Syötkö sinäkin kalaöljykapseleita? Turhaan, niistä ei ole hyötyä.
Uunituoreen tutkimuksen mukaan Omega-3 -ravintolisät eivät ennaltaehkäise sydän- ja verisuonisairauksia eivätkä sydänkohtauksia tai -kuolemia. Aika uskomaton tieto/väite, sillä tietääkseni lääkäritkin suosittelevat niiden syöntiä. Itsekin olen niitä popsinut.
Suomessa tätä ei ole vielä uutisoitu, maailmalla kylläkin. Valitettavasti en voi laittaa tähän suoraa linkkiä, sillä edellinen viestini aiheesta ei näkynyt palstalla, ehkä juuri linkin takia. Jos aihe kiinnostaa, kannattaa googlata: cochrane omega. Työkaluista voi laittaa ajaksi 24h tai pari päivää (Cochrane on tutkija- ja lääkäriverkosto tutkimuksen takana).
Kommentit (39)
Jos aihe kiinnostaa, suosittelen lukemaan tutkimuksen ensin ja tekemään siitä sen jälkeen omat johtopäätökset.
Itselläni kalaöljykapselit aiheuttivat toistuvaa hiusverisuonen katkeilua silmässä. En viitsinyt enää pelotella ihmisiä kirkkaanpunaisella silmällä.
Vierailija kirjoitti:
Joku kirurgi jossain totesi että jos hänestä olisi kiinni, valmisteet kiellettäisiin kokonaan. Lisäävät niin paljon verenvuotoa leikkauksessa. Syön kalan ennemmin kalana.
Nimenomaan näin. Kirurgi laittaisi kalaöljykapselit reseptille, sillä ihmiset popsivat niitä mainoksen uhrina ymmärtämättä, että sillä saattaa olla vakaviakin seurauksia. Jos joudut akuuttiin leikkaukseen, voi verenvuotoa olla vaikea tyrehdyttää. Jos kaadut ja lyöt pääsi, on aivoverenvuoto paljon todennäköisempi kuin sellaisella, joka ei syö kalaöljyä.
Itse joudun syömään verenohennuslääkettä ja kalaöljykapselit ovat ehdottomasti kielletty. Pyrin syömään kalaa vähintään 3 x viikossa.
Aiemmin minäkin söin kaikenmaailman vitamiineja, Vitaeprota, kalaöljyä, mitä milloinkin, kunnes kardiologini sanoi, että anna olla syömättä kaikenlaisia lisäravinteita, antioksidantteja, hivenaineita jne. Lopetin jo vuosia sitten enkä huomaa oloni millään tavoin huonontuneen vaikka ikääkin tulee koko ajan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastainen meta-analyysi tuli juuri.Japanilaisilla kalastajilla tai eskimoilla ei tunneta sydänkohtauksia.Itse otan E-epaa.
Ei uskoisi, että japanilaiset kalastajat tai eskimot (?!) syövät kalaöljykapseleita.
Ei syökään.Et ikinä arvaa mitä ne syö.
Minäkin syön kalan kalana enkä öljynä.
Pari kertaa viikossa yritän syödä rasvaista kalaa. Siinä pitää olla tarkkana mistä kala on peräisin. Ei kiinnosta Norjan kasvatettua myrkkylohta syödä, josta saa vielä syövän.
Vierailija kirjoitti:
Pari kertaa viikossa yritän syödä rasvaista kalaa. Siinä pitää olla tarkkana mistä kala on peräisin. Ei kiinnosta Norjan kasvatettua myrkkylohta syödä, josta saa vielä syövän.
Huoh mitä idiootteja sitä onkin ;(
Varmaan Dioksiini silakat maistuvat ja elohopeahauet. Norjan vedet ovat yksiä maailman puhtaimpia ..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Joku kirurgi jossain totesi että jos hänestä olisi kiinni, valmisteet kiellettäisiin kokonaan. Lisäävät niin paljon verenvuotoa leikkauksessa. Syön kalan ennemmin kalana.
Kasvatetussa lohessa ei ole omegoita enää jäljellä juuri mitään. Ja kala kuljetetaan vielä jonnekin Kiinaan pakattavaksi, mistä se palaa takaisin, ei enää niin tuoreena. Joten jos ja kun ei ole varaa kauppahallista kalaa säännöllisesti hakea, syön omegani purkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvatetussa lohessa ei ole omegoita enää jäljellä juuri mitään. Ja kala kuljetetaan vielä jonnekin Kiinaan pakattavaksi, mistä se palaa takaisin, ei enää niin tuoreena. Joten jos ja kun ei ole varaa kauppahallista kalaa säännöllisesti hakea, syön omegani purkista.
Ehkä voisit ihan itse mennä sinne purkkiisi?
Sinkkumies
Pienenä minua ei päästetty ulos, vaan pidettiin väkisin purkissa. Lelutkin pidettiin patterin välissä piilossa.
Nykyään purkissa olo on parasta.
Sinkkumies
Kun johonkin oikein vahvasti uskoo, niin kyllä se auttaa, vaikka sitten haukkaisi aamuisin palan sitä ittiään. Nuo erilaiset öljyvalmisteet todellakin ohentavat verta ja aiheuttavat suuria ongelmia leikkauksissa, sillä monikaan ei ole koskaan lukenut pakkausseteliä kunnolla, jossa kyllä mainitaan, että kapselien ottaminen pitää keskeyttää ainakin kaksi viikkoa ennen leikkausta. Silloin vältytään ongelmilta, ettei veri hyydy. Tämä tuli muuten esille mm. talvella Kauneuden hinta -ohjelmassa, jossa plastiikkakirurgit korjasivat erilaisia ongelmia ihmisten kehossa, esim. riiputissejä. Erään potilaan kohdalla mainittiin, että leikkaus aiheutti normaalia enemmän hankaluuksia, koska tämä ei ollut ymmärtänyt lopettaa omega-kapselien ottamista hyvissä ajoin ennen leikkausta. Ohentunut veri ei aiheuta tulppia, mikä on hyvä asia, mutta esim. onnettomuustilanteessa tai leikkauksessa se voi olla jopa hengenvaarallinen, koska ei hyydy.
Mun äiti oli kovasyömään kalaöljykapseleita kunnes sai aivoverenvuodon. Vuoto ei ollut suuri mutta verenvuoto ei hyytynyt. Aivojen sisälle muodostui suuri hyytymäalue joka painoi aivoja.
Lääkäri kyseli että onkos äiti syönyt Verevania tms ohentajaa ja kalaöljyjä samaan aikaan. Ei saisi. Näin siinä käy.
Paine äidin aivoissa ei ole hellittänyt. Hän on ollut pian kolme kuukautta puoliksi halvaantuneena.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli kovasyömään kalaöljykapseleita kunnes sai aivoverenvuodon. Vuoto ei ollut suuri mutta verenvuoto ei hyytynyt. Aivojen sisälle muodostui suuri hyytymäalue joka painoi aivoja.
Lääkäri kyseli että onkos äiti syönyt Verevania tms ohentajaa ja kalaöljyjä samaan aikaan. Ei saisi. Näin siinä käy.
Paine äidin aivoissa ei ole hellittänyt. Hän on ollut pian kolme kuukautta puoliksi halvaantuneena.
Tämä kannattaa muistaa kun syö niitä kapseleita
No mitäköhän kala- ja äyriäisallergikko sitten syö? Samaa omegaa se on kapseleissä tai kasviöljyissä.
Ihan totta. Vuoden ajan söin kalaa lohta jokatoinen päivä, ja kalaöljykapseleita jokapäivä. Verikokeen mukaan omega-3 rasvahapot "vaarallisen alhaalla". Jätin kapselit ja kalan, ja otin pellavansiemenöljyä ruokalusikallisen aamulla ja hamppuöljyä ruokalusikallisen illalla ja arvot normalisoituneet muutama kuukausi sen jälkeen.
Kalakapselihömpötys on turhaa. Pari lusikallista pellavansiemenöljyä riittää ja tulee paljon halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh mitä idiootteja sitä onkin ;(
Varmaan Dioksiini silakat maistuvat ja elohopeahauet. Norjan vedet ovat yksiä maailman puhtaimpia ..
Sinkkumies
Norjan lohi ei oikeasti ole terveellistä
Enpä ole kalaöljyä suostunutkaan syömään paitsi kuin lyhyitä aikoja joskus, olen ollut aina skeptinen asian suhteen. Lohesta pidän ja sitä tulee syötyä nykyään usein.
Omega3 on huijausta mutta sallittakoon se tyhmille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Vuoden ajan söin kalaa lohta jokatoinen päivä, ja kalaöljykapseleita jokapäivä. Verikokeen mukaan omega-3 rasvahapot "vaarallisen alhaalla". Jätin kapselit ja kalan, ja otin pellavansiemenöljyä ruokalusikallisen aamulla ja hamppuöljyä ruokalusikallisen illalla ja arvot normalisoituneet muutama kuukausi sen jälkeen.
Kalakapselihömpötys on turhaa. Pari lusikallista pellavansiemenöljyä riittää ja tulee paljon halvemmaksi.
Mielenkiintoinen vinkki. Itse syön lusikallisen pellavansiemenrouhetta puuron kanssa kuidun takia ja vatsan rauhoittamiseksi. Toivottavasti se korjaa myös rasvahappoarvoja.
Minulla aiheuttavat suolistoverenvuotoa. Iho ei ole koskaan ollut niin kuulas ja hyvässä kunnossa kuin kalaöljyä syödessäni, mutta suolisto-oireet vetävät pidemmän korren.