Pitäisikö tappajakoirarodut kieltää?
Kuten olemme kuulleet, on jälleen yksi tappajakoira hyökännyt, tappaen toisen koiran, sekä tuottanut vammoja kuolleen koiran omistajalle.
Eikö ihan oikeasti päättäjillä ole munaa kieltää näitä tappajakoiria???
Kommentit (44)
Puolueille vinkki tuleviin eduskuntavaaleihin: satavarma menestys luvassa, jos otatte vaaliteemaksi tappajakoirarotujen kieltämisen.
Ei pitäisi kieltää, mutta mun mielestä koirankoulutuskurssit olisi hyvä laittaa pakollisiksi, ehkä jopa kaikille koirille. Itsellä molossisukuinen koiraristeytys, josta toinen puoli ns. tappajakoirarotua ja on vielä erittäin isokokoinen. Kävin pentu- ja nuoret koirat kurssit kun oli ihan selvää, että ei tuommoista voi ottaa ellei se ole hyvin koulutettu ja omistaja sitä "ylempänä".
Säälittää kun kävelytän sitä tuolla niin muut koirat rähisee ja suurin osa vaihtaa kadun toiselle puolelle. Oma koira ei edes ohitustilanteessa hermostu vaikka toinen haukkuisi ja murisisi puolen metrin päässä.
Luonnevikaisuus on omistajasta kiinni, ei koirasta.
Mua on muuten purrut kaksi koiraa koko elämäni aikana, toinen oli villakoira ja toinen jack russelinterrieri. Mun koira ei ole ikinä purrut ketään.
age is just a number kirjoitti:
Ei pitäisi kieltää, mutta mun mielestä koirankoulutuskurssit olisi hyvä laittaa pakollisiksi, ehkä jopa kaikille koirille. Itsellä molossisukuinen koiraristeytys, josta toinen puoli ns. tappajakoirarotua ja on vielä erittäin isokokoinen. Kävin pentu- ja nuoret koirat kurssit kun oli ihan selvää, että ei tuommoista voi ottaa ellei se ole hyvin koulutettu ja omistaja sitä "ylempänä".
Säälittää kun kävelytän sitä tuolla niin muut koirat rähisee ja suurin osa vaihtaa kadun toiselle puolelle. Oma koira ei edes ohitustilanteessa hermostu vaikka toinen haukkuisi ja murisisi puolen metrin päässä.
Mua on muuten purrut kaksi koiraa koko elämäni aikana, toinen oli villakoira ja toinen jack russelinterrieri. Mun koira ei ole ikinä purrut ketään.
Kuuluisia viimeisiä lauseita ennen hyökkäystä.
Suomessa on kuollut 2 viikkoinen vauva staffin puremana 1994 että kyllä ne tappajakoirat tulee lopettaa kaikki.
Jos joku kieltää pitäisi niin ihminen.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074269040/Koirat+ovat+tappaneet+Suome…
https://www.is.fi/lemmikit/art-2000000708472.htmlhttps://www.is.fi/lemm…
Harrastajienkin mukaan ihmiset siis käyttävän tiettujen koirien huonoa " mainetta" ja muuta vastaavaa hyväkseen _kouluttaessaan_ niistä taistelukoiria.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kieltää pitäisi niin ihminen.
Tappajaihmisiä on paljon enemmän kuin "tappajakoiria"
Se ihmisrotu pitäisi kieltää!
Sellaiset rodut, jotka on jalostettu koirataisteluihin, pitäisi kieltää. Koirarotuja on niin paljon muita ja kaikkiin yhteiskunnassa tarvittaviin käyttötarkoituksiin, ettei taistelukoirille ole mitään perusteita. Siirtymäajan pitäisi kattaa elossa olevat koirat niin, ettei tästä hetkestä saisi ottaa uusia, mutta entiset saisivat elellä elämänsä loppuun asti. Lisäksi tarvitaan systeemi joka estää huonojen omistajien olemassaolon.
Miten tulkitaan tappajakoira? Jonkun tappanut koira?
Entäs hevoset?
Lehmät?
Kissat vasta tappajia ovatkin.
Onko tilastoa mikä tappanut enemmän?
Ei av-palstalla ihmistappajia tuomita, silmät vaan suljetaan....
Jokainen ihmistä purrut koira on tapettava. Ja toisen koiran tappanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei av-palstalla ihmistappajia tuomita, silmät vaan suljetaan....
Ei vauvapalsta ole mikään oikeuslaitos. Ihmistappajille on olemassa tuomioistuimet ja heidät tuomitaan siellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluisia viimeisiä lauseita ennen hyökkäystä.
:D Koiruli on jo melkein yhdeksän eli pappaiässä. Tuskin tuo tuosta enää hyökkäilee muuta kuin ruokakupille :D
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on kuollut 2 viikkoinen vauva staffin puremana 1994 että kyllä ne tappajakoirat tulee lopettaa kaikki.
Repesin :D Siis kai tämä oli sarkasmia? :)
Pitkään ajattelin että joku pelkkä kuonokoppapakko tietyille roduille voisi riittää, mutta alan pikkuhiljaa kallistua sille kannalle että ehkä ne pitäisi vaan kieltää, kun kerta mitään muutakaan ratkaisua ei saada aikaan. Asun Turussa ja mun naapurustossa kuoli pieni koira vuosi sitten kun kaksi pitbull -tyyppistä koiraa lipesi omistajaltaa ja hyökkäsi sen kimpuun. Tästä puhuttiin vähän aikaa paikallisissa facebook -ryhmissä, mutta missään ei edes uutisoitu aiheesta. Mä olen itsekin nähny täällä muutaman (oletettavasti) amstaffin (eri omistajilla), jotka riuhtoo itseään mun luokse kun oman koiran kanssa niitä ohitan. Alkaa pikkuhiljaa kyllästyttämään että mun oma terveys tai mun oman koiran henki on vaan siitä kiinni, että toisen koiran omistaja saa varmasti pidettyä riittävän kovaa hihnasta kiinni eikä vaan esim. vahingossa kompastu tjn.
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset rodut, jotka on jalostettu koirataisteluihin, pitäisi kieltää. Koirarotuja on niin paljon muita ja kaikkiin yhteiskunnassa tarvittaviin käyttötarkoituksiin, ettei taistelukoirille ole mitään perusteita. Siirtymäajan pitäisi kattaa elossa olevat koirat niin, ettei tästä hetkestä saisi ottaa uusia, mutta entiset saisivat elellä elämänsä loppuun asti. Lisäksi tarvitaan systeemi joka estää huonojen omistajien olemassaolon.
Kyllä jokaisesta koirasta saa koulutettua "koirataistelukoiran", mikäli sitä jaksaa tarpeeksi härnätä.
"Huonojen omistajien" olemassaolon kieltämisen kannalla olen minäkin.
Sellaiset joiden puruvoima on suuri. Koirat ei nykyruuilla sellaista tarvitse. Se on vain omistajan machoilua varten.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ihmistä purrut koira on listittävä. Ja toisen koiran listinyt.
Tuo ei tule toimimaan, että koira joka on toista ihmistä purrut, sillä pennut järsivät omistajiaan ja vieraita tervehtijöitä ennen kuin oppivat säännöt. Lisäksi siihen koulutettujen työkoirien pitää purra ihmisiä samoin kuin koiran joka puolustaa perhettään ulkopuolisen hyökkäykseltä. Pureminen ei ole yksiselitteisesti huono asia. Sitten on kaikki leikkiessä tapahtuva ohipureminen, jolloin lelun siirtää juuri kun koira on sitä nappaamassa ja koiran suuhun jää käsi lelun sijaan. Omistajat ovat tottuneet vahinkopuremiin, mutta vieraita ne voivat säikäyttää.
Samoin toisen koiran listinyt on voinut pelastaa esim. vauvan vieraan koiran hyökkäykseltä listimällä hyökkäävän koiran.
aina näiden rotujen puolustajan vaan väittä vastaan, että ei roduissa ole mitään vikaa ainoastaan omistajissa, mutta mitään realistisia ehdotuksia heiltä ei kuitenkaan tule ongelmien ratkaisuksi. Ensinnäkään ongelma ei ole se, että koirat puree, vaan se että nää koirat tappaa (toistaiseksi "onneksi" lähinnä vain muita koiria eikä hirveästi ihmisiä), ja vaikka joku mäyräkoira tai kultainnennoutaja olisikin purutilastoisa kärjessä, niin sillä ei ole mitään tekemistä näiden kuolemaan johtaneiden hyökkäysten kanssa. Pureminen ei ole sama kuin tappaminen.
Toiseksi kun ongelma on se, että nää vaaralliset koirat tappaa, niin siihen ei auta mitään se huomauttelu, että ongelma on hihnan toisessa päässä. Tää huomauttelu ei todellakaan millään tavalla ole vähentänyt niitä hyökkäyksiä, vaan pitäisi alkaa saada niitä realistisia ja konkreettisia ehdotuksia ongelman ratkaisuksi ( eli ei mitään koira-ajokorttia, koska se ei ole millään tavalla realistinen ratkaisu)
Karu fakta on se, että jos nää tappavat hyökkäykset jatkuu eikä näiden koirien kannattajat itse ehdota mitään realistisia ratkaisuja, niin lopulta demokraattisessa valtiossa enemmistö tulee vaatimaan niiden rotujen totaalista kieltämistä. Ja jos pittien/amstaffien omistajat haluaa estää tämän ja pitää sen oman lemmikkinsä luonaan, niin niiden tulisi pikkuhiljaa ottaa tää ongelma vakavasti, eikä vaan keskittyä puolustelemaan rotujaan ja vinkumaan kuinka "kultainennoutajakin voi purra"
Kun ei ne ketään päättäjää/päättäjän tuttua tai niiden koiraa purrut.
Kyllä sitten alkaa tapahtumaan jos tarpeeksi läheltä liippaa.