50-luvulla syntyneet on aika etuoikeutettuja
Sodat oli ohi, ruokaa sai tarpeeksi. Maaseudulla yksi talous tuotti maitoa, toinen kananmunia, yksi lihaa. Kakaroille riitti kavereita naapureissa. Kaupungissa eri talojen lapset leikkivät yhdessä eikä kerrostalojen ympärillä ollut aitoja. Ja silloin leikittiin ulkona.
Kouluruoka oli hyvää ja ravitsevaa.
Sitten kun lapsesta kasvoi nuori, tutustuttiin vastakkaiseen sukupuoleen kasvokkain. Ja muutenkin oltiin samanikäisten kanssa livenä, ei netissä.
Puolisokin hankittiin ja lapset, nämä kaikki ilman nettiä. Ja elämä oli ihan hyvää.
Nyt kun viiskytluvulla syntyneenä olen eläkkeellä, olen tosi iloinen, että on tietokoneita, nettiä ja muuta.
Asiat voi hoitaa helposti, musiikkia ja muuta viihdettä on saatavilla niin paljon kuin kerkiää kuluttaa. Nautin siitä, että olen saanut kokea tämän kaiken kehityksen. Voiko joku muuna kuin 50-luvulla syntynyt olla kokenut tämän kaiken muutoksen omassa elämässään?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha valittaa, kuinka kurjasti asiat olivat lapsuudessanne. Teillä oli mahdollisuus tehdä töitä ja nostaa omaa elintasoanne. Lapsillanne on toisin.
No kun se on faktaa. Minunko vika se on että olen syntynyt -50 luvulla ? Jokaisella ajalla on ongelmansa. Aloituksesta saa sen käsityksen että elämämme on ollut yhtä juhlaa, kaikkea muuta. Ja se mihin nuori kouluja käymätön työhön pääsi oli raskas tehdastyö huonolla palkalla,se työ jota paskaduuniksi kutsutte.
Jaa, no sittenhän minäkin olen paskaduunissa. Pointtini on se, että te pääsitte ponnistamaan huonommasta parempaan. Minun ikäpolveni on syntynyt siihen luomaanne parempaan, mutta harvalla meistä on mahdollisuutta itse saada samanlaista elintasoa kuin mihin olemme lapsuudessa tottuneet. Huonommasta ei osaa niin kärsiä, jos ei tiedä paremmasta. Mutta kun tietää paremmasta, askel taaksepäin on huomattavasti vaikeampi kuin teillä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi saitte eläkkeen nuorina, toisin kuin nykynuoret, jotka ovat työssä 70-vuotiaiksi elättämässä mm. suuria ikäluokkia.
Lisäksi ennen pääsi sairauseläkkeelle hyvin helposti, eräskin pääsi eläkkeelle 44-vuotiaana vammasta, joka parani aika pian eläkkeelle pääsyn jälkeen, mutta ei hiiskunut siitä sanaakaan ja sai jäädä nauttimaan eläkettä.
50-lukulaiset lomailevat perintömökeillään ja matkustelevat perintörahoillaan ja nauravat paskaista naurua köyhille lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha valittaa, kuinka kurjasti asiat olivat lapsuudessanne. Teillä oli mahdollisuus tehdä töitä ja nostaa omaa elintasoanne. Lapsillanne on toisin.
No kun se on faktaa. Minunko vika se on että olen syntynyt -50 luvulla ? Jokaisella ajalla on ongelmansa. Aloituksesta saa sen käsityksen että elämämme on ollut yhtä juhlaa, kaikkea muuta. Ja se mihin nuori kouluja käymätön työhön pääsi oli raskas tehdastyö huonolla palkalla,se työ jota paskaduuniksi kutsutte.
Jaa, no sittenhän minäkin olen paskaduunissa. Pointtini on se, että te pääsitte ponnistamaan huonommasta parempaan. Minun ikäpolveni on syntynyt siihen luomaanne parempaan, mutta harvalla meistä on mahdollisuutta itse saada samanlaista elintasoa kuin mihin olemme lapsuudessa tottuneet. Huonommasta ei osaa niin kärsiä, jos ei tiedä paremmasta. Mutta kun tietää paremmasta, askel taaksepäin on huomattavasti vaikeampi kuin teillä eteenpäin.
Aivan. Onhan USA:ssakin puhuttu juuri tästä, että nykyiset sukupolvet ovat pitkään aikaan ensimmäiset, joden elintaso on heikompi kuin edellisen sukupolven. Tässä ei ole kyse mielestäni vaan taloudellisesta faktasta vaan syvällisesti siitä miten nykyiset nuoret näkevät elämänsa ja sen mahdollisuudet eli vaikuttaa henkisesti hyvin masentavasti ja lamauttavasti. Vaikka opiskelisi, tekisi rankasti töitä jne... ei silti voi parantaa asemaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onks 50-luvul viel hengissä.
Täällä ollaan ja hyvin voidaan ansaitulla työeläkkeellä. Kivaa kun aamuisin herää ja ei mihinkään kiire. Voi miettiä ihan rauhassa mitäs kivaa tänään tekis. Tai minne matkustais. Tai olla köllöttelis vain.
Lainat maksettu, lapset maailmalla, kunto ok ja kavereita riittää. Päivätanssit joka viikko ja hauskaa on !
Ruuhkavuosia elävänä nelikymppisenä naisena, arvaapa mitä..?
Mulle tuli oikeasti vain hymy huulille sun viestistä. Nauti elämästäsi!
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tehty töitä (siis töitä, jos satut tietämään, mitä se tarkoittaa), kun ei ollut muuta mahdollisuutta. Ensimmäinen työpaikka oli keittiön tiskarina, enkä minä sitä hävennyt, kun raha oli tärkeämpi. Äiti jo opetti, kun olin pieni, ettei sosiaaliluukulle mennä kerjäämään, eikä ole ollut tarvetta. Meidän elintason myötä meidänkin lapsilla on nyt paremmat mahdollisuudet ja ne vanhemmat, jotka ovat osanneet elää elämänsä oikein ja saaneet kartutettua hieman omaisuuttaan, niin heille se jää. Minullakaan ei eläke ole kuin se vaivainen 1500e, enkä saa mistään tukia mihinkään taloni menoihin, vaan kaikki ylimääräisen maksan omalta säästötililtä. Revitkää tuosta nuoret! Tai, oikeastaan kyllä te ymmärrätte sitten, kun teille tulee järki päähän 40 vuoden kuluttua tai sitten ei. Tulee teistäkin joskus vanhoja ja teitä haukkuu sitten nykynuoriso.
Ehkä en osannut sanoa aloituksessa tarpeeksi selvästi, mitä tarkoitin, sori. Ajatuksessa ei ollut varallisuuden vertailu, vaan ihan teknologian kehitys. Me 50-luvulla syntyneet olemme etuoikeutettuja siinä mielessä, että juuri meille se kehitys on ollut tosi suurta ja nopeaa. Ap
Toki kaikki esilletulleet asiat ovat ok.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no sittenhän minäkin olen paskaduunissa. Pointtini on se, että te pääsitte ponnistamaan huonommasta parempaan.
Mitä v i t u n ruikutusta tämä on? 70-luvulla on lähdetty Ruotsiin, kun Suomessa ei ole ollut töitä. Mun suvusta esim. lähes kaikki äidin sisarukset on jossain vaiheessa olleet Ruotsissa töissä. Moniko työtön lähti viime taantuman aikana Ruotsiin tai Norjaan, jossa on paljon töitä ja helppoa saavuttaa parempi elintaso? Aika harva. Sen sijaan ruikutetaan netissä ja syytetään vanhempia ikäpolvia. Oon ite 80-luvulla syntynyt, mutta myötähäpeä teille. On oma vika, jos ette ole valmiita vaihtamaan paikkakuntaa tai maata sen "paremman" perässä, jos se on oikeasti niin tärkeää. Ei netissä ruikuttamalla saavuta sitä "parempaa".
Ai jaa ai oli vai sadoille tuhansille työttömille Norjassa töitä norjaa osaamattomalle suomalaiselle! Missä päin? Sitäpaitsi, jos perheestä toinen vanhempi on työtön ja toisella töitä niin sen toisen vanhemmanko pitää muuttaa pois maasta? Sekö on ratkaisu?
Jos on tiedossa, että työtilanne on kotipaikkakunnalla huono, sitä voi ennakoida jo etukäteen ja muuttaa paikkaan, jossa töitä on, oli se sitten Suomessa toisaalla tai ulkomailla. Jos jämähtää jonnekin periferia-alueelle ja ruikuttaa päivät netissä, niin ihan turha syyttää siitä ketään muuta kuin itseään. Sillä tavalla ne aikaisemmat sukupolvet on työllistyneet, kun ne on muuttaneet maalta kaupunkiin ja kaupungista Ruotsiin aina työn perässä. Ei ne oo jääneet kotipaikkakunnalle ruikuttamaan ja vaatimaan, että joku tuo niille paremman elintason, niinku sä.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi saitte eläkkeen nuorina, toisin kuin nykynuoret, jotka ovat työssä 70-vuotiaiksi elättämässä mm. suuria ikäluokkia.
Ne suuret ikäluokat syntyi vv 1945-1948 ja he ovat kyllä pitäneet huolta omista eduistaan suurena äänestäjäkuntana heillä on ollut valtaa ja iso joukko siihen ikäluokkaan kuuluvista on ollut eduskunnassa päättämässä.
Itse olen syntynyt v 1959 ja en taida päästä eläkkeelle ennen 70 vuoden ikää. Leikkuri leikkaa kaikki ennen 23 vuotiaana tehtyjen työvuosien palkat ja niistä kertyneet eläkkeet kokonaan pois. Olin vuosia kotona lasten kanssa ja koulutuksia lisäksi vielä 90 luvun lamavuodet kun ei ollut töitä. Ja nyt tämä ikärasismi kun ei saa töitä että en nyt aivan samaa mieltä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Onhan USA:ssakin puhuttu juuri tästä, että nykyiset sukupolvet ovat pitkään aikaan ensimmäiset, joden elintaso on heikompi kuin edellisen sukupolven. Tässä ei ole kyse mielestäni vaan taloudellisesta faktasta vaan syvällisesti siitä miten nykyiset nuoret näkevät elämänsa ja sen mahdollisuudet eli vaikuttaa henkisesti hyvin masentavasti ja lamauttavasti. Vaikka opiskelisi, tekisi rankasti töitä jne... ei silti voi parantaa asemaansa.
Mä en ymmärrä millään miten se elämä leveää on ollut? Pienillä palkoilla,päivähoito,lapsilisä 2kertaa vuodes, ei nii mitään etuja ja alenniksia. Säästöön ei saanut mitään, kotoa ei mitään, kaiken piti itse hommata,mekin kaks nuorta joilla ei ollut kuin kassi vaatteita. Ennenkö kaikki hommattu ja maksettu meni vuosia. Vasta viimeisinä vuosina ennen eläkkeelle pääsyä jotain sai sukan varteen et pärjää tällä pienellä eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Onhan USA:ssakin puhuttu juuri tästä, että nykyiset sukupolvet ovat pitkään aikaan ensimmäiset, joden elintaso on heikompi kuin edellisen sukupolven.
Paskapuhetta. USA:ssa ei milleniaalien (80-90-luvulla syntyneiden) elintaso ole käsittääkseni mitenkään merkittävästi heikompi kuin vanhempien ikäpolvien, vaan aika lailla sama. Suomi on ihan eri maa, kun tämä taantuman aikana aina romahtaa, ja nyt kun porukka ei enää ole valmis lähtemään ulkomaille tai usein edes vaihtamaan kaupunkia, vaan ruikuttaa vaan netissä, niin työttömien määrää on vaikea saadakaan pienemmäksi.
Kyllä se on ihan yleinen suuntaus kaikkialla että nykyisten ns nuorten elintaso on huonompi, monta leffaa ja kirjaakin on tehty siitä kun joutuu palaamaan vanhempien nurkkiin kolmikymppisenä tai ei pääse edes nurkista pois, työn vähyydestä tai pätkätöistä johtuen. Itse olen ollut töissä niin tehtaassa kuin Ruotsissakin, olen päälle 30 v - ja taas työtön, vailla omaisuutta..
USA:n työttömyysprosentti on 3,8 tällä hetkellä, eli ei siellä hirveästi työttömiä ole. Suomen työttömyysprosentti on yli puolet korkeampi. USA:ssa ei edes taantuman aikana tainnut työttömyysprosentti kohota yhtä korkeaksi kuin Suomessa on nyt.
Niin kuin sanottu, kaksi ihan eri maata, eikä näitä voi tässä verrata toisiinsa.
Kouluruokahan oli 50-60-luvulla hirveää, ei ravitsevaa. Lihaa ei nähtykään eikä leipää tai hedelmiä. Annos oli lautasellinen keittoa tai velliä tai puuroa. Makaronivelli oli oksettavaa. Pitkiä valkoisia veteliä makaroneja ui kuumassa maidossa. Tämä oli monella lapsella päivän pääateria. Kotona oli köyhää ja ajateltiin, että hyvä kun koulu ruokkii lapset. Illalla syötiin sitten voileipää, usein Ylhäisten kovaa näkkäriä, ilman päällysteitä.
Tämä sama pullamössökermasukupolveksi haukuttu ikäpolvi opiskeli sitten kovalla puurtamisella itselleen ammatit, opintolainoilla, jotka maksettiin korkoineen takaisin. Ei ollut opinto- eikä asumistukia. Että miettikää vähän tarkemmin, kuka oikein siihen kermapersesukupolveen kuuluukan. Ja kuka oikein loi sille kermapolvelle tämän hyvinvointiyhteiskunnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa kitinä ja kantaa itse vastuu itsestänne. Niin ne 50-lukulaisetkin tekivät.Ainutkaan teistä ei suostuisi lähtemään Volvon tehtaalle Ruotsiin töihin.Te olette vellipeffoja.
400 000 lähti ,mikä on hervoton määrä.
Em.lisäksi pari faktaa omasta elämästä:
Kansakoulussa luokalla 44 oppilasta(4 luokka)
Toisen luokan kävin iltavuorossa kun kouluun ei muuten mahtunut.Ystäväni koko keskikoulunsa = nyk.yläaste iltavuorossa.
Vanhemmat maksoivat lukukausi maksua ,jos kyseessä ei ollut valtion oppikoulu ,jossa maksu n.10% edellisestä.Tosin kirjoja ym.ei tarvinnut ostella kuten nykyään.Pitkä matikka 3 kpl.
Kouluruokana koko kansakoulun ajan vain lusikalla syötävää eli soppaa,puuruoa,velliä +näkkäriä.
Kotona suihku omakotitalon kellarissa jota lämmitettiin vesipadalla.
Toisaalta vapaus pyöriä parinkin kilometrin päässä kotoa alle 10 vuotiaana Helsingissä mitä ihmeellisimmissä paikoissa.
En ota kantaa kummalla oli tai on paremmin.No mites 20 v ylöspäin? Eli oliko helppo saada töitä, toisin kuin nyt kun viisikään tutkintoa ei riitä ja koneet on korvanneet hanttihommat?
Töitä sai aina. Työpaikan vaihto oli helppoa. Koulutus merkonomi, ei paljoa tarvittu.
Työtä sai ja sitä otettiin vastaan. Toisin on nhkyään. Minunkin ikäluokasta maalta nuoret lähtivät viimeistään rippikoulun käytyään töihin suurempiin keskustoihinn. Kirkonkyliin tai kaupunkeihin. Itse lähdin jo 14v lapsenpiiaksi ja tulin kotiin käymään rippikoulun. Sen jälkeen taas maailmalle . Kävin sitten aikuisena iltalukion ja ammatit. Harva tekisi nykyään samat kuviot. Nyt eläke keskimääräistä suurempi sillä paiskin töitä 80- luvulla useassa paikassa ja välillä olin omasta työstä virkavapaalla kun tein toista työtä. Elämä on opettanut eniten. Kiitos siitä!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä en osannut sanoa aloituksessa tarpeeksi selvästi, mitä tarkoitin, sori. Ajatuksessa ei ollut varallisuuden vertailu, vaan ihan teknologian kehitys. Me 50-luvulla syntyneet olemme etuoikeutettuja siinä mielessä, että juuri meille se kehitys on ollut tosi suurta ja nopeaa. Ap
Toki kaikki esilletulleet asiat ovat ok.
Ap
Entä oletko kiinnostunut henkisestä hyvinvoinnista, sen kehityksesta sukupolvelta seuraavalle? 122 sivua 70-luvulla syntyneiden kokemuksia ja tuntemuksia n. 50-luvulla syntyneiden vanhempien lapsina:
https://www.vauva.fi/keskustelu/4217894/ketju/70_luvulla_syntyneiden_ai…
Vierailija kirjoitti:
Kouluruokahan oli 50-60-luvulla hirveää, ei ravitsevaa. Lihaa ei nähtykään eikä leipää tai hedelmiä. Annos oli lautasellinen keittoa tai velliä tai puuroa. Makaronivelli oli oksettavaa. Pitkiä valkoisia veteliä makaroneja ui kuumassa maidossa. Tämä oli monella lapsella päivän pääateria. Kotona oli köyhää ja ajateltiin, että hyvä kun koulu ruokkii lapset. Illalla syötiin sitten voileipää, usein Ylhäisten kovaa näkkäriä, ilman päällysteitä.
Tämä sama pullamössökermasukupolveksi haukuttu ikäpolvi opiskeli sitten kovalla puurtamisella itselleen ammatit, opintolainoilla, jotka maksettiin korkoineen takaisin. Ei ollut opinto- eikä asumistukia. Että miettikää vähän tarkemmin, kuka oikein siihen kermapersesukupolveen kuuluukan. Ja kuka oikein loi sille kermapolvelle tämän hyvinvointiyhteiskunnan.
Niin, nykyäänkin hankitaan kovalla puurtamisella itselle jopa useampi ammatti ja se johtaa.. työttömyyteen. Inflaatio söi opintolainanne sitäpaitsi.
Itse en ymmärrä tätä naukumista eri vuosikymmeninä eläneiden "helposta" elämästä. Joka ajassa on haasteensa ja hyvät puolensa. Ja hei, ne 50-luvulla syntyneet ovat kohta 70-vuotiaita, onko se oikeasti kadehtimisen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Ei me kaikki olla vielä eläkeiässäkään. Olen 60v ja jouduin työttömäksi pari v sitten. Täysi eläke 65v. Nämä vuodet sitten pienentävät eläkettä. Töitä olen tehnyt 40v ja lisäksi kesätyöt päälle useampana vuotena. Töitä kyllä riitti ja 15v jo sai hyvin töitä. Se on kyllä nykypäivänä ehdoton epäkohra että ei pääse työelämään kiinni nuoresta pitäen. Sitä olen ihmetellyt että suurien ikäluokkien ja sitä vanhempienkin luomaa hyvinvointiyhteiskuntaa halutaan ajaa alas vaikka nuoremmat ikäpolvet ovat nauttineet sen tuomista eduista. Ei ole mitään kapinaa työelämän pelisääntöjen huonontamista vastaan.
Mitäköhän tarkoitat sillä, että suurten ikäluokkien luomaa hyvinvointiyhteiskuntaa. Sodan jälkeen oli selvää kun kaupungistuminen kiihtyi ja teollisuusyhteiskunta loi uusia työpaikkoja ja samalla hyvinvointia. Kaikki pystyivät kouluttautumaan 70-luvulta lähtien jos halusivat akateemisiin ammatteihin.
Nyt on käymässä päinvastoin kun työpaikat katoaa digitalisaation ja robotisaation takia. On vaikea miettiä mitä työtä voisi tehdä ja siihen kouluttautua. Se nyt ei ole ainakaan nuorten ikäluokkien syy vaan seuraus joka menee tiettyyn suuntaan halusi tai ei.
Niille käy hyvin jotka ovat jo eläkkeellä ja saavat etuutensa takuuvarmasti. Me muut saamme pelätä sen oman eläkkeen kohtalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, nykyäänkin hankitaan kovalla puurtamisella itselle jopa useampi ammatti ja se johtaa.. työttömyyteen. Inflaatio söi opintolainanne sitäpaitsi.
Toisin sanoen istuskellaan koulussa ja kaikki päästetään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no sittenhän minäkin olen paskaduunissa. Pointtini on se, että te pääsitte ponnistamaan huonommasta parempaan.
Mitä v i t u n ruikutusta tämä on? 70-luvulla on lähdetty Ruotsiin, kun Suomessa ei ole ollut töitä. Mun suvusta esim. lähes kaikki äidin sisarukset on jossain vaiheessa olleet Ruotsissa töissä. Moniko työtön lähti viime taantuman aikana Ruotsiin tai Norjaan, jossa on paljon töitä ja helppoa saavuttaa parempi elintaso? Aika harva. Sen sijaan ruikutetaan netissä ja syytetään vanhempia ikäpolvia. Oon ite 80-luvulla syntynyt, mutta myötähäpeä teille. On oma vika, jos ette ole valmiita vaihtamaan paikkakuntaa tai maata sen "paremman" perässä, jos se on oikeasti niin tärkeää. Ei netissä ruikuttamalla saavuta sitä "parempaa".
Ai jaa ai oli vai sadoille tuhansille työttömille Norjassa töitä norjaa osaamattomalle suomalaiselle! Missä päin? Sitäpaitsi, jos perheestä toinen vanhempi on työtön ja toisella töitä niin sen toisen vanhemmanko pitää muuttaa pois maasta? Sekö on ratkaisu?
Kieltä voi oppia. Ja se on ratkaisu, jos rahat ei riitä.
Että mitenkä?
Hienoja nämä kirjoitustaidottomien lauseet.