50-luvulla syntyneet on aika etuoikeutettuja
Sodat oli ohi, ruokaa sai tarpeeksi. Maaseudulla yksi talous tuotti maitoa, toinen kananmunia, yksi lihaa. Kakaroille riitti kavereita naapureissa. Kaupungissa eri talojen lapset leikkivät yhdessä eikä kerrostalojen ympärillä ollut aitoja. Ja silloin leikittiin ulkona.
Kouluruoka oli hyvää ja ravitsevaa.
Sitten kun lapsesta kasvoi nuori, tutustuttiin vastakkaiseen sukupuoleen kasvokkain. Ja muutenkin oltiin samanikäisten kanssa livenä, ei netissä.
Puolisokin hankittiin ja lapset, nämä kaikki ilman nettiä. Ja elämä oli ihan hyvää.
Nyt kun viiskytluvulla syntyneenä olen eläkkeellä, olen tosi iloinen, että on tietokoneita, nettiä ja muuta.
Asiat voi hoitaa helposti, musiikkia ja muuta viihdettä on saatavilla niin paljon kuin kerkiää kuluttaa. Nautin siitä, että olen saanut kokea tämän kaiken kehityksen. Voiko joku muuna kuin 50-luvulla syntynyt olla kokenut tämän kaiken muutoksen omassa elämässään?
Kommentit (91)
Ja loitte lakkokulttuurin, josta koko yhteiskunta ajoittain kärsii suunnattomasti.
Totta, esim omien vanhempieni elämänlaatu on ollut koko heidän elämänsä paljon parempi kuin minulla koskaan.
50-luvulla oli niin köyhää, että 90% sen ajan lapsista otettaisiin nykyään huostaan ihan vaan huonon ruuan ja ahtaiden asuinolojen takia. Puhumattakaan lasten pahoinpitelystä joka olisi siihen aikaan äärimmäisen yleistä ja sallittua sekä kodeissa että kouluissa.
Lopettakaa kitinä ja kantaa itse vastuu itsestänne. Niin ne 50-lukulaisetkin tekivät.Ainutkaan teistä ei suostuisi lähtemään Volvon tehtaalle Ruotsiin töihin.Te olette vellipeffoja.
No nykyisin elintaso on joka tapauksessa ollut jo vauvasta asti ihan eri luokkaa. Köyhimmilläkin on kotona sisävessa, koulua voi käydä niin pitkälle kuin älliä riittää, ennen piti kerjätä lainan takauksia rikkaammilta kyläläisiltä ja heille piti esittää todistus, että kykyä on.
On ollut päiväkodit ja päiväkerhot ja ilmaiset lääkärit ja hoidot koko lapsuuden ajan jne. Ja tämän kaiken, josta ei edes unta nähneet 50-60-luvun lapset, ovat nämä niinä aikoina syntyneet kustantaneet nykynuorille ja keski-ikäisille. Miksi pitäisi 25-vuotiaana olla sama elintaso kuin sillä, joka on tehnyt 40 vuotta töitä sen eintasonsa eteen?
Ruoasta olen eri mieltä.
Kaupasta ei ostettu juuri mitään.
Aikaista perunaa ja kastiketta ja koulussa puuroja, harvoin lihaa.
Hygienia oli huonoa, kerran viikossa saunassa ja ulkovessa
Toisaalta elämä oli turvallista ja helppoa,
Ei meillä ainakaan ollut väkivaltaa kotona, tavallinen maanviljelijäperhe.
Töihin kyllä joutui jo pienenä mutta siinäpä oppi arvostamaan työtä.
Työtön en ole ollut koskaan ja nyt olen ollut eläkkeellä 2 kk.
Vierailija kirjoitti:
50-luvulla oli niin köyhää, että 90% sen ajan lapsista otettaisiin nykyään huostaan ihan vaan huonon ruuan ja ahtaiden asuinolojen takia. Puhumattakaan lasten pahoinpitelystä joka olisi siihen aikaan äärimmäisen yleistä ja sallittua sekä kodeissa että kouluissa.
Sen ikäisillä on vielä todellisuudentaju kunnossa, kun muistavat ajan jolloin lapset eivät vielä joka asiasta saaneet "elinikäisiä traumoja" eikä rääytty alvariinsa jostain ihmisoikeusloukkauksista.
Vierailija kirjoitti:
No nykyisin elintaso on joka tapauksessa ollut jo vauvasta asti ihan eri luokkaa. Köyhimmilläkin on kotona sisävessa, koulua voi käydä niin pitkälle kuin älliä riittää, ennen piti kerjätä lainan takauksia rikkaammilta kyläläisiltä ja heille piti esittää todistus, että kykyä on.
On ollut päiväkodit ja päiväkerhot ja ilmaiset lääkärit ja hoidot koko lapsuuden ajan jne. Ja tämän kaiken, josta ei edes unta nähneet 50-60-luvun lapset, ovat nämä niinä aikoina syntyneet kustantaneet nykynuorille ja keski-ikäisille. Miksi pitäisi 25-vuotiaana olla sama elintaso kuin sillä, joka on tehnyt 40 vuotta töitä sen eintasonsa eteen?
Ei pidäkään. Mutta pitäisi olla realistinen mahdollisuus päästä samaan tai parempaan. Käytännössä ei ole.
Kouluruoka ravitsevaa, hmm. Ruispuuroa, lihasoppaa jossa vain perunoita ja läskiä. Puolukkapuuroon kerättiin puolukat itse jne. Aloitin koulun 1955.
Sinä kuulostat etuoikeutetulta, mutta kyllä 50-luvulla on esim asuttu todella ahtaasti. Kouluruoka - hmmm. Oli ainakin maksullista, mieheni on syntynyt -57. Hän sai osittaisen stipendin ruokaan. Söi koulussa siis kolmena päivänä viikossa. Isoin asunto, missä 4-lapsinen tiimi on asunut oli kolmio. Ja kaksiossakin he ovat asuneet.
Vierailija kirjoitti:
Sinä kuulostat etuoikeutetulta, mutta kyllä 50-luvulla on esim asuttu todella ahtaasti. Kouluruoka - hmmm. Oli ainakin maksullista, mieheni on syntynyt -57. Hän sai osittaisen stipendin ruokaan. Söi koulussa siis kolmena päivänä viikossa. Isoin asunto, missä 4-lapsinen tiimi on asunut oli kolmio. Ja kaksiossakin he ovat asuneet.
Jaa, no oma isäni lapsuuden keskusta-asunnossa oli 5 huonetta ja keittiö. Minun ikäisenäni hällä oli omakotitalo ja virka. Minulla ei ole mitään muuta kuin mielenterveyshäiriöitä ja sairaalajaksoja, kiitos lapsuuden seks, psyyk ja fyys pahoinpitelyn.
Vierailija kirjoitti:
Satua tuo kouluruokailun maksullisuus. Kouluruokailu on ollut maksutonta Suomessa vuodesta 1948.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa kitinä ja kantaa itse vastuu itsestänne. Niin ne 50-lukulaisetkin tekivät.Ainutkaan teistä ei suostuisi lähtemään Volvon tehtaalle Ruotsiin töihin.Te olette vellipeffoja.
400 000 lähti ,mikä on hervoton määrä.
Em.lisäksi pari faktaa omasta elämästä:
Kansakoulussa luokalla 44 oppilasta(4 luokka)
Toisen luokan kävin iltavuorossa kun kouluun ei muuten mahtunut.Ystäväni koko keskikoulunsa = nyk.yläaste iltavuorossa.
Vanhemmat maksoivat lukukausi maksua ,jos kyseessä ei ollut valtion oppikoulu ,jossa maksu n.10% edellisestä.Tosin kirjoja ym.ei tarvinnut ostella kuten nykyään.Pitkä matikka 3 kpl.
Kouluruokana koko kansakoulun ajan vain lusikalla syötävää eli soppaa,puuruoa,velliä +näkkäriä.
Kotona suihku omakotitalon kellarissa jota lämmitettiin vesipadalla.
Toisaalta vapaus pyöriä parinkin kilometrin päässä kotoa alle 10 vuotiaana Helsingissä mitä ihmeellisimmissä paikoissa.
En ota kantaa kummalla oli tai on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisen luokan kävin iltavuorossa kun kouluun ei muuten mahtunut.Ystäväni koko keskikoulunsa = nyk.yläaste iltavuorossa.
Vanhemmat maksoivat lukukausi maksua ,jos kyseessä ei ollut valtion oppikoulu ,jossa maksu n.10% edellisestä.Tosin kirjoja ym.ei tarvinnut ostella kuten nykyään.Pitkä matikka 3 kpl.
Kouluruokana koko kansakoulun ajan vain lusikalla syötävää eli soppaa,puuruoa,velliä +näkkäriä.
Toisaalta vapaus pyöriä parinkin kilometrin päässä kotoa alle 10 vuotiaana Helsingissä mitä ihmeellisimmissä paikoissa.
No mites 20 v ylöspäin? Eli oliko helppo saada töitä, toisin kuin nyt kun viisikään tutkintoa ei riitä ja koneet on korvanneet hanttihommat?
En ois uskonu että mun lapsuuttani joku joskus tulevaisuudes kadehtii. Olen tosi köyhässä perheestä, köyhän mökin kakara,isällä satunnaisesti töitä. Tiedän mitä on kun on nälkä. Koulussa etupäässä puurot ja vellit,maito ja leipä piti viedä kotoa. Toisten vanhois vaatteis kuljettiin harvoin sai mitään uutta. Sodasta oli niin vähän aikaa ettei se leipä kellään kovin leveää ollut. 15 vuotiaasta olen työelämässä ollut,nyt sillä kadehtimalla tonnin eläkkeellä. Alle 23 v hankittuja tuloja ei ladketa mukaan eläkkeeseen,tavan duunari pienellä palkalla ja osaksi osapäiväisenä ei suuria eläkkeitä nettoa,vaikka työvuosia kertyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi sanoa, että te kiipesitte rappusia ylös, kun taas minun 80-luvulla syntynyt sukupolveni kulkee alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satua tuo kouluruokailun maksullisuus. Kouluruokailu on ollut maksutonta Suomessa vuodesta 1948.[/quote
Minä ainakin jouduin maksamaan keskikoulussa ja lukiossa ruokailuni 1960- ja 70-luvuilla. Olin lukiossa naapurikunnassa, kun omassa ei ollut lukiota ja asuin alivuokralaisena ja söin koulussa maksullista ruokaa niin paljon kuin suinkin jaksoin, ettei tarvitsisi illalla ostaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satua tuo kouluruokailun maksullisuus. Kouluruokailu on ollut maksutonta Suomessa vuodesta 1948.
Kouluruoka oli maksutonta vain kansakoulussa. Kun meni oppikouluun maksettiin lukukausimaksua, kirjat, vihkot, yms. ja tietenkin myös ruokailusta. Vielä 70-luvulla ostettiin itse jopa koepaperit (2 arkin ruutupaperi, en muista sen nimeä).
Niillä jotka eivät osallistuneet maksulliseen ruokailuun oli eväät mukana; itse muista kuljettaneeni lukiossa teetä termospullossa.
Lukukausimaksusta saattoi saada vapautuksen (vapaaoppilas) joko kokonaan tai puoliksi. Se ketkä olivat vapaaoppilaita tehtiin selväksi kaikille jakamalla lukukausimaksulaput näyttävästi luokanvalvojan tunnilla. Vapaaoppilaana oleminen ( köyhyys) koettiin häpeäksi.
Lisäksi saitte eläkkeen nuorina, toisin kuin nykynuoret, jotka ovat työssä 70-vuotiaiksi elättämässä mm. suuria ikäluokkia.