Psykologia 2019
Hei tein tällasen jo nyt tosi ajoissa, jotta tää ehtisi tavoittaa mahdollisimman monen ennen ensi kevättä. :D Ja voihan tässä jo fiilistellä seuraavia pääsykokeita etukäteen vaikka niiden sisällöstä ei vielä olekaan paljoa tietoa.
Tän vuoden keskustelu oli musta ihanaa seurattavaa, ja vaikka ite onnekseni pääsin jo tänä vuonna sisään niin olis mulla mielenkiintoa mahdollisesti auttaa muita ens vuonna (hki/tku/tre) hakevia. (Varsinkin jos koe pysyy vielä tän vuoden samanlaisena kuin mitä se oli nyt tänä keväänä:)!)
Kommentit (5687)
Varaatteko te kertaukselle aikaa? Mä ajattelin, että ens viikon loppuun mennessä oon kaiken saanu käytyä läpi niin sitten mulla on vielä viikko aikaa kerrata kaikki
Alan ens viikol kertaan artikkeleita ja matikkaa jos saan huomenna vikan artikkelin haltuun
Epäilen että mulle jäis aikaa varsinaiselle kertaukselle. Ehkä voin kuitenkin pitää valmennuskurssin tehtävien tai vaikka muistiinpanojen tekemistä kertauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kaikki 5000 tule kokeeseen! Osa on sairaana, osa ei ehtinyt lukea, osa kauhistui kun vaadittiinkin tilastoa.
Kokeesta täydet pisteet vetävät menevät käytännössä yhteispistekiintiössä. Silloin riittää keskinkertaiset paperitkin.
Niin totta, no sittenhän se määrä voi jäädä paljon pienemmäksikin kuin 50, ehkäpä 30 tai jotain.
Hki 2025 1286 50 3,9%
Itä-Suomi 1092 632 41 6,5 %
Jkylä 1962 ei tietoa kuinka monta osallistui kokeeseen 77
Tampere 1900 1444 30 2,1%
Turku 1699 1234 31 2,5% vuoden 2018 että ei ihan helppoa mennä sisään
Millasessakohan tahdissa valmennuskursseilla suunnilleen mennään noita artikkeleita läpi, haluisko joku kertoo :D
Juu on pänttää-sovelluksessa virheitä. En suosittele. :(
Vierailija kirjoitti:
Millasessakohan tahdissa valmennuskursseilla suunnilleen mennään noita artikkeleita läpi, haluisko joku kertoo :D
Mun kurssilla taitaa olla nyt julkaistu opetusvideot kuudesta artikkelista + matikasta joten varmaan läsnäolokursseilla mennään jossain siinä. Itse oon nyt ehtinyt käydä matikan videoista suurimman osan ja melkein neljän artikkelin videot.
Mäkin ostin pänttää sovelluksen ja en ymmärrä miksei noita kysymyksiä voi tehä huolella. Ei paljoo uskalla näihin kyllä tukeutua
mitkä on teidän lemppari artikkelit ja miksi? Mikä on inhokki :)
Sanoisin, että tykkään kaikista tavallaan. Luin eilen ekaa kertaa sen Neuvottelusta vastuusta.... ja sehän olikin aika helposti sisäistettävissä. Mutta sitten Savant... vaikka aihe on mielenkiintoinen, niin jokin siinä artikkelissa tökkii, rakenteessa ja tekstissä. En saa siitä oikein otetta, vaikka lukenut monta kertaa. Ehkä se tästä. :)
Kaikki on tavallaan mielenkiintoisia, joten vaikea sanoa. Voisin lukee näitä juttuja paljon pidempäänkin. Mun vihollinen on selkeesti aika ja fyysinen väsyminen enemmän ku mikään materiaaleista.
Lempparit aiheiltaan on neurogeneesi ja urheilijaidentiteetti, inhokki sielutiede ja terveyskäyttäytyminen. En tosin ole kaikkia artikkeleja käynyt vielä läpi.
Mun lemppari on ehkä jopa savant, vaikka tosi moni sitä täällä inhoaakin :D jotenki tosi mielenkiintoinen ilmiö ja mukavaa luettavaa. Inhokki varmaankin urheilijaidentiteetti. Aihe ihan mielenkiintoinen mut tuntuu vaan et saman asian ois voinu esittää niin paljon tiiviimmin eikä oikeen tuu mitään uutta tietoo artikkelin edetessä. Loput onkin siitä välimaastosta: enemmän ja vähemmän vaikealukuisia, mutta aiheet kylläkin mielenkiintoisia. Ehkä mun mielipiteeseen just vaikuttaa artikkelin luettavuus eniten kun aiheet on kaikki mielenkiintosia :)
eilen illalla mua alko ekaa kertaa jännittämään niin paljon, että nukahtaminen oli vaikeeta. pääsykoe lähestyy ja stressitaso nousee..
Toi neuvottelu-artikkeli tuntuu jotenkin ihan liian helpolta, pelkään että mulla on menny jotain ohi :D
Oon ite sellaisessa mielenkiintoisessa tilanteessa, että haen ulkomaalaisella psykankanditutkinnolla Helsinkiin maisteriin (sekä myös 5,5v ohjelmiin kun nyt kerta olen pääsykokeisiin menossa). En siis alun perin aloittanut psykanopintoja, mutta vaihdoin tutkintoani ensimmäisen vuoden jälkeen - muuten olisin toki hakenut suoraan Suomeen, ettei tarvisi nyt kärvistellä pääsykokeiden kanssa. Neljä vuotta on tullut opiskeltua näitä aihealueita sekä tilastoa, ja tuntuuhan tämä nyt aivan todella turhauttavalta opetella tällaista nippelitietoa sekä kaavoja, kun tärkeää olisi artikkelien kriittinen lukeminen (eli juuri niiden virheiden havaitseminen, joita vilisee näissä artikkeleissa, sekä kriittinen analyysi). Tämän lisäksi mua turhauttaa artikkelien käyttämät tilastolliset tekniikat, joiden käyttöä ei artikkeleissa avata mielestäni tarpeeksi, tuntuu juuri siltä että on vain valittu joku testi. Vaikka regressiokaavojen opettelemista paheksunkin, sosiaalitieteissä ollaan menossa siihen suuntaan, että ei enää käytetä hypoteesitestausta lainkaan, vaan enimmäkseen erilaisia regressiomalleja, esim lineaarisia sekamalleja yms, jotka 100 % mallinnetaan tietokoneella ja toivottavasti tulevat tutuksi sitten opintojen aikana. Että senkin takia ärsyttää :D
Toisaalta vielä vähän päälle kaksi viikkoa aikaa, eli kaikki on vielä mahdollista! Ja ihan oikeasti kannattaa pitää niitä taukoja ja jopa taukopäiviä jos vain suinkin pystyy siihen :)
Vierailija kirjoitti:
eilen illalla mua alko ekaa kertaa jännittämään niin paljon, että nukahtaminen oli vaikeeta. pääsykoe lähestyy ja stressitaso nousee..
Mulla sama! Jotenkin tajusin, että ei hitto ensi viikosta enää 2 viikkoa kokeeseen ja sitten jo odotellaan tuloksia. Tuntuu, että pitäisi vaan lukea ja laskea koko ajan. Ja se, kun ei tiedä, kuinka tarkasti artikkelit tulisi osata. Esim. pitäisikö opetella tutkijoiden nimiä, että osaa yhdistää tutkijat ja tutkimustulokset. Mietin vain, että tuhlaan vaan aikaani, jos niitä ei edes kysytä...
Jotenkin tuntuu kauhean kaukaiselta ajatukselta, että tänä syksynä opiskelisin yliopistossa psykologiaa. En tiedä, mitä te muut ajattelette mutta itse ainakin olen liian itsekriittinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oonko ainut, jota jännittää pääsykokeen sisältöä enemmän varsinainen pääsykoepäivä ja -tilanne, eli kipeeksi tuleminen ynnä muu? En oo myöskään ikinä ennen matkustanu ypöyksin ja nyt pitäis lähtä toiselle puolelle Suomea hotelliin yöpymään, yikes. :D Onko ihan säälittävää ahistua tällasesta?
Muakin jännittää aina esim. koska meen koekaupunkiin junalla aamulla. Joudun herää joskus viideltä ettei varmasti tuu kiire, ja mitäs sitten jos just se juna myöhästyy. Ei oikeen huvittais mennä yhtä junaa aikasemmallakaan, nipistää lisää nukkumisesta sekä istuu sit siellä yliopistolla ylimäärästä tuntia vaan kokeen alkamista jännittämässä.
Lohdutuksena teille: kaikkia jännittää, kaikki ovat ahdistuneita, kaikki nukkuvat huonosti. Pyrin ja pääsin psykalle muutama vuosi sitten ja oli säälittävän näköistä sakkia lähdössä kokeeseen aamulennolla. Kaikki me muutaman tunnin unilla sinnitelleet kuitenkin sisään pääsimme.
Ja sitä paitsi, eihän tossa esitellä perustietoa aritmeettisten lukujonojen summauksesta, joten myös siks ", ja näitä tietoja" viittaa musta koko todistamiseen.