Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi kertoi että päiväkodissa muutettu "pikku poika posteljooni"-laulun sanoja

Vierailija
15.07.2018 |

Nykyään sana poika korvataan sanalla lapsi?! Miksi on pakko sitten edes laulaa koko laulua jos pitää kaikki muuttaa?! Oon pöyristynyt.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikitäänkö enää kuka pelkää henkilöä leikkiä?

Eikö henkilökin ole liian määrittelevä termi? Sehän viittaa ihmiseen ja on siten aika rajoittava. Entä jos tuntee itsensä epähenkilöksi, toihan on loukkaava määrite.

Kuka pelkää entiteettiä?

Vierailija
42/58 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa sana pikku loukkaa ylipainoisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täähän on kiva uudistus, oikeasti. Sitten vielä, että naurussa onpi kaikkien suut.

Kaikki saa laulaa, nauraa ja olla posteljooneja! Ketä tämä uudistus vahingoittaisi?

Ketä se laulu muka oikeasti vahingoitti ennen uudistusta? Tämä todellakin on naurettavaa että yritetään sulkea kokonaan yhteiskunnasta pois sukupuolet. Suurin osa meistä on joko tyttöjä tai poikia. Ei tällaisten vähemmistöjen ehdoilla meno ole tervettä. Miksi kaikki ylipäätään pitää muuttaa? Mikä pointti tässä on? Ei saa olla enää tyttöjä ja poikia? Sairasta.

Tottahan toki saa olla ja on tyttöjä ja poikia! Pointtihan on siinä, ettei sukupuoli määritä lapsen tekemisiä ja kiinnostuksen kohteita. Siksi juuri olisi hauskaa, että sukupuolitetut laulut muutettaiisiin, niin tyttölapsen ei tarvitse laulaa olevansa pikkupoika posteljooni tai vastaavasti olla "vain" naurava tyttö. Kun lauletaan lapsista, voi tyttö ja poika itse valita, missä roolissa on.

Monia mielenkiintoisia näkökulmia ollut tässäkin keskustelussa!

Vierailija
44/58 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaa, että laulu kertoo lapsesta, eikä pojasta. Ei kai se ole keneltäkään pois. Sen sijaan jonkun elämää se saattaa helpottaa.

Ei voi olla totta, kuinka paljon tämä kommentti on saanut yläpeukkuja... En jaksa tätä nykyajan loukkaantumismaniaa! Mikä teitä estää keksimästä uusia sukupuolineutraaleja lastenlauluja, voisi olla hemmetin hyvä idea? Ja en ole palstapersu vaan räikeän punavihreä feministi.

Vierailija
45/58 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pikkupersoona postelijooni 🎵

Minä olen pikkutyyppä postelijooni.

Vierailija
46/58 |
15.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä sadut osaavat olla sitten puuduttavia -_- Aina se lapsi sanoo milloin mitäkin, jep jep juu. :DD

Vierailija
47/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täähän on kiva uudistus, oikeasti. Sitten vielä, että naurussa onpi kaikkien suut.

Kaikki saa laulaa, nauraa ja olla posteljooneja! Ketä tämä uudistus vahingoittaisi?

Se vahingoittaa sitä laulua. Ketä se vahingoittaa että lauletaan pikkupojasta?

Vierailija
48/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vahingoittaa sitä laulua. Ketä se vahingoittaa että lauletaan pikkupojasta?

Tuossa olet ihan oikeassa. Pikkupoika posteljoon nyt vaan kuulostaa paremmalta. Totta, ei lähdetä pilaamaan, mitä sanoittaja tehnyt. Ymmärrän myös lastentarhanopettajaa, joka ehkä siinä lauluhetkessä on muuntanut sanoja, ehkä kokeilumielessä, että miten vaikuttaa vai vaikuttaako lainkaan.

Ehkä tämä on vain tätä yliyöntien aikaa, toiset haluavat täyttä tasa-arvoa myös sanojen tasolla, toiset pitävät kiinni siitä, että ei muuteta mitään, kun ennenkin on voinut sanoa ja tehdä mitä vaan.

Eiköhän tässä kohta laineet laskeudu ja päästään miettimään asiaa somekohujen takana. Tärkeintä on, että jokainen lapsi saa kasvaa niin, että pääsee olemaan oma itsensä ja toteuttamaan omia unelmiaan ilman keinotekoisia rajoitteita.

Vierailija
49/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos lapsella on ruskeat silmät ja aina suupielet alaspäin? Se laulu pitää muuttaa myös siltä osin. Miten olis "eikä mua ilahduta mikään muu kuin kaiken väriset silmät ja mikätahansa suu."

Vierailija
50/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä se haittaa, että laulu kertoo lapsesta, eikä pojasta. Ei kai se ole keneltäkään pois. Sen sijaan jonkun elämää se saattaa helpottaa.

Salli mun nauraa!! Luuletteko ihan oikeasti että lastenlauluilla on mitään merkitystä jonkun ihmisen elämään? Kuka lapsi aikuisten oikeasti muka loukkaantuu ja ahdistuu siitä että laulussa sanotaan pikku poika? Tai tyttö? Ei kukaan. Ainoat jotka tästä mielensä pahoittavat ovat päästään vinksahtaneet aikuiset joilla on tarve olla maailman napoja erikoisuuksineen. Aivan sairasta ruveta sorkkimaan LASTEN juttuja näihin hömpötyksiin. Annetaan lasten olla.

Mutta miettikää: pojat ovat posteljoonia ja nuohoojia, tytöt vaan tylleröisiä.

Vierailija
51/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin sijaisena eräässä päiväkodissa ja kuka pelkää mustaa miestä oli muuntautunut "kuka pelkää vihreää henkilöä"

Itse leikitän tätä leikkiä joko kuka pelkää mustekalaa tai kuka pelkää lumimiestä. Ei ole enää tätä päivää leikkiä pelkäävänsä mustaa miestä.

Vierailija
52/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapsen päiväkodissa se on pikku tyttö posteljooni ja naurussa ompi lasten suut.

Harvoin posti on osoitettu suoraan lapsille. Enemmän sieltä tulee laskuja. Vähävaraisten perheiden lapset voivat jopa ahdistua posteljoonin käynnistä, koska tunnistavat vanhempien epätoivon karhumakirjeiden saapuessa.

Vierailija
53/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laulua ei voi laulaa "minä olen pikkuinen posteljoon" menis ihan mukavasti säveleen, eikä tarvitse sukupuolittaa ketään. Ja sitten vielä se "naurussa ompi kaikkien suut"

Vierailija
54/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en lapsena älynnyt mitä mustalla miehellä tarkoitettiin, näin sen mielessäni vaan jonain Aku Ankan mustana ritarina :D

N19

Eihän siinä leikissä tarkoitettukaan N .. .juttua, vaan nimenomaan "pahaa" miestä. 

Oliko oikein sitten liittää sukupuolta tähän pahuuteen, on toinen juttu kuin tämä r=tukysymys. 

Vierailija
55/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en lapsena älynnyt mitä mustalla miehellä tarkoitettiin, näin sen mielessäni vaan jonain Aku Ankan mustana ritarina :D

N19

Eihän siinä leikissä tarkoitettukaan N .. .juttua, vaan nimenomaan "pahaa" miestä. 

Oliko oikein sitten liittää sukupuolta tähän pahuuteen, on toinen juttu kuin tämä r=tukysymys. 

Niinpä. Aatelkaa: yhä edelleenkin tampereella myydään "mustaa makkaraa"!

Vierailija
56/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos lapsella on ruskeat silmät ja aina suupielet alaspäin? Se laulu pitää muuttaa myös siltä osin. Miten olis "eikä mua ilahduta mikään muu kuin kaiken väriset silmät ja mikätahansa suu."

Niin nyt tuo laulu määrittää miltä lapsen kuuluu näyttää. Toisenlainen lapsi ei tee muita iloiseksi.

Vierailija
57/58 |
16.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
58/58 |
02.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pikku muunsukupuolinen tai tyttö tai poika tai henkilö posteljooni, nyt loppui henki..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän