Jälleen bitbull tappanut pienemmän koiran ja raadellut teinityttöä Espoossa
htåtps://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807182201080832_u0.shtml
Siis tehkää nyt kertakaikkiaan joku jokin aloiten näiden rotujen totaaliseksi kieltämiseksi. Siis kyseessä pitbul ta amstaffi.
Vaikka kuinka näitä rotuja puolusteltaisiin ja vaikka ne kuinka olisi hyviä koiria jossain tilanteessa. Niin niissä on todella isot riskit että niillä naksahtaa tappajageenit päälle.
Kommentit (528)
Ja kukaan ei kommentoi mitään itse tapahtuneesta mitään. Vain ja ainoastaan haukutaan rotuja.
https://www.is.fi/lemmikit/art-2000000708271.html
Lukekaa hyvät mammat jo tuo Tanskan lista. Ja mitä rotuja myös harkitsivat kiellettäviksi 🙄
Ihmettelen kaukasianpaimenkoiraa, eikös se ole lutunen pupunen? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vr lemmikkivaunuun tuli viimeviikolla juuri näiden ongelmarotujen risteytys.
Kaikki muut istuivat koiriensa kanssa rauhassa mutta kyseinen koira öyhötti jatkuvalla syötöllä koko 3,5 h matkan. Siis ihan jatkuvasti kuonokopasta huolimatta.
Wt pariskunnan mies, joka koiran raahasi vaunuun tuli heti matkan alkaessa kysymään edessäni istuvalta naiselta, josko hän voisi siirtyä ostamaltaan paikalta koska "meidän koira ei tuu oikee juttuu muiden koirien kaa ja mul on paikka tässä"
Pakko sanoa että jos kysymys olisi kohdennettu minulle, eikä kyseiselle kiltille naiselle olisin sanonut ihan suoraan että se että olette valinneet koiran ,jota ette ole saaneet koulutettua yhteiskuntaan ei ole ongelmani. Enkä myöskään suosittele sitten tulemaan kyseisen koiran kanssa julkisiin liikennevälineisiin, vaan ostamaan auton.
Miksi itse et omista autoa?
Itsekin sanon lenkillä russelistani ettei tule muiden kanssa toimeen. Ei se mikään maailman ihme ole ettei kaikki keskenään juttuun tule vaikka pilvilinnamamma niin kuvitteleekin.
Mammat haukkumassa koiria kaninkokoiset vaahtopallot pöksyissään kiihottuneina sen minkä ehtivät vai joko jo sai elämänsä ainoan orkun?
Mun pätsin repi sakulta korvan irti ja aivan riekaleiksi. Supijahtikoira.
Vierailija kirjoitti:
Mammat haukkumassa koiria kaninkokoiset vaahtopallot pöksyissään kiihottuneina sen minkä ehtivät vai joko jo sai elämänsä ainoan orkun?
tämmöisiä kommentteja heittelevät juuri pitbullien omistajat, joilla on argumentaatio 10-vuotiaan tasolla :)
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa tällaisilla koiraroduilla kuonokoppa on pakollinen kadulla niitä ulkoiluttaessa. Lisäksi koiralla täytyy olla lisenssi mukana. Miksi ei Suomeen voisi ottaa samaa käytäntöä?
Niinpä, tämä olisi kaikkien kannalta paras ja toimivin ratkaisu. Päättäjiä ei vaan kiinnosta ennenkuin sattuu omalle kohdalle.
Jaa. Jonkun dogo lähtenyt jäniksen perään. No mutta sehän on metsästyskoirarotu Argentiinassa ja senhän tietää jokainen. Tai ainakin minä ku luen muutakin kuin vauvapalstaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa tällaisilla koiraroduilla kuonokoppa on pakollinen kadulla niitä ulkoiluttaessa. Lisäksi koiralla täytyy olla lisenssi mukana. Miksi ei Suomeen voisi ottaa samaa käytäntöä?
Niinpä, tämä olisi kaikkien kannalta paras ja toimivin ratkaisu. Päättäjiä ei vaan kiinnosta ennenkuin sattuu omalle kohdalle.
Suomessa voisi ottaa käyttöön jo ihan senkin vuoksi kun jotkut hullut tekevät myrkkysyöttejä ja koukkuylläreitä koirille. Ja lapsetkin ne saattavat suuhunsa laittaa.
Olisi halpa henkivakuutus monelle koiralle.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/lemmikit/art-2000000708271.html
Ei se kielto ole toiminut KOVIN HYVIN
En tiedä kuinka kielto on toiminut, mutta linkkaamassasi uutisessa ei ainakaan oyettu asiaan kantaa.
Kuonokoppa olisi oikeasti hyvä kaikkien kannalta. Niitä on sellaisia, joissa suu mahtuu aukeamaan kokonaan, ja joiden läpi voi juodakin. Käytän sellaisia itsekin koirillani usein. Eivät ne ole moksiskaan, ovat mielissäänkin kun tietävät että nyt tehdään jotain kivaa. Koira tottuu siihen kuin kaulapantaan.
Pelotta ärhentelevät koirat matkan varrella. Itseltänikin on napsahtanut useita nahkahohnoja poikki, kun nahka väsyy. Ja kasvatan sentään lauhkeita spanieleita. Mitäs jos oikein kunnolla tempovalta aggrelta napsahtaa sellainen poikki? Kumpi saa osumaa, minä vai koirani.
Eli pitäisi kieltää pittbullit, staffit, molossirodut, saksanpaimenkoirat, belgianpaimenkoirat, bulldogit, rottweilerit, dobermannit, muut vartioivat rodut, muut paimentavat rodut.. labradorinnoutajat..mäyräkoirat, isommat terrierit..
Eikö selvittäisi vähemmällä, jos vain kiellettäisiin ylipäätään kaikki koirarodut?
Kiellon jälkeen saisi vain ostaa sekarotuisia koiria.
Toisaalta sekään ei oikein auta, kun bullit ja staffit on vähän niin kuin sekarotuisia. Niistä ei DNA-testillä selviä, että mitä rotuja niissä on, niin kuin muilla koirilla.
Mun puolesta voidaan lopettaa koko kenneltoiminta. Sen jälkeen saisi antaa kodin vain kodittomalle koiralle eikä tehtailla pentuja. Kaikki koirat tulisi steriloida. Kaikille siru, johon tulee omistajan dna.
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi kieltää pittbullit, staffit, molossirodut, saksanpaimenkoirat, belgianpaimenkoirat, bulldogit, rottweilerit, dobermannit, muut vartioivat rodut, muut paimentavat rodut.. labradorinnoutajat..mäyräkoirat, isommat terrierit..
Eikö selvittäisi vähemmällä, jos vain kiellettäisiin ylipäätään kaikki koirarodut?
Kiellon jälkeen saisi vain ostaa sekarotuisia koiria.
Toisaalta sekään ei oikein auta, kun bullit ja staffit on vähän niin kuin sekarotuisia. Niistä ei DNA-testillä selviä, että mitä rotuja niissä on, niin kuin muilla koirilla.
Mun puolesta voidaan lopettaa koko kenneltoiminta. Sen jälkeen saisi antaa kodin vain kodittomalle koiralle eikä tehtailla pentuja. Kaikki koirat tulisi steriloida. Kaikille siru, johon tulee omistajan dna.
Eikä enää rahdata tautiriskikoiria ties mistä hevonkuusesta.
Espanjastahan näitä saa rescueina kuka vaan tampio sekarotuisena ja nyyhkytarinan kera 🤔
Vierailija kirjoitti:
https://www.savonsanomat.fi/savo/Näin-toimit-jos-rähisevä-koira-tulee-k…
Haastattelussa Suomen Kennelliiton luonnetestituomari, jolla on kokemus 4000 koirasta.
Jos rähisevä koira yrittää käydä vastaantulevan koiran ja omistajan päälle, maltti on valttia.
–Suurin virhe on ottaa pieni koira syliin, Kerkkä sanoo.
–Se laukaisee toisessa koirassa saaliskäyttäytymisen. Kun koira ei pääse käsiksi koiraan, se iskee ihmiseen.
Koiralla, joka juoksee kohti aidoista välittämättä on jo saaliskäyttyäytyminen päällä. On aivan sama, miten taluttaja olisi tilanteessa käyttäytynyt, sillä hyökkäävän pitin tarkoitus on ollut tappaa. En voi ymmärtää miten kukaan hankkii koiraa, jonka rotumääritelmässä ja hoito-ohjeissa varoitetaan aggressiivisuudesta muita koiria kohtaan. Samat ihmiset varmasti kuvittelevat, että heidän koiransa on niin fiksu, että saalistusvietin napsahtaessa päälle ne osaavat erotella ihmisen raajan eläimen raajasta.
Ennen olin sitä mieltä että ihmiset ylireagoi. Nykyään olen sitä mieltä että kyseiset koirarodut ovat vain vaarallisempia kuin toiset. Saavat enemmän vahinkoa aikaan ja potentiaali vaaraan on suurempi. Näin se vaan on.
Kylämme alkoholisoitunut yh- äiti otti Dogo argentiino (?) rotuisen koiran. Ei aikaisempaan koirakokemusta...koira ei ole vielä aikuinen. Hänen pieni tyttönsä ulkoiluttaa koiraa usein yksin. Ei voi tyttö tehdä mitään jos koira niin päättää.
Moni muukin rotu on kielletty. Esm. Kaukkari. Miksiköhän? 🤔