Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2019

Vierailija
15.07.2018 |

Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)

Kommentit (5687)

Vierailija
1461/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei ollut, eli ei tartte varmaa osata :)

Ei "varmaa", vaan ei tartte osata. Materiaalin sisältö riittää materiaalin itsensä mukaan.

Vierailija
1462/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ettei spearmanin ja pearsonin kaavojen identtisyys oo kokeen kannalta oleellinen asia, noiden kaavojen pyörittely antaa mulle päänsäryn :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1463/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon ettei spearmanin ja pearsonin kaavojen identtisyys oo kokeen kannalta oleellinen asia, noiden kaavojen pyörittely antaa mulle päänsäryn :D

Siinähän lukee, ettei kyseistä todistamista pidä osata...

Vierailija
1464/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siellä lukee vaan, ettei tarvitse osata aritmeettisten lukujonojen summausta, jota tarvitaan identtisyyden todistamisen yhdessä kohdassa. mä ymmärtäisin ainakin niin, että muuten se todistaminen pitäisi osata tehdä, miksi muuten siitä olisi noinkin paljon kerrottu?

Vierailija
1465/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pääsin pari v sitten 1.kerralla psykologiaa lukemaan ja syön joka päivä sekä antidepresanttia, että pientä annosta antipsykoottia unen saamiseksi : D Ei ole haitannut.

Antipsykootit on aika kovia myrkkyjä. Enkä ole mikään lääkevastainen ihminen missään nimessä, mutta nuo on sitä pahinta sorttia kaikista. Muutenkin jos unettomuus on pitkäaikaista niin se ongelma kyllä vaatisi jotain ihan muuta huomiota kuin jokailtaset lääkkeet..

Vierailija
1466/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua enää 2 kokonaista viikkoo aikaa lukea !! ootteko hyvässä vaiheessa??

Vierailija
1467/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, pääsin pari v sitten 1.kerralla psykologiaa lukemaan ja syön joka päivä sekä antidepresanttia, että pientä annosta antipsykoottia unen saamiseksi : D Ei ole haitannut.

Antipsykootit on aika kovia myrkkyjä. Enkä ole mikään lääkevastainen ihminen missään nimessä, mutta nuo on sitä pahinta sorttia kaikista. Muutenkin jos unettomuus on pitkäaikaista niin se ongelma kyllä vaatisi jotain ihan muuta huomiota kuin jokailtaset lääkkeet..

Et tiedä mistä puhut. Olen syönyt antipsykootteja isollakin annoksella, yht n 15 vuotta, ja pääsin silti sinne psykaan. Aiemmin toki muihin ongelmiin kuin unettomuuteen.

Vierailija
1468/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä käytetäänkin ihan erilaisella annostuksella kuin psykoosiin. Käytetään hyödyksi niiden väsyttävää vaikutusta, joka välittyy H1-reseptorin kautta, eli ovat käytännössä antihistamiineja. Se on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin keskushermoston kautta vaikuttavat varsinaiset nukahtamis- ja unilääkkeet.

Kiitos sympatiastasi. Kaikki pitkäaikaisesta unettomasta kärsivät tietävät sinua paremmin unettomuuden olevan ongelma. Jos siihen ei pehmeämmät keinot auta, tai ei pysty tai ehdi niitä toteuttaa - yritäpä olla stressaamatta, kun opiskelee tai lukee pääsykokeisiin - on parempi käyttää lääkkeitä kuin vain kärsiä. Kärsiminen ei jää vain itseen. Tietänet unettomuuden vaikutuksista kognitiivisiin kykyihin ja tunteiden sääntelyyn.

Vierailija
1469/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua, pitääköhän toi todistaminen sitten osata :o itse ohitin kokonaan

Vierailija
1470/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos hakijoita on n. 5000 niin täydet pisteet saa n. 50 ihmistä. Se on aika paljon. Mulle ei-ensikertalaisena keskinkertaisena ylioppilaana ei taida olla mahdollisia aloituspaikkojakaan tuon enempää. Ei sekään tosin sitä tarkoita, et mun ois pakko saada täydet päästäkseni mutta kuitenkin. Tai ainakin jonkun tilaston mukaan ei-ensikertalaisten koekiintiön sisäänpääsypisteet ei kuitenkaan ollu kauheen paljon ensikertalaisia korkeemmat.

Vierailija
1471/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kaikki 5000 tule kokeeseen! Osa on sairaana, osa ei ehtinyt lukea, osa kauhistui kun vaadittiinkin tilastoa.

Kokeesta täydet pisteet vetävät menevät käytännössä yhteispistekiintiössä. Silloin riittää keskinkertaiset paperitkin.

Vierailija
1472/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oonko ainut, jota jännittää pääsykokeen sisältöä enemmän varsinainen pääsykoepäivä ja -tilanne, eli kipeeksi tuleminen ynnä muu? En oo myöskään ikinä ennen matkustanu ypöyksin ja nyt pitäis lähtä toiselle puolelle Suomea hotelliin yöpymään, yikes. :D Onko ihan säälittävää ahistua tällasesta?

Muakin jännittää aina esim. koska meen koekaupunkiin junalla aamulla. Joudun herää joskus viideltä ettei varmasti tuu kiire, ja mitäs sitten jos just se juna myöhästyy. Ei oikeen huvittais mennä yhtä junaa aikasemmallakaan, nipistää lisää nukkumisesta sekä istuu sit siellä yliopistolla ylimäärästä tuntia vaan kokeen alkamista jännittämässä.

Vierailija
1473/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pääsykoekiintiössä suurin osa luulis Helsingissä kuuluvan jo tohon porukkaan. Koska yhteyspistekiintiössähän riittää vähemmänkin pisteet kokeessa

Vierailija
1474/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin eka olin että ”eihän tässä oo mitään punasta lankaa, hirveen puuduttavaa tekstiä” kun luin tota sielutiedettä ja vihasin koko artikkelia. Mutta sitten kun sitä lähti purkamaan niin huomasi, että mikä on jutun juju. Nyt se on aika kiva! :D

Terveyskäyttäytymis -artikkelista en taas tykkää YHTÄÄN. Poltan koko nipun kun kokeet on ohi.

Vierailija
1475/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne kaikki 5000 tule kokeeseen! Osa on sairaana, osa ei ehtinyt lukea, osa kauhistui kun vaadittiinkin tilastoa.

Kokeesta täydet pisteet vetävät menevät käytännössä yhteispistekiintiössä. Silloin riittää keskinkertaiset paperitkin.

Niin totta, no sittenhän se määrä voi jäädä paljon pienemmäksikin kuin 50, ehkäpä 30 tai jotain.

Vierailija
1476/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että niillä, jotka saavat täydet pisteet kokeesta, ei todennäköisesti ole 100% yhtä paljon oikeita vastauksia kuitenkaan, eli niihin täysiin pisteisiinkin luultavasti mahtuu vaihtelevuutta, vaikka se olisikin vain pientä!

Vierailija
1477/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin jännittää aina esim. koska meen koekaupunkiin junalla aamulla. Joudun herää joskus viideltä ettei varmasti tuu kiire, ja mitäs sitten jos just se juna myöhästyy. Ei oikeen huvittais mennä yhtä junaa aikasemmallakaan, nipistää lisää nukkumisesta sekä istuu sit siellä yliopistolla ylimäärästä tuntia vaan kokeen alkamista jännittämässä.

Mene hotelliin. Saat nukkua aamulla pidempään ja voit syödä ihanan hotelliaamiaisen! Ja lähteä yliopistolle ihan oikeaan aikaan.

Vierailija
1478/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene hotelliin. Saat nukkua aamulla pidempään ja voit syödä ihanan hotelliaamiaisen! Ja lähteä yliopistolle ihan oikeaan aikaan.

Tää ois muuten kiva, mut mä en välttämättä pystyis nukkuu hotellissa enemmän ku kotona jos juuri ollenkaan. Mun kroppa ei vaan suostu nukkuu kunnolla ekaa yötä missään vieraassa paikassa, niin mun pitäis olla siel hotellissa jo 2-3 päivää ennen koetta, et siitä vois olla nukkumisen kannalta mitään hyötyä. Ja se taas maksais aika paljon.

Vierailija
1479/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siellä lukee vaan, ettei tarvitse osata aritmeettisten lukujonojen summausta, jota tarvitaan identtisyyden todistamisen yhdessä kohdassa. mä ymmärtäisin ainakin niin, että muuten se todistaminen pitäisi osata tehdä, miksi muuten siitä olisi noinkin paljon kerrottu?

Siinä lukee "Todistaminen vaatii perustietoa aritmeettisten lukujonojen summauksesta, ja näitä tietoja ei vaadita valintakokeessa, vaikka ne on tässä esitetty", mikä mun mielestä tarkoittaa, ettei todistamista pidä osata. Jos ", ja näitä tietoja" viittaa perustietoon aritmeettisten lukujonojen summauksesta, niin miten kävis järkeen, että pitää osata todistaminen kun eihän sitä voi tehdä ilman tota perustietoa?

Vierailija
1480/5687 |
20.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkökulmasta riippuen suomalaisen psykologian alku sijoittuu 150 ja 80 vuoden väliselle aikajanalle. miten ymmärrätte tuon lauseen? meinaako sitä että kirjoitus ajankohdasta 150-80 vuotta taaksepäin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi