Miksi apteekeissa ei turvata yksityisyyttä?
Olen reilun vuoden synnyt ADHD- lääkkeitä. Sitä ennen en ole syönyt mitään lääkkeitä säännöllisesti. Itseäni on ruvennut suorastaan "jännittämään" nämä apteekkireissut, ja sielläpä joutuu vielä aika usein ramppaamaan.
Ihmettelen siis, että vielä tänä päivänä ei ole paremmin turvattu asiakkaiden yksityisyyttä. Tuntuu olevan ihan ok, että koko apteekki tai vähintään takana seisovat kuulevat mitä lääkkeitä syö. Olen itse aika paljon olut nyt kesällä vanhempien luona pienellä paikkakunnalla ja olen myös opiskellut ja tarvinnut siihen lääkettä. Tällä paikkakunnalla on yksi pieni apteekki, ja jonottaminen tapahtuu lähellä näitä "vastaanottotiskejä."
Eipä sillä, että ketään varsinaisesti kiinnostaa toisten lääkkeet mutta ainakin itsestä tuntuu jotenkin kiusalliselta. Varsinkin siis, kun usein nämä farmaseutit kovaan ääneen selostavat jotakin tästä lääkkeestä tms. Kerran hain Schengen- todistusta, jotta sain otettua lääkkeitä ulkomaille mukaan. Niin farmaseutti kailotti: " Joo, näissä vahvoissa lääkkeissä pitää olla todistus mukana. "
Olenko itse vain herkkähipiäinen vai tuntuuko kenestäkään muusta kiusalliselta, kun tuntuu että lääkkeiden haku on samalla koko apteekissa asioivien tiedossa. Onhan lääkärissäkin käynti suljetun oven takana mutta apteekissa vähän eri meininki.
Ajattelen esim. näitä, jotka syövät mielialalääkkeitä ja voivat tuntea jo muutenkin häpeää itsestään ja sairaudestaan. Ei sillä, että siinä tietenkään mitään hävettää olisi, ketään ei kiinnosta. Mutta monille se voi tuntua kiusalliselta, varsinkin pienessä apteekissa asioida, kun juurikaan mitään yksityisyyttä ei ole.
Kommentit (123)
Apteekkarien tarve alkaa paasata on myös ihan omaa luokkaansa. Tuttu lääkäri oli paasauksen alettua ihan kertonut olevansa lääkäri, mutta apteekkari oli jatkanut kouluttamista silti!
Vierailija kirjoitti:
Arvaa nolottaako hakea potenssilääkkeitä? Mielessäni kuvittelen kuinka apteekissa asioivat naiset tirskuvat!
M31
Sama neuvo: kirjoita paperille, minkä reseptilääkkeen haluat.
Ai että sitä häpeän ja itseinhon määrää kun aikanaan hissukkana 17-vuotiaana ekan kännipanomokan jälkeen menin hakemaan jälkiehkäisyä ja myyjä selitti kovaan ääneen vähän vihasena miten tällainen vastuuttomuus ei käy päinsä. Takana oleva pitkä jono tietenkin kuuli kaiken ellei jopa koko kauppa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa nolottaako hakea potenssilääkkeitä? Mielessäni kuvittelen kuinka apteekissa asioivat naiset tirskuvat!
M31
Sama neuvo: kirjoita paperille, minkä reseptilääkkeen haluat.
Itse viiton ilmaan
onneksi voi kirjoittaa lapulle mitä haluaa eikä tarvitse puhua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ärsyttää valmiiksi apteekissa asiointi. Aivan sama onko reseptivapaita juttuja vai reseptilääkkeitä hakemassa, niin siellä on se kailottaja tiskillä. Ymmärrän kyllä, jos se asiakas ei kuule tms. mutta joku roti siinä selkosuomen käytössä. Luulin yksityisyyden paranevan, kun siirtyi isompiin tiloihin. Pöh, se kailottaja vaan isompaan ääneen huutaa asiakkaan asioita.
Mulla on vieläpä se, kun ADHD- lääkkeet on ns. huumausaineeksi luokiteltavia. Vaikkakin itselläni on suhteellisen pieni annos ja tekee vain sen, että pystyn keskittymään. Näillä lääkkeillä on kuitenkin väärinkäyttöä. Välillä tuntuu jo muutenkin, että luokitellaan joksikin viihdekäyttäjäksi. Menin kerran perjantaina lähellä sulkemisaikaa hakemaan uuden pakkauksen apteekista. En muista olinko seuraavana päivänä lähdössä jonnekin etten olisi seuraavana päivänä päässyt apteekkin vai oliko tarkoitus vain opiskella viikonloppu. Farmaseutti sitten kertoi kuinka rinnakkaislääkettä ei ole saatavilla. Harmittelin tätä ja hän epäuskoisesti ja vähän ärsyyntyneenä vastasi, että ei kai mulla niin kiirettä sitä lääkettä ole saada ja miksi juuri nyt sitä kaipailisin. Jälkeenpäin vasta tajusin, että hän varmasti kuvitteli, että haen perjantai-illan bailuihin vähän lisäboostia lääkkeestä. En ollut siis edes tullut ajatelleeksi, että joku voisi ajatella näin. Oikeasti olen ihan normaali yliopisto-opiskelija, joka syö lääkettä tarpeeseen. Ap
Joo voi helkkari näitä. Ymmärrettävää sinänsä, että ohjeistetaan tarkkailemaan mahdollisia väärinkäytöksiä, mutta se taitaa kuitenkin ensisijaisesti olla lääkärin tehtävä, hän kun sen reseptin määrää. Vähän myöhäistä siinä vaiheessa, kun asiakkaalle se on jo myönnetty mitä luultavimminkin syystä, alkaa sitä evätä pois. Kävi mielessä tässäkin tapauksessa, että näinköhän lääke oli oikeasti loppu kerran tuollainen oli asenne...
Pitää varmaan alkaa apteekissa asioimaan siten että ennen kuin luovuttaa reseptin, kelakortin tai muita tietojansa eteenpäin, niin sanoo: olen keskustellut asiasta lääkärini kanssa, tiedän kaikki esivaatimukset, verikokeet yms, en halua että luet sotuni ääneen, tarvittavat tiedot lukee siellä, en tarvitse kertausta.
Oulussa on tiettyjä apteekkeja joissa erästä uskontokuntaa edustavat farmaseutit ottavat asiakseen kommentoida jälkiehkäisyjuttuja yms. Juttuja jotka liittyvät siihen ettei lapsia ole tekemässä kymmenittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP miksi kuvittelet että kaikkia kiinnostaa sinun lääkityksesi niin paljon että vielä erikseen kyylättäisiin sitä lääkepakettia? Maailma ei pyöri napasi ympärillä ja kaikki eivät ajattele jatkuvasti sinua.
Eiköhän nämä kommentit jo kerro, että aika moni ajattelee samoin. En usko, että moniakaan kiinnostaisi vaikka menin kovaäänisen kanssa kailattomaan kadulle diagnoosistani. Mutta varjelen yksityisyyttäni ja mielestäni on on oikeus pitää tietyt asiat yksityisinä, vaikka kukaan niistä ei sen kummemmin olisikaan kiinnostunut. En kuvittele, että kaikki siellä korvat höröllä ja katse nauliintuneena odottavat mitä lääkettä haen mutta omasta mielestäni asiointi olisi hiukan miellyttävämpää, kun ei tarvitsisi ajatella asioivansa samalla muiden asiakkaiden kanssa. Ap
Itse asun pienellä paikkakunnalla ja voin saona, kun taakse ilmestyy se oikeanlainen ihminen niin eiköhän se kailota ne henkilökohtaiset asiasi jollekkin toiselle yhtä kovalle juoruajalle ja siitä se tarina sitten lähtee leviämään. Joidenkin ihmisten uteliaisuus on vain todella sairasta luokkaa. T: Kokemusta on.
Meillä vaihtui apteekki farmaseutin kailotuksen takia, koko apteekki raikasi kun farmaseutti tivasi mieheltä perusteluja vaihtoon Marevanin vaihduttua kalliimpaan verenohennuslääkkeeseen. Mies ei ollut ehtinyt saada vielä lääkkeeseen Kela korvauksen päätöstä ja jostain syystä farmaseutti ei järjestelmästä saanut esille lääkärin sinne kirjoittamaa lausuntoa lääkeen vaihdosta. Vaihdettiin apteekki isompaan ja systeemi toimi heti, eikä lääkkeestä tarvinnut maksaa täyttä hintaa. Eikä selittää koko epikriisiä ilman mitään äänieristyksiä.
Itse olen monesti ajatellut tätä samaa miten apteekit on pieniä ahtaita tiloja, joissa yksityisyydensuoja ei todellakaan toteudu reseptiasiakkaiden kohdalla. Törkeä, kun muuten ollaan hirveän tarkkoja ihmisten yksityisyydensuojasta, mutta ei apteekeissa.
Todennäköisesti ketään ei kiinnosta.
Jos sinua vaivaa, niin pyydä tuote lapulla ja lisää lappuun, että tuote on tuttu etkä halua selostusta aiheesta.
Useimpia ihmisiä kiinnostaa vain yksi ihminen eli he itse.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varmaan alkaa apteekissa asioimaan siten että ennen kuin luovuttaa reseptin, kelakortin tai muita tietojansa eteenpäin, niin sanoo: olen keskustellut asiasta lääkärini kanssa, tiedän kaikki esivaatimukset, verikokeet yms, en halua että luet sotuni ääneen, tarvittavat tiedot lukee siellä, en tarvitse kertausta.
Oulussa on tiettyjä apteekkeja joissa erästä uskontokuntaa edustavat farmaseutit ottavat asiakseen kommentoida jälkiehkäisyjuttuja yms. Juttuja jotka liittyvät siihen ettei lapsia ole tekemässä kymmenittäin.
Valitusta äkkiä tuollaisista, jos tosissaan epäasiallisesti palvelevat. Tuon pillerin kanssa ilmeisesti aika yleistä saada suorastaan moralisoivaa saarnaa. Itse onneksi välttynyt siltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei haittaa, vaikka ihmettelen kyllä, kun monesti kuullut muiden ihmisten aika henkilökohtaisia tietoja. Omassa apteekissani jonotetaan myös kassalle aika lähellä noita resepti luukkuja vai mitä nyt ovatkaan.
Olen kuullut jonottaessa tai viereisellä luukulla asioidessani, kun kovaan ääneen työntekijä kyselee, onko esim. asiakkaan sotu oikein, osoite ja vielä lääkkeen nimi ja käyttötarkoitus.
Siinä kun joku kirjoittelisi itselleen ylös nimen, osoitteen ja sotun, niin voi saada paljon vahinkoa aikaiseksi.
Labramme on rakennettu luultavasti 70-luvulla, ja tilat ovat epäkäytännölliset, osassa tiloja muut asiakkaat kuulevat mitä puhutaan. Ohjeiden mukaan meidän on kysyttävä nimi vähintään kerran ja henkilötunnus vähintään kaksi kertaa jotta tunnistus menisi varmasti oikein. Terveydenhuollon asiakkaisiin kuuluu paljon huonokuuloisia vanhuksia, joten alalla puhutaan usein huutamalla. Se on ironista että tietosuojaan suhtaudutaan muuten vakavasti.
Miksi hetu pitää kertoa kaksi kertaa? Ihminen antaa esim. kelakortin ja sitten sanoo hetun.
Miksi hetu pitäisi sanoa ääneen, kun se näkyy kela-kortissa?!
Vierailija kirjoitti:
Raskaustestien hakeminen apteekista on myös oma juttunsa.
Kun mielellään vain hakisi sen pakkauksen ja menisi kassalle, niin tulee farmaseutti/joku apteekkityöntekijä ja alkaa mahdollisimman kuuluvalla äänellä esitellä raskaustestejä.
Eihän siinä mitään "noloa" ole, mutta itse pitäisin mieluummin yksityisasiana, etenkin kun ei tiedä jos joku tuttu sattuisi olemaan juuri asioimassa samassa apteekissa.
Muutama vuosi sitten tulin lopulta pitkien lapsettomuushoitojen jälkeen raskaaksi. Muutaman onnentäyteisen kuukauden jälkeen sain kuitenkin keskenmenon johon sitten lääkäri käski tietyn ajan jälkeen hakea kunnon raskaustestin apteekista ja sillä tarkastettiin että hormonitasot on laskeneet sinne "ei raskaana"- puolelle takaisin. Ihan kun tuo jälleen kerran negatestin tekeminen ei olisi ollut tarpeeksi kamalaa niin totta kai siellä apteekissa oli taas innokas asiakaspalvelija joka ei millään jättänyt siinä hyllyn reunalla minua rauhaan vaan tyrkytti apua ja neuvoja ja innoissaan hihkui että voi kun näissä asioissa on aina niin kiva neuvoa (selkeästi piti siis varmana että tässä toivottua raskautta oltiin varmistelemassa). Kiva siinä yrittää pysyä kasassa kun parin hyllyn takana on vielä korvat höröllään puolituttu kaveri joka on pahimmanlaatuinen juorukello...
Ja hoidoissa käytettyjen lääkkeiden saaminen oli samasta apteekista kanssa yhden sortin show... Hyvissä ajoin kävin varmistamassa että onhan tiettyä lääkettä saatavilla mutta ohops kun oltiinkin unohdettu sitten laittaa se tilauslappu eteenpäin... Kaikki mahdollinen tieto niistä lääkkeistä noutotilanteessa kailotettiin niin että varmaan kuului käytävän toisella puolella olevan kaupan kassoillekin vaikka kuinka yritti sanoa että kiitos, mä olen lääkärin ja hoitajien kanssa käynyt kaiken jo läpi 😤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskaustestien hakeminen apteekista on myös oma juttunsa.
Kun mielellään vain hakisi sen pakkauksen ja menisi kassalle, niin tulee farmaseutti/joku apteekkityöntekijä ja alkaa mahdollisimman kuuluvalla äänellä esitellä raskaustestejä.
Eihän siinä mitään "noloa" ole, mutta itse pitäisin mieluummin yksityisasiana, etenkin kun ei tiedä jos joku tuttu sattuisi olemaan juuri asioimassa samassa apteekissa.
Muutama vuosi sitten tulin lopulta pitkien lapsettomuushoitojen jälkeen raskaaksi. Muutaman onnentäyteisen kuukauden jälkeen sain kuitenkin keskenmenon johon sitten lääkäri käski tietyn ajan jälkeen hakea kunnon raskaustestin apteekista ja sillä tarkastettiin että hormonitasot on laskeneet sinne "ei raskaana"- puolelle takaisin. Ihan kun tuo jälleen kerran negatestin tekeminen ei olisi ollut tarpeeksi kamalaa niin totta kai siellä apteekissa oli taas innokas asiakaspalvelija joka ei millään jättänyt siinä hyllyn reunalla minua rauhaan vaan tyrkytti apua ja neuvoja ja innoissaan hihkui että voi kun näissä asioissa on aina niin kiva neuvoa (selkeästi piti siis varmana että tässä toivottua raskautta oltiin varmistelemassa). Kiva siinä yrittää pysyä kasassa kun parin hyllyn takana on vielä korvat höröllään puolituttu kaveri joka on pahimmanlaatuinen juorukello...
Ja hoidoissa käytettyjen lääkkeiden saaminen oli samasta apteekista kanssa yhden sortin show... Hyvissä ajoin kävin varmistamassa että onhan tiettyä lääkettä saatavilla mutta ohops kun oltiinkin unohdettu sitten laittaa se tilauslappu eteenpäin... Kaikki mahdollinen tieto niistä lääkkeistä noutotilanteessa kailotettiin niin että varmaan kuului käytävän toisella puolella olevan kaupan kassoillekin vaikka kuinka yritti sanoa että kiitos, mä olen lääkärin ja hoitajien kanssa käynyt kaiken jo läpi 😤
Äh, kammottava kokemus!
Minua on nolottanut joskus hiivalääkettä hakiessa, kun on alettu kovaan ääneen kailottaa ohjeita, vaikka osaan itsekin ne sieltä pakkausselosteesta lukea. Nolotti myös hakea mielialalääkkeitä, kun oli saman kylän tyttö siellä tiskillä lääkkeitä ojentamassa.
Pirjolla oli äsken hyvä sketsi aiheesta.
Tätä samaa olen pohtinut. Kävin apteekissa, jossa ihmiset jonottavat penkeillä istuen ja tiski n. Puolentoista metrin päässä. Olin kirjoittanut erilliselle lapulle lääkkeet joita haluan. Farmaseutti tavasi nämä kaikki isosti ääneen. Et silleen...
Olen kerran antanut apteekille ystävällisesti palautetta ja toivetta yksityisyyden suojaamisesta. Ehdotin jopa vaikean taustamusiikin hankkimista tilaan. Samaisessa apteekissa on myös miesfarmaseutti, joka hiippailee ja kyylää, mitä lääkkeitä ihmiset hakee. Samalla muka järjestelee hyllyjä. En käy tuossa apteekissa enää, vaikka on lähiapteekki. Yksityisyyden suojasta ei ole tietoakaan. Kaikki kuulevat kaikkien asiat.
Pienemmässä kaupungissa parikymppiseksi asti asuin. Apteekkari ei todellakaan pitänyt omana tietonaan asiakkaiden reseptilääkeostoksia. Tästä jäi pysyvä ahdistus. Muutettuani muualle valitsin aina sen apteekin, jossa henkilökunta oli ystävällisin. Nykyisin, kun on pysyvä lääkitys erääseen sairauteen, niin käyn aina ostamassa samasta apteekista. Siellä paransivat tuota yksityisyyttä siirtämällä odotustuoleja kauemmas.
Helpoin tapa välttää omien lääkkeiden nimien ääneen sanominen on kirjoittaa ne paperille. Ja jos yhtään pelkää, että aspa alkaa niitä ääneen lukemaan, niin sanoo vielä, että haluaisin yksityisyyttä eli en halua, että näitä nimiä sanotaan tässä ääneen.