Jälleen bitbull tappanut pienemmän koiran ja raadellut teinityttöä Espoossa
htåtps://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807182201080832_u0.shtml
Siis tehkää nyt kertakaikkiaan joku jokin aloiten näiden rotujen totaaliseksi kieltämiseksi. Siis kyseessä pitbul ta amstaffi.
Vaikka kuinka näitä rotuja puolusteltaisiin ja vaikka ne kuinka olisi hyviä koiria jossain tilanteessa. Niin niissä on todella isot riskit että niillä naksahtaa tappajageenit päälle.
Kommentit (528)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin, hyvin tyypillistä ja edesvastuutonta toimintaa isojen koirien omistajilta. Näillä kun usein on suuret luulot koulutustaidoistaan ja plaa plaa-selityksiä vielä sitäkin enemmän, mutta käytännössä eivät ymmärrä eläintenkoulutuksesta käytännössä hölkäsen pöläystä. Yleensä, mitä isommat luulot, sitä vähemmän osaamista, näin se vaan menee.
Vaastuuttomampia pienten koirien omistajat ovat, kun useat eivät niitä kouluta millään tapaa eivätkä sosiaalista. Isojen koirien omistajat ovat enemmän kartalla näissä kuin pienten omistajat, on tullut nähtyä ja koettua.
Usein olen kuullut ettei siksi ole kouluttanut juuri ollenkaan koska on niin pieni.
Jopa jackrusselinterrierin omistaja on näin minulle sanonut. Aivan kaheli koira ja vain siksi kun on pieni ja blaablaa...T. Kaukkarin omistaja
Mihin tarkoitukseen sinulla on Kaukkari? Jos seurakoiraksi, niin sehän on sen rääkkäystä. Toivottavasti koira on maaseudunrauhassa ja saa tehdä duuniaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa, kun tälläisten tapausten takia mun todella kilttiä ja hyväkäytöksistä vanhaenglanninbulldoggia pelätään, just pari pv sitten tultiin jopa kysymään et eikö tuo ole taistelukoira! Mun koira ei hauku, vaikka monet koirat haukkuu ohitustilanteissa, mun koira pysyy rauhallisena, eikä sitä kiinnosta muut koirat. Oon kouluttanut sen huolellisesti ja rakastavasti pienestä pitäen, ja se tottelee minua täysin. Halusin tämän rodun ,koska on yksi terveimmistä roduista ja jaksaa pitkiä vaelluksia yms. Näitä koiria on käytetty Amerikassa rancheilla ja villisian metsästykseen. Ulkonäöllisesti vaan muistuttaa HIEMAN pittbullia/amstaffia ja on iso, niin monet pelkää, vaikka onkin rauhallinen, koulutettu, ihmis- ja eläinrakas kultainen koira kyseessä. Siksi pyydänkin koirani aina sivulle ja otan lyhyelle kun tulee vastaantulijoita kävellen, juosten tai pyörällä, koska tiedän, että joku saattaa pelätä, niin huomaa, että koira on hallinnassa.
Monet toisaalta haluavat tulla moikkaamaan, varsinkin lapset, kun huomaavat, että koirallani häntä heiluu kohdatessaaan ihmisiä ja on virkeä ja iloinen katse. Älkää tuomitko kaikkia samantyyppisiä/samannäköisiä koiria, joidenkin OMISTAJIEN idiotismin/egonpönkityksen takia!
On se hirveän vaikeaa kirjoittaa se rotu oikein. Muutama sana ja reisille menee kuitenkin. Brad pittbull.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään "tappajageenejä" nyt vaan ei ole olemassakaan. OMISTAJASTA kiinni miten koira käyttäytyy.
Jostain oudosta syystä kaikki labradorin omistajat onnistuvat kouluttamaan koiransa niin etteivät ne juokse raatelemassa ja tap.pamassa?
Tuota... Juuri kuukauden sisään meinasi labradori hyökätä minun ja vanhaenglanninbulldoggini päälle, riuhtoi melkein omistajansa kumoon (yritti päästä meidän kimppuun) ja haukkui todella aggressiivisesti. Minun koirani taas halusi vain päästä tilanteesta poispäin.. Onneksi omistaja sai koiransa hallintaan. Myös esim. amerikanbulldoggi, kultainennoutaja, saksanpaimenkoira ja monta monta terrieriä on ollut aggressiivisia koiraani kohtaan, minun koirani ei taas yhtäkään koiraa. Olisikohan niin, että kysymys on omistajasta ja koirankasvatustaidoista, ennemmin kuin rodusta?
Vierailija kirjoitti:
Mua harmittaa, kun tälläisten tapausten takia mun todella kilttiä ja hyväkäytöksistä vanhaenglanninbulldoggia pelätään, just pari pv sitten tultiin jopa kysymään et eikö tuo ole taistelukoira! Mun koira ei hauku, vaikka monet koirat haukkuu ohitustilanteissa, mun koira pysyy rauhallisena, eikä sitä kiinnosta muut koirat. Oon kouluttanut sen huolellisesti ja rakastavasti pienestä pitäen, ja se tottelee minua täysin. Halusin tämän rodun ,koska on yksi terveimmistä roduista ja jaksaa pitkiä vaelluksia yms. Näitä koiria on käytetty Amerikassa rancheilla ja villisian metsästykseen. Ulkonäöllisesti vaan muistuttaa HIEMAN pittbullia/amstaffia ja on iso, niin monet pelkää, vaikka onkin rauhallinen, koulutettu, ihmis- ja eläinrakas kultainen koira kyseessä. Siksi pyydänkin koirani aina sivulle ja otan lyhyelle kun tulee vastaantulijoita kävellen, juosten tai pyörällä, koska tiedän, että joku saattaa pelätä, niin huomaa, että koira on hallinnassa.
Monet toisaalta haluavat tulla moikkaamaan, varsinkin lapset, kun huomaavat, että koirallani häntä heiluu kohdatessaaan ihmisiä ja on virkeä ja iloinen katse. Älkää tuomitko kaikkia samantyyppisiä/samannäköisiä koiria, joidenkin OMISTAJIEN idiotismin/egonpönkityksen takia!
.
Valitettavasti vieras näkee vain, että ihminen tulee vastaan "tappavan aseen kansa". Vaikea keksiä kuka on niin huolimaton, että tapahtuu vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin, hyvin tyypillistä ja edesvastuutonta toimintaa isojen koirien omistajilta. Näillä kun usein on suuret luulot koulutustaidoistaan ja plaa plaa-selityksiä vielä sitäkin enemmän, mutta käytännössä eivät ymmärrä eläintenkoulutuksesta käytännössä hölkäsen pöläystä. Yleensä, mitä isommat luulot, sitä vähemmän osaamista, näin se vaan menee.
Vaastuuttomampia pienten koirien omistajat ovat, kun useat eivät niitä kouluta millään tapaa eivätkä sosiaalista. Isojen koirien omistajat ovat enemmän kartalla näissä kuin pienten omistajat, on tullut nähtyä ja koettua.
Usein olen kuullut ettei siksi ole kouluttanut juuri ollenkaan koska on niin pieni.
Jopa jackrusselinterrierin omistaja on näin minulle sanonut. Aivan kaheli koira ja vain siksi kun on pieni ja blaablaa...T. Kaukkarin omistaja
Vaastuuttomampia pienten koirien omistajat? Pikku koira on lähinnä ärsyttävä räksyttäessään, mutta iso koira on hengenvaarallinen myös ihmiselle. Joten se siitä vastuuttomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään "tappajageenejä" nyt vaan ei ole olemassakaan. OMISTAJASTA kiinni miten koira käyttäytyy.
Jostain oudosta syystä kaikki labradorin omistajat onnistuvat kouluttamaan koiransa niin etteivät ne juokse raatelemassa ja tap.pamassa?
Tuota... Juuri kuukauden sisään meinasi labradori hyökätä minun ja vanhaenglanninbulldoggini päälle, riuhtoi melkein omistajansa kumoon (yritti päästä meidän kimppuun) ja haukkui todella aggressiivisesti. Minun koirani taas halusi vain päästä tilanteesta poispäin.. Onneksi omistaja sai koiransa hallintaan. Myös esim. amerikanbulldoggi, kultainennoutaja, saksanpaimenkoira ja monta monta terrieriä on ollut aggressiivisia koiraani kohtaan, minun koirani ei taas yhtäkään koiraa. Olisikohan niin, että kysymys on omistajasta ja koirankasvatustaidoista, ennemmin kuin rodusta?
Joillain rodulla on sisäsyntyinen koira agre esim..nämä bullit, staffit jne ja muut rodut saa kieroon kasvattamalla mutta näistä tietyistä ei saa sitä pois edes kunnon kasvatuksella.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/lemmikit/art-2000000708271.html
Ei se kielto ole toiminut KOVIN HYVIN
Ei se tietenkään toimi jos sitä ei valvota riittävästi. Kun alettaisiin aina ottamaan niitä laittomia koiria pois heti kun niitä näkyy julkisesti ja annetaan tujuvat sakot, niin kyllä se siitä sitten pikkuhiljaa alkaa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hirveän vaikeaa kirjoittaa se rotu oikein. Muutama sana ja reisille menee kuitenkin. Brad pittbull.
Juu tuli vahingossa yksi t liikaa, tarkoitin pitbull. (eiköhän merkitys ollut kumminkin selvä?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillain rodulla on sisäsyntyinen koira agre esim..nämä bullit, staffit jne ja muut rodut saa kieroon kasvattamalla mutta näistä tietyistä ei saa sitä pois edes kunnon kasvatuksella.
Mielestäsi muissa roduissa ei ole ainuttakaan aggrea yksilöä vaan kaikki samanlaisia kultapalleroita?
Mun pittimixin päälle oli tulla labbisuros. Vei sitä naista perässään kuin litran mittaa. Koulutus persiillään ja kuului vain huuto "tää rähisee". Itse käännyin koirani kanssa karkuun heitä ja nämä vielä juoksivat.
Omani on koulutettu, hallinnassa eikä rähise.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tämä tapahtui? Mulla oli vastaava tilanne taannoin. Ja mun koira on pittimixi.
Hemmetti kun sai pelätä oman koiran puolesta. Ja tämä kaksikko on tullut JUOSTEN vastaan monta kertaa. Tosi aggre labbisuros. Ja pieni nainen sen kanssa juoksee ilman hallintaa eikä koiran koulutus ole kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tämä tapahtui? Mulla oli vastaava tilanne taannoin. Ja mun koira on pittimixi.
Hemmetti kun sai pelätä oman koiran puolesta. Ja tämä kaksikko on tullut JUOSTEN vastaan monta kertaa. Tosi aggre labbisuros. Ja pieni nainen sen kanssa juoksee ilman hallintaa eikä koiran koulutus ole kohdillaan.
Joo, pieni nainen kanssa kyseessä (olen itsekin, mutta koira täysin hallinnassa, eikä riuhdo mua ikinä mihinkään suuntaan, eikä hauku muille) ja riuhtoi omistajaansa aggressiivisesti haukkuen meitä kohti niin, että tämä melkein raahautui perässä ja meinasi ote livetä... Oli todella pelottavaa. Tämä tapahtui Pirkanmaan alueella ja koiran koosta päätellen luulisin, että labbisuros kanssa kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemmetti kun sai pelätä oman koiran puolesta. Ja tämä kaksikko on tullut JUOSTEN vastaan monta kertaa. Tosi aggre labbisuros. Ja pieni nainen sen kanssa juoksee ilman hallintaa eikä koiran koulutus ole kohdillaan.Joo, pieni nainen kanssa kyseessä (olen itsekin, mutta koira täysin hallinnassa, eikä riuhdo mua ikinä mihinkään suuntaan, eikä hauku muille) ja riuhtoi omistajaansa aggressiivisesti haukkuen meitä kohti niin, että tämä melkein raahautui perässä ja meinasi ote livetä... Oli todella pelottavaa. Tämä tapahtui Pirkanmaan alueella ja koiran koosta päätellen luulisin, että labbisuros kanssa kyseessä.
Taitaa olla sama kaksikko. Multisillan alueella törmännyt. Pelottava tilanne kertakaikkiaan.
Meidän perheen Australianpaimenkoiran kimppuun hyökkäsi hoitajalta karkuun päässyt Tanskandoggi.. Tuli pahaa jälkeä (kuollut ei onneksi) ja myös isäni sai pahoja haavoja, kun yritti suojella koiraamme.. Tämäkin koira oli hoitajalla, joka ei selvästi ollut tilanteen tasalla, eikä ymmärtänyt koiran aggressiivisuutta.
Omistajan vastuulla toki tuokin, että antaa noin aggresiivisen koiransa hoitoon!
En lähde nyt mitään yksittäistä rotua demonisoimaan, mutta kyllä mikä tahansa aggresiivinen koira voi tehdä pahaa jälkeä/aiheuttaa kuoleman (koiran tai ihmisen). Ja Tanskandoggillakin on kyllä voimaa todella paljon, jos ei ole hallinnassa! En nyt silti lähtisi kieltämään kaikkia Tanskandoggeja, vaan peräänkuulutan omistajan vastuuta! Lain pitäisi olla niiden puolella, jotka joutuvat hyökkäyksen kohteeksi.
Tappelukoirat ovat luusereille! Itselläni on urosleijona ja uroskarhu. Toki ne ovat aika hurjia, painavia ja voimakkaita eläimiä, sekä suuttuessaan voivat raadella minut tai kenet tahansa muutamassa sekunnissa. Mutta kunhan niiden käytöksen ymmärtää eikä ala tietämättömyyttään ärsyttää, niin ei tässä mitään hätää ole. Kaikkien muiden kanssaihmisten pitää vain huolellisesti opetella, kuinka ja millä logiikalla leijona ja karhu toimivat, niin hyvin pärjätään. Toki joskus logiikka häviää, kun vaistot ottavat vallan. Mutta mun leijona ja karhu haluavat vain "leikkiä", ei ne mitään pahaa tarkoita, edes silloin kun tappavat!
Vierailija kirjoitti:
Väärillä ihmisillä väärä rotu, kyllä noistakin saa hyviä koiria kouluttamalla, mutta se kouluttaja (ja omistaja) pitää olla tosi vahvoja henkilöitä.
Harmillinen tapaus tietenkin, mutta edelleen se lussana labbis tai cockerspanielikin voi hyökätä ja purra tosi pahasti (minua on purrut parikin koiraa jotka eivät ole lähelläkään näitä pahamaineisia rotuja joista saa lukea), jopa kuolettavasti..
Myös hyvin vastuutonta omistajalta jättää tuollainen vahva rotu nuorille hoitoon, joilla ei nähtävästi ole käsitystä siitä, mihin tuo rotu pystyy ja epäilen, etteivät ole osoittaneet olevansa ns lauman johtajia.. yksikään. Tällaiset tapaukset luo turhia stigmoja kyseisiin rotuihin, mitä voisi hyvin ehkäistä... mutta ihmiset tässä niitä päätöksiään tekee ja elää niiden mukaan
Kyllä se koiran koulutus on aika paljon muusta kiinni kun fyysisestä vahvuudesta.. Vai hakkaamallako sä koiraas koulutat? Mä oon kouluttanut oman ison koirani rakkaudella ja vahvoilla rajoilla, määrätietoisesti ja periksiantamattomasti pennusta lähtien.
Sitä lauman johtajuutta ei näytetä koiralle olemalla itse aggressiivinen. Mun koira ei koskaan koita vetää mua kumoon tai riehu ympäriinsä, vaikka oonkin pienikokoinen, joten mun fyysisellä voimalla ei oo mitään tekemistä koiran hallinnan kanssa... Ei kannata ottaa koiraa tuolla mentaliteetilla, koska jos se on vaan voimista kiinni hyökkääkö se koira, eikä se ole muuten hallinnassa, niin aina voi sattua vahinko ja koira livetäkkin hihnasta ja siinä kohtaa ei sun muskelit auta mitään!
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa ensin erottamaan rodut toisistaan. Tai lukemaan provouutisen kunnolla.
Pitbull ei ollut kyseessä, vaan staffi joka on aivan eri rotu.
Että mitä hysteriaa taas. Aivan turhaa vauhkoamista.
Opettele ensin erottamaan rodut toisistaan. Pitbull ei ollut kyseessä, eikä staffi, joka on aivan eri rotu, vaan amstaffi (amerikanstaffordshirenterrieri), joka on aivan eri rotu kuin pitbull TAI staffi.
Vierailija kirjoitti:
Juttuhan ei kerro mitä se teini teki ja miten käyttäytyi. Tai miten se toinen koira oli käyttäytynyt.
Ei ne ilman provokaatiota hyökkää, yksikään koira. Joten aivan turha keskustelu ja av-mammojen joukkohysteriaa aloittajakin vain haki, sitä paitsi kyseessä oli staffi eikä pitbull, kaksi täysin eri rotuista koiraa jälleen kerran sekoitettu provoa kirjoittaessaan.Opetelkaa jo ne rodut ja niiden jopa näölliset erot.
Tarinoilla on aina kaksi puolta ja koskaan ei kerrota tarinan toista puolta eli sen hyökänneen koiran omistajan näkökulmaa. Siksi nämä uutisoinnit ovat yhtä tyhjän kanssa ja tiettyjen rotujen pelkkää mustamaalaamista. Eikä teillä hyvät mammat ole mitään käryä "taistelukoirista", mutu-tuntumalla kommentoitte pelkkää puuta heinää ja muutaman vesiperän.
Opettele rodut ja niiden jopa näölliset erot! Staffi on eri asia kuin AMSTAFFI ja ne on eri luonteisia ja kokoisia ! Ärsyttää kun täällä useempi valittaa kuinka nyt puhutaan väärästä rodusta ja sekoitetaan pitti ja staffi, vaikka itse viestissään hienosti sekoittaa staffin ja amstaffin.... Ja vaikka oon tavannut ihania staffeja, pittejä ja jopa kiltin amstaffin, en todellakaan tässä puolustelisi omistajaa, tämä nimeomaan on kyseisen koiran OMISTAJAN VIKA, ja hän osaamattomuudellaan pilaa kys. koirien maineen!
Täällä oli aiemmin pari viestiä siitä, että jengi ylikouluttaa koiransa.. Voisiko joku avata mulle, miten voi tehdä vahinkoa koiralleen "ylikouluttamalla" sen ja mitä tälläinen ylikouluttaminen tarkoittaa? :o