koskea mun kaluun .
Onnellinen!
Vierailija kirjoitti:
"TYÖNNÄ TÄMÄ SUPPO SITTEN PYLLYYSI!... PYLLYYSI!!!"
Täällähän näyttääkin olevan meidän kylän apteekin farmaseutti täti paikalla.
Voihan mennä ainakin muiden paikkakuntien apteekkeihin ja ottaa kerralla isomman satsin.
Eipä kiinnosta kenenkään lääkitykset. Jos joku on minun lääkkeestäni kiinnostunut, suosittelen, että se on kilon purkissa reseptillä kaikista edullisinta.
Vierailija kirjoitti:
Apteekki on lääkkeiden hakemista varten. Jokainen joka sinne menee on hakemassa jotain lääkkeitä tai tarvikkeita, ei siinä mitään noloa ole.
Kyllä se on noloa jos apteekissa on samaan aikaan joku tuttu jolle eikä halua sairaudestaan toisille huudella. Samalla logiikalla kaikkien sairaudet saisi kertoa lääkärinvastaanoton odotushuoneessa.
En ihmettele, että noin on...
Tein joskus töitä virastossa, jonka pomon tytär luki itseään farmaseutiksi ja "pääsi" virastoon kesätöihin. Ja tietysti sain osakseni hänen hyysäämisensä koko kesäksi. Ei auttanut, vaan aiheutti lisää töitä.
Voi taivas mikä ääliö, ylimielinen nirppanokka. Ja sellainen sitten vähän päästä apteekissa töissä missä näki ja kailotti kaikkien reseptit ja neuvot, joita ei tavallisesti edes pyydetty.
Ehkä hän kuitenkin oli hyvä matikassa, sitähän tarvitaan siinä työssä? Mutta sosiaaliset taidot pyöreä nolla. Kuinkahan tavallista on että juuri sellaiset törpöt hakeutuvat alalle?
Vierailija kirjoitti:
"TYÖNNÄ TÄMÄ SUPPO SITTEN PYLLYYSI!... PYLLYYSI!!!"
Näin minullekin kerrottiin suureen ääneen kun pukama lääkkeitä hajin . Lisättiin myös että pylly on oltava puhdas.
Ei välttämättä ollut erityisen vaikea tapaus. Ne lääkkeet vaan ovat huonoja. Onnekas on se, jolle niistä on apua. On saatettu määrätä myös muuhun, kuten kipuihin.