Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kotihoidon työntekijät maksaa itse ne parkkisakot?

Vierailija
23.07.2018 |

Lehdessä oli kirjoitus, että kotihoidon työntekijät ovat pulassa, kun heille ei ole parkkipaikkoja käyntien ajaksi. Eikä aikaa etsiä vapaita parkkipaikkoja. Eli joutuvat työssään kulkemaan autolla asiakkaiden kodeissa, eikä ole mitään paikkaa mihin parkkeerata se auto, kun taloyhtiöissä ei ole vieraspaikkoja tms. Ja jos he voidakseen hoitaa sen käynnin jättävät auton paikkaan, jossa tulee sakot, niin he joutuvat itse maksamaan ne sakot omasta pussista. Mikä logiikka siinä on, että olet työssä, jossa joudut työn vuoksi maksamaan omasta pussista sakkoja?

Kommentit (179)

Vierailija
21/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon vai kodinhoito? Kotisairaanhoito?

Kodinhoitaja = joku siivoojan tapainen kotiapulainen

Kotihoitaja (kotihoito) = kotona käyvä hoitaja, usein lähihoitaja koulutukseltaan, asiakkaat yleensä kotona asuvia vanhuksia, jotka tarvitsevat hoidollista apua

Kotisairaanhoitaja (kotisairaanhoito) = kotona järjestettävä sairaalatasoinen sairaanhoito, jota toteuttaa sairaanhoitaja

Vierailija
22/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö noille voisi hommata jotkut huoltoajo-luvat? Huoltoahan se ihmisenkin huolto on.

Aivan, kun lvi-firma tulee korjaamaan putkea niin ne parkkeeraa mihin vaan auton saa mahtumaan. Kun menet pitämään vanhusta hengissä ja annat insuliinit ja sydänlääkkeet, olet rikollinen ja saat sakot! Kyllähän sen työnantajan eli usein kunnan pitäisi laittaa työolosuhteet kuntoon. Pitäkää huolta oikeuksistanne, ei työntekemisestä pidä joutua maksamaan sakkoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena, mutta olen asunut alueella, jossa hyvin usein joutui vapaata parkkipaikkaa etsimään 20-30 minuuttia, ja kun vihdoin jostain sellaisen löysi, niin oli useamman korttelin verran kävelyä vielä kotiin, eli ainoa vapaa saattoi löytyä puolen kilsan päästä.

Vierailija
24/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja katsoo, että työntekijä on pysäköinyt väärin, eli vika on työntekijän. Työnantaja ei siis maksa pysäköintivirhemaksua. Sen tekee työntekijä itse. Viisikin maksua on joku joutunut maksamaan, nettopalkka 1800 kuussa ja siitä pois 250 niin siinähän se hoitaja sitten sinnittelee.

Kun kotihoito menee kohteeseen, on arpapeliä, onko vapaata paikkaa missään, vieraspaikat yms. Pihalle voi kiekolla jättää vain harvoin.

Nimimerkillä kokemusta tästä on.

No miksi sitten joku työntekijä parkkeeraa sakkopaikalle, jos tiedossa on, että ne sakot pitää maksaa itse? 

Siksi jätetään sakkopaikalle, kun asiakkaan luona on käytävä. Siellä on yli 90-vuotias vanhus, jota käydään kääntämässä kyljeltä toiselle  x 8 /vrk, annetaan lääkkeet, otetaan tarvittaessa verikokeet ja riennetään seuraavaan paikkaan.

Missä käydään 8x vrk?

Jos pysäköinti on hankalaa voi varmaan mennä pyörällä, bussilla tai kävellen

Vierailija
25/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Keski-Uudellamaalla kodinhoitajilla on käytössään autoja, jossa on työantajan nimi isolla kyljessä. Miksi niitä pitää sakottaa, eikö kyseessä ole viranomaistehtävä? Ehkä kodinhoitajien esimies voisi käydä tekemässä ne käynnit, joissa on parkkisakon vaara.

Parkkisakon vaara on kun pysäköi väärin

Vierailija
26/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostu käyttämään autoa. Käytän työsuhdepolkupyörää. Pyörä on helppo parkeerata laillisesti ja siirtymät asiakkaan luota toiselle ovat rentouttavia.

Saako siis valita, että meneekö pyörällä tai kävellen tai autolla? Ja onko se auto siis oma auto vai työnantajan auto?

Pääkaupunkiseudusta en tiedä, mutta elämää on täällä periferiassakin. Hoitajan vastuulla on kokonaisia kaupunginosia, pyörä on jo siksi poissuljettu.

Vierailija
27/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Keski-Uudellamaalla kodinhoitajilla on käytössään autoja, jossa on työantajan nimi isolla kyljessä. Miksi niitä pitää sakottaa, eikö kyseessä ole viranomaistehtävä? Ehkä kodinhoitajien esimies voisi käydä tekemässä ne käynnit, joissa on parkkisakon vaara.

Parkkisakon vaara on kun pysäköi väärin

Mutta entä jos pomo käskee mennä paikkaan, jossa ei voi pysäköidä oikein?

Vierailija
28/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten toimitaan, jos tarjolla on vain maksullisia parkkipaikkoja? Ei kai näitä joudu maksamaan itse? Entä jos kiekkoon tai mittariin pistetty aika ylittyy itsestä riippumattomista syistä, asiakas saa sairaskohtauksen esimerkiksi?

Kuulostaa tosi kohtuuttomalta, jos kotihoidon työntekijöiden odotetaan hoitavan työkeikat omalla autolla ja käyttävän aikaa parkkipaikan etsimiseen. Eihän määrätyssä ajassa välttämättä edes löydy sallittua parkkipaikkaa järkevältä etäisyydeltä. Onkohan tässä kaupunkikohtaisia eroja, sillä itse olen huomannut, että omalla kadullani kotihoidon työntekijät pysäköivät jalkakäytävälle samalla tavalla kuin muut esimerkiksi muuton aikana. Autossa on firman tunnukset, eli kyse on työsuhdeautosta.

Vierailija
29/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidon vai kodinhoito? Kotisairaanhoito?

Kodinhoitaja = joku siivoojan tapainen kotiapulainen

Kotihoitaja (kotihoito) = kotona käyvä hoitaja, usein lähihoitaja koulutukseltaan, asiakkaat yleensä kotona asuvia vanhuksia, jotka tarvitsevat hoidollista apua

Kotisairaanhoitaja (kotisairaanhoito) = kotona järjestettävä sairaalatasoinen sairaanhoito, jota toteuttaa sairaanhoitaja

Väärin

Vierailija
30/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja katsoo, että työntekijä on pysäköinyt väärin, eli vika on työntekijän. Työnantaja ei siis maksa pysäköintivirhemaksua. Sen tekee työntekijä itse. Viisikin maksua on joku joutunut maksamaan, nettopalkka 1800 kuussa ja siitä pois 250 niin siinähän se hoitaja sitten sinnittelee.

Kun kotihoito menee kohteeseen, on arpapeliä, onko vapaata paikkaa missään, vieraspaikat yms. Pihalle voi kiekolla jättää vain harvoin.

No miksi sitten joku työntekijä parkkeeraa sakkopaikalle, jos tiedossa on, että ne sakot pitää maksaa itse? 

Osaatko lukea? Aloituksessa selitetty asia "Lehdessä oli kirjoitus, että kotihoidon työntekijät ovat pulassa, kun heille ei ole parkkipaikkoja käyntien ajaksi. Eikä aikaa etsiä vapaita parkkipaikkoja."

Eihän niitä vanhuksia voi jäättää kotiinsa virumaan jonkun parkkipaikan takia tai sen, ettei työnantaja ole antanut resursseja siihen, että päivän aikana ehtisi niitä parkkipaikkoja etsiä. Laitonta kai se ihmisen heitteillejättökin on.

Vierailija
31/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostu käyttämään autoa. Käytän työsuhdepolkupyörää. Pyörä on helppo parkeerata laillisesti ja siirtymät asiakkaan luota toiselle ovat rentouttavia.

Saako siis valita, että meneekö pyörällä tai kävellen tai autolla? Ja onko se auto siis oma auto vai työnantajan auto?

Pääkaupunkiseudusta en tiedä, mutta elämää on täällä periferiassakin. Hoitajan vastuulla on kokonaisia kaupunginosia, pyörä on jo siksi poissuljettu.

Periferiassa on kai yleensä vähän paremmin parkkipaikkoja kuin kaupunkialueilla? 

Vierailija
32/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi jätetään sakkopaikalle, kun asiakkaan luona on käytävä. Siellä on yli 90-vuotias vanhus, jota käydään kääntämässä kyljeltä toiselle  x 8 /vrk, annetaan lääkkeet, otetaan tarvittaessa verikokeet ja riennetään seuraavaan paikkaan.

Missä käydään 8x vrk?

Minusta alkaa tuntua että tähän keskusteluun ilmaantui trolli. Kotona käyvää sairaanhoitajaa kehoitetaan kulkemaan jalkaisin hoitolaukkujen kera. 

Vierailija
33/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tyrkyttäneet minulle autoa, mutta en ole suostunut ottamaan. Olen myös pystynyt hoitamaan työtehtäväni vähintäänkin yhtä nopeasti pyörällä kuin autolla  ihan ympäri vuoden. 

Jos suostuisin autoon, niin kierrättäisivät minua laajemmalla alueella, enkä viihtyisi enää tässä muutenkin raskaassa työssä. Alueeni on viihtyisä ja kevyenliikenteen väylät toimivat! Teen tosin viikonloppuisin vuoroja useammallakin lähialueella ja tähän kuormitukseen erityisesti tarjoavat autoa ratkaisuksi, mutta otan pyöräilyn liikunnan kannalta. Vastaan, että hoidan työni ilman autoa ja piste. Suostun autoon vain parityössä, kun työkaveri ajaa tai muuten ei minullakaan kohta olisi mahdollisuutta vaikuttaa itse työnkuvaani.

Olen myös nostanut palkkaani esittämällä tyytymättömyyttäni.. Tahtovat selvästi pitää minut, kun tavoitteeni oli saada 30 € enemmän kuussa, niin sainkin kolminumeroisen summan. Joku perustelu palkanlisälle piti tietenkin keksiä. Suostuin autolla liikkumisen sijaan tekemään enemmän paperitöitä ja siitä tulikin plussaa!

8.

Vierailija
34/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä kotihoito käy viisi kertaa päivässä erään pariskunnan luona. Heidän autonsa on missä milloinkin, hyvin usein pelastustiellä tai välillä puoliksi leikkipaikan "päällä". Kyllä tekisi mieli soittaa joskus joku sakottamaan, niin älytöntä se autojen lojuminen siellä täällä on. Aivan sama, että työtään tekevät, ei silti pitäisi olla mikään etuoikeus tukkia teitä ja aiheuttaa vaaratilanteita. 

Ottakaa puheeksi taloyhtiössä, jos saisitte järjestettyä yhden paikan esim. kotihoidolle ja huoltoajolle. Esim. siten, että pysäköinti onnistuu vain taloyhtiön luvalla, joka annetaan kotihoidolle ja huoltofirmalle.

Olen samaan mieltä, että autoja ei saisi jättää lojumaan minne vain, mutta myös taloyhtiöt voisivat aktivoitua ratkaisemaan huoltoajon, kotihoidon yms. ongelmia.

Vierailija
35/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä käydään 8x vrk?

Minusta alkaa tuntua että tähän keskusteluun ilmaantui trolli. Kotona käyvää sairaanhoitajaa kehoitetaan kulkemaan jalkaisin hoitolaukkujen kera. 

Ei ne laukut mitään mahdottomia ole. Ja todellisuudessa kaupungeissa kuljetaan muutenkin kuin autolla ne käynnit. Ja me suunnitellaan tietenkin järkevästi niin ettei matkoihin kulu aikaa

Vierailija
36/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periferiassa on kai yleensä vähän paremmin parkkipaikkoja kuin kaupunkialueilla? 

Sanotaan, että kaikki Kehä III:n ulkopuolella on periferiaa. Työskentelen itse kaupungissa, jossa on vajaa 48,000 asukasta. Meillä on tässä kaupungissa parkkifirmat tarkkailemassa pysäköintialueita.

Tähän saakka olen tehnyt tätä työtä sydämeni pohjasta. Tyytyväinen asiakas tekee minut iloiseksi. Nyttemmin kun listojen mukaan pitäisi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa, olen alkanut hakea sisäisella haulla vuodeosastolle.

Joku kysyi, miksi jossain käydään kahdeksaan kertaan vuorokaudessa. Syy tähän on asentohoito. Liikuntakyvytöntä on käänneltävä säännöllisesti ja tiheästi, jotta ehkäistään mahdollinen painehaava, joka komplisoi ikäihmisen terveydentilaa pahasti. Toki on myös tarvittaessa annettavat lääkkeet ja sovitut INR-kokeet Marevan-potilaille.

Vierailija
37/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä käydään 8x vrk?

Ei ne laukut mitään mahdottomia ole. Ja todellisuudessa kaupungeissa kuljetaan muutenkin kuin autolla ne käynnit. Ja me suunnitellaan tietenkin järkevästi niin ettei matkoihin kulu aikaa

Kotihoito ja kotisairaanhoito on ihan eri asiat. Laukutkin kai erilaiset?

Vierailija
38/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten toimitaan, jos tarjolla on vain maksullisia parkkipaikkoja? Ei kai näitä joudu maksamaan itse? Entä jos kiekkoon tai mittariin pistetty aika ylittyy itsestä riippumattomista syistä, asiakas saa sairaskohtauksen esimerkiksi?

Kuulostaa tosi kohtuuttomalta, jos kotihoidon työntekijöiden odotetaan hoitavan työkeikat omalla autolla ja käyttävän aikaa parkkipaikan etsimiseen. Eihän määrätyssä ajassa välttämättä edes löydy sallittua parkkipaikkaa järkevältä etäisyydeltä. Onkohan tässä kaupunkikohtaisia eroja, sillä itse olen huomannut, että omalla kadullani kotihoidon työntekijät pysäköivät jalkakäytävälle samalla tavalla kuin muut esimerkiksi muuton aikana. Autossa on firman tunnukset, eli kyse on työsuhdeautosta.

Parkkilipukkeet talteen ja ne toimitetaan työnantajalle, jotka saa sitten takautuvasti takaisin. Tämä sama ongelma on siivousyrityksillä myös, sillä keskustoissa ei välttämättä ole parkkipaikkoja tai jossain keskittymissä ei ole huomioitu huoltoajoja lainkaan. (koska siistijät, hoitajat, talkkarit ym. liikkuvat ilmiintymällä kuin Harry Potterissa monen mielestä)

Vaihtoehtoina on siis maksaa pysäköinnistä, pistää kiekkopaikalle, käyttää huoltoajo-lappua ja pysäköidä niin, että auto on mahd. vähän tiellä ja kyllä (varsinkin talvella, jos on paljon lunta) auton joutuu jättämään aika kauas ja kävelemään.

Vierailija
39/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän taloyhtiössä kotihoito käy viisi kertaa päivässä erään pariskunnan luona. Heidän autonsa on missä milloinkin, hyvin usein pelastustiellä tai välillä puoliksi leikkipaikan "päällä". Kyllä tekisi mieli soittaa joskus joku sakottamaan, niin älytöntä se autojen lojuminen siellä täällä on. Aivan sama, että työtään tekevät, ei silti pitäisi olla mikään etuoikeus tukkia teitä ja aiheuttaa vaaratilanteita. 

Ottakaa puheeksi taloyhtiössä, jos saisitte järjestettyä yhden paikan esim. kotihoidolle ja huoltoajolle. Esim. siten, että pysäköinti onnistuu vain taloyhtiön luvalla, joka annetaan kotihoidolle ja huoltofirmalle.

Olen samaan mieltä, että autoja ei saisi jättää lojumaan minne vain, mutta myös taloyhtiöt voisivat aktivoitua ratkaisemaan huoltoajon, kotihoidon yms. ongelmia.

Tai järjestää vanhus pois sieltä talosta rasittamasta muita talon asukkaita. Ei kerrostalo ole mikään sairaala. Nyt on paljon piensijoittajia, jotka mielellään ostavat asuntoja vuokrattavaksi.

Vierailija
40/179 |
23.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanotaan, että kaikki Kehä III:n ulkopuolella on periferiaa. Työskentelen itse kaupungissa, jossa on vajaa 48,000 asukasta. Meillä on tässä kaupungissa parkkifirmat tarkkailemassa pysäköintialueita.

Tähän saakka olen tehnyt tätä työtä sydämeni pohjasta. Tyytyväinen asiakas tekee minut iloiseksi. Nyttemmin kun listojen mukaan pitäisi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa, olen alkanut hakea sisäisella haulla vuodeosastolle.

Joku kysyi, miksi jossain käydään kahdeksaan kertaan vuorokaudessa. Syy tähän on asentohoito. Liikuntakyvytöntä on käänneltävä säännöllisesti ja tiheästi, jotta ehkäistään mahdollinen painehaava, joka komplisoi ikäihmisen terveydentilaa pahasti. Toki on myös tarvittaessa annettavat lääkkeet ja sovitut INR-kokeet Marevan-potilaille.

Oikeastiko kotona on 8 krt vuorokaudessa hoitotoimenpiteitä tarvitsevia? 

Entä jos tuollaisen asentohoitotyypin asuintalossa tulee tulipalo? 

Miksi listojen mukaan pitää olla kahdessa paikassa yhtä aikaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä