Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Jaetaanko kokeessa kaavat? Vai pitääkö kaikki osata ulkoa?
Aika samaa tasoa, kuin viime vuonna ainakin mun mielestä. Ainakin, jos artikkeleista puhutaan, niin en näe mitään merkittävää vaikeuseroa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Osallistun ekaa kertaa ja luulin että pääsykokeessa jaetaan paperi jossa on kaavat (ilman selityksiä/nimiä)
Vierailija kirjoitti:
Te jotka menette kauempaa kokeeseen, aiotteko mennä esim. junalla kokeeseen aamulla (luotatte siihen että juna aikataulussa) vai ootteko yön hotellissa?
Menen junalla. En ole aiemmin törmännyt junaan, joka olisi myöhästynyt lumettomana aikana ja aamulla, vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Jos kuitenkin käy huonosti niin kokeeseen pääsee vielä puoli tuntia myöhässä, ja intro ja ohjeet kestää siitä jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Osallistun ekaa kertaa ja luulin että pääsykokeessa jaetaan paperi jossa on kaavat (ilman selityksiä/nimiä)
Todennäköisesti jaetaan jonkinlainen kaavakokoelma tänäkin vuonna, mutta ei sitä kukaan vielä varmasti tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka menette kauempaa kokeeseen, aiotteko mennä esim. junalla kokeeseen aamulla (luotatte siihen että juna aikataulussa) vai ootteko yön hotellissa?
Menen junalla. En ole aiemmin törmännyt junaan, joka olisi myöhästynyt lumettomana aikana ja aamulla, vaikka eihän sitä koskaan tiedä. Jos kuitenkin käy huonosti niin kokeeseen pääsee vielä puoli tuntia myöhässä, ja intro ja ohjeet kestää siitä jonkin aikaa.
Jos olisit törmännyt junaan, niin ihan varmasti se olisi myöhässä vaikka olisi lumeton aika. Ehe ehe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
En laittanut alapeukkua, mutta jos haet ekaa kertaa niin ainakin itse tilanteessasi lukisin tarkasti ohjeet, miten haluamalleni alalle pääsee. Kun tarkastelee valintakoevaatimuksia, niin siellä lukee selkeästi, että kokeessa voidaan jakaa kaavoja ja taulukoita. Aiempina vuosina on lukenut, että niistä osa voi olla virheellisiä, ja kokeessa onkin siten jaettu liuta kaavoja joista osa on virheellisiä, sekä myös taulukoita, joista on puuttunut numeroita.
Tosin enhän mä voi tietää, että onko tossakin joku virhe ja jos siellä voitaisiin nytkin jakaa myös virheellisiä kaavoja. Ei ole antanut kovin luotettavaa kuvaa Helsingin psykan laitoksesta, kun tilastomateriaali vilisi asiavirheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Osallistun ekaa kertaa ja luulin että pääsykokeessa jaetaan paperi jossa on kaavat (ilman selityksiä/nimiä)En laittanut alapeukkua, mutta jos haet ekaa kertaa niin ainakin itse tilanteessasi lukisin tarkasti ohjeet, miten haluamalleni alalle pääsee. Kun tarkastelee valintakoevaatimuksia, niin siellä lukee selkeästi, että kokeessa voidaan jakaa kaavoja ja taulukoita. Aiempina vuosina on lukenut, että niistä osa voi olla virheellisiä, ja kokeessa onkin siten jaettu liuta kaavoja joista osa on virheellisiä, sekä myös taulukoita, joista on puuttunut numeroita.
Tosin enhän mä voi tietää, että onko tossakin joku virhe ja jos siellä voitaisiin nytkin jakaa myös virheellisiä kaavoja. Ei ole antanut kovin luotettavaa kuvaa Helsingin psykan laitoksesta, kun tilastomateriaali vilisi asiavirheitä.
Eli suosittelen opettelemaan kaavat, jotka materiaalissa on esitetty. Vaikka kaavoja voidaan ohjeiden mukaan jakaa, niin tuossa ei perusteltu että ne kaikki on valittu siten, että niitä tehtävissä vaaditaan. Joten sun pitää itse tietää, mitä kaavaa sun pitäisi käyttää ja laskurutiinin kautta nekin sitten muistaa. Voi olla että jokin kaava sieltä mahdollisesti puuttuu, mutta joku turha sitten on sen tilalla. Ei voi tietää.
Kiitos kaikille eilisistä peukutuksista Vakavaani!
Eikö teillekin tule kokeessa luettavaa aineistoa? Kuinka olette siihen valmistautuneet? Artikkelin lukemista aikapaineen kanssa kannattaa harjoitella! Etenkin te, jotka luette vain sähköisesti, printatkaa joku artikkeli paperille ja harjoiteltaa siltä lukua. Voi voi kun olisi käytössä Ctrl-F, mutta paperikäyttöliittymässä ei ole. :)
Aikatauluttakaa se myös johonkin väliin! Sillä ei todennäköisesti kannata aloittaa, ettei sen tekemiseen käytä vahingossa liikaa aikaa. Mutta jaksaako täysin uuteen asiaan keskittyä enää kokeen loppupuolella? Osa sanoi, että ei oikein jaksanut. Mieti etukäteen juuri sinun tapasi!
Pläräsin kokeen alettua paperit nopeasti läpi. Oli koevihko, vastauslomake ja suomenkielinen artikkeli, samalla tietysti luin sen otsikon ja tarkistin pituuden. Lisäksi oli sanasto artikkeliin, taisin silmäillä senkin vain ymmärtääkseni, että tunnen kaikki sanat etukäteen (arkisia sivistyssanoja, tyyliin eliminaatio), sekä vessalappu. Tein ensin ennakkomateriaalitehtävät, merkkasin varmat ja epävarmat suoraan koevihkoon. Sitten luin artikkelin. Se oli helppo kvalitatiivinen tutkimus. Olisin tykännyt enemmän kvantista.
Artikkelin käsiteltyäni kävin koevihkon uudelleen läpi ja tarkistaa vastauksia. Lisäksi aloin toteuttaa strategiaa epävarmoille vastauksille. Pienillä miinuksilla arvasin, isoilla jätin tyhjäksi. Äkkiä kello olikin jo varttia vaille, ja aloin rauhallisti ja huolellisesti merkitä vastauksia vihkosta optiseen lomakkeeseen. Pidin koko ajan kelloa silmällä, tyhjäksi jäänyt vastauspaperihan tarkoittaisi nollaa pistettä.
Kun koeaika päättyy, papereihin ei saa merkitä enää mitään, ei edes omaa nimeä. Kaikki merkitseminen katsotaan vilpiksi! En edes koskenut papereihin enää. Vieruskaveri selaili kysymysvihkoa, vaikka sen sai ottaa kotiin mukaan. En ole avannut vihkoa kotonakaan. Se on nyt ohi enkä enää voi vaikuttaa asiaan mitenkään. En aio alkaa vertailla vastauksia muiden hakijoiden kanssa, vaikka suurin osa hakee eri ohjelmaan kuin minä, emmekä näin ollen ole kilpailijoita keskenämme. Olen vain keskustellut yleisesti kokeesta ja kysymysten tasosta.
Vessalappua vilauttamalla valvoja tulee saattamaan vessaan. En käynyt, joten en tiedä kuinka intiimisti tullaan vahtimaan. Työterveystarkastuksessa olen osallistunut kaikille tehtävään huumetestiin ja silloin piti pissiä ovi auki. :x
Meidän kokeessa oli virhe. Yksi ennakkomateriaali oli lyhennelmä toisesta artikkelista. Koevihkoon oli vahingossa painettu sen alkuperäisen artikkelin nimi, ei ennakkomateriaalina olleen lyhennelmän. Kysymykset olivat oikeasta materiaalista. Tämä tietysti tultiin kertomaan saliin ja henkilö harppoi jo häiritsevää vauhtia sisään. Hetken neuvottelun jälkeen valvoja kuulutti virheasian kovaan ääneen. Valmistautukaa ajatuksen tasolla häiriöihin!
Silleenkin on käynyt, että KOKO koe on aidosti virheellinen. Valtsikan koe muutama vuosi sitten oli tehty edellisvuoden kirjasta. Olisinpa ollut kärpäsenä katsomassa, kun paperit on käännetty ja saliin alkaa laskeutua epäusko "mitä ihmettä, en ymmärrä edes näitä kysymyksiä!". Varmasti on salaa alettu vilkuilla vieruskavereitakin, ja luettu sama hämmennys heidänkin olemuksestaan... Voi kokelasparat!
Tsemppiä teille vielä viimeiseen rutistukseen! Kohta se on ohi!
Viitaten tohon kysymykseen, onko tän vuoden aineisto edellisiä helpompi/vaikeampi, niin sanoisin että se on varmaan paljon lukijasta kiinni.
Mun mielestä viime vuoden artikkelit oli paljon helpompia kuin tän vuoden, mutta totta kai jonkun toisen mielestä taas tän vuoden tuntuu helpommilta. Riippuu varmaan paljon myös siitä, mikä kenestäkin on kiinnostavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Osallistun ekaa kertaa ja luulin että pääsykokeessa jaetaan paperi jossa on kaavat (ilman selityksiä/nimiä)En laittanut alapeukkua, mutta jos haet ekaa kertaa niin ainakin itse tilanteessasi lukisin tarkasti ohjeet, miten haluamalleni alalle pääsee. Kun tarkastelee valintakoevaatimuksia, niin siellä lukee selkeästi, että kokeessa voidaan jakaa kaavoja ja taulukoita. Aiempina vuosina on lukenut, että niistä osa voi olla virheellisiä, ja kokeessa onkin siten jaettu liuta kaavoja joista osa on virheellisiä, sekä myös taulukoita, joista on puuttunut numeroita.
Kiitos. Luin kyllä ohjeet, mutta ajattelin että mitä järkeä on jakaa virheellisiä kaavoja :O Ihan tarpeeksi haastavaa on niiden soveltaminen.
Toivon ettei kokeessa jaeta suoraan oikeita kaavoja koska itse ainakin näin vaivan ja opettelin ne! Olis liian helppoa jos kaikki annettais suoraan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Kiitos. Luin kyllä ohjeet, mutta ajattelin että mitä järkeä on jakaa virheellisiä kaavoja :O Ihan tarpeeksi haastavaa on niiden soveltaminen.
Niiden soveltaminenhan on tosi helppoa :D Tuo on yksi tapa karsia hakijoita. Kilpailu on tosi tiukkaa ja voi olla kiinni vain pienistä pisteistä, että pääseekö sisään. Psykalle taitaa olla kovatasoisin hakija-aines.
Mun mielestä kaavojen opettelu on turhaa tietoa, koska pitäisi keskittyä kokonaiskuvaan. Mutta onneksi tuli tämäkin selvitettyä :) Pääsykoe on tosiaan eri asia kuin opinnot ja työelämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukku?
Niiden soveltaminenhan on tosi helppoa :D Tuo on yksi tapa karsia hakijoita. Kilpailu on tosi tiukkaa ja voi olla kiinni vain pienistä pisteistä, että pääseekö sisään. Psykalle taitaa olla kovatasoisin hakija-aines.
Okei :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokuhan voi hypätä junan alle, samoin eläin, auto tai pyöräilijä, voi tulla sähköinen/tekninen/inhimillinen virhe..
Viimeksi kun olin junassa se myöhästyi yli puoli tuntia, konduktööri kuulutti että "olemme jälleen myöhässä koska (johonkin tekniseen junajuttuun) jätetään meille aina liian vähän aikaa".
Mä taas toivoisin ettei kokeessa jaettais lisämateriaalia, vaikka turha sellasta varmaan on ees toivoa :P
Vielä yksi hassu kysymys. Tarkoittaako virheellisten kaavojen jako a) sitä, että kyseisiä kaavoja ei tarvitakkaan kyseiseen tehtävään, vai b) kaavoissa on itsessään virheitä, esim. Vaikka jätetty pois jokin luku, neliöjuuri tms?
Helpompi.