Miksi apteekeissa ei turvata yksityisyyttä?
Olen reilun vuoden synnyt ADHD- lääkkeitä. Sitä ennen en ole syönyt mitään lääkkeitä säännöllisesti. Itseäni on ruvennut suorastaan "jännittämään" nämä apteekkireissut, ja sielläpä joutuu vielä aika usein ramppaamaan.
Ihmettelen siis, että vielä tänä päivänä ei ole paremmin turvattu asiakkaiden yksityisyyttä. Tuntuu olevan ihan ok, että koko apteekki tai vähintään takana seisovat kuulevat mitä lääkkeitä syö. Olen itse aika paljon olut nyt kesällä vanhempien luona pienellä paikkakunnalla ja olen myös opiskellut ja tarvinnut siihen lääkettä. Tällä paikkakunnalla on yksi pieni apteekki, ja jonottaminen tapahtuu lähellä näitä "vastaanottotiskejä."
Eipä sillä, että ketään varsinaisesti kiinnostaa toisten lääkkeet mutta ainakin itsestä tuntuu jotenkin kiusalliselta. Varsinkin siis, kun usein nämä farmaseutit kovaan ääneen selostavat jotakin tästä lääkkeestä tms. Kerran hain Schengen- todistusta, jotta sain otettua lääkkeitä ulkomaille mukaan. Niin farmaseutti kailotti: " Joo, näissä vahvoissa lääkkeissä pitää olla todistus mukana. "
Olenko itse vain herkkähipiäinen vai tuntuuko kenestäkään muusta kiusalliselta, kun tuntuu että lääkkeiden haku on samalla koko apteekissa asioivien tiedossa. Onhan lääkärissäkin käynti suljetun oven takana mutta apteekissa vähän eri meininki.
Ajattelen esim. näitä, jotka syövät mielialalääkkeitä ja voivat tuntea jo muutenkin häpeää itsestään ja sairaudestaan. Ei sillä, että siinä tietenkään mitään hävettää olisi, ketään ei kiinnosta. Mutta monille se voi tuntua kiusalliselta, varsinkin pienessä apteekissa asioida, kun juurikaan mitään yksityisyyttä ei ole.
Kommentit (123)
Pippelipillerit on valmiina kassalla numero 4, onko vuoronumero 69 tulossa hakemaan siniset pillerinsä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni apteekeissa pitäisi olla yksittäiset ovelliset kopit reseptipuolella. Samanlaiset kuin pankeissa. Yksityisyyttä ei kunnioiteta millään tavalla apteekkien puolelta.
Tuo on täyttä asiaa! Kummallista, ettei farmaseuteille opeteta minkäänlaisia tapoja, kuten hienotunteisuutta asiakkaita kohtaan. Apteekkarit ainakin ovat ahneita, he ajattelevat vain rahaa. Parasta olisi Suomessakin lopettaa tuo monopoli, kuten muualla on tehty jo vuosia sitten. Lääkkeiden hinnatkin 50% enemmän kuin vaikkapa Espanjassa.
Ei välttämättä ollut erityisen vaikea tapaus. Ne lääkkeet vaan ovat huonoja. Onnekas on se, jolle niistä on apua. On saatettu määrätä myös muuhun, kuten kipuihin.