Lapsi kertoi että päiväkodissa muutettu "pikku poika posteljooni"-laulun sanoja
Nykyään sana poika korvataan sanalla lapsi?! Miksi on pakko sitten edes laulaa koko laulua jos pitää kaikki muuttaa?! Oon pöyristynyt.
Kommentit (58)
Hyvän asian kanssa mennään liian pitkälle...
Lauluhan syrjii sit kaikkia muita paitsi sinisilmäisiä myös "eikä mua ilahuta mikkään muu, kun siniset silmät ja naurava suu"
Vierailija kirjoitti:
Olin sijaisena eräässä päiväkodissa ja kuka pelkää mustaa miestä oli muuntautunut "kuka pelkää vihreää henkilöä"
"Kuka pelkää sinistä smurffia" , sitä saa leikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on kiva uudistus, oikeasti. Sitten vielä, että naurussa onpi kaikkien suut.
Kaikki saa laulaa, nauraa ja olla posteljooneja! Ketä tämä uudistus vahingoittaisi?
Kyllä se poika siellä vaan kuulostaa paremmalta. Eli taiteilijaa vahingoittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mites "pieni tytön tylleröinen" tai "pieni nokipoika vaan"? Entäs "prinsessa Ruusu linnassa" tai se ykdi kauhea muskareiden suosikki: "tirlirlittiä nättejä tyttöjä tuturluttia komiata poikia".
Kyllä nää pitää kanssa muuttaa...
- Pieni muunsukupulleroinen tietä pitkin kulki...
- Pieni noki(vihellys) vaan...
- Henkilö Ruusu linnassa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikitäänkö enää kuka pelkää henkilöä leikkiä?
Eikö henkilökin ole liian määrittelevä termi? Sehän viittaa ihmiseen ja on siten aika rajoittava. Entä jos tuntee itsensä epähenkilöksi, toihan on loukkaava määrite.
Meidän pihalla lapset leikkii "kuka pelkää mustekalaa". Onko tämä nyt sitä mustekalojen kulttuurin omimista?
"Minä olen pikku sukupuolioletettu posteljooni"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö henkilökin ole liian määrittelevä termi? Sehän viittaa ihmiseen ja on siten aika rajoittava. Entä jos tuntee itsensä epähenkilöksi, toihan on loukkaava määrite.
Meidän pihalla lapset leikkii "kuka pelkää mustekalaa". Onko tämä nyt sitä mustekalojen kulttuurin omimista?
Pahasti kuulostaa siltä.
Ketä se haittaa, että laulu kertoo lapsesta, eikä pojasta. Ei kai se ole keneltäkään pois. Sen sijaan jonkun elämää se saattaa helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Täähän on kiva uudistus, oikeasti. Sitten vielä, että naurussa onpi kaikkien suut.
Kaikki saa laulaa, nauraa ja olla posteljooneja! Ketä tämä uudistus vahingoittaisi?
Ketä se laulu muka oikeasti vahingoitti ennen uudistusta? Tämä todellakin on naurettavaa että yritetään sulkea kokonaan yhteiskunnasta pois sukupuolet. Suurin osa meistä on joko tyttöjä tai poikia. Ei tällaisten vähemmistöjen ehdoilla meno ole tervettä. Miksi kaikki ylipäätään pitää muuttaa? Mikä pointti tässä on? Ei saa olla enää tyttöjä ja poikia? Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Ketä se haittaa, että laulu kertoo lapsesta, eikä pojasta. Ei kai se ole keneltäkään pois. Sen sijaan jonkun elämää se saattaa helpottaa.
Salli mun nauraa!! Luuletteko ihan oikeasti että lastenlauluilla on mitään merkitystä jonkun ihmisen elämään? Kuka lapsi aikuisten oikeasti muka loukkaantuu ja ahdistuu siitä että laulussa sanotaan pikku poika? Tai tyttö? Ei kukaan. Ainoat jotka tästä mielensä pahoittavat ovat päästään vinksahtaneet aikuiset joilla on tarve olla maailman napoja erikoisuuksineen. Aivan sairasta ruveta sorkkimaan LASTEN juttuja näihin hömpötyksiin. Annetaan lasten olla.
Sukupuolen vaihtaminen laulajan sukupuolen mukaan kuulostaa yleensä turhalta, etenkin ammattilaulajien tehdessä näin. En oleta, että olet homo tai edes bi, jos esität rakkauslaulun omasta sukupuolestasi enkä muutenkaan ajattele laulujesi olevan automaattisesti omakohtaisia, kiitos vain.
Huvittavaa kyllä nämä sukupuoli-inkluusioihmiset kiukuttelevat itse siitä, jos joku yksittäinen artisti tekee (joskus jopa hyvästä syystä) niinkuin he pakottavat kokonaiset päiväkodit tekemään. Olisihan se niin "suvaitsematonta", mikäli lapsi joutuisi yhden leikin aikana samaistumaan johonkuhun muuhun kuin itseensä...
Meidän lapsen päiväkodissa se on pikku tyttö posteljooni ja naurussa ompi lasten suut.
Vierailija kirjoitti:
Kuka pelkää hiekkamiestä.
Itse en lapsena älynnyt mitä mustalla miehellä tarkoitettiin, näin sen mielessäni vaan jonain Aku Ankan mustana ritarina :D
N19
Että sellainen päiväkotipäivä Porvoossa tänään. No saihan tuolla useamman ihmisen maailman taas niin kovasti järkkymään. Taitaa Kekkonenkin pyöriä haudassaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin sijaisena eräässä päiväkodissa ja kuka pelkää mustaa miestä oli muuntautunut "kuka pelkää vihreää henkilöä"
Kauheeta syrjintää kaikkia vihreitä henkilöitä kohtaan! :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä se laulu muka oikeasti vahingoitti ennen uudistusta? Tämä todellakin on naurettavaa että yritetään sulkea kokonaan yhteiskunnasta pois sukupuolet. Suurin osa meistä on joko tyttöjä tai poikia. Ei tällaisten vähemmistöjen ehdoilla meno ole tervettä. Miksi kaikki ylipäätään pitää muuttaa? Mikä pointti tässä on? Ei saa olla enää tyttöjä ja poikia? Sairasta.
Saa olla tyttöjä ja poikia ja voidaan laulaa tytöistä ja pojista kertovia lauluja, mutta ainakin meidän lasten päiväkodissa tuota lauletaan synttäriseremoniassa sen mukaan mitä sukupuolta synttärikortin ojentava lapsi on, jolloin lauletaan siitä lapsesta eikä jostain kuvitteellisesta. Silloinkin varmasti menisi useimmiten ne tytöt ja pojat oikein päin, varhaiskasvatuksessa pitäisi pyrkiä välttämään tarpeetonta sukupuolijaottelua ja sukupuolten korostamista. Ei siksi, että niitä ei olisi olemassa tai niissä olisi jotain vikaa tai ettei tyttö saisi olla tyttö ja poika poika, vaan siksi että on tarpeetonta ja vahingollista jatkuvasti kiinnittää lasten huomio sukupuoleen _ensisijaisena yksilöä määrittävänä ominaisuutena_. En siis itse näe tätä lainkaan sellaisena vähemmistökysymyksenä vaan ihan niin että ne enemmistölapsetkin tulisivat kohdatuiksi muuten kuin sukupuoli edellä.
Yksi laulu ei tietysti venettä keikuta, mutta jos vaihdetaan aloituslaulu joksikin muuksi kuin sellaiseksi jossa lapset toivotetaan tervetulleeksi Kaisa-tyttöinä ja Kalle-poikina, vaihdetaan ryhmäjakotaululle laitettavat nimilaput punaisesta ja sinisestä yhteisiksi vihreiksi, jaetaan jonot/ryhmät/vuorot jollain muulla perusteella ja jätetään synttärikortin ojentajan sukupuoli alleviivaamatta, niin ehkä se sukupolvi voi olla jakautumatta tiukasti kahteen leiriin ja katsoa toisiaan muuten kuin aina sukupuolen kautta.
Kuka pelkää lumimiestä on se musta mies-juttu ollut jo pitkään täälläpäin. Voi hyvää päivää.