Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jälleen bitbull tappanut pienemmän koiran ja raadellut teinityttöä Espoossa

aloitettakehiin
18.07.2018 |

htåtps://www.iltalehti.fi/kotimaa/201807182201080832_u0.shtml

Siis tehkää nyt kertakaikkiaan joku jokin aloiten näiden rotujen totaaliseksi kieltämiseksi. Siis kyseessä pitbul ta amstaffi.

Vaikka kuinka näitä rotuja puolusteltaisiin ja vaikka ne kuinka olisi hyviä koiria jossain tilanteessa. Niin niissä on todella isot riskit että niillä naksahtaa tappajageenit päälle.

Kommentit (528)

Vierailija
481/528 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen olin sitä mieltä että ihmiset ylireagoi. Nykyään olen sitä mieltä että kyseiset koirarodut ovat vain vaarallisempia kuin toiset. Saavat enemmän vahinkoa aikaan ja potentiaali vaaraan on suurempi. Näin se vaan on.

Kylämme alkoholisoitunut yh- äiti otti Dogo argentiino (?) rotuisen koiran. Ei aikaisempaan koirakokemusta...koira ei ole vielä aikuinen. Hänen pieni tyttönsä ulkoiluttaa koiraa usein yksin. Ei voi tyttö tehdä mitään jos koira niin päättää.

Ai. Olet siis muuttanut. Aiemmin oli narkkareita naapurissasi.

Vierailija
482/528 |
19.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, miksi näitä pitää tuoda vaikka Helsingin keskustaan hengailuporukoiden mukana. Oikeasti?? Kerran olin bussissa, menin Kaisaniemenkadun ohi (sekö sen nimi on, no kuitenkin) ja siinä tallusti pitkää ruuhkatietä vapaana oleva Rottweiler. Joillain ei vain ihan leikkaa näiden etikettien kanssa.

Omaan kimppuuni meinasi hyökätä rottis kun olin 11. Seisoin paikallani odottamassa ystävääni, kun rotikka ampaisi aggressiivisesti minua kohti, mutta omistaja sai kiinni. Sitten alkoi aikuisten keskustelu siitä, miten minä provosoin koiraa :D Siis seisomalla paikallani! Olin todella ujo lapsena ja aina ihan jäykkä olemukseltani, en ollut edes liikahtanut. Jos omistaja ei olisi saanut tuota kiinni, voisin olla nykyään vammautunut. Muutaman viikon päästä tuosta lähibussipysäkillämme oli ilmoituksia koiraa raadelleesta rottiksesta, aivan varmana sama yksilö.

Että vihaan joitain koiranomistajia. Koira on eläin. Koira ei ole ihminen jonka voi sosiaalistaa ihmisen tavoin. Eläimellä on eläimen vaistot. Minä en suostu olemaan samassa tilassa näiden koirien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole traumatisoitunut vaikka minua on purrut käteen corgi ja rintapieleen sakemanni. En pelkää koiria, minkäänlaisia.

Koira aistii pelon ja toimii sen mukaisesti, koska on eläin. Monilta vaan unohtuu se, että ovat eläimen kanssa tekemisissä.

Täällä painotetaan kouluttamaan isot koirat, useimmiten huonotapaiset ja kouluttamattomat koirat ovat niitä pieniä rotuja, joten missä on pikkukoirien omistajien vastuut omiensa käyttäytymisestä?

Nekin voi kouluttaa etteivät räksytyksellä provosoi jatkuvasti muita. Mitään muuta se käytös ei ole kuin provosointia, pidetään meteliä ja tullaan toista kohti hampaat irvessä.

Ja tätä pitää moni niin söpönä mitä se ei todellakaan ole vaan ongelma. Iso sellainen.

Ei ihme, että konflikteja syntyy koirien kesken, kun huono käytös sallitaan ja sitä palkitaan.

Vierailija
484/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole traumatisoitunut vaikka minua on purrut käteen corgi ja rintapieleen sakemanni. En pelkää koiria, minkäänlaisia.

Koira aistii pelon ja toimii sen mukaisesti, koska on eläin. Monilta vaan unohtuu se, että ovat eläimen kanssa tekemisissä.

Täällä painotetaan kouluttamaan isot koirat, useimmiten huonotapaiset ja kouluttamattomat koirat ovat niitä pieniä rotuja, joten missä on pikkukoirien omistajien vastuut omiensa käyttäytymisestä?

Nekin voi kouluttaa etteivät räksytyksellä provosoi jatkuvasti muita. Mitään muuta se käytös ei ole kuin provosointia, pidetään meteliä ja tullaan toista kohti hampaat irvessä.

Ja tätä pitää moni niin söpönä mitä se ei todellakaan ole vaan ongelma. Iso sellainen.

Ei ihme, että konflikteja syntyy koirien kesken, kun huono käytös sallitaan ja sitä palkitaan.

Puhut nyt ihan ristiin. Koira aistii pelon, mutta hyökkää kuitenkin haukkuvan ylimielisen kimppuun?

Todistin juuri muutama päivä sitten kuinka ihan rauhallinen rotikka teki yllättävän syöksyn toista koiraa kohti vasta siinä vaiheessa kun toinen laittoi hännän koipien väliin ja vinkaisi.

Mitään ei tässä käynyt. Hihna kesti ja ihminen sen päässä oli hereillä.

Ihan sama kuka käyttäytyy koiralle epämieluisasti, koira, lapsi, skeittari, pyöräilijä, niin ison tai pienen koiran pitää se kestää.

Vierailija
485/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oikeasti ihmiset tajuaa ettei vika ole rodussa vaan siinä omistajassa ja siinä ettei ole perehtynyt kunnolla rotuun, sen ominaisuuksiin, eikä kouluttamisestakaan ole tietoakaan jne.?

Nämä mäntit saavat kaikki näyttämään huonoilta omistajilta. Jopa meidät jotka toimimme koiran luonteen mukaan ja jotka ovat perehtyneet rotuun huolella.

Itsellä on aina koira kiinni, hallinnassa ja koulutettu, näiden rotujen koulutus on jatkuvaa, läpi sen elämän.

Oman koiran kanssa ei voi puistoilla, koska ei sovellu moiseen hommaan ja lenkkeily on paljon mukavampaa hommaa itsestänikin.

En ymmärrä mikä elinehto siitä puistoilusta oikein on monille tullut tai siitä, että lakia sekä järjestyssääntöjä pitää jatkuvasti rikkoa pitämällä koiraa irti verukkeella "ei tää mitään tee".

Siitä pitäisi sakottaa AIVAN KAIKKIA joilla ei se koira pysy kiinni missään.

Eikö se remmi ole asuun sopiva vai mikä siinä mättää, kun on "pakko" pitää irti joka helkutin paikassa?

Minäminä-ihmiset ottaa todella hermoon sekä nämä kuuromykät mammat.

Eniten mua huvittaa se kuinka minun koiraani paheksutaan heti, kun se osoittaa toiselle koiralle ettei halua sen tulevan lähelleen (murisee karvat pystyssä), mutta luokse pyrkivällä on suu vaahdossa ja hampaat irvessä. Parasta näissä on vielä se, kun mamma kuvittelee omansa "haluavan tutustua" vaikka koiran eleet ovat aivan muuta kuin halua tutustumiseen, enemmänkin halua päästä toiseen kinttuun tai leukapieleen kiinni.

Mukavaa kesää ja pitäkää ne koirat kiinni sekä hihnat tiukemmalle ja koira viereen ohittaessa, oli flexi tai kilometrin mittainen remmi, ja tarkkailkaa koirianne ja niiden eleitä. Sekä vastaantulijankin.

Arvostan sitä, kuinka jotkut saavat suunsa auki ja kysyvät onko ok tutustua ja sitä ettei kieltävästä vastauksesta saada numeroa aikaan. Eikä vain tuppauduta toisen iholle kyselemättä.

Vierailija
486/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on vaikeaa kouluttaa se taskurotta hiljaiseksi?

Jesarilla kuono umpeen. Tai voin tarjota lihapullayllärinkin.

Itsellä ei ole koiraa.

Miksi pitää ottaa sellainen saatanallinen mekkaloitsija kun hiljaisempiakin rotuja on? Ja varsinkin kerrostaloon?

Landelle metelöimään moiset perkeleet.

Vierailija
487/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon urpot liikkeellä. Kielletään samantien kaikki, niin on kaikilla hyvä mieli.

Älkää syyttäkö koiria huonoista omistajista ja labbikset on puremistilastojen kärjessä.

Taas jäi puolustajalta mainitsematta ettei labbis ota lukkopurentaa ja luovuta vasta kun kunto loppuu.

Niin, mutta samaan aikaan muut rodut ovat tappaneet ja raadelleet ihmisiä, oli heillä lukkopurentaa tai ei. Tai että Tutkimusten mukaan chihuahuat ja jackrussellinterrierit ovat aggressiivisempia kuin esimerkiksi pitbullit. 

Muttakun lukkopurenta...!!!!1111

No ihan sama vaikka chihuahua olisi aggressiivisin rotu, koska se ei mua raatele kuoliaaksi. On muutenkin eri asia se että pieni koira puree kuin tuollainen tappeluihin jalostettu koira jolla on tuo lukkopurenta! Jälki on "vähän" eri! En puolustele pieniä koiria mutta en ikinä lähtisi vertailemaan chihuahuaa näihin pitbulltyyppisiin rotuihin.

Vierailija
488/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon urpot liikkeellä. Kielletään samantien kaikki, niin on kaikilla hyvä mieli.

Älkää syyttäkö koiria huonoista omistajista ja labbikset on puremistilastojen kärjessä.

Taas jäi puolustajalta mainitsematta ettei labbis ota lukkopurentaa ja luovuta vasta kun kunto loppuu.

Niin, mutta samaan aikaan muut rodut ovat tappaneet ja raadelleet ihmisiä, oli heillä lukkopurentaa tai ei. Tai että Tutkimusten mukaan chihuahuat ja jackrussellinterrierit ovat aggressiivisempia kuin esimerkiksi pitbullit. 

No ihan sama vaikka chihuahua olisi aggressiivisin rotu, koska se ei mua raatele kuoliaaksi. On muutenkin eri asia se että pieni koira puree kuin tuollainen tappeluihin jalostettu koira jolla on tuo lukkopurenta! Jälki on "vähän" eri! En puolustele pieniä koiria mutta en ikinä lähtisi vertailemaan chihuahuaa näihin pitbulltyyppisiin rotuihin.

Nuo pienet, huonosti kasvatetut koirat räksyttävät, tempovat ja näykkivät, joka päivä, monta kertaa päivässä. Miten voi olla ettei niitä viitsitä kouluttaa arkitavoille? Kaikkien elämä olisi helpompaa niin. Minusta on epäreilua, että muut saavat elää kuin pellossa ja tehdä mitä huvittaa, minun isojen koirien omistajan pitää kantaa huolta paitsi omista myös muiden koirista ja kulkea silmät selässä kaikkialla. Ja jos jotain sattuu, jos koira saattaisi vuosien räksytyksen jälkeen päättää että nyt riittää, pistän räkyttäjän ruotuun, kuka saa vihat niskaan? Minä tietysti ja minun iso pelottava koirani, joka rähähti Pikku RIngo/Puppe/mikälie ressukalle, joka ei tehnyt  yhtään mitään.

Vierailija
489/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lukkopurenta on urbaanilegenda joka elää yhä vahvana näköjään.

Ei parsonkaan irti päästä supista helpolla tai saksanpaimenkaan, kun kiinni käy. Parson vielä ravistelee samoin saksanpaimenkin.

Vääriä "faktoja" suolletaan koko ajan. Koko keskustelu on täynnä mammojen omia mielikuvia joita faktoina pitävät.

Vierailija
490/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo pienet, huonosti kasvatetut koirat räksyttävät, tempovat ja näykkivät, joka päivä, monta kertaa päivässä. Miten voi olla ettei niitä viitsitä kouluttaa arkitavoille? Kaikkien elämä olisi helpompaa niin. Minusta on epäreilua, että muut saavat elää kuin pellossa ja tehdä mitä huvittaa, minun isojen koirien omistajan pitää kantaa huolta paitsi omista myös muiden koirista ja kulkea silmät selässä kaikkialla. Ja jos jotain sattuu, jos koira saattaisi vuosien räksytyksen jälkeen päättää että nyt riittää, pistän räkyttäjän ruotuun, kuka saa vihat niskaan? Minä tietysti ja minun iso pelottava koirani, joka rähähti Pikku RIngo/Puppe/mikälie ressukalle, joka ei tehnyt  yhtään mitään.

Niin samaa mieltä.

Itsekin miettinyt mikä siinä pikku-fifissä on niin erikoista ettei kouluttaa tarvitse tavoille millään tavalla? Ja sanoppa mamsellille että tekisi jotain häiriökäyttäytymiselle,niin saat sellaiset mulkoilut että huh huh....

Joka kerta saan itse olla väistelemässä näitä maailmannapamammoja ja kouluttamattomia minikoiriaan.

Vierailija
491/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En salli yhdenkään koiran purevan ketään. Oli se sitten chihu tai kaukkari tai jotain siltä väliltä.

On se perkele, kun moni koira on kouluttamatta "koska on niin pienikin" verukkeella. Miettikää sitä jos moni ison koiran hommannut jättää kouluttamatta ja perustelee asian sillä että "se on niin iso, ei se mitään koulutusta tarvitse".

Kaikki koirat pitää OSATA kouluttaa koosta riippumatta tavoille.

Vierailija
492/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten koirien omistajia vaivaa joku asennevamma kouluttamista kohtaan.

Ei vain ymmärrys riitä kouluttamatta jättämiselle.

Ovatko he vain tyhmiä ja laiskoja ettei viitsitä nähdä vaivaa saada se pieni koira koulutettua tavoille ja kulkemaan hihnassa räyhäämättä?

Noilla pienillä tuntuu olevan joku sisäsyntyinen käytöshäiriö joka kulkee sukupolvelta toiselle. Yhteen ainoaseenkaan pikku koiraan en ole törmännyt joka ei räksyttäisi niin, että korvat räjähtäisi itseltäkin.

Vierailija
493/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö tämä spitbull-ketju on hengissä

Vierailija
494/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monilta unohtuu se, että ISO osa ihmisiä ei halua olla teidän eläintenne kanssa missään tekemisissä. 

Vierailija
495/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin, hyvin tyypillistä ja edesvastuutonta toimintaa isojen koirien omistajilta. Näillä kun usein on suuret luulot koulutustaidoistaan ja plaa plaa-selityksiä vielä sitäkin enemmän, mutta käytännössä eivät ymmärrä eläintenkoulutuksesta käytännössä hölkäsen pöläystä. Yleensä, mitä isommat luulot, sitä vähemmän osaamista, näin se vaan menee.

Vierailija
496/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vr lemmikkivaunuun tuli viimeviikolla juuri näiden ongelmarotujen risteytys.

Kaikki muut istuivat koiriensa kanssa rauhassa mutta kyseinen koira öyhötti jatkuvalla syötöllä koko 3,5 h matkan. Siis ihan jatkuvasti kuonokopasta huolimatta.

Wt pariskunnan mies, joka koiran raahasi vaunuun tuli heti matkan alkaessa kysymään edessäni istuvalta naiselta, josko hän voisi siirtyä ostamaltaan paikalta koska "meidän koira ei tuu oikee juttuu muiden koirien kaa ja mul on paikka tässä"

Ei ristus .

Vierailija
497/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku selittää, että kun koirarotuja on kuitenkin lähemmäs NELJÄ SATAA olemassa, niin miksi oi miksi on ihan välttämätöntä hankkia nimenomaan pittbull/amstaff/vastaava, kun niissä kuitenkin ihan faktapohjaisesti ja todistetusti on suurempi riski kuin sadoissa muissa koiraroduissa?

Vierailija
498/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää tämä joko-tai-jaottelu näissä koirakeskusteluissa. Minua itseäni häiritsee molemmat: huonokäytöksiset pikkukoirat ja arvaamattomat taistelukoirarodut. Toki ymmärrän, että jälkimmäisilla on paljon suurempi potentiaali aiheuttaa vaaraa sivullisten hengelle ja terveydelle.

Minusta parasta olisi, jos taistelukoirarodut kiellettäisiin kokonaan, ja räksyttävät ja riehuvat pikkupaskiaiset laitettaisiin kuriin. Esim. taajama-alueella naapurustoa terrorisoiva räksyttäjä vietäisiin piikille, jos omistaja ei saa tätä koulutettua. Ymmärrän vahtikoiran jossain korvessa, mutta joku jackrusselinterrieri räksyttämässä ohikulkijoille 1000 neliön tontilla keskellä asuinaluetta on yksinkertaisesti turhake.

Vierailija
499/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Koira ei ollut paikallisia, vaan se oli ollut hoidossa nuorisoporukalla. Koira oli hihnassa, mutta se karkasi hoitajiltaan. Aita ei pidätellyt sitä, äiti kertoo Länsiväylälle.

Tuon kommentin mukaan koirat pitäisi kieltää nuorilta, koska selkeästi eivät osaa niistä pitää huolta. 

Mutta maailmalla on miljoonia täysin vaarattomia ihania pitbulleja. Se riippuu ihan omistajasta millaisia koirista tulee. On siellä muunkin rotusia koiria, jotka ovat hyökänneet ja raadelleet ihmisiä. Pitbullit ovat vaan saaneet hirveän maineen syystä tai toisesta. 

Koira joka irti päästyään juoksee tap.pamaan toisia koiria ja raatelemaan ihmisiä ei ole turvallinen, piti hihnasta kuka tahansa.

Niin, mutta jos olisi ollut sellaisen ihmisen hallussa, joka ymmärtää tämän kyseisen koiran luonteen ja varmistanut, ettei koira pääse juoksemaan tuolla tavalla, niin ongelmaa ei varmasti olisi syntynyt. Puhumatta siitä, että selkeästi koiran koulutus ja muut jäänyt välistä. 

Samalla logiikallahan kaikille voisi sallia konetuliaseet.

Koska ongelmaa ei tule ellei käytä niitä väärin.

Amerikassahan ne sallitaan, silti siellä ei joka toinen kuole. Ainoastaan tietty joukko ihmisiä väärinkäyttävät niitä. 

No siellä koirankin voisi varmaan ampua heti kun työntää päänsä naapurin tontille. Olishan se toki jännempi vaihtoehto kuin näiden rotujen kieltäminen.

Vierailija
500/528 |
20.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin, hyvin tyypillistä ja edesvastuutonta toimintaa isojen koirien omistajilta. Näillä kun usein on suuret luulot koulutustaidoistaan ja plaa plaa-selityksiä vielä sitäkin enemmän, mutta käytännössä eivät ymmärrä eläintenkoulutuksesta käytännössä hölkäsen pöläystä. Yleensä, mitä isommat luulot, sitä vähemmän osaamista, näin se vaan menee.

Vaastuuttomampia pienten koirien omistajat ovat, kun useat eivät niitä kouluta millään tapaa eivätkä sosiaalista. Isojen koirien omistajat ovat enemmän kartalla näissä kuin pienten omistajat, on tullut nähtyä ja koettua.

Usein olen kuullut ettei siksi ole kouluttanut juuri ollenkaan koska on niin pieni.

Jopa jackrusselinterrierin omistaja on näin minulle sanonut. Aivan kaheli koira ja vain siksi kun on pieni ja blaablaa...

T. Kaukkarin omistaja