Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vahvistaa uskoa siihen, että asiat järjestyvät parhain päin?

Vierailija
18.07.2018 |

Miten pitää yllä tällaista jaksamista tukevaa illuusiota? Illuusiohan se nimittäin on. Kun lukee uutisia, niin käy hyvin selväksi että monella ihmisellä eivät asiat järjesty kovin hyvin. Eikä tietämättömyys ole mielestäni siunaus, vaan merkki sivistymättömyydestä.

Miten siltikin päinvastaisista esimerkeistä huolimatta voisi uskoa siihen, että itse sattuisi olemaan niin onnekas, että omalla kohdalla asiat järjestyvät?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä opin uskomaan sen vähän alta viisikymppisenä. Tarvitsin siihen vaikean avioeron, kun mies vaihtoi minut lennosta toiseen 20 vuoden jälkeen. Täydellisessä kaaoksessa ja sielun hajotessa huomasin, että asiat vain loksahtelivat paikoilleen - kaaoksesta huolimatta tai ehkäpä kaaoksesta johtuen. Kaikki järjestyi.

Kolmen vuoden jälkeen muuttui hankalaksi, kun sai tietää minun seurustelevan. Mentiin oikeuteen asti. Olin taas ihan rikki. Mutta - kaikki järjestyi. Kaikki on hyvin nyt.

Opin sen, koska huomasin konkreettisesti, että kaikki järjestyy. Kamalia asioita tapahtuu, mutta lopulta kaikki silti järjestyy. Ei ehkä niin kuin itse olen ajatellut, mutta tavalla tai toisella kuitenkin. Sen jälkeen olen tietoisesti opetellut, että en aio pelätä mitään. Lapseni hieman huolestuttavat minua, mutta kieltäydyn pelkäämästä. Jos jotain kamalaa tapahtuu, niin pelkään vasta sitten.

Etukäteen murehtiminen ei auta mitään. Ei ole koskaan auttanut.

En ole itse kokenut asioiden järjestyneen tyydyttävällä tavalla vaikeiden kokemusten jälkeen. Olen kyllä hengissä, mutta menettänyt luottamukseni toisiin ihmisiin.

En minäkään olisi ikinä eronnut, jos se minusta olisi ollut kiinni.

Jossain määrin - en kokonaan - uskon vetovoiman lakiin. Minussa on magneetti ja vedän puoleeni sitä samaa. Siksi olen pitänyt tärkeänä lopettaa murehtiminen, löytää kiitollisuutta tästä hetkestä, luottaa ensin itseeni, uskoa hyvään.... jotta saan sitä samaa itselleni.

Tämä menee hengellisyyden puolelle, tiedän. Mutta kun on itse nähnyt sen toimivan, en voi muuta kuin uskoa. Ja niin kauan kuin jokin asia toimii, niin sitä ei saa lähteä korjaamaan. Siksi uskon jatkossakin näin. Näin on menty 7-8 vuotta,

Ap kysyikin, miten uskoa tulevaan. Eli sinä vain aloit uskoa tulevaan, onpa helppoa.

vain minä itse voin muuttaa omia ajatuksiani. On helppo uskoa tulevaan, kun on hyviä kokemuksia. Kun on huonoja kokemuksia, niin ainoa tapa on tämä: hyväksyä, että tunnen mitä tunnen, ja se on ok. Alkaa pitää vaikka viiden kohdan kiitollisuuspäiväkirjaa per pv niistä pienistä asioista, joista on kiitollinen. Tietoisesti huomata, että nyt pelkään tulevaa - ja tarrata siihen kiinni ja huomata, että juuri nyt, tässä hetkessä kaikki on hyvin....

Mutta pahus. Tämä menee taas siihen hengelliselle puolelle. Tästä on moni kirja pullollaan. Mutta kun ei hengellisyys kelpaa, niin ei ole paljoa neuvoja.

Pidätkö sinä kiitollisuuspäiväkirjan pitämistä hengellisenä toimintana?

Kiitollisuus on esim. kristinuskossakin tärkeää. Selfhelpin ohjeet ovat lainanneet idean mm. Sieltä.

Ja joulun pakanoilta. Kuinka paljon jonkun idean alkuperällä on merkitystä? Eikö enemmän ole väliä sillä miten ajatusta toteutetaan nykyisellään?

Ei sillä ole mitään merkitystä. Paitsi ap:lle, joka kieltänyt hengellisyyteen perustuvat vinkit.

Taidat olla trolli. Sillä innolla yrität kuljettaa keskustelua aivan eri suuntaan aloituksen aiheesta. Sen yhteydessä nimittäin mainitsin vain etten ole hengellinen ihminen ja ajatus jostain korkeamman voiman laatimasta suuremmasta suunnitelmasta ei siksi lohduta minua.

Kiitollisuus pohjatuu siihen, että on olemassa joku, jolle on kiitollinen.

Ja uskonnon avulla aivopesty ihminen kokee sen tahon olevan nimenomaan jokin korkeampi voima. Hänelle ei riitä elämä sellaisenaan tässä ja nyt, vaan mieli hamuaa koko ajan jotain muuta kaiken rinnalle.

Oi, minä em usko mihinkään ulkopuoliseen voimaamn, vaan tuohon vetovoiman lakiin. Se voima tulee sisältämme. Mutta onhan tämäkin hengellisyyttä.

Vierailija
62/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole puppua eikä uskontoa, ja jos olisi, en haluaisi olla asian kanssa missään tekemisissä. Suurin aarre ja kallein lahja on rauha Jeesuksessa. Olen sen kokenut ja koen jatkuvasti, koska elän siinä. Raamatun mukaan vain Jeesus voi antaa rauhan, sellaisen rauhan, jota tämä maailma ei voi koskaan antaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ylitsepäsemätön ristiriita. Vain Jumala voi antaa kestävän siunauksen elämään. Jeesus antaa synnit anteeksi, jolloin ihmisellä on yhteys Jumalaan. Tuosta yhteydestä lähtee se kestävä ja todellinen siunaus ja luottamus siihen, että kaikki järjestyy. Jumala on uvannut tämän ja Hän ei valehtele. Ei ole muuta tietä kuin Jeesus, vaikka kuinka etsisi.

No, tätä sä et halunnut kuulla.

Vierailija kirjoitti:

En ole hengellinen ihminen. Ei siis kannata kehottaa minua luottamaan siihen, että minua varten on olemassa jokin suunnitelma.

Ap

Uskonnollista puppua! Suksi muualle tekemään lähetystyötäsi. Tämä keskustelu ei ole tuolle oikea paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole puppua eikä uskontoa, ja jos olisi, en haluaisi olla asian kanssa missään tekemisissä. Suurin aarre ja kallein lahja on rauha Jeesuksessa. Olen sen kokenut ja koen jatkuvasti, koska elän siinä. Raamatun mukaan vain Jeesus voi antaa rauhan, sellaisen rauhan, jota tämä maailma ei voi koskaan antaa.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on ylitsepäsemätön ristiriita. Vain Jumala voi antaa kestävän siunauksen elämään. Jeesus antaa synnit anteeksi, jolloin ihmisellä on yhteys Jumalaan. Tuosta yhteydestä lähtee se kestävä ja todellinen siunaus ja luottamus siihen, että kaikki järjestyy. Jumala on uvannut tämän ja Hän ei valehtele. Ei ole muuta tietä kuin Jeesus, vaikka kuinka etsisi.

No, tätä sä et halunnut kuulla.

Vierailija kirjoitti:

En ole hengellinen ihminen. Ei siis kannata kehottaa minua luottamaan siihen, että minua varten on olemassa jokin suunnitelma.

Ap

Uskonnollista puppua! Suksi muualle tekemään lähetystyötäsi. Tämä keskustelu ei ole tuolle oikea paikka.

Maailmassa ollaan pärjätty aivan hyvin ilman Jeesustakin. Voisit olla eri ympäristössä ihan yhtä vakuuttunut uskostasi jonkun muun kultin edustajanakin.

Vierailija
64/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei asiat aina järjesty hyvin. Mutta aina jotenkin. Koska kaikki menee aina ohi, paha mutta myös hyvä. Kaikki menee ohi.

Vierailija
65/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei asiat aina järjesty hyvin. Mutta aina jotenkin. Koska kaikki menee aina ohi, paha mutta myös hyvä. Kaikki menee ohi.

Niin elämäkin. Ei ole erityisen lohdullinen ajatus, että se voi päättyä ennen kuin asiat ovat järjestyneet omasta näkökulmasta myönteiseen suuntaan.

Vierailija
66/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihmiset odottavat liikaa", kuulin jonkun sanovan, ilkeässä mielessä se oli, hän tarkoitti ettei soisi, siis kysymättä henkilöltä itseltään mitä hän kuvitteli odottaneen.

Asiassa on perää silti jonkun verran.  Mikään ei ole itsestään selvää, vaikka ei riipukaan niin paljon noista neuvojista.

En ikinä tahdo takoa mitään johdatusta kenenkään päähän, jos en voi mitään tehdä olen hiljaa.  Koska on Jumalan pilkkaamista sanoa niin, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

Oikeasti ihminen määrittää melko paljon itse, positiivinen asenne mahdollista säilyttää, isoina pidetyt ongelmat nekin koetaan eri tavalla.

Vierailija
67/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pitää yllä tällaista jaksamista tukevaa illuusiota? Illuusiohan se nimittäin on. Kun lukee uutisia, niin käy hyvin selväksi että monella ihmisellä eivät asiat järjesty kovin hyvin. Eikä tietämättömyys ole mielestäni siunaus, vaan merkki sivistymättömyydestä.

Miten siltikin päinvastaisista esimerkeistä huolimatta voisi uskoa siihen, että itse sattuisi olemaan niin onnekas, että omalla kohdalla asiat järjestyvät?

Mietin tätä ihan samaa yhtenä päivänä! Miksi juuri minun asiani järjestyisivät..?

Vierailija
68/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään sitä, että tapahtuu jotain yllättävää, johon en ole osannut varautua. Esimerkiksi sairastuminen vakavasti tai kuolema liikenneonnettomuudessa. En miellä niitä asioiden järjestymiseksi.

mutta ajattele miten monelle ihmiselle ei tapahdu yllättävää kuolemaa tai vakavaa sairastumista. Entäpä jos omalle kohdallesi ei osukaan mitään kauheaa? sitten olet tuhlannut elämääsi aivan turhaan pelkäämiseen. Ja vaikka tapahtuisikin, se etukäteen pelkääminen ei vähennä tuskaa millään tavalla. Se vaan kurjistaa elämää ennen sitä ikävää yllättävää tapahtumaa. Miksi et siis nauttisi elämästäsi nyt, kun et ole sairas etkä kuolemassa? Tulevaisuus on mitä on, sitä emme voi tietää mutta varmaa on se, että etukäteen pelkäämällä elämä nykyhetkessä tuntuu kurjemmalta.

Yritä löytää tästä hetkestä asioita, jotka ovat hyvin, joista iloitset ja saat nautintoa. Ja jos jotain ikävää tapahtuu, huolehdit siitä sitten kun se on välttämätöntä.

Vierailija
69/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään sitä, että tapahtuu jotain yllättävää, johon en ole osannut varautua. Esimerkiksi sairastuminen vakavasti tai kuolema liikenneonnettomuudessa. En miellä niitä asioiden järjestymiseksi.

mutta ajattele miten monelle ihmiselle ei tapahdu yllättävää kuolemaa tai vakavaa sairastumista. Entäpä jos omalle kohdallesi ei osukaan mitään kauheaa? sitten olet tuhlannut elämääsi aivan turhaan pelkäämiseen. Ja vaikka tapahtuisikin, se etukäteen pelkääminen ei vähennä tuskaa millään tavalla. Se vaan kurjistaa elämää ennen sitä ikävää yllättävää tapahtumaa. Miksi et siis nauttisi elämästäsi nyt, kun et ole sairas etkä kuolemassa? Tulevaisuus on mitä on, sitä emme voi tietää mutta varmaa on se, että etukäteen pelkäämällä elämä nykyhetkessä tuntuu kurjemmalta.

Yritä löytää tästä hetkestä asioita, jotka ovat hyvin, joista iloitset ja saat nautintoa. Ja jos jotain ikävää tapahtuu, huolehdit siitä sitten kun se on välttämätöntä.

En ole valinnut pelkäämistä. Pelot vain toisinaan iskevät päälle kesken onnellistenkin hetkien. Traumat...

Vierailija
70/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ihmiset odottavat liikaa", kuulin jonkun sanovan, ilkeässä mielessä se oli, hän tarkoitti ettei soisi, siis kysymättä henkilöltä itseltään mitä hän kuvitteli odottaneen.

Asiassa on perää silti jonkun verran.  Mikään ei ole itsestään selvää, vaikka ei riipukaan niin paljon noista neuvojista.

En ikinä tahdo takoa mitään johdatusta kenenkään päähän, jos en voi mitään tehdä olen hiljaa.  Koska on Jumalan pilkkaamista sanoa niin, mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle.

Oikeasti ihminen määrittää melko paljon itse, positiivinen asenne mahdollista säilyttää, isoina pidetyt ongelmat nekin koetaan eri tavalla.

Niin se positiivinen asenne... Tätä odotinkin. Minkä persoonani osan kanssa haluat siitä keskustella? Positiivinen asenne on kyllä olemassa, mutta toisinaan elämäni on ainoastaan paniikkia pakoon juoksemista. Silloin ei positiivinen asenne riitä alkuunkaan.

Vierailija
71/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataan pari juttua. Se ei kerro sivistyneisyydestä, että tietää päivän uutisotsikot. Lähinnä se kertoo someriippuvuudesta.

Ja toisekseen, asiat eivät todellakaan järjesty aina parhain päin. Ne järjestyvät jotenkin ja sillä tiedolla pärjää. Se on 50-50, kruuna tai klaava.

Vierailija
72/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata vertailla. Jos jollain menee huonosti ja vielä huonommin, se ei tarkoita että se olisi oma kohtalo. Yrittää vaan olla huolehtimatta asioista joille ei voi mitään. Voihan sitä olla ottamatta liian suuria riskejä, mutta ihan kaikkeen ei voi varautua. Sitä pitää vaan yrittää tehdä parhaalla kunkin hetkisten tietojen, taitojen ja kykyjen avulla.

Elämä kantaa on vähän sellainen insha allah, eli tavallaan vaan antaa asioiden olla.

Vierailija
73/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjataan pari juttua. Se ei kerro sivistyneisyydestä, että tietää päivän uutisotsikot. Lähinnä se kertoo someriippuvuudesta.

Ja toisekseen, asiat eivät todellakaan järjesty aina parhain päin. Ne järjestyvät jotenkin ja sillä tiedolla pärjää. Se on 50-50, kruuna tai klaava.

Luetko sinä ainoastaan päivän uutisotsikot netissä? Se ei tosiaan kuulosta kovin sivistyneeltä.

Vierailija
74/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lähtökohtaisestihan elämä on surua, murhetta, taistelua ja selviytymistä. SIlloin kun niitä ei ole, on elämä juhlaa. Siis se ns. normaali arki. Sen todella moni unohtaa. 

Vierailija
75/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osin huolehtiminen on varmaan myös kiinni ihan aivotoiminnasta ja stressin määrästä. Elämänkokemuksista. Elämäntilanteesta.

Vierailija
76/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lähtökohtaisestihan elämä on surua, murhetta, taistelua ja selviytymistä. SIlloin kun niitä ei ole, on elämä juhlaa. Siis se ns. normaali arki. Sen todella moni unohtaa. 

Tämä ajatus kyllä antaa perspektiiviä omiin murheisiin.

Vierailija
77/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkisinkin sitä oppii elämään päivä ja hetki kerrallaan, kun vaikeita asioita alkaa kasaantumaan paljon elämään. Ei niitä yksinkertaisesti enää jaksa pohtia ja märehtiä, vaikka olisi kuinka pessimisti, koska muuten kaikki voimat hupenevat siihen. Oppimista on kai sekin, että kaiken ikävän keskellä sitä todellakin alkaa löytämään elämästään asioita, jotka ovat hyvin, joissa on käynyt hyvin, pieniä ja suuria asioita. Silmät avautuvat näkemään asioita, joita pitää jotenkin itsestäänselvyyksinä, vaikka ne eivät sitä todellakaan ole. Kun kääntyy poispäin niistä omista murheistaan ja suostuu kuuntelemaan kanssaihmisiä, huomaa, että kyllä jokainen on saanut osansa murheista ja ilosta.

Vierailija
78/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla millään tavalla uskonnollinenkaan. Se on ihan selvä tosiasia, että elämäänsä tyytyväinen ihminen on aina onnellisempi kuin tyytymätön. Vaikeissakin elämäntilanteissa tyytyväisyyttä edes jollain tapaa kokeva ihminen, joka jaksaa uskoa siihen, että vielä joskus asiat ovat paremmin, ei katkeroidu tai masennu niin helposti. Jaksaa myös nähdä iloa pienissä asioissa, surujen ja vaikeuksienkin keskellä. Tämän vuoksi suhtautuminen elämään yleensä pysyy vähemmän kyynisenä, huumorintaju säilyy, asiat on helpompi hyväksyä ja ratkaisuja jaksetaan miettiä ja niiden toteuttamiseen pyrkiä, jolloin myös todennäköisyys asioiden korjaantumiseen on suurempi. Tuloksena siis, että asiat kuitenkin jossakin vaiheessa järjestyvät, kun ei lannistu vaan jaksaa pyrkiä parempaa tulevaisuutta kohti.

Ei kenenkään elämä ole koko ajan ruusuilla tanssimista, ja joillakin se on oikeasti silkkaa painajaista, mutta synkistely, kyynisyys ja valmiiksi pettynyt asenne nyt eivät ainakaan auta yhtään mihinkään.

Vierailija
79/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkisinkin sitä oppii elämään päivä ja hetki kerrallaan, kun vaikeita asioita alkaa kasaantumaan paljon elämään. Ei niitä yksinkertaisesti enää jaksa pohtia ja märehtiä, vaikka olisi kuinka pessimisti, koska muuten kaikki voimat hupenevat siihen. Oppimista on kai sekin, että kaiken ikävän keskellä sitä todellakin alkaa löytämään elämästään asioita, jotka ovat hyvin, joissa on käynyt hyvin, pieniä ja suuria asioita. Silmät avautuvat näkemään asioita, joita pitää jotenkin itsestäänselvyyksinä, vaikka ne eivät sitä todellakaan ole. Kun kääntyy poispäin niistä omista murheistaan ja suostuu kuuntelemaan kanssaihmisiä, huomaa, että kyllä jokainen on saanut osansa murheista ja ilosta.

Minuun vaikeudet eivät ole vaikuttaneet näin. Päinvastoin, koen että ne ovat vetäneet minut syviin vesiin. En nykyisin enää kovin hyvin jaksa keskittyä kuuntelemaan muiden murheita.

Vierailija
80/110 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla millään tavalla uskonnollinenkaan. Se on ihan selvä tosiasia, että elämäänsä tyytyväinen ihminen on aina onnellisempi kuin tyytymätön. Vaikeissakin elämäntilanteissa tyytyväisyyttä edes jollain tapaa kokeva ihminen, joka jaksaa uskoa siihen, että vielä joskus asiat ovat paremmin, ei katkeroidu tai masennu niin helposti. Jaksaa myös nähdä iloa pienissä asioissa, surujen ja vaikeuksienkin keskellä. Tämän vuoksi suhtautuminen elämään yleensä pysyy vähemmän kyynisenä, huumorintaju säilyy, asiat on helpompi hyväksyä ja ratkaisuja jaksetaan miettiä ja niiden toteuttamiseen pyrkiä, jolloin myös todennäköisyys asioiden korjaantumiseen on suurempi. Tuloksena siis, että asiat kuitenkin jossakin vaiheessa järjestyvät, kun ei lannistu vaan jaksaa pyrkiä parempaa tulevaisuutta kohti.

Ei kenenkään elämä ole koko ajan ruusuilla tanssimista, ja joillakin se on oikeasti silkkaa painajaista, mutta synkistely, kyynisyys ja valmiiksi pettynyt asenne nyt eivät ainakaan auta yhtään mihinkään.

Tuota ajattelutapaa on hyvin haastavaa ylläpitää silloin, jos vaikeita kokemuksia on paljon enemmän kuin myönteisiä. Jos ne vaikeudet eivät missään vaiheessa olekaan olleet vain tilapäisiä, vaan niitä on riittänyt koko elämän ajan. Kun voimat ovat vain lopussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi