Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt alan ymmärtää tosi hyvin miksi jotain vanhuksia ei käydä katsomassa vanhainkodissa!

Vierailija
29.04.2006 |

Miksi minäkään vaivautuisin kun omat vanhemmat ja samoin appivanhemmat vähät välittävät meistä tällä hetkellä. Hoitoapu, jota pyydetään kerran pari vuodessa, on kiven alla; aina on sovittuna muuta tai jälkikäteen voivotellaan kuinka kesäloma meni jo ja olisivathan ne meidän lapset voineet tulla vähäksi aikaa mummolaan... Jos suostuvat tuon kerta vuodessa hoitamaan, syyn täytyy olla tosi hyvä, esim. työ. Parisuhdeaika on nykysukupolven hömppää. Jos pyydetään kylään, on aina kova kiire kotiin kun on kaikenlaista kesken. Mullakin on kova kiire sitten joskus kun makaavat yksinään vanhiksella. Kuinka onnekkaita onkaan ne joiden vanhemmat välittävät jälkikasvustaan.

Kommentit (103)

Vierailija
41/103 |
03.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saatanan tyhmä, ette tajua, että nyt ei ole kyse sinusta tässä ketjussa ollenkaan! Sinä olet saanut vanhemmiltasi rakkautta, sinä saat sitä vieläkin ja lapsesi myös! Näin ei suinkaan kaikilla ole, piste!

Minä todennäköisesti olen niin kiltti, että autan ja hoidan vanhempiani jos he tulevat apua pyytämään. Itse en ole saanut heiltä koskaan MITÄÄN apua!

Vierailija
42/103 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vuosikausiin tuntenut ketään, ei edes omia lapsiaan. Jos käynnin aikana poistuu huoneesta ja menee takaisin, niin ei edes muista että kukaan olisi käynyt.

Itsellä on mennyt jo kohta 1,5 vuotta viimeisestä käynnistä, vanhempani käyvät toki vierailulla parin kuukauden välein. Matkaa vierailulle tulee n. 420 km suuntaansa, joten matka on liian pitkä yhdessä päivässä ajettavaksi (edestakaisin) lasten kanssa. Haluasisin käydä kyllä useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin vanhuksia käydään katsomassa silloin kun tarvitaan rahaa, ei muulloin. Kaikki lapset eivät vanhempiensa silmissä ole samanvertaisia, eivätkä saa samaa kohtelua. Jotkut vanhukset osaavat olla tosi häijyjä ja pilata epäsuosiossa olevien lastensa elämän.

Vierailija
44/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on yksinhuoltajana joutunut aikoinaan tekemään kahta työtä, jotta on kyennyt antamaan pikkuveljelleni ja minulle kohtuullisen elintason ja mahdollisuuden harrastamiseen. Hän on kantanut vastuunsa äitinä ja ollut rakastava vanhempi. Hän on edelleen nuori työssä käyvä isovanhempi,, jolla on myös oma elämä elettävänään. Hänellä on nyt myös mahdollisuus nauttia elämästään esim. matkustellen. En todellakaan halua käyttää häntä ns.pakollisena lapsenvahtina, sitä varten minulla on ystäviä ja nykyään vanhemmat täysi-ikäiset lapseni katsovat myös mielellään pikkusisartaan. Isovanhemmuus ei saa olla rasite. Äidilleni tulen katsomaan parhaan mahdollisen hoivakotipaikan, mikäli häntä en pysty kotona tulevaisuudessa hoitamaan ja katsomassa käyn taatusti viikottain.

Vierailija
45/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään tarkoitusta alkaa ilmaiseksi lapsenvahdiksi ja tuhlata viimeisiä vuosia lapsenpiikana oloon ja aikuisia lapsia ja heidän puolisoitaan hyysäämällä :)

Juu ja tuskin kaipaan enää vanhainkodissa heitä kylään, sen verran huonossa kunnossa vanhainkodeissa ollaan. Ei sitä enää tajua, käykö joku lapsenlapsi perinnön toivossa tollottamassa kuolevaa vanhusta.

Aion elää itselleni ja nauttia matkustelusta ja siitä, mitä en nyt voi kun lapset ovat pieniä. Ja aion tuhlata omat rahani itseeni ja säästää niin, että minulla on varaa maksaa yksityinen palvelukotipaikka.

En aio todellakaan olla koko ikääni kiinni lapsenhoidossa. Se riittää, kun hoidan omat lapseni.

Vierailija
46/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako kymmentä vuotta hoivaa lapselle ja lapsenlapsille vastaa yhtä vuotta hoivaa vanhukselle?

Eihän kävijä siellä vanhainkodissa mummoja ja vaareja edes hoivaa. Seuranpito ja joskus syöttäminen on ainoa rooli, joka edes sallitaan. Ei minkäänlaista vastuuta! Siihen verrattuna on ihan toinen juttu hoitaa 1-5 lasta täysi-ikäiseksi. Kai itsekin tiedätte, jos teillä on lapsia.

Oletteko ihan tosissanne sitä mieltä, että ihmisten (naisten?) pitää käyttää noin 40 vuotta elämästään lasten hoitamiseen, että häntä käytäisii katsomassa kerran viikossa korkeintaan 10 vuoden ajan?

Nykyäänhän vanhainkotiin mennään vasta, kun ei enää pystytä asumaan kotona.

Vierailija
47/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi näin katkeria ja itsekkäitä kakaroita kuin tämä ketju on täynnä, en kyllä haluaisikaan heitä enää auttaa kun ovat aikuisia.

Toisaalta, en usko, että jaksaisin alkaa tienaamaan paria kylässäkäyntiä sillä, että hyysäisin nuorta paria.

Ei taida siskoanikaan käydä kukaan katsomassa, vaikka on ottanut virkavapaatakin hoitaakseen lapsenlapsia. On järjestänyt ja maksanut ristiäiset ja muut juhlat ja hyysännyt ja hoitanut. Nyt kun lapsenlapset ovat isoja, ei siskoani enää tarvita. Ei käy lapsen ja lapsenlapset kylässä, kun ei olla avuntarpeessa. Joten enpä usko, että käyvät siskoani katsomassa edes vanhainkodeissa. Turhaan siskoni uhrasi vuotensa olemalla palkattomalla virkavapaalla ja väsyttämällä sillä, että matkusti 500km hoitamaan lapsenlapsiaan aina, kun nuori pari huomasi pyytää.

Vierailija
48/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi kun huoltosuhde muuttuu niin 20-30% ihmisistä elättää loput.

Vanhukset ei pääse vanhainkotiin kuin rahalla ja vuokraan ei sisälly vielä hoitajia.

Omaisia tullaan sitouttamaan vanhustenhoitoon, koska ei ole rahaa hoitaa kaikkia vanhuksia kotona.

Käytännössä: jos on omistusasunto mummo myy sen ja pääsee vanhainkotiin. Lapset ei saa asuntoa perinnöksi. Menee 5-8 v ja se asuntoraha on mennyt vanhainkodin vuokriin. Sitten kaupunki hoitaa niillä resursseilla mitä on.

"" Aktiiviset seniorikansalaiset" saavat kyllä tulevaisuudessa ostaa hoivapalvelunsa ihan rahalla ja kovalla hinnalla, mikäli se minusta riippuu. "

Ei se sinusta riipu, mutta joutuvat maksamaan.

T: vanhustenhoidosta.

PS: suuret ikäluokat ei ole vielä eniten hoidettavassa kunnossa, siihen menee vielä 10 v.

Vierailija
49/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono voittosuhde.

Se ei ole mitenkään taattua, jos pistät elämästäsi 15 vuotta lastenlasten hoitoon, että saat vastapalkaksi kerran kuukaudessa käynnin vanhainkodissa.

Voittokerroin on melkein huonompi kuin lotossa.

Ei taida kannattaa.

Taidan satsata rahat itseeni ja ihmissuhteet ystäviini. Se on aina varmempaa-

Vierailija
50/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:37"]

Paitsi kun huoltosuhde muuttuu niin 20-30% ihmisistä elättää loput.

Vanhukset ei pääse vanhainkotiin kuin rahalla ja vuokraan ei sisälly vielä hoitajia.

Omaisia tullaan sitouttamaan vanhustenhoitoon, koska ei ole rahaa hoitaa kaikkia vanhuksia kotona.

Käytännössä: jos on omistusasunto mummo myy sen ja pääsee vanhainkotiin. Lapset ei saa asuntoa perinnöksi. Menee 5-8 v ja se asuntoraha on mennyt vanhainkodin vuokriin. Sitten kaupunki hoitaa niillä resursseilla mitä on.

"" Aktiiviset seniorikansalaiset" saavat kyllä tulevaisuudessa ostaa hoivapalvelunsa ihan rahalla ja kovalla hinnalla, mikäli se minusta riippuu. "

Ei se sinusta riipu, mutta joutuvat maksamaan.

T: vanhustenhoidosta.

PS: suuret ikäluokat ei ole vielä eniten hoidettavassa kunnossa, siihen menee vielä 10 v.

[/quote]

Siksipä juuri kannattaa satsata itseensä, koska voittosuhde on huono, jos tuhlaat rahasi ja aikasi lapsenlapsiin.

Kannattaa satsata rahaa itseensä ja hoitaa ystävyyssuhteet kuntoon. Nimittäin se, että hoidat lapsenlapsia, ei takaa sitä, että ne hoitaisivat sinut.

Joten ei kannata luottaa siihen, että lapsenlasten hoito takaa turvan vanhana.

Vierailija
51/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei tuhlaa aikaa omiin lapsiinsa? Ja pidä välejä yllä? Lapsenlapset tulevat sitten siinä ohessa jos sukulaisilla hyvät välit.

Suunta on tosiaa se, että vanhukset hoidetaan kotona niin kauan kuin pärjäävät. Sitten tukea ruuan lämmittämiseen, lääkkeiden ottoon, hygieniaan ja muihin perusjuttuihin. Aika harva omainen pesee vanhempiaan ja jättää sen mieluummin muiden hommaksi. Vanhusten hoitolaitokseen päästäksesi sinulla tulee olla joko a.) rahaa tai b.) kaatuilet niin että et pärjää kotona, karkaat ja harhailet kotoa eksyen tai sotket ulostetta, virtsaa kotonasi niin että olet liian raskas hoidettava kotihoidollekin. Jos ei mitään tämmöistä ole niin sitten pärjäilet kotonasi, muistamattomana ja lasten unohtamana.

Kärjistäen asia menee näin.

Koska suuret ikäluokat eivät mieti esim. hissien tärkeyttä nyt he saattavat jäädä asumaan taloon, josta eivät voi lähteä ulos kun liikkuminen tapahtuu rollaattorin kanssa. Koska ihmiset äänestävät sellaisia puolueita, jotka karsivat sos.puolen palveluja he joutuvat itse sitoutumaan vanhempiensa hoitoon. Jne jne. Monet pienet asiat vaikeuttavat sitten sitä kotona asumistakin kun asioiden annetaan mennä siihen jamaan, ajatellen ettei tämä  asia minua varsinaisesti kosketa.

Palveluja ei saa iän perusteella se 90-vuotiaskaan, vaan palvelujen tarpeen mukaan. Turha yrittää saada sitä mummoa vanhainkotiin jos ei nuo a.) tai b.) kriteerit täyty. Ehkä jatkossa lisääntyvät vanhusystävien yhteiset talot, jotka järjestävät palvelut ja joissa ystävät pitävät yhteyttä toisiinsa. Tämäkin vaatii rahaa ja varautumista ajoissa.

T: vanhustenhoidosta

Vierailija
52/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä logiikaalla niitä lapsia hoidetaan 40vuotta??  Kun täällä jotkut ei ole IKINÄ saanut apua.

Täällä on vaihtoehdot aina ääripäitä. joko 40 vuotta putkeen tai ei mitään.

Välimuotojakin on olemassa. Ei kuulua et olis ongelma edes joskus auttaa toista.

Vierailija
53/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:57"]

Millä logiikaalla niitä lapsia hoidetaan 40vuotta??  Kun täällä jotkut ei ole IKINÄ saanut apua.

Välimuotojakin on olemassa. Ei kuulua et olis ongelma edes joskus auttaa toista.

[/quote]

No jos itse teet vaikka 3 lasta

22v,25v ja 28v

Aloitat lastenhoidon siis 22 vuotiaana. Kun nuorin, jonka sait 28 vuotiaana on vaikka 15v ja voi sanoa, että on sillai omillaan, että ei enää tarvitse vastuuta kantaa kamalasti, aikaa on mennyt 21 vuotta.

Esikoinen on siinä vaiheessa 21v .

Jos esikoinen tekee ensimäisen 22 vuotiaana saat aloitaa lastenlasten hoidon siinä. Kun ajatellaan, että jokainen tekee vaikka 2-3 lasta ja viimeinen tekee viimeisen lapsen 32 vuotiaana, naisena olet siis hoitanut lapsia...odotas, nyt pitää jo ottaa laskuri esille...

Eli hoidat omiasi ja lapsenlapsiasi n. 45 vuotta ja olet 65v, kun nuorin lapsenlapsesi on 5 vuotta.

Ihan nyt ei mene laskut oikein, kun laskin summamutikassa päässä. Mutta jos olet aloittanut esikoisesi hoidon 21 vuotiaana ja laskee siihen, että viimeinen lapsenlapsi on 5 v, olet hoitanut suurimman osan lapsia elämästäsi. Olet siis 65v ja lapsenlapsia on ehkä 9. 

Nyt kun jäät eläkkeelle, näissä yhdeksässä lapsenlapsessa on vielä sen verran pieniä, että lapsesi kiljuvat riemusta. Sinä olet eläkkeellä, nyt he pääsevät viettämään parisuhdeaikaa, kun sinä kuljet kolmessa perheessä hoitamassa lapsia, että vanhemmat pääsee kylpylöihin ja hotelleihin yöksi ja viikon, parin ulkomaanmatkoille.

Ennen kuin olet siinä kunnossa, että et enää pysty pitämään huolta itsestäsi, olet ehtinyt hoitaa melkoisen lauman lapsia  ja olet ihmetellyt, että koska sitä aikaa on sinulle itsellesi ja sinun omalle parisuhteellesi.

Vierailija
54/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2013 klo 18:57"]

[/quote]

No jos itse teet vaikka 3 lasta

22v,25v ja 28v

Aloitat lastenhoidon siis 22 vuotiaana. Kun nuorin, jonka sait 28 vuotiaana on vaikka 15v ja voi sanoa, että on sillai omillaan, että ei enää tarvitse vastuuta kantaa kamalasti, aikaa on mennyt 21 vuotta.

Esikoinen on siinä vaiheessa 21v .

Jos esikoinen tekee ensimäisen 22 vuotiaana saat aloitaa lastenlasten hoidon siinä. Kun ajatellaan, että jokainen tekee vaikka 2-3 lasta ja viimeinen tekee viimeisen lapsen 32 vuotiaana, naisena olet siis hoitanut lapsia...odotas, nyt pitää jo ottaa laskuri esille...

Eli hoidat omiasi ja lapsenlapsiasi n. 45 vuotta ja olet 65v, kun nuorin lapsenlapsesi on 5 vuotta.

Ihan nyt ei mene laskut oikein, kun laskin summamutikassa päässä. Mutta jos olet aloittanut esikoisesi hoidon 21 vuotiaana ja laskee siihen, että viimeinen lapsenlapsi on 5 v, olet hoitanut suurimman osan lapsia elämästäsi. Olet siis 65v ja lapsenlapsia on ehkä 9. 

Nyt kun jäät eläkkeelle, näissä yhdeksässä lapsenlapsessa on vielä sen verran pieniä, että lapsesi kiljuvat riemusta. Sinä olet eläkkeellä, nyt he pääsevät viettämään parisuhdeaikaa, kun sinä kuljet kolmessa perheessä hoitamassa lapsia, että vanhemmat pääsee kylpylöihin ja hotelleihin yöksi ja viikon, parin ulkomaanmatkoille.

Ennen kuin olet siinä kunnossa, että et enää pysty pitämään huolta itsestäsi, olet ehtinyt hoitaa melkoisen lauman lapsia  ja olet ihmetellyt, että koska sitä aikaa on sinulle itsellesi ja sinun omalle parisuhteellesi.

[/quote]

Saati sitten, jos olet tehnyt esikoisesi 35 vuotiaana.....

Vierailija
55/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en aio hoitaa äitiäni, isäni ei ole ollut edes maisemissa enkä ole ollut hänen kanssaan missään tekemisissä sitten vauvaikäni. Siististi sanottuna äitini on ihminen, jonka ei olisi koskaan pitänyt hankkia lapsia. Vasta yli kolmekymppisenä tajusin, miten hän vielä aikuisenakin syövytti mieltäni uskomaan, että minä olen kelvoton eikä minusta ole mihinkään. Voisin sanoa alkaneeni elää, kun tajusin riuhtaista itseni irti hänestä.

Hän on nykyään vanhainkodissa, käyn perheeni kanssa katsomassa häntä kerran vuodessa tai kahdessa, ja silloinkin hän käyttää ajan väheksyäkseen minun valintojani sen sijaan, että vaivautuisi viettämään aikaa lastenlastensa kanssa. Aikaisemmin kävimme useammin lasten takia, koska halusin antaa heille mahdollisuuden tutustua isoäitiinsä. Kun sellainen ei äitiäni kiinnostanut, ja nyt lapsetkin ovat jo riittävän vanhoja, että äitini voisi hoitaa suhdettaan heihin ilman välikäsiä, jos hän haluaisi, niin ei oikein ole mitään syytä vierailla hänen luonaan.

Olen kyllä pääsääntöisesti sitä mieltä, että vanhempia tulee kunnioittaa ja ainakin jollain tavalla ottaa vastuuta heidän huolehtimiseensa, kun he vanhenevat, JOS vanhemmat ovat sen kunnioituksen ansainneet. Jos näin ei ole, ei mielestäni ole mitään syytä tuntea huonoa omaatuntoa, jos jättää kelvottomat vanhemmat elämässään taakseen.

Vierailija
56/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2006 klo 11:35"]

Miksi minäkään vaivautuisin kun omat vanhemmat ja samoin appivanhemmat vähät välittävät meistä tällä hetkellä. Hoitoapu, jota pyydetään kerran pari vuodessa, on kiven alla; aina on sovittuna muuta tai jälkikäteen voivotellaan kuinka kesäloma meni jo ja olisivathan ne meidän lapset voineet tulla vähäksi aikaa mummolaan... Jos suostuvat tuon kerta vuodessa hoitamaan, syyn täytyy olla tosi hyvä, esim. työ. Parisuhdeaika on nykysukupolven hömppää. Jos pyydetään kylään, on aina kova kiire kotiin kun on kaikenlaista kesken. Mullakin on kova kiire sitten joskus kun makaavat yksinään vanhiksella. Kuinka onnekkaita onkaan ne joiden vanhemmat välittävät jälkikasvustaan.

[/quote]

Nyt suu pää kiinni siellä mä olen hommani jo hoitanut aikaa sitten:

Vierailija
57/103 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen kasvanut perhekeskeisessä perheessä. Vanhemmille soitan edelleen useamman kerran viikossa, koska välimatkaa paljon Ja ovat rakkaat. Lapset saa viettää mummolassa aikaa kesäisin, ei tarvitse olla yksin kotona, kun vanhemmat töissä. Olen etuoikeutettu. Hyvä kiertää suvussamme. Minä haluan olla samanlainen mummi kuin äitini on nyt. Vanhemmillani ei ole hätää vanhuksina. Huolehdin heille parhaan hoidon. Lapseni myös oppivat kunnioittamaan läheisiä. 

Vierailija
58/103 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aina autetaanko toinen tarvii ja itse voidaan auttaa ja päin vastoin. Jos ei koskaan tule vastapalveluksia niin ei tarvi auttaa.

Vierailija
59/103 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

minkä takia vanhempia ihmisiä täytyy kunnioittaa. Jaa siksi että ne on eläneet kauan? Kauemmin kuin minä? Aika harva ihminen tekee elämänsä aikana sellaisia asioita joilla saisi minun kunnioitukseni. Minä kunnioitan niitä jotka kunnioittavat minua ja perhettäni. Nykyvanhukset, varsinkin naispuoliset, ovat todella tylyjä ja huonokäytöksisiä. Ainakin täällä kaupunkielämässä.

Eli tyyppi ei suostu kunnioittamaan ihmisiä, elleivät he tee kunnioitukseen ansioittavia asioita. Ai heh, kirjoittaja kuitenkin arvostaa ihmisiä, jotka kunnioittavat häntä itseään. Öö... mitä ihmettä sinä sitten olet tehnyt, jotta sinua pitäisi kunnioittaa? Siis olet olemassa, mutta mitä muuta?

On olemassa myös pyyteetöntä rakkautta ja hoivaa, niin kuin joku muukin sanoi. Minä itse en edes halua, että lapsiamme hoitaisi joku mummo tai sama se kuka tahansa vasten tahtoisesti. Samoin toivoisin, että hamassa vanhuudessa minua hoitaisivat ihmiset, jotka haluavat hoitaa. Haluamattomat kaivakoot napanöyhtäänsä...

Ehkä ap:n äitikin on vähän itsekäs, mutta erityisesti ap itse ja moni muu ketjuun kirjoittanut on sitä! Hän sentään tajuaa tilanteen, mutta jatkaa silti itsekästä ja säälittävää maukumistaan. Mummo ei ehkä edes tajua tilannetta, varsinkaan jos ap ei ole ylpeyttään siitä hänelle sanonut. Eikä joku av-vuodatus asiaa paranna.

Onneksi kuitenkin vielä nykyäänkin löytyy ihania ihmisiä, joilla oma napa ei ole se elämän tärkein asia!

Vierailija
60/103 |
02.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin makaa kuin petaa !!!! Mädäntykää vanhainkodissa YKSIn kaikki ne itsekkäät isovanhemmat joilta ei riitä edes eläkkeellä aikaa lapsenlapsille !! Ja en tarkoita jatkuvaa lapsenhoito apua vaan sitä että edes kerran puolessa vuodess kävisi katsomassa lapsenlapsiaan