Kun toinen remontoi, saako toinen löhötä?
Meillä oli tämän kesän to-do listalla vessan remontointi. Mies aloitti sen tämän viikon alussa ja puuhannut asian parissa aamusta iltaan (vanhan purku, uuden asennus). Pieneen vessaan ei kaivata apulaisia. Olen luonnollisesti hoitanut perheen ruokahuollon, pyykit ja kauppareissut, muuten olen löhönnyt kirjan kanssa riippumatossa ja nauttinut säästä ja lomasta. Lapset ovat olleet kavereidensa kanssa.
Onko tämä ok, vai "pitäisikö" yrittää olla ahkera? Esim. siivota vaatekaappeja tai pestä ikkunoita kun toinen ahkeroi?
Kommentit (50)
Ratsastushetkestä voi vaan unelmoida. Kuulemma on kuumakin.
Ap
Illalla ennen nukkumista? Eikä sen tarvii olla mitään tantereita tärisyttävää ravia ja laukkaa, vaan kevyttä ja "tantramaista"... 🤗
Kai se ap:n mies osaa puhua? Siis jos tarvitsee apua tai ärsyttää ap:n löhöily.
Vai onko se muka joku mykkä alistettu miesvauva? Ap:n orja?
Meillä mies tekee suurimman osan remonteista. Autan tarvittaessa, hoidan siivoukset ja teen ruokaa ym.
Minä suunnittelen ja sisustan ja mies tekee rempat. Molemmat hoitaa ne hommat missä on hyvä.
Toimii.
Mä niin tunnistan tuon tilanteen. Noin periaatteessa remppatilanteessa toisen ahertaessa löhöileminen on kielletty. Toisaalta tekemisen keksiminen (kaappien siivous) kuulostaa tällä helteellä liioittelulta. Mun ratkaisu tässä tilanteessa on, että et voi lähteä rannalle, mutta lähistöllä löhöily on sallittua, kunhan käyt säännöllisesti kysymässä, voitko auttaa tai toisitko juotavaa. Vuolas remppamiehen kehuminen joka käänteessä on lisäksi itsestäänselvyys.
No ei meillä ainakaan mies edes antaisi minun tehdä remonttia kun ei ole siihen vaadittavia taitoja. Mies tekee rempat itse ja ei kelpaa remppareiskatkaan kuin silloin kun on ihan pakko eli kerran on palkattu sähkäri ja putkimies.
Mites ihan perinteinen kommunikointi? " Kerro jos voin tehdää jotain" "Olen pihalla lukemassa, tein lounaan valmiiksi, syödään kun sinulla on sopiva hetki keskeyttää hommat."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap "hoitaa perheen ruokahuollon , pyykit ja kaupassakäynnit". Johan siinä laiskan av-mamman panos onkin kuitattu, lastenkin huidellessa ympäri kylää.
Av-mamma ostaa eineksiä ja painaa pesukoneen nappia, kyllä sikamies saakin sitten raataa yksin aamusta iltaan. Av-mamman maatessa.
Halvemmaksi vessarempan teettäminen ulkopuolisella tulee mitä ruokahuollon, pyykkäyksen ja kaupassakäynnin ulkoistaminen. Oletan, että ap:n mies osaa avata suunsa ja sanoa, jos haluaa vaimon osallistuvan remppaan tai haluaa jättää loppurempan ammattilaiselle.
Vessaremontti tehdään noin joka 20. vuosi eikä siinäkään tarvitse raataa aamusta iltaan, jos perheessä on toinen vessa käytössä.
Seliseli. Av-mammoille se pesukoneen napin painaminenkin on ylivoimainen ponnistus, sen olen palstalla oppinut. Siinäkin pitäisi olla mukana painamassa sitä nappia, että kotityöt menee tasan.
kyllä hän sitten pyytää erikseen apua jos on vaikiata, täytyy näyttää olevansa "mies", ei kaikilta suju raksahommat, on sitten jotain muita taitoja, minäkään en raksahommista tiedä vattuakaan, mutta osaan kasata pöytätietokoneita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä miehesi on? Onko hän pyytänyt sua tekemään jotain?
Ei. Tai no, pitelemään mittaa pari kertaa ;) . Mies löhöää normaalisti arkena sohvalla tuntematta tunnontuskia, vaikka minä tekisin kiireellä kotiaskareita. Autta kyllä pyydettäessä. Minut on opettetu siihen, että työ ensin, sitten huvi, jos aikaa jää. Eikä yleensä jää. Ainahan sitä jotain listojenpyyhintää olisi. En vain haluaisi käyttää vuoden kauneimpia päiviä sisällä. Oamtunto vaan häiritsee löhöämistä.
Ap
"Kotiaskareita". Eli ihan itse määrittelemiäsi tuikkukupin kiillotus- ja syysverhojen miettimis-tuokioita.
Nimenomaan. Se on sitä ”arjen pyörittämistä”, mistä mammat aina vouhkaavat.
No jos sinusta tuo on sinkkumiehelle arjen pyörittämistä, niin sen kun olet sitä mieltä. Perheelliselle se on jotain ihan muuta, mutta siitähän sinä et tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap "hoitaa perheen ruokahuollon , pyykit ja kaupassakäynnit". Johan siinä laiskan av-mamman panos onkin kuitattu, lastenkin huidellessa ympäri kylää.
Av-mamma ostaa eineksiä ja painaa pesukoneen nappia, kyllä sikamies saakin sitten raataa yksin aamusta iltaan. Av-mamman maatessa.
Halvemmaksi vessarempan teettäminen ulkopuolisella tulee mitä ruokahuollon, pyykkäyksen ja kaupassakäynnin ulkoistaminen. Oletan, että ap:n mies osaa avata suunsa ja sanoa, jos haluaa vaimon osallistuvan remppaan tai haluaa jättää loppurempan ammattilaiselle.
Vessaremontti tehdään noin joka 20. vuosi eikä siinäkään tarvitse raataa aamusta iltaan, jos perheessä on toinen vessa käytössä.
Seliseli. Av-mammoille se pesukoneen napin painaminenkin on ylivoimainen ponnistus, sen olen palstalla oppinut. Siinäkin pitäisi olla mukana painamassa sitä nappia, että kotityöt menee tasan.
Kyllä minä mielelläni painan nappia ja valitsen jopa sopivan ohjelmankin, mutta mies voisi laittaa pyykit kuivumaan. Saa heitellä ne narulle miten sykkärässä tahansa, käyn sitten oikomassa omat vaatteet paremmin. Minä voin puolestani laittaa kuivat vaatteet kaappeihin, omat viikattuna ja miehen vaatteet yhdessä kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään remontoidessa, että vaimo hoitaa ruokapuolesta, lapset, yms. Saan keskittyä remppaan. Jos ehtii siinä vielä löhöillä, niin siitä vaan, ei se ole minulta mitenkään pois.
M43
Tämä naisia puolusteleva naisspleinaava M43 ei ole kyllä miestä nähnytkään.
Palstamamma joka esiintyy miehenä aina naisia puolustaen, aamusta iltaan , viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Palstan-u.likkakin heräs krapulassa. Vitsit kun sulla on paha olla kun äiti tai kukaan muukaan nainen ei käy siivoomassa sun jälkiäs.Miksiköhän, kun olet tollanen ikisitruuna?
Ikisitruuna :D :D :D
M kirjoitti:
Kannattaisi olla varmaan edes hengessä mukana, kehut miestä, kukkoa huuleen, tissiä suuhun ym. Että mies pysyy tyytyväisenä.
Meillä akka vaan kiukkuaa sohvalla ja mikään ei ole hyvin, 6v lapsi eilen illallakin ajoi maantiivistäjällä melkein 3h talonpohjia tiukkaan, nyt kuuma ja hiki on myös hyvä syy kieltäytyä seksistä.
Vit*u jos ei olisi lapsia lähtisi tuo akka hevon vit*uun heti.
Mikä tekosyy lapset on? Laita akka pihalle, paremmin pärjäät lasten kanssa ilman sitä. Typerää tuhlata elämänsä väärän ihmisen kanssa (jonka kanssa jostain kumman syystä on tehnyt useamman lapsen)
Lapset vaan kärsii siitä että teillä on aina kireä tunnelma kotona, ei lapset ole tyhmiä, ne näkee kyllä koko teatteriesityksen ja tajuaa mistä on kyse. Ei ole lasten kehitykselle hyväksi tuollainen, saavat väärän kuvan aikuisten parisuhteesta eivätkä osaa tunnistaa sitten aikuisena minkälainen on heille sopiva puoliso.
AP
Mieti asia toisinpäin. Jos sinulla olis joku prokkis siinä meneillään, jota teet yksin, vaikka nyt vaatekaappien sisällön konmarittaminen tai joku vastaava, ja olet puhunut miehen kanssa että tää homma pitäis nyt kesällä hoitaa, ja sinä sitten alat sitä tekemään omaan tahtiisi, etkä kaipaa miestä siihen sähläämään kun se ei ole konmari kirjaa edes lukenut eikä tiedä mitä vaatteita lapset vielä käyttää ja mitkä saa laittaa pois.
Jos sinä käyt kaikki vaatekaapit läpi talvivaatteita myöden ja pystyviikkaat kaikki uusiin laatikoihin, ja silläaikaa mies makaa riippukeinussa lukemassa kirjaa, niin ärsyttäisikö se sinua? Toivoisitko että mies keksisi jotain tekemistä itselleen kun kerran sinäkin teet? Pitäisikö miehen vaikka leikata nurmikko vaikka se on jo auringon paahteessa kuivunut kuoliaaksi, mutta voisihan siitä yli silti käveleskellä leikkuria työntäen ihan vaan näön vuoksi?
Saat. Sinähän olet mahdollistanut miehesi remontoinnin huolehtimalla kaikesta muusta.
On tärkeää, että remonttimiehellä on ruokaa, juomaa ja puhtaita vaatteita tarpeeksi, eivätkä lapsetkaan (jos niitä on teillä) häiritse häntä tunkemalla ahtaaseen vessaan. Sama on sinun laitasi. Olisit miehesi tiellä, jos tunkeututuisit miehen remonttityömaalle, ja estäisit miestäsi tekemästä remonttia loppuun.
Älä huoli kantaa huonoa omaatuntoa. Vaikka nyt näyttää siltä, etteivät työt jakaudu teidän perheessänne tasaisesti, työtaakka tasoittuu molempien hyväksi vuosien mittaan tavalla tai toisella.
Juttele miehesi kanssa ajatuksistasi. Todennäköisesti viisas mies olisi kanssani samaa mieltä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään remontoidessa, että vaimo hoitaa ruokapuolesta, lapset, yms. Saan keskittyä remppaan. Jos ehtii siinä vielä löhöillä, niin siitä vaan, ei se ole minulta mitenkään pois.
M43
Tämä naisia puolusteleva naisspleinaava M43 ei ole kyllä miestä nähnytkään.
Palstamamma joka esiintyy miehenä aina naisia puolustaen, aamusta iltaan , viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Sinäkö sitten tykkäisit, että vaimosi ahtautuisi kanssasi pieneen vessaan remontoimaan, jotta puntit menisivät ihan tasan? Ja pyytäisit lapsetkin mukaan remonttiin, etteivät vain vahingossakaan laiskottelisi sillä aikaa kun isi remontoi? Viis siitä, että vessa on niin ahdas, ettei sinne kahta sopisi?
Tiesitkö, että järjenkäyttö ei ole kiellettyä vieläkään toisin kuin nyt näytät luulevan niin?
Ohis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei se napin painaminen ole se ongelma. Eikä edes pyykkien keräily pitkin kämppää ja niiden lajittelu, eikä edes se että laittaa ne sitten kuivuriin. Se on sen jälkeen oleva tympeä homma mikä pitää tehdä kun se pyykkiläjä on pestynä siinä. Kääntelet kaikki oikeinpäin ja katsot kenen perheenjäsenen ne on, sukkia on vaikka miten paljon eikä kaikista tiedä kenen ne on, eikä tietenkään millekään löydy enää paria vaikka likaiset keräsit kaikki koneeseen. Se se on vittumaista hommaa sitten niitä viikattuja pyykkejä yrittää tunkea muutenkin täysiin kaappeihin, lakanat ja pyyhkeet ei meinaa koskaan mahtua kaappiin, vaikka sieltä viime vuonna kävi kaikki läpi ja laittoi vanhimmat pois. Kersat pudottelee vaatekaapeistaan puhtaita vaatteita lattialle ja siinä sitten setvit niitä että mitkä on likaisia ja mitkä puhtaita, sitten niitä "puhtaita" löytyy myös sängyn alta, ja nehän on sitten pestävä taas vaikka niitä ei ole pidetty.
Mulla ottaa käsiin ja selkään kipeää enemmän tai vähemmän pyykkien lajittelu ja viikkaaminen, siksi joskus ehtii kertyä useampi koneellinen läjään ennenkuin psyykkaa itsensä sen homman tekemään, mies ei sitä ole eläissään tehnyt (toki sinkkuna omat vaatteensa, mutta ei se lasten vaatteista tai mun vaatteista mitään tiedä mihin ne kuuluu laittaa) Mutta minä hoidan pyykit koska mies hoitaa tiskit suurimmaksi osaksi, meillä meni tiskikone rikki pari-kolme vuotta sitten, ja mies ei ole halunnut ostaa uutta, mies mieluummin tiskaa joka ilta käsin. Minä tiskaan myös joskus harvoin, ja se ottaa mun selkään ihan perkeleesti, välillä pitää pitää taukoja kun tuntuu että selkä katkee. Ei mieskään siitä hommasta tykkää, mutta se tykkää siitä ettei tiskit loju pöydällä useampaa päivää.
18 vuotta ollaan yhdessä oltu, ja siitä monta vuotta tein kaikki kotityöt, myös käsin tiskaamisen, yksin. Sitten en vaan jaksanut enää ja mies otti sitten vastuulleen osan kotitöistä. Kumpikaan ei jaksa tehdä enää mitään ylimääräistä mutta yhdessä tehdään pakolliset kun on lapsiakin joista pitää huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos olisitte päättäneet löhöillä molemmat ja antaneet ammattilaisen hoitaa työn.
Meillä on ollut paljon ammattilaisia remppaamassa muita huoneita (kun on pitänyt siirtää seiniä ja tarvittu sähkäriä ja putkaria yms.). Se vasta rankkaa onkin. Vierasta porukkaa ramppa seitsemästä lähtien ympäriinsä. Ei heille voi sanoa että jospa aloittaisitte kovaäänisen työskentelyn vasta iltapäivällä kun teinit heräävät.
Mies tykkää remontoida. Normaalisti tekee töitä laboratoriossa. Nauttii kun näkee konkreettisia tuloksia työstään rempatessa. Onko vesieristys-luvat yms sertifikaatit ?
Ap
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Kannattaisi olla varmaan edes hengessä mukana, kehut miestä, kukkoa huuleen, tissiä suuhun ym. Että mies pysyy tyytyväisenä.
Meillä akka vaan kiukkuaa sohvalla ja mikään ei ole hyvin, 6v lapsi eilen illallakin ajoi maantiivistäjällä melkein 3h talonpohjia tiukkaan, nyt kuuma ja hiki on myös hyvä syy kieltäytyä seksistä.
Vit*u jos ei olisi lapsia lähtisi tuo akka hevon vit*uun heti.Mikä tekosyy lapset on? Laita akka pihalle, paremmin pärjäät lasten kanssa ilman sitä. Typerää tuhlata elämänsä väärän ihmisen kanssa (jonka kanssa jostain kumman syystä on tehnyt useamman lapsen)
Lapset vaan kärsii siitä että teillä on aina kireä tunnelma kotona, ei lapset ole tyhmiä, ne näkee kyllä koko teatteriesityksen ja tajuaa mistä on kyse. Ei ole lasten kehitykselle hyväksi tuollainen, saavat väärän kuvan aikuisten parisuhteesta eivätkä osaa tunnistaa sitten aikuisena minkälainen on heille sopiva puoliso.
Ei se voi laittaa vaimoa ulkoruokintaan, kun kuka sitten huolehtisi lapsista? Ja ruuatkin jäisivät tekemättä. Sitäpaitsi tönö menisi myyntiin avioerossa, kun omaisuus ja velat jaettaisiin kuitenkin tasan, eikä kumpikaan pystyisi lunastamaan toisen osuutta talosta.
Jotenkin sääliksi käy tätäkin hapannaamaa, varmaan on väkisin raahattu vihille ja lapsetkin ovat saaneet alkunsa vastentahtoisesti. On ukkoraukka unohtanut, mitä hyvää vaimossa aikoinaan näki. Olisikohan avioliittoleirin aika, niin oppisivat puolisot arvostamaan toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M kirjoitti:
Vit*u jos ei olisi lapsia lähtisi tuo akka hevon vit*uun heti.Mikä tekosyy lapset on? Laita akka pihalle, paremmin pärjäät lasten kanssa ilman sitä. Typerää tuhlata elämänsä väärän ihmisen kanssa (jonka kanssa jostain kumman syystä on tehnyt useamman lapsen)
Ei se voi laittaa vaimoa ulkoruokintaan, kun kuka sitten huolehtisi lapsista? Ja ruuatkin jäisivät tekemättä. Sitäpaitsi tönö menisi myyntiin avioerossa, kun omaisuus ja velat jaettaisiin kuitenkin tasan, eikä kumpikaan pystyisi lunastamaan toisen osuutta talosta.
Jotenkin sääliksi käy tätäkin hapannaamaa, varmaan on väkisin raahattu vihille ja lapsetkin ovat saaneet alkunsa vastentahtoisesti. On ukkoraukka unohtanut, mitä hyvää vaimossa aikoinaan näki. Olisikohan avioliittoleirin aika, niin oppisivat puolisot arvostamaan toisiaan.
"Hoitamaan lapsia ja laittamaan ruokaa". 50-luvun kotiäitikö siellä kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Koska kyseessä on mies ja sinä oletettavasti nainen, voit hyvällä omallatunnolla kaivaa nenää sohvalla ja olla tekemättä mitään. Jos osat olisivat toisinpäin ja mies olisi se sohvallaolija, sinun kuuluisi viettää iso osa remontointiajasta tällä palstalla valittaen surkeaa kohtaloasi ja miehen itsekkyyttä ja laiskuutta. Remontin päätyttyä ottaisit sitten palstan uusfeministisiskojen kannustamana eron ja kenkisif miehen ulos kämpästä.
. Ja saisit vielä remontoidun veskin,ei huono diili.