Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi apteekeissa ei turvata yksityisyyttä?

Vierailija
23.07.2018 |

Olen reilun vuoden synnyt ADHD- lääkkeitä. Sitä ennen en ole syönyt mitään lääkkeitä säännöllisesti. Itseäni on ruvennut suorastaan "jännittämään" nämä apteekkireissut, ja sielläpä joutuu vielä aika usein ramppaamaan.

Ihmettelen siis, että vielä tänä päivänä ei ole paremmin turvattu asiakkaiden yksityisyyttä. Tuntuu olevan ihan ok, että koko apteekki tai vähintään takana seisovat kuulevat mitä lääkkeitä syö. Olen itse aika paljon olut nyt kesällä vanhempien luona pienellä paikkakunnalla ja olen myös opiskellut ja tarvinnut siihen lääkettä. Tällä paikkakunnalla on yksi pieni apteekki, ja jonottaminen tapahtuu lähellä näitä "vastaanottotiskejä."

Eipä sillä, että ketään varsinaisesti kiinnostaa toisten lääkkeet mutta ainakin itsestä tuntuu jotenkin kiusalliselta. Varsinkin siis, kun usein nämä farmaseutit kovaan ääneen selostavat jotakin tästä lääkkeestä tms. Kerran hain Schengen- todistusta, jotta sain otettua lääkkeitä ulkomaille mukaan. Niin farmaseutti kailotti: " Joo, näissä vahvoissa lääkkeissä pitää olla todistus mukana. "

Olenko itse vain herkkähipiäinen vai tuntuuko kenestäkään muusta kiusalliselta, kun tuntuu että lääkkeiden haku on samalla koko apteekissa asioivien tiedossa. Onhan lääkärissäkin käynti suljetun oven takana mutta apteekissa vähän eri meininki.

Ajattelen esim. näitä, jotka syövät mielialalääkkeitä ja voivat tuntea jo muutenkin häpeää itsestään ja sairaudestaan. Ei sillä, että siinä tietenkään mitään hävettää olisi, ketään ei kiinnosta. Mutta monille se voi tuntua kiusalliselta, varsinkin pienessä apteekissa asioida, kun juurikaan mitään yksityisyyttä ei ole.

Kommentit (123)

Vierailija
1/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki on lääkkeiden hakemista varten. Jokainen joka sinne menee on hakemassa jotain lääkkeitä tai tarvikkeita, ei siinä mitään noloa ole.

Vierailija
2/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan tottunut. Apteekeissa ei tosiaam ole tietoakaan yksityisyydestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekki on lääkkeiden hakemista varten. Jokainen joka sinne menee on hakemassa jotain lääkkeitä tai tarvikkeita, ei siinä mitään noloa ole.

Tiedän mutta mielestäni jokaisella pitäisi silti olla oikeus yksityisyyteen. Kyllähän lääkärissäkin jokainen on jotakin sairautta varten paikalla. Sielläkin voitaisiin siirtyä siihen, että jokainen hoidetaan odotustilassa, koska "ei siinä mitään noloa ole, kaikki siellä ovat samasta syystä." 

Mielestäni jopa pankissa on yksityisyys hoidettu paremmin. Ap 

Vierailija
4/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni apteekeissa pitäisi olla yksittäiset ovelliset kopit reseptipuolella. Samanlaiset kuin pankeissa. Yksityisyyttä ei kunnioiteta millään tavalla apteekkien puolelta.

Vierailija
5/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin on hoitunut ihan helposti niin että olen antanut kalakortin ja sanonut että se uusin resepti. Enkä ole kyllä kuullut muiden lääketietojakaan, koska en ole yrittänytkään kuunnella kun ei kiinnosta.

Vierailija
6/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ainakin on hoitunut ihan helposti niin että olen antanut kalakortin ja sanonut että se uusin resepti. Enkä ole kyllä kuullut muiden lääketietojakaan, koska en ole yrittänytkään kuunnella kun ei kiinnosta.

Siis kelakortin, kiitos autocorrect... 🙄

Vierailija
7/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kerran kun pari nuorehkoa narkomaania (?) tuli ostamaan apteekkiin ruiskuja. Olin näiden nuorten miesten takana ja he pyysivät apteekkarilta ruiskuja hiljaisella ääneellä. Tämä apteekkari huusi kovaan ääneen ''vai että ruiskuja pitäs saada'' halveksiva ilme naamalla. Täyden apteekin asiakkaat kääntyivät kaikki katsomaan näitä poikia. Saivat ruiskut kuitenkin mukaansa.

Vierailija
8/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt samoin eikä itselläni olekaan mitään muuta lääkettä käytöstä. Mutta silti farmaseutit kysyvät.  " Niin, tätä Concertaa vai?"  Ja sitten lääkepurkki, jossa on kolmion kuva on siinä tiskillä "esillä." Edelleenkään en tarkoita, että ketään pitäisi kiinnostaa toisten lääkkeet mutta se tunne mikä itsellä on. Ap 

Vierailija
9/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo olen samaa mieltä. Kerran kun menin hakemaan uutta satsia isotretinoidia (vahvin aknen hoitoon käytettävä lääke, joka voi aiheuttaa esim. sikiövaurioita) niin farmaseutti aloitti ihan ihme kuulustelut siinä tiskillä, vaikka ne kaikki samat tiedot näkyi hänelle sieltä reseptiltä koneen ruudulta, eikä sitä reseptiä olisi mulle uusittu, jos ei kaikki speksit olisi olleet kunnossa. Kyseli mm. mikä ehkäisymuoto mulla on ja onko raskaustestit tehty, entäpä verikokeet otettu ym, mitä ei aikaisemmin kukaan ollut lääkkeitä haettaessa kyselty, kun tosiaankin ne tiedot siellä Omakannassa on näkyvissä, eikä ihotautilääkäri olisi saanut reseptiä uusia ilman, että kaikki oli kunnossa.

Vierailija
10/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekissa asiointi on kuin just siinä radiomainoksessa missä kailotetaan että "kyyyllä emättimen kuivuuteen lääkettä saa" tai jotain sinnepäin.

Vierailija
11/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
12/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP miksi kuvittelet että kaikkia kiinnostaa sinun lääkityksesi niin paljon että vielä erikseen kyylättäisiin sitä lääkepakettia? Maailma ei pyöri napasi ympärillä ja kaikki eivät ajattele jatkuvasti sinua.

Vierailija
13/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Porin Yliopiston apteekissa ( ja monissa muissa) on reseptiasiakkaiden jonotusalue aivan kiinni asioivien asiakkaiden takana. Kyllä siinä kuulee mitä puhutaan, halusi tai ei.

Vierailija
14/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
15/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain jälkiehkäisypilleriä, jolloin farmaseutti huusi kovaan ääneen yhdynnästä ja muistutti ehkäisyn tärkeydestä.

Vierailija
16/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin taas vähän aikaa sitten, kun farmaseutti alkoi pyytämättä antaa neuvoja sellaisesta lääkkeestä, mitä olen käyttänyt jo kauan, ja vielä tyyppi itsekin näki koneelta, että reseptillä on jo haettu muutama erä. Paikallisessa apteekissa on vain matalat sermit palvelupisteiden välillä ja niiden yli kyllä kuuluu, mitä viereisellä tiskillä puhutaan.

Vierailija
17/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ei haittaa, vaikka ihmettelen kyllä, kun monesti kuullut muiden ihmisten aika henkilökohtaisia tietoja. Omassa apteekissani jonotetaan myös kassalle aika lähellä noita resepti luukkuja vai mitä nyt ovatkaan.

Olen kuullut jonottaessa tai viereisellä luukulla asioidessani, kun kovaan ääneen työntekijä kyselee, onko esim. asiakkaan sotu oikein, osoite ja vielä lääkkeen nimi ja käyttötarkoitus. 

Siinä kun joku kirjoittelisi itselleen ylös nimen, osoitteen ja sotun, niin voi saada paljon vahinkoa aikaiseksi. 

Vierailija
18/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lol

Vierailija
19/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP miksi kuvittelet että kaikkia kiinnostaa sinun lääkityksesi niin paljon että vielä erikseen kyylättäisiin sitä lääkepakettia? Maailma ei pyöri napasi ympärillä ja kaikki eivät ajattele jatkuvasti sinua.

Eiköhän nämä kommentit jo kerro, että aika moni ajattelee samoin. En usko, että moniakaan kiinnostaisi vaikka menin kovaäänisen kanssa kailattomaan kadulle diagnoosistani. Mutta varjelen yksityisyyttäni ja mielestäni on on oikeus pitää tietyt asiat yksityisinä, vaikka kukaan niistä ei sen kummemmin olisikaan kiinnostunut. En kuvittele, että kaikki siellä korvat höröllä ja katse nauliintuneena odottavat mitä lääkettä haen mutta omasta mielestäni asiointi olisi hiukan miellyttävämpää, kun ei tarvitsisi ajatella asioivansa samalla muiden asiakkaiden kanssa. Ap 

Vierailija
20/123 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa aloitus ja kommentit, ihan sama meininki meidänkin kylällä. Pieni apteekki ja ihan selän takana muut jonottaa tai hakee jotain hyllyistä. Tahtomattakin kuulet mitä farmaseutti puhuu asiakkaalle. Jossain isommassa kaupungissa ei varmasti muita kiinnostakaan, mutta voi kyllä täällä pikkukylillä kiinnostaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan